fbpx

Kamerleden ontevreden over frequentie Fyra-vervanger Brussel

De Tweede Kamer is er nog niet van overtuigd dat de intercity die de Fyra vervangt, dit jaar echt geen 16 keer per dag kan rijden. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) moet volgens de Kamer precies uitleggen waarom dat volgens haar, NS en ProRail niet mogelijk is.

"Er is ruimte op het spoor, dat weet ik. Dus het gaat enkel om personeel en treinen. Dat moet toch te regelen zijn´´, stelde VVD-Kamerlid Betty de Boer woensdag. "Ik snap dat dit niet een kwestie is die met het zwaaien van een toverstafje is opgelost, maar dit moet anders kunnen.´´

Onvoldoende rijtuigen
ProRail heeft inderdaad aangegeven dat er voldoende capaciteit vrijgemaakt kan worden om ieder uur te gaan rijden. Volgens Mansved is het echter zeer lastig om voldoende materieel te vinden dat zowel in Nederland als in België is toegelaten. NS International huurde vorig jaar extra rijtuigen van de Oostenrijkse spoorwegen. De huur van die rijtuigen is destijds vanwege de komst van de Fyra beëindigd. Daardoor zijn er nu ook onvoldoende rijtuigen.

Misschien tien keer per dag
Duco Hoogland van de PvdA had al verwacht dat het moeilijk zou worden om 16 keer per dag een vervangende trein te laten rijden tussen Den Haag en Brussel. "Acht keer per dag was al ingewikkeld." Maar ook hij wil meer informatie van Mansveld. "Misschien is 16 keer niet haalbaar, maar kan tien keer per dag wel", stelt hij.

Verder van huis
D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven: "Ik wil onder meer weten waar de knelpunten precies zitten." Ook zij stelt voor te kijken of de trein dan niet bijvoorbeeld 12 keer per dag kan gaan rijden. Volgens CDA-Kamerlid Sander de Rouwe zijn we door de lage frequentie van de vervangende trein "niet alleen terug bij af, maar veel verder van huis dan voor aanvang van de Fyra’’. Hij wil dat Mansveld verder kijkt dan NS en ook om de tafel gaat met andere vervoerders.

Bomvol
Farshad Bashir van de SP heeft eveneens "nog heel veel vragen´´. "De vervangende intercity zit bomvol, dus dit kan zo niet. Mansveld moet dit gewoon oplossen. Desnoods moet ze maar overwerken tot dit is opgelost´´, vindt hij.

Niet vaker
Mansveld liet dinsdagavond aan de Kamer weten dat de Fyra-vervanger dit jaar niet vaker kan gaan rijden dan acht keer per dag. NS heeft wel ruimte op het spoor aangevraagd om volgend jaar 16 keer per dag een alternatief te bieden voor de Fyra.

Scenario´s
Het is onduidelijk of en wanneer de Fyra V250 weer kan gaan rijden. NS verwacht in juni te kunnen zeggen hoe de trein er technisch voor staat. Daarna is er een aantal opties: alle Fyra´s gaan weer rijden, een beperkt aantal Fyra´s gaat weer rijden of er gaan geen Fyra´s meer rijden. Ondertussen bereidt het bedrijf zich voor op alle mogelijke scenario´s en worden ook alternatieven bekeken.

Foto: Archief. Al enkele jaren rijdt de intercity naar Brussel met Traxx-locomotieven, en niet meer met de serie 1100-locomotieven van NMBS. 

(c) ANP / Treinreiziger.nl