De Spaanse spoorwegen (RENFE) overwegen de concurrentie aan te gaan met Eurostar. De RENFE mikt in eerste instantie op Parijs – Londen, maar zou later ook andere routes zoals Amsterdam – Londen op het oog hebben. Dat schrijft de Financial Times, weet zakennieuws.nl.
De Spaanse spoorwegen denken dat de treinverbinding via de Kanaaltunnel veel potentieel heeft voor groei. Daar was voor de coronacrisis ook sprake van. RENFE verwacht dat die trend zich volgend jaar zal herstellen. “Volgens de analyse die we hebben uitgevoer,d zou het levensvatbaar en winstgevend zijn voor Renfe om de concurrentie aan te gaan met Eurostar”, aldus de maatschappij in de Financial Times.
Eurostar is grotendeels in handen van de Franse spoorwegen (SNCF), die sinds dit jaar met budgettrein Ouigo ook rijden tussen Madrid en Barcelona. Daarmee is de SNCF de eerste concurrent van de Spaanse spoorwegreus. De Ouigo blijkt in Spanje een succes: 400.000 reizigers maakten er de eerste maanden gebruik van. De Spanjaarden lijken nu revanche te willen nemen.
De RENFE is niet de eerste die plannen maakt om met Eurostar te gaan concurreren. Deutsche Bahn had aanvankelijk plannen om een treindienst Frankfurt – Londen en Amsterdam – Londen op te zetten. Beide treinen zouden dan in Brussel gecombineerd worden tot één lange trein. De plannen van Deutsche Bahn waren zeer serieus, en er heeft zelfs een ICE naar Londen gereden. Toch zijn ze uiteindelijk geschrapt.
Het is niet eenvoudig om een treindienst naar het Verenigd Koninkrijk te starten. Er zijn strenge eisen voor treinen die door de tunnel moeten. Daarom rijden er relatief lange treinen. Ook zijn er strenge eisen voor reizigers. Voordat het Verenigd Koninkrijk wordt bereikt, moet er een veiligheidscheck gedaan worden. Onder andere worden dan de paspoorten gecontroleerd.
Ondanks dat veel plannen voor concurrerende treindiensten vroegtijdig sneuvelen, neemt de concurrentie op het spoor toch beetje bij beetje toe. In Duitsland (en Zweden) breidt Flixtrain heel voorzichtig uit. Ook het Tsjechië Regiojet heeft een steeds uitgebreider netwerk en ambitieuze plannen. Een ander succesvol voorbeeld is Italo in Italië. Bij Trenitalia zijn het vooralsnog vooral plannen, al is het zeer waarschijnlijk dat die binnenkort realiteit worden. Trenitalia mikt via Thello vooral op de markt Parijs – Milaan. De eerdere treinen die Thello liet rijden zijn echter inmiddels gestopt.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 17:45
Minder dan twee maanden na de heropening van de paspoortcontrole in station Amsterdam Centraal moet…
De treinen rijden vanaf woensdagochtend half elf weer zo goed als normaal. De werkonderbreking van…
Meer reizigers dan gedacht gaan last hebben van de werkonderbreking bij ProRail op woensdag. De…
Maandag zijn de acties begonnen van vakbond FNV bij de verkeersleiding van ProRail. Op verschillende…
In 2026 komen er vanuit het Zwitserse Zürich interessante nieuwe verbindingen met Italië bij. Er…
De nieuwe NS Prijs Tijd Deals brengen meer reizigers in de trein en zorgen ervoor…