Keolis sluit wc’s in trein: alleen op verzoek open
15 jul 2020 14:21
Keolis heeft de wc’s op slot gedraaid tussen Zwolle – Kampen en Zwolle – Enschede. De vervoerder zegt de toiletten gesloten te hebben vanwege de hygiëne, omdat veel reizigers de toilet misbruiken.
Alleen op verzoek
Volgens Keolis kunnen reizigers wél naar de wc. “Maar we verzoeken ze om melding te maken bij medewerkers. Die maken ze dan open.” Reizigers moeten dus pro-actief zijn. Er brandt een rood lampje. “In principe zit de deur op slot, inderdaad, maar medewerkers hebben een sleutel”, zegt een woordvoerder tegen De Telegraaf. Op de schermen in treinen staat dat reizigers de conducteur kunnen vragen. “We willen dat de toiletten worden gebruikt door mensen die het echt nodig hebben.”
Politici
In de provincie reageren verschillende politici verontwaardigd. Ze wijzen erop dat de provincie Overijssel jaarlijks miljoenen betaald om de treinen te laten rijden. Daarbij hoort een goede dienstverlening, vinden kritische Statenleden.”Dit kan niet waar zijn”, zegt Joeri Pool (PVV), die schriftelijke vragen stelt. Ook Forum voor Democratie vindt dat.
Andere partijen zijn kritisch, meldt RTV Oost. “Het kan wat mij betreft niet zo zijn dat in treinen structureel de toiletten zijn afgesloten”, zegt Hans Nooter van de PvdA. “Voor sommige mensen is het niet mogelijk om het ’even op te houden’”, aldus Renilde Huizenga (D66).
Tussen Zutphen en Oldenzaal is een permanent gesloten toilet normaal; ook voor de pandemie.
Dit getuigt in mijn ogen niet van klantvriendelijkheid. Ikzelf ben chronisch blaaspatiënt. Als ik moet plassen, moet ik ook echt meteen plassen en heb ik dus echt geen tijd om eerst een machinist of conducteur te zoeken. Reizen met de trein is vanwege de blaasproblemen op zich al spannend zat, maar het wordt voor mij nu gewoon onmogelijk gemaakt. Het station bij mij in de buurt heeft geen toilet en hier stopt alleen een Keolis trein. Dat werkt gewoon niet. Hoop dan ook dat dit besluit snel weer terug wordt gedraaid.
Geheel terecht dat de toiletten afgesloten worden. Ik reis vaak met de trein en krijg de indruk dat zwartrijders zich erin verschuilen en dat er ook drugs gebruikt en gerookt wordt op de toiletten.
Regelmatig zit ik zelf op het balkon en vaak genoeg maak ik mee dat vreemde snuiters er gebruik van maken.
Fijn dat de goed willende reiziger hiervan de weer de dupe wordt. Op vervoersgebied moet veel strenger gecontroleerd worden, zwartrijders, drugsklanten, hard aanpakken zonder pardon en anders donder je ze de trein uit. Als fatsoenlijk reiziger betaal je gewoon en hou je je aan de gestelde regels. Duidelijk voor iedereen. Succes.
Het probleem is gewoon dat die lui weten dat ze er mee weg kunnen komen. Die lui van Keolis moeten eens echt wat doen, in plaats van omaatues boetes gaan geven omdat ze hun mondkapje even opzij doen omdat ze een slokje water nodig hebben. Het wordt eigenlijk eens een keer tijd dat Keolis goed onder de loep wordt grnomen. Ze deugen gewoon niet. Laat de NS of Arriva maar rijden!
Staan ze dan ook bij de wc of met zijn 3en vaak zittend in de eerste klas wat ze normaal doen
De goeden moeten (alweer) lijden onder de kwaden zoals vaker voorkomt en dat kan lastig zijn voor mensen die dagelijks plastabletten moeten gebruiken en het vaak niet lang kunnen ophouden. Of men drinkt zéér weinig om maar geen volle blaas te krijgen en naar het toilet te gaan, of men droogt daardoor uit wat het (trein)reizen niet plezieriger op maakt. Men wordt steeds klant ONvriendelijker in het OV heb ik soms de indruk, nu dit Kamperlijntje weer, wat is de volgende lijn en trein ?
Is keolis soms beledigd omdat ze dr concessie kwijt zijn door hun frauduleuze handelingen?
Ook wanneer er alleen goeden naar het toilet gaan wordt het toch vies. Keolis zal wel ervaring hebben. NS had het goed gezien en geen toilet in sprinters laten inbouwen. Mensen die geen treinen beheren en zelf zelden met de trein gaan weten dan wel te betogen dat dat helemaal fout is.
