fbpx
Foto: (c) Keolis

Keolis gaat (tijdelijk) rijden als RRReis in regio IJssel-Vecht

07 dec 2020 10:56

Openbaarvervoersbedrijf Keolis gaat vanaf zondag (13 december) het busvervoer in de regio IJssel-Vecht verzorgen onder de naam RRReis. Keolis won eerder de aanbesteding voor het openbaar vervoer in delen van Gelderland, Overijssel en Flevoland, maar moest die concessie weer inleveren omdat Keolis vals spel had gespeeld.

‘Modernste vloot van Nederland’

Keolis mag nu als RRReis in de regio rijden totdat een nieuwe vervoerder is gevonden. De 246 bussen van RRReis zijn vrijwel allemaal elektrisch. “Dat is het grootste aantal elektrische bussen in één regio in Europa” aldus de vervoerder in een persbericht. De regio is echter vrij groot: de voormalige concessies Midden-Overijssel (Zwolle, Deventer) en Veluwe (Apeldoorn, Ede, Harderwijk) maken nu deel uit van de nieuwe concessie.

Zes grote busstations in het reisgebied hebben daarvoor 25 extra laadpalen gekregen. Volgens de provincie Gelderland heeft RRReis de grootste en modernste uitstootvrije vloot van Nederland. De gloednieuwe bussen en de nieuwe laadpalen zullen straks overigens overgaan naar een nieuwe vervoerder, als er een nieuwe concessie wordt verleend.

Nieuwe dienstregeling

Zondag wijzigt in IJssel-Vecht, net als in de rest van Nederland, ook de dienstregeling. In de regio worden verschillende routes gewijzigd, volgens de vervoerder om de bussen beter op elkaar aan te laten sluiten. Sommige lijnen zullen niet meer op alle haltes stoppen. Daarnaast komen er drie lijnen met extra luxe en comfortabele bussen, die gaan rijden als comfortRRReis. Het gaat om de routes Nunspeet – Zwolle – Dedemsvaart (C1), Apeldoorn – Arnhem (C2) en Ede – Wageningen (C3). Kleinere plaatsen zullen aangewezen zijn op buurtRRReis of reserveerRRReis.

29 gedachten over “Keolis gaat (tijdelijk) rijden als RRReis in regio IJssel-Vecht”

  1. Jeroen schreef:

    Ik word stapelgek van al die verschrikkelijke productnamen. Overal, Breng, RRReis, Blauwnet, Valleilijn, R-Net – en elders weer Connexxion, Arriva, Keolis. Hou toch eens op, zeg. Op Arnhem moet je voor Breng inchecken bij Arriva terwijl Arriva op hetzelfde traject rijdt maar wel een ander moederbedrijf heeft. Ik vind dat al die productnamen moeten verdwijnen en alle concessiehouders onder eigen naam moeten opereren. Deze wildgroei is alleen maar verwarrend.

    1. anonymoustly schreef:

      Moet Hermes dan ook gaan rijden onder de naam van moederbedrijf Connexxion?
      En Breng onder de naam Hermes of Connexxion?
      https://nl.wikipedia.org/wiki/Breng

      Verder vind ik het ook irritant, maar dit is wel een manier om bv. kortingskaarten en speciale kaartjes voor meerdere vervoerders te kunnen gebruiken.

      Kunnen we die regionale huis stijlen ook meteen verdwijnen.

      Of wil je liever plain packaging bij de bussen? Alle branding weg en alleen nog de naam van de vervoerder in een standaard lettertype?

      1. Jasper schreef:

        De naam zou dan moeten vallen onder Hermes, want Hermes valt rijdt ook in andere gebieden.
        wat betreft de kleurstellingen ben ik een voorstander voor alleen de kleuren wit, blauw, rood en geel. dit zijn felle en duidelijke kleuren. zelf ben ik slechtziend en erger ik me kapot aan de U-link bussen die grijs zijn geverft, ik zie ze dan slecht, vooral met slecht weer. ik had laatste mijn bus niet tegen gehouden, door de mist niet goed te zien en ik zag te laat dat het mijn bus was, maar later bedacht ik me dat ik hem ook bij het oversteken niet gezien zou kunnen hebben en dat ik er onder gelegen zou hebben. Misschien een gekke vraag, hebben hier meer mensen last van? en denk je dat het zinvol is om hier over te klagen?

        1. anonymoustly schreef:

          Connexxion rijd ook in andere gebieden. Waar wil je heen?

          En Hermes, Breng, OV regio ijsselmond, Overal, Texelhopper, allemaal familie/dochteronderneminingen van Connexxion. https://www.connexxion.nl/nl/
          Dit zou je kunnen terug brengen tot 1 naam: Connexxion of Transdev.

        2. Ook een slechtziende reiziger schreef:

          Herkenbaar Jasper. Ik vond het vooral treffend bij de CAF-metrostellen van het GVB. Eerst gewoon wit met donkerblauwe deuren. Toen ze in een roodgrijze kleurstelling van Rnet werden overgeschilderd, kon ik ineens de deur niet meer vinden. Volgens mij bestaat er voor contrast op OV-voertuigen toch een Europese richtlijn?

    2. anonymoustly schreef:

      De naam komt vanuit de provincies. dit is zover mij bekent geen keus of idee vanuit Keolis.

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Klopt

        1. Blauwnet schreef:

          De 3 provincies hebben wel als doel om al het openbaar vervoer aan te bieden onder de naam RRReis. Ook Blauwnet moet uiteindelijk RRReis gaan worden.

