Kosten elektrificatie en spoorverdubbeling Maaslijn lopen op tot 358 miljoen euro

De totale kosten voor de Maaslijn lopen volgens een schatting op tot 358 miljoen euro, laat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat weten. Volgens een eerdere raming van het ministerie ging de vernieuwing van de treinverbinding tussen Nijmegen en Roermond 346 miljoen euro kosten. De 12 miljoen extra wordt verdeeld tussen de provincie Limburg en het Rijk. Over de verdeling van de meerkosten bestaat grote onvrede bij de provincie.

De aanbesteding is gewonnen door spooraannemer Swietelsky Rail Benelux, werd woensdag bekend. Eind 2027 moet de Maaslijn zijn vernieuwd. Op dit moment rijden er dagelijks 22.000 reizigers met een dieseltrein over enkel spoor. De spoorlijn wordt deels verdubbeld en geëlektrificeerd.

Meerdere malen vertraging

Het project had eigenlijk al in 2020 af moeten zijn, maar liep meerdere malen vertraging op. In de Provinciale Staten van Limburg is al veel gesproken over de Maaslijn. In een motie hebben de Staten vorig jaar het Rijk opgeroepen om alle meerkosten te betalen. Het demissionaire kabinet heeft een besluit over de herverdeling van de kosten uitgesteld.

‘Goed nieuws’

De Limburgse gedeputeerde Jasper Kuntzelaers (mobiliteit) noemt de aanbesteding “goed nieuws voor scholieren, mensen die naar hun werk gaan, studenten en overige reizigers”. Met de aannemer zijn volgens de provincie al eens goede ervaringen opgedaan bij het verdubbelen van het spoor tussen Heerlen en Landgraaf. Maar “met de Rijksoverheid moeten we wel nog een appeltje schillen over de verdeling van de kosten en risico’s in dit project”. Het kan volgens Kuntzelaers “toch niet zo zijn dat Limburg op moet draaien voor de meerkosten van dit project dat landelijk belang heeft?”

Provinciale Staten spraken eerder de verwachting uit dat het Rijk voor het einde van het jaar besluit het project over te nemen en de meerkosten te dragen. “Ik sluit me daar als gedeputeerde volledig bij aan”, aldus Kuntzelaers.

(c) ANP, Treinreiziger.nl

This post was last modified on 27 oktober 2023 09:03

Share

Recent Posts

Update met reacties – Europese Commissie stapt naar rechter om aanbesteding hoofdspoornet aan NS

De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het treinverkeer op…

20 uur terug

Storingen op spoor nemen toe – treinen rijden wel stipter

Het aantal ernstige storingen op het spoor is in de eerste helft van dit jaar…

22 uur terug

Rover roept Tweede Kamer op geld uit te trekken voor treinkaartjes

Reizigersvereniging Rover vreest voor groeiende vervoersarmoede door de nieuwe prijsstijging van treinkaartjes en roept de…

2 dagen terug

Treinkaartjes volgend jaar 6 tot 9 procent duurder – meer drukte in treinen verwacht

Treinkaartjes stijgen volgend jaar tussen 6 en 9 procent in prijs. Dat hebben NS en…

2 dagen terug

Basisdienstregeling bij stakingen juridisch (bijna) niet haalbaar – ministerie kijkt naar vrijwillige optie

Een basisdienstregeling voor het spoor bij stakingen is juridisch vrijwel onhaalbaar. Dit antwoordt demissionair staatssecretaris…

2 dagen terug

Problemen op spoor in Rotterdam en Zeeland

Er zijn woensdag problemen op het spoor in Rotterdam en Zeeland. Het treinverkeer rond Rotterdam…

2 dagen terug