Schijt hebben aan de reiziger noem ik dit. Lang leve de marktwerking op het spoor.
tja, als de conducteur m/v zijn rondje door de trein maakt kan hij snel genoeg zien of de wc misbruikt wordt. zoveel toiletten zitten er niet in de korte treinen.
Verstandig van Keolis.
Ik onderschrijf “Jenny’s” 15 Juli 3.54P.M. zienswijze geheel. Eerst nog een conducteur, zoeken, en aanspreken, ALS die al opdaagd. Kennelijk wordt dus niet aan behoeftige en gebrekkige mensen gedacht enkel aan gezonde reizigers. Inderdaad zeer klant onvriendelijk zulke regeling, evenals op kleine stations er geen openbare toiletten voorhanden zijn.
We zullen zien hoe de concessieverlener (prov Overijssel) daar mee omgaat. Het lijkt erop dat het niet in de voorwaarden staat?
Dit staat zeker in de consessievoorwaarden. Toilet is verplicht
Mijn ervaring met toiletten in de trein en wc-automaten op het station. A-socialen hebben schijt om deze gelegenheden netjes achter te laten. Het door Keolis op slot houden van een toilet in de trein is hierdoor een noodzakelijk kwaad. Voorstel: In Zwolle en Enschede moet het het toilet door een dame de toilette worden gereinigd. Gebeurt ook in Enschede bij aankomst van de DB treinen uit Dortmund en Muenster.
Betaald gebruik wellicht oplossing bijv. 1 euro voor de serieuze klant, misbruikers vaak blut misschien.
Toiletten in treinen van alle vervoerders moeten worden geopend met een munt van 1 euro of pinnen met bankpasje. De opbrengst hiervan komt ten goede voor de schoonmaak van de toiletten. In de toiletten moet met koeienletters tevens worden vermeld: Houd mij schoon, dan kan een ander ook zijn behoefte doen!
Is er wel een conducteur in de treinen van Keoli?
Als NS dit zou doen valt zo’n beetje heel Nederland, inclusief de politiek er over. Nu is het slechts een klein berichtje dat het landelijke nieuws niet haalt (b.v. de krant aan de Basisweg (Amsterdam) die van dit soort berichten juist smult)!
Klopt, omdat het nu valt ook onder de regionale verantwoordelijk, NS valt onder het ministerie dus ook onder de verantwoordelijkheid van Kamerleden.
De Telegrof is nogal tuk op slecht OV niews. Vreemd genoeg ziet men geen probleem de eigen adverteerders eens flink af te zeiken. Het gaat ook fantastisch met de krant. Inmiddels op éénderde van de abo’s van vroeger en de bodem is nog steeds niet in zicht.
Helemaal mee eens
Ik reis vaak voor de corona tijd met de trein. De toiletten zijn altijd smerig dus voor de lol naar een toilet in de trein gaan is grote onzin. Mensen met blaasklachten, zwangerschap, kleine kinderen hebben niet altijd de mogelijkheid om op te houden. In eerste instantie toen ik het las op verzoek naar de toilet dacht ik mooi dan blijven de toilette hopelijk nu schoon maar daarbij kan je niet verwachten dat alle mensen klachtenvrij zijn wat de blaas betreft.
Dus laat de ns een toiletjuffrouw er neer zetten die alles in de gaten houdt en alles schoon maakt tussendoor.dus in ieder geval 2 toiletten open dat is pas klantvriendelijk en hygiënisch zeker ivm deze coronatijd
In sommige intercity treinen op het traject Maastricht – Amsterdam trof ik weleens een schoonmaakploeg aan in een rijdende trein wat op zich goed is (!), maar maken die ook de wc’s schoon en zou men deze groep van mensen niet kunnen toepassen en inzetten op een regionale trein ? Daarom ben ik het met Maaike’s stelling eens dat er te weinig aan een categorie wordt gedacht voor wie een toilet in een trein onontbeerlijk is. Het is ook een kwestie van mentaliteit, opvoeding en maatschappelijke verruwing dat mensen niet weten om te gaan met andermans spullen en voorzieningen. Ik ben weleens een treinreis moeten onderbreken omdat toiletten defect waren of te vies om er gebruik van te maken en het eerst volgende station was 15 lange minuten verder, gelukkig dat ik toen bij het volgende station wel een schoon en werken toilet kon vinden, anders waren de rapen gaar. Moraal van het verhaal, laten we de meest menselijke behoeften zoals een schoon altijd toegankelijk toilet in een trein en op station naast comfortabele stoelen niet achterwege laten en dat geldt niet alleen voor NS maar óók voor de regionale vervoerders, tenzij men een robot is want die hoeven niet te eten, drinken, plassen en poepen, mensen zijn mensen en dat schijnt bij Keolis bijna vergeten te worden bij…
Ze zijn toevallig ook per 15 juni allemaal weer geopend
Even Hildebrand helpen:
*het toilet
*de provincie betaalt (of heeft betaald)
Allemaal leuk en aardig, maar wat als er 2 stellen gekoppeld rijden en de begeleider zit toevallig in het andere stel dan de persoon die naar het toilet wil.
Goede vraag Ben, misschien voor het instappen de begeleider in de gaten houden en bij het instappen verwittigen als de nood al hoog begint te worden of bij het eerst volgende station snel over stappen als het nog lukt tenminste. Kortom bij 2 of meer stellen moeten gewoon ze vrij toegankelijk zijn en als men als begeleider iemand betrapt die misbruikt maakt een flinke sanctie geven mag die alle wc’s gaan schoonmaken én flink dokken !
Even voor de goede orde: het Kamperlijntje is in feite niet meer dan een metrolijntje, van Zwolle naar een voorstadje van Zwolle. Reistijd tussen de twee eindpunten: een minuut of tien.
Het Kamperlijntje is natuurlijk een uitzondering. Veel stations waar boemeltjes stoppen hebben geen WC.
Niet op elke treinstel zit een medewerker. Moet ik aan de noodrem trekken als ik in hoge nood zit? Toiletten zijn expliciet voor de gehele concessie vereist. Ik vind het ook wel gevoelig voor (leeftijds)discriminatie als een controleur moet gaan bepalen op uiterlijk wie wel of niet recht heeft op een toiletbezoek.
Er was ooit een één-aprilgrap: betalen voor het WC in de trein. Eigenlijk niets eens zo’n gek idee, want waarom is het toilet in de trein gratis? Op de stations betaal je toch ook voor een toiletbezoek.
Zou eenvoudig kunnen met de OV-chipkaart. Met deze kaart open je de deur. Na het gebruik ontgrendel je weer de deur met de kaart en er wordt per twee minuten gebruik van je saldo afgeschreven. Hiermee bouw je een drempel in voor gebruik door mensen die het niet echt nodig hebben en tegen misbruik door onder andere bekladderen. Zwart of grijs bezoek kan het toilet kan niet, want zonder de OV-chipkaart kom je het toilet niet uit. Natuurlijk kan er een noodknoop komen. Reizigers met een kwaal, die meer tijd nodig hebben, zouden een aangepast tarief kunnen krijgen.
De vraag is meer: waarom moet je op het station betalen voor je toiletbezoek? Je betaalt toch immers al voor je treinkaartje? Een betaald toilet is ongastvrij, kroegen die een betaald toilet hebben mijd ik ook. Bij hoge nood moet je niet afhankelijk zijn van je banksaldo.
@Puck
Ik vind een vies toilet veel meer ongastvrij. Je moet bij reizen sowieso voldoende saldo op je chipkaart hebben staan. Dan moet dat bedrag voor hoge nood geen probleem zijn. Reizen is vooruit zien.
Eigenlijk is het jammer is dat de treinen van Arriva, tussen Winterswijk en Arnhem, vrijwel geen wc’s hebben en dat is niet bepaald prettig voor mensen met hoge nood!
veel stationnetjes aan deze lijn hebben óók géén W.C.
Bij het reizen per trein op zaterdagen, voor de Coronatijd, van Utrecht naar Dronten, en weer retour gebruik ik door een overstap twee Sprinters. Deze hebben geen toiletten, en daar houd ik rekening mee door weinig te drinken. Een keer trof ik een wel een Sprinter met een prachtig en ruim toilet. Nadeel was wel, dat dat ten koste ging van de plekken, waar normaal gesproken fietsen en mindervalindenvoertuigen neergezet kunnen worden. Zeker in de zomer word daar druk gebruik van gemaakt. Onderweg stapte er iemand in, die wegens een handicap een rolstoelfiets had, met handbediening. Met veel moeite, en hulp van de treinpassagiers kon deze persoon, toen het handbediengedeelte van de fiets was gehaald, schuin in de losse rolstoel op het gangpad zitten. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn? Toiletten in Sprinters vind ik een uitstekend idee, maar dan liever niet ten koste van fiets- en mindervalidenplekken. Liever de eerste klas opofferen, daar zit in de Sprinters toch haast nooit iemand, heb ik gezien. En een betaalautomaat op de toiletdeuren vind ik eveneens een goed idee. Dit om misbruik in te dammen.
Ik vind het een goede maar halve zet. Als je ook betaling zou vragen,heb je meer kans van slagen dan wanneer je het gratis houdt.
Gaat mij niet ver genoeg. Enkel openen op vertoon geldig vervoersbewijs, legitimatie en 2,50 borg (dit om roken en andere gekkigheden te voorkomen, bij goed achterlaten keuze tussen terugbetalen en donatie voor de schoonmakers).Het is allemaal weer te vrijblijvend en half werk.