    3. Snapperhelemaalniksvan schreef:

      Voor R-net maakt er wat mij betreft een onduidelijke boel van. Bij de ene R-net-trein moet je opnieuw inchecken, bij de andere niet. Als je in een R-net bus je koffer kwijt bent geraakt, welke van de R-net vervoerders heeft hem dan teruggevonden? En je Connexxion abonnement is wel geldig in de ene R-netbus, maar niet in de andere.

  2. Camille schreef:

    Zondag verdwijnt de dienstregeling?

    1. Job schreef:

      Hoe bedoel je?

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Foutje van mij, hersteld

  3. FB schreef:

    Geen productnamen, geen firmanamen. Ik reis met het OV en wil alleen op begin en op eindpunt in- resp. uitchecken en daartussen vervoerd worden. Niet tussendoor xx-checken. Wie aanbesteed, wie uitvoert, wie … etc. mag voor de gebruiker=klant niet van belang zijn: die wil/moet vervoerd worden.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Bij de bus is het denk ik niet erg per bus in te checken. Bij de trein graag één keer per reis. Maar de belangen van de partijen zijn niet hetzelfde, daarom zou het fijn zijn als de overheid meer regie pakt.

  4. Aad schreef:

    Gaat in Amersfoort nieuwe bussen rijden?

    Veranderd de buslijn door Hooglanderveen?
    En buslijn 101 (ept Schothorst) en
    Bus 102 v/n Apeldoorn_Amersfoort?

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Kijk even in de reisplanner of op http://www.rrreis.nl

  5. Aad schreef:

    Gaat in Amersfoort nieuwe bussen rijden?

    Veranderd de buslijn door Hooglanderveen?
    En buslijn 101 (ept Schothorst) en
    Bus 102 v/n Apeldoorn_Amersfoort?

  6. Herman schreef:

    Het busvervoer moet weer worden genationaliseerd zoals in de 70 en 80-er jaren. Er waren wel provinciale vervoerders maar de strippenkaart was overal geldig. En alle bussen waren geel. Of je door de VAD oc CN werd vervoerd,allemaal dezelfde strippenkaart en kleur.

    1. Tim H schreef:

      In DDR waren ook alle bussen creme kleurig. Eenheidsworst, typisch een verschijnsel voor een communistische staat.

      1. vissers schreef:

        Kleur van VEB Kraftverkehr/DDR:
        nou nee hoor. het grapje was dat ze de kleur hadden die het plan net in dat jaar/die periode op voorraad had gepland. Dito in vrijwel alle oude oostblok-landen. Alleen het merk was vrijwel overal hetzelfde: IKARUS. Die produceerde rond de 100.000 bussen/jr in Hongarije.

    2. Brabo schreef:

      Helaas werd er in het strippenkaart tijdperk door veel busmaatschapoijen grootschalig gefraudeerd met de vervoerscijfers om zo de staatskas te kunnen plunderen. De strippenkaart zal alleen al om die reden nooit meer terugkomen.

    3. Stokbosveen schreef:

      Ja, dat was zo slecht nog niet in de vorige eeuw. Alle bussen/metros/trams/treinen waren destijds in de kleur ov-geel. Met alleen de naam v.d. maatschappij erop. Nu heeft elke vervoerder zijn eigen kleurencombi, alsof het om schilderskunst gaat…

      Nee, graag terug naar 1 kleur voor alle ov. Helder en duidelijk.

    4. Anoniem schreef:

      Helemaal mee eens. Allemaal dezelfde bussen en dezelfde standaarden. Per provincie één vervoerder. Eventueel stadsdiensten in de grote steden kun je nog apart doen om onderscheid te maken en thats it. Door bijvoorbeeld elke 5 jaar de exploitatie te laten aanbesteden kun je OV goedkoper houden. Enerzijds omdat het concurrentie versterkend werkt en anderzijds omdat vervoerders niet persé moeten investeren in nieuwe vervoersmiddelen. Reizigers willen vervoerd worden en het liefst zo goedkoop mogelijk.
      DDR taferelen? Misschien. Het OV wordt dan wel gebruikt waarvoor het is bedoeld.

  7. anonymoustly schreef:

    Jammer dat er nu toch radio’s in de bussen komen:
    https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2019/radioloze-bussen-van-keolis-stuiten-op-weerstand-van-chauffeurs-en-politici/
    Zou eerst verdwijnen, maar zijn ze dus op terug gekomen.

  8. anonymoustly schreef:

    RRReis bus?? Heeft elke chauffeur vanaf nu dan Kinderen voor Kinderen muziek aanstaan?

    1. Ariën schreef:

      Scherp gezien 😉

  9. Laurens Smid schreef:

    In Amersfoort gaan ook de nieuwe bussen rijden.
    Lijn 101 die blijft zijn huidige route rijden.
    Lijn 102 die gaat maar tot Amersfoort Vathorst dit komt van de provincie Utrecht af die wil de bus niet door laten rijden naar Amersfoort Schothorst laat staan naar Amersfoort centraal.
    In de weekend en feestdagen rijdt deze lijn niet.
    Dan moet men reserveren of de trein pakken.
    Dit komt van de provincie Gelderland af als opdrachtgever.
    Op werkdagen rijdt deze lijn 2x per uur naar Amersfoort Vathorst.

  10. Olle uit Zwolle schreef:

    Waar of liever waaRRR gaan de huidige en nog redelijk nieuwe blauwe VDL-stofzuigerbussen naar toe? Komen ze afgedankt in een een buitenstalling te staan?

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik weet het niet, maar ik vermoed dat ze doorverkocht worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.