Laatste werkzaamheden Amersfoort: rest van de week geen treinen
15 aug 2024 8:16
Van en naar Amersfoort Centraal is van donderdag tot en met zondag geen treinverkeer mogelijk. Spoorbeheerder ProRail legt dan de laatste hand aan de werkzaamheden bij het station. NS en Keolis zetten snel- en stopbussen in om Amersfoort bereikbaar te houden.
ProRail werkt al de hele zomer op en rond het Amersfoortse station. Zo worden onder andere een groot deel van de sporen aan de westkant vervangen en het beveiligingssysteem vernieuwd. De afgelopen twee weken was het station deels bereikbaar, maar de komende vier dagen ligt het treinverkeer van en naar Amersfoort Centraal weer helemaal stil voor de laatste fase van het project.
Treinreizigers moeten rekening houden met extra reistijd of vaker overstappen. NS raadt hun aan om kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen.
Meer werkzaamheden
Ook tussen Lage Zwaluwe en Breda zijn werkzaamheden tot en met zondag, waardoor het binnenlandse HSL-verkeer niet tussen Rotterdam Centraal en Breda rijdt. NS zet bussen in; ook tussen Breda en Noorderkempen, omdat de IC Brussel de Brabantse stad overslaat. Tot en met woensdag 21 augustus zijn er ook nog werkzaamheden tussen Woerden en Alphen aan den Rijn.
Kan me niet herinneren dat er zoveel aaneengesloten lange werkzaamheden waren.
Het is te hopen dat deze noodzakelijke werkzaamheden in de komende jaren niet zo vaak hoeven voor te komen. Dergelijke buitendienststelling heeft een behoorlijke impact. Ze plannen in ieder geval in de zomerperiode.
Kon in ieder geval de Berlijn trein regelmatig zien rijden omdat het omgeleid werd.
Prorail zegt dat ze tot 2030 bezig zijn met grootschalig onderhoud van het spoor. Dit is meerdere keren in het nieuws geweest. Zonder onderhoud geen treinen. Prorail kiest voor de vakanties voor spooronderhoud om het zakelijk en studie verkeer er veel minder last van hebben, maar het leidt er wel toe dat tijdens de vakanties veel slechter OV is en dagjes uit mensen veel sneller de auto gaan pakken.
Ik ben met de huidige staat van het OV geen voorstander van nieuwe projecten, maar onderhoud zie ik wel als noodzakelijk. Ook als er straks door personeelstekorten een soberder dienstregeling gereden gaat worden en het autoverkeer veel belangrijker gaat worden. Ook is voor mij diesel voor nevenlijnen en bussen geen scheldwoord, omdat ik denk dat het OV zo efficient en betaalbaar mogelijk moet zijn en daar past wat mij betreft zeker dieseltreinen en dieselbussen in. Uiteraard kies je dan wel voor de laatste techniek op dat gebiedom het zo schoon mogelijk te houden.
Ik denk dat personeelstekorten en vergrijzing het grote probleem van de komende 20 jaar wordt en het klimaatbeleid steeds meer een discussiepunt wordt, gezien er serieuze bedenkingen zijn aan de werkzaamheid en problemen van de huidige klimaat oplossingen en daar zal men op moeten anticiperen.
Maar dieseltreinen hebben meer personeel nodig dan elektrische treinen. Vawege al het extra onderhoud dat nodig is.
Bussen zijn al helemaal inefficient.
Het probleem met spoor is dat er te weinig in geinvesteerd is de afgelopen jaren, waar we nu de vruchten van plukken. Juist omdat alles zo efficient moet zijn, zijn we in kortetermijn gaan denken, en we komen er nu achter dat dat op lange termijn dom is.
Voorbeeld: emtrs kost een hoop mankracht om te installeren, maar als het er eenmaal ligt, heb je en minder onderhoud en nog maar de helft aan treinverkreersglregelaars nodig.
En toch komt het er alleen maar vertraagd vanwege een dwangbevel van de eu.
Ander voorbeeld, naar 3kV overstappen, het kost ongeveer 500 miljoen, maar bespaart 70 miljoen euro aan stroom per jaar. Andere opties zijn naar 25kv gaan, maar dat kost 3 a 4 miljard (en levert 300 miljoen per jaar op aan stroombesparing.)
Derde optie is 1500V blijven gebruiken, maar dan moeten we constant extra kabels en onderstations bij blijven plaatsen omdat treinen meer stroom kosten, wat de komende 15 jaar al iets van 3 miljard gaat kosten, en geen stroombesparing oplevert.
Het is een no brainer, op 1500v blijven is de duurste van de 3 opties, en toch is dat wat den haag gekozen heeft, want dat is de goedkoopste optie, als je niet verder dan 4 jaar kijkt.
Maar als je overstapt op 25kv moet je dan niet allemaal nieuwe treinen kopen?
Niet per se, de virms en slt’s zijn zo ontworpen dat ze makkelijk omgebouwd kunnen worden om onder 25 kV te rijden, er is ruimte gemaakt voor een extra stroomafnemer en omvormer.
De koplopers en ddz worden toch vervangen in de komende jaren, de icng kan al onder 25kv rijden, en bij de de andere treinen is er ruimte op het dak om ze om te bouwen.
Het enige is dat de ombouw van de bovenleiding een monsterklus gaat worden, je moet elke isolator gaan vervangen en de draden verder van bruggen gaan hangen, wat bij 3kv niet hoeft.
In Spanje wordt de kustlijn Barcelona naar Alicante omgebouwd van 3000 volt naar 25 kv. De lijn Zaragoza naar Valencia wordt geëlektrificeerd met 25 kv.
Is 25 kv. Ik begrijp niet waarom in Nederland zulke problemen maken terwijl de burgers veel geld moeten investeren in energiebesparing .
Groningen die er in 2025, 51 dagen er uit gaat liggen komt wel aardig in de buurt (of zelfs langer?). Kijk er al absoluut niet naar uit, maar laten we maar hopen dat het eindresultaat mooi gaat worden 🙂
Stel dat de komende jaren ook besloten wordt tot aanleg van de Lelylijn.
Wie weet moeten ze de station Groningen wederom aanpassen. Met name de perrons voor de trein van/naar Hoogkerk (Buitenpost – Leeuwarden)/Lelylijn.
Maar dat is (nog steeds) toekomstmuziek.
Groningen is een stadsvernieuwings project waar de reiziger niets aan heeft. Het enige wat de reiziger er van merkt is het doorverbinden van de trein uit Veendam/Winschoten naar Delfzijl/Eemshaven.
Die doorverbindingen zijn reuze handig. Reizigers uit Leeuwarden, Winsum of Delfzijl kunnen mooi blijven zitten tot aan Groningen Europapark, waar onder meer de DUO zit: een gtote werkgever, en ook ‘klanten’ kunnen daar langsgaan. Er komen nog veel meer kantoren en het stadion van de FC zit daar (die doen het nu niet zo goed maar dat kan wel.weer komen). Zelf kan ik straks in Groningen Noord opstappen voor reizen naar Leer – en van daar uit verder Duitsland in. Ook kan ik naar de megabioscoop Kinepolis. die eveneens op het Europapark ligt. Reizigers uit Winschoten, Veendam en Hoogezand-Sappemeer blijven lekker zitten naar Groningen Noord, van waaraf het nog slechts een korte bus- of fietsrit is naar Zernike (Universiteit en Hogeschool).
Ik verwacht veel van exit kopstation Groningen hoofdstation (al vind ik persoonlijk dat de stoptreinen uit Assen ook zouden moeten doorrijden naar Groningen Noord, maar de electrificatie Hoofdtation – Station Noord zal wel een van.de bottlenecks zijn, naast het enkelspoor en een gebrek aan opstelruimte).
Ach beste Hanze, over een aantal jaar zullen ook hier in Nederland werkzaamheden gewoon tijdens kantooruren plaatsvinden en niet meer ‘s-avonds, ‘s-nachts, in het weekend en in de vakantie en zal de bouwvak weer voor spoorwerkers gelden. Spoorwerkers willen – terecht – ook gewoon ‘een van 9 tot 5 baan’.
Ik geloof je maar het ligt wat zakelijker. Sinds jaar en dag worden er toeslagen betaald voor onregelmatig werk. Dus een mogelijk gebrek aan aanbod werd vooraf al netjes gebalanceerd. Maar waarschijnlijk omdat het spoor geen post/communicatie-functie meer heeft en ook geen defensieve functie meer heeft is het voor overheid en aannemer aantrekkelijk om werk op tijden te plannen dat er geen toeslagen betaald hoeven te worden. In de retail is men, voorspelbaar, al begonnen met het afschaffen van toeslagen voor onregelmatig werk.
Je stelt dat het spoor geen defensieve functie meer heeft. Dat klopt niet. Er is namelijk vanuit de Defensie gesteld dat het spoor enorm belangrijk is om op tijd aan hun taak te voldoen.
Ik zei het te zwart wit. Met het smelwegennet en met het luchttransport zijn er sowieso meer opties gekomen. De wijze van oorlogsvoering is ook niet meer hetzelfde. Bottom line is dat het motto dat de trein moet blijven rijden steeds minder opgaat bij de aanbieders.
Ook het traject Leer, Weener naar Bad Nieuweschans ligt er al vanaf 1 februari 2024 uit, vanwege nieuwbouw Friesenbruecke, nieuwe bovenbouw en twee nieuwe stations in het Duitse Ihrhove en Bunde. Deze werken duren niet zoals eerder werd vermeld tot midden december 2024, maar eindigen pas in de zomer van 2025.. De werken van het Stuttgarter Hauptbahnhof van kopstation naar ondergronds Tiefbahnhof zijn al vaker uitgesteld geweest! Dit enorme project moet zijn finale halen per december 2026, i.p.v. december 2025! Dit is een technisch hoogstandje van nieuwe tunnels, station en de sloop van het oude perrongedeelte in een park en woonomgeving! Ook het tramproject lijn 19 van HTM in Delft is al jaren vertraagd en hoopt nu dat het slotakkoord eindelijk komt eind december 2025!. Infrastructuur is prima, maar technisch vaak ook ingewikkeld te bouwen door allerlei technische en financiële tegenslagen vaak vertraagd!
Dat die peperdure brug überhaupt wordt hersteld voor het handjevol reizigers per dag tussen Groningen en Bremen is al een wonder (vandaar misschien ook de naam Wunderlinie) en daar ben ik als autoloze best dankbaar voor; wie weet, ooit… Het continue uitstel van die wel heel zinvolle tramverbinding in Delft is inderdaad heel gênant.
Er gingen al vele jaren geen treinen meer tussen Groningen en Bremen. Je moest altijd overstappen. Er rijden nu bussen en die schijnen het niet onaardig te doen. Deze bussen kunnen door de tunnel onder de Eems.
Ik heb deze bus laatst net gehad. Gaat inderdaad vrij goed, maar ik heb in Leer de trein naar Bremen ook wel eens gemist doordat de bus vast kwam te zitten in het verkeer in Leer. Toch maar liever weer de trein straks. Dan moet er wel ook een sneltrein komen, want anders duurt de rit met de nieuwe stations Bunde en Ihrhove erbij nóg langer dan vroeger.
De Friesenbrúcke ligt er al sinds 2015 uit door een aanvaring. Maar deze brug ligt in Duitsland.
Grappig dat de IC Venlo nu even uit RSD vertrekt ipv DDR wegens de werkzaamheden tussen DDR en BD!?
Rijdt dus richting RTD altijd, fraaie boog makend via SH, UT, HT.
Zelfde geldt voor de stopper Ah-Ddr die nu Ah-Rsd rijdt vlak na de IC 36xx serie Zl-Rsd.
Maar helemaal raar is de IC Ah-Shl-Rtd wat een flinke omweg is.
Waarom niet direct Ah-Ut-Gd-Rtd zoals vroeger ?
Die bij het spoor ingeburgerde afkortingen zijn natuurlijk helder voor ingewijden, maar uitschrijven kost een minuutje extra en geeft ook ‘leken’ duidelijkheid. Leest ook lekkerder, vind ik persoonlijk.
Wat betekenen nu eigenlijk al die afkortingen?
RSD? BDI? DDR=Duitse Democratische republiek? k denk dat ik er naast zit, maar wat verklaring zou ik prima kunnen gebruiken.
Lees even STATIONSNAAMAFKORTINGEN op internet…………
Anders help je gewoon even……… Zo highclass dit. Zum kotsen
Rsd = Roosendaal
Ah = Arnhem
Bd = Breda (er staat in de post van Treingraag BD!)
Ddr = Dordrecht
Ht = ‘s Hertogenbosch
Rtd = Rotterdam Centraal
Rsd = Roosendaal
Shl = Schiphol (Treingraag schrijft abusievelijk SH)
Ut = Utrecht Centraal
Dit zijn telegrafische stationsnaam verkortingen die ontstaan zijn van ongeveer 1860 af toen de elektrische telegraaf zijn intrede had gedaan t.b.v communicatie tussen stations. Omdat telegrafie gebruik maakt van morsecode was het zaak om woorden zoveel mogelijk te verkorten zodat zo min mogelijk tekens hoefden te worden overgebracht. Niet alleen stationsnamen werden verkort. Voor allerlei zaken zijn verkortingen vastgesteld.
Ik gebruik ze zelf ook wel, maar omdat niet iedereen er mee bekend is schrijf ik altijd eerst een stationsnaam voluit. Overigens noemt ProRail deze verkortingen “geografische verkortingen”. Bij ProRail weet men niet meer hoe deze verkortingen zijn ontstaan.
IC Venlo start en eindigt in Lage Zwaluwe. Niet in Roosendaal.
En dit heeft te maken met ruimte gebrek in Dordrecht want daar zijn ze op perron 2 aan het werk aan een verzakte kolom van de overkapping.
Maar ook te RSD in weekend. ZWL doordeweeks?
Beste Treingraag,
ik heb de indruk dat je niet geheel op de hoogte bent met stationsnaam verkortingen. Die van Lage Zwaluwe is Zlw en niet Zwl. Voorts wordt van deze verkortingen alleen de eerste letter met een hoofdletter geschreven. Verkortingen geheel in hoofdletters werden vroeger uitsluitend gebruikt voor de depot aanduidingen op stoomlocomotieven.
42 wissels, minder bijsturingsmogelijkheden! Zeer robuust, not!
Tja dat is dat spoor zo goedkoop mogelijk moet zijn. Wissels zijn duur, storingsgevoelig en hebben veel onderhoud nodig.
We zeggen constant tegen prorail dat het goedkoper moet, en dat leveren ze.
Robuustheid heeft een prijs, en bijsturingsmogelijkheden kosten geld dat de overheid lieven in wegen stopt.
Gebrek aan bijsturingsmogelijkheden kost ook geld, maar die rekening hoeft Prorail nooit te betalen. Als we artikel 8:108 BW schrappen worden bijsturingswissels voor Prorail ineens wel een rendabele investering.
Ik heb er echt alle begrip voor dat zulke (mega-)onderhoudsklussen van tijd tot tijd nodig zijn om het treinverkeer verder vlotjes te laten verlopen. Dat het nog eens onder voorwereldse temperaturen moest gebeuren verdient respect voor de mensen die het uitvoeren. Maar ik zal toch wel weer blij zijn als eindelijk weer normaal ‘getreind’ kan worden. De afgelopen tijd was toch wel puzzelen of, en zo ja langs welke route, een bestemming kon worden bereikt.
Ik ben zo nu en dan consument vd NS.
Met een kleinere beurs wordt het reizen per trein onbetaalbaar.
Het is een vicieuze cirkel; het duurder worden van een treinkaartje, minder mensen kunnen hierdoor gebruik maken van dus weer duurder worden kaartje om de investeringen en personeelskosten te kunnen betalen.
Als je dan ook niet in het bezit van een auto bent nou dan wordt het net als heel vroeger voor de minder bedeelden maar gaan fietsen waarheen je maar moet.
Dus voor een bestemming niet vlakbij gelegen een paar dagen fietsen uittrekken en een klein tentje of een grote vuilniszak meenemen om te overnachten.
O ja, vergeet geen stuk karton om op te liggen en event oude kranten als bescherming tegen de koude.
Succes zal ik maar zeggen.
Mijn man en ik hebben een dalurenabonnement genomen als 75 plussers. Wonen dichtbij station Amersfoort. Nu alleen wekenlang dag en nacht ernstige geluidsoverlast van de werkzaamheden en kunnen geen gebruik maken van de trein.
Laatste werkzaamheden? Hahaha. Tot de volgende,,,
Alle machines en technische installaties hebben onderhoud nodig dus gewoon je beurt afwachten en waarderen dat er mensen zijn die dat kunnen en willen. Dat worden er steeds minder daar zij ook zien dat de waardering naar de gecreëerde vlasbaatjes gaat. Als ingenieur raad ik de jeugd altijd af om voor techniek te kiezen. Leuk maar jouw kennis wordt gebruikt om profiteurs rijk te maken.
Hoeveel technisch hooggeschoolden ik dat niet heb horen zeggen…….! Zelf behoor ik er ook toe en laat geen mogelijkheid onbenut om het iedereen af te raden. Nederland is een land van handel en transport, dus van kooplieden en boekhouders en niet van ambachtsmannen en ingenieurs. Daarvoor moet je in Duitsland zijn, waar men nog enige waardering heeft voor de techniek en de mensen die er zich mee bezighouden. Kijk naar de beroemdste ingenieur van Nederland: Cornelis Lely. Heeft zich tientallen jaren ingezet voor afsluiting van de Zuiderzee en stierf een paar jaar voordat de Afsluitdijk uiteindelijk klaar was. Bij gebrek aan echt ingenieurswerk werd hij maar op advies van zijn schoonvader gouverneur van Suriname. Daar verveelde hij zich dood en heeft als tijdverdrijf maar een spoorlijntje naar de binnenlanden aangelegd. Omdat die nieuwe spoorlijn naar Groningen er toch niet komt, zal men voor de enige echte ‘Lelylijn’ in Suriname moeten zijn.
“Nieuwegein” toont aan dat ook het autoverkeer niet ontkomt aan de hinder door ingrijpende werkzaamheden. De druk op het wegennet neemt drastisch toe. Er zal de komende jaren flink wat gesleuteld moeten worden. Ondingen zijn die routeplanners die automobilisten op secundaire wegen sturen of dwars door woonkernen. “Ga naar honderd meter linksaf”.
Voor tal van verdwaalde automobilisten was de trein een goed alternatief geweest.