fbpx

Krijgt Eurostar concurrentie van de Spaanse spoorwegen?

De Spaanse spoorwegen (RENFE) overwegen de concurrentie aan te gaan met Eurostar. De RENFE mikt in eerste instantie op Parijs – Londen, maar zou later ook andere routes zoals Amsterdam – Londen op het oog hebben. Dat schrijft de Financial Times, weet zakennieuws.nl.

Concurrentie op het spoor

De Spaanse spoorwegen denken dat de treinverbinding via de Kanaaltunnel veel potentieel heeft voor groei. Daar was voor de coronacrisis ook sprake van. RENFE verwacht dat die trend zich volgend jaar zal herstellen. “Volgens de analyse die we hebben uitgevoer,d zou het levensvatbaar en winstgevend zijn voor Renfe om de concurrentie aan te gaan met Eurostar”, aldus de maatschappij in de Financial Times.

Eurostar is grotendeels in handen van de Franse spoorwegen (SNCF), die sinds dit jaar met budgettrein Ouigo ook rijden tussen Madrid en Barcelona. Daarmee is de SNCF de eerste concurrent van de Spaanse spoorwegreus. De Ouigo blijkt in Spanje een succes: 400.000 reizigers maakten er de eerste maanden gebruik van. De Spanjaarden lijken nu revanche te willen nemen.

Eerdere plannen

De RENFE is niet de eerste die plannen maakt om met Eurostar te gaan concurreren. Deutsche Bahn had aanvankelijk plannen om een treindienst Frankfurt – Londen en Amsterdam – Londen op te zetten. Beide treinen zouden dan in Brussel gecombineerd worden tot één lange trein. De plannen van Deutsche Bahn waren zeer serieus, en er heeft zelfs een ICE naar Londen gereden. Toch zijn ze uiteindelijk geschrapt.

Het is niet eenvoudig om een treindienst naar het Verenigd Koninkrijk te starten. Er zijn strenge eisen voor treinen die door de tunnel moeten. Daarom rijden er relatief lange treinen. Ook zijn er strenge eisen voor reizigers. Voordat het Verenigd Koninkrijk wordt bereikt, moet er een veiligheidscheck gedaan worden. Onder andere worden dan de paspoorten gecontroleerd.

Steeds meer strijd in Europa

Ondanks dat veel plannen voor concurrerende treindiensten vroegtijdig sneuvelen, neemt de concurrentie op het spoor toch beetje bij beetje toe. In Duitsland (en Zweden) breidt Flixtrain heel voorzichtig uit. Ook het Tsjechië Regiojet heeft een steeds uitgebreider netwerk en ambitieuze plannen. Een ander succesvol voorbeeld is Italo in Italië. Bij Trenitalia zijn het vooralsnog vooral plannen, al is het zeer waarschijnlijk dat die binnenkort realiteit worden. Trenitalia mikt via Thello vooral op de markt Parijs – Milaan. De eerdere treinen die Thello liet rijden zijn echter inmiddels gestopt.

8 gedachten over “Krijgt Eurostar concurrentie van de Spaanse spoorwegen?”

  1. Brabo schreef:

    Altijd veel plannen, maar de realisatie is meestal een ander verhaal.

  2. Hanzeboog2012 schreef:

    RENFE/AVE heeft op Spaanse HSL concurrentie van SNCF en Trenitalia. Niet vreemd dat RENFE dan wil concurreren met SNCF op andere verbindingen. Talgo is al bezig om AVE nieuwe Talgo AVRIL te leveren.

    Door de liberalisering van het Europese spoornet zijn er meer mogelijkheden. Dat kan de treinreizigers ook goed uitkomen. De dure Eurostar kan mogelijk concurrentie krijgen met een budgettrein die RENFE ook heeft.

    Thello kan prima ingezet worden tussen Parijs – Milaan. Het is een zeer belangrijke spoorlijn in Europa waar vele treinen rijden. Vooral tussen Parijs – Lyon en Turijn – Milaan. Als de LGV Transalpin in gebruik wordt genomen kan geheel tussen Parijs – Lyon – Turijn – Milaan met hoge snelheden gereden worden.

    Wel zijn de trein paden in Frankrijk duur. Ze willen in Frankrijk zich beschermen tegen de buitenlandse vervoerders. Maar vervolgens breidt SNCF zich uit in Spanje. Niet helemaal het idee van liberalisering van het Europese spoornet.

    1. Eric schreef:

      Liberalisering betekent in Frankrijk al sinds mensen heugenis iets heel anders dan in de Angelsaksische wereld….en Greve!

  3. FyraFlop34 schreef:

    Het werd eens tijd dat iemand die logge SNCF uitdaagt. Die hele tunnel is een marktwerking-mijnveld, dus waarom de exploitatie van passagiersdiensten in handen is van een enkele maatschappij vond ik altijd al vreemd. Als je dan zo nodig concurrentie en alle andere marktwonders bepleit, zorg er dan voor dat dit ook daadwerkelijk gebeurt. Uiteindelijk was dat hele idee natuurlijk gewoon stom, maar swat, we zitten er nu mee, dus vooruit.

  4. bert sitters schreef:

    Als Franse spoorwegmaatschappijen wel in Spanje mogen rijden, is het dan een mogelijkheid dat SNCF of Thalys/Eurostar met een gecharterde of overgenomen Talgo AVRIL Amsterdam – Barcelona gaan doen? Profiteren ook Franse stations als Lyon, Montpellier, Narbonne en Perpignan van. Ook een stop op Paris Charles de Gaulle om luchtreizigers op kortere vluchten in de trein te krijgen.

    1. bert sitters schreef:

      Er zou samengewerkt kunnen worden met partners die stedenreizen aanbieden. De trein brengt je midden in de stad. Barcelona is natuurlijk een topper, maar ook Lyon, Montpellier en Girona zijn aantrekkelijke steden, die veel te bieden hebben. Perpignan moet nog ontdekt worden als levendige hoofdstad van Frans-Catalonië. Denk ook aan aanbieders van accommodaties aan de kust in bijvoorbeeld de Camargue, Le Grau du Roi, la Grande Motte, Marseillan-Plage, Port-Leucate, Argèles-sur-Mer en natuurlijk zijn de Costa Brava en het noordelijk deel van de Costa Dorada uitstekende bestemmingen. Er gaan veel jongeren met de bus naar Lloret de Mar. Voor velen onder hen is de trein ook een uitstekend alternatief. Er zouden in de zomermaanden speciale jongerenrijtuigen kunnen komen. Zij zijn dan gezellig onder elkaar, zonder dat andere reizigers er hinder van ondervinden.
      Ooit was er de autoslaaptrein naar Narbonne, met ook fietsplaatsen en eveneens ruimte voor reizigers zonder vervoermiddel, een groot succes. Helaas schroefde toen de Franse spoorbeheer de tarieven op tot onmogelijk. Nu is er snel spoor, zodat het ook met een dagtrein kan.

  5. Eend schreef:

    Er worden 30 Talgo Avril gebouwd. Waarvan
    10 voor internationaal verkeer. Volgens mijn
    informatie worden slechts 8 voor budget
    treinen gebouwd. Deze treinen zijn €10
    miljoen goedkoper dan van de concurrenten.
    Alle treinen hebben gelijkvloerse instap.
    Deze treinen zijn meer dan meer dan 100 ton
    lichter dan van de concurrenten Dus beter
    het klimaat.
    Bovendien hebben de niet budget treinen dat
    de reiziger met de rijrichting meereist.
    Het zou een grote verbetering zijn als er
    directe trein naar Spanje komt en
    concurrentie op lijnen naar Duitsland en Frankrijk.

  6. CB schreef:

    Zou een mooie joint-venture zijn met NS erbij. Vind sowieso dat NS wel weer es mag terugkeren met een (deels) eigen HST, dus laat ze aansluiten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.