Acht dagen geen binnenlandse treinen over HSL tussen Rotterdam en Breda wegens werkzaamheden
09 aug 2024 20:18
Tussen 10 en 18 augustus werkt ProRail aan het spoor tussen Lage Zwaluwe en Breda. Daardoor kunnen er ruim een week geen treinen rijden op dat traject, waarmee ook de HSL tussen Rotterdam en Breda getroffen wordt. NS zet treinvervangend vervoer in.
De werkzaamheden vinden plaats op een traject waar zowel regulier treinverkeer als HSL-treinen rijden. Tussen Lage Zwaluwe en Breda vernieuwt ProRail het spoor en wordt een onbeveiligde overweg aangepakt. Daardoor rijden er van 10 t/m 18 augustus geen sprinters tussen Breda, Breda-Prinsenbeek en Lage Zwaluwe en wordt ook het binnenlandse HSL-verkeer geschrapt tussen Rotterdam Centraal en Breda.
De IC Brussel en Eurostar-treinen rijden nog wel gewoon via de HSL. Voor de Brusselaar betekent dat wel dat de stop in Breda ruim een week komt te vervallen. NS zet daarom ook bussen in tussen Breda en Noorderkempen, het eerste station in België.
Ook tussen Woerden en Alphen
Vanaf 10 augustus wordt er ook tussen Woerden en Alphen aan den Rijn gewerkt aan het spoor. Voor reizigers tussen Utrecht en Leiden betekent dat omreizen via Schiphol Airport. NS zet bussen in tussen Woerden en Bodegraven en tussen Bodegraven en Alphen aan den Rijn.
Een onbeveiligde overweg op zo’n druk traject? Dat is voor een werkweg van het spoor zelf? Waarom duurt het opheffen allemaal zo lang?
Meestal dwarsliggerij van omwonenden of van bonden van fietsers/wandelaars.
Omdat in Nederland het recht van overpad geldt. Onbeveiligde overwegen zijn niet onveilig, ze zijn gewoon beschreven in de wegenverkeerswet. Het is ProRail die van de onbeveiligde overwegen af wil en dat uiteraard zonder kosten.
Of er nu sprake is van een recht van overpad of niet, feit blijft dat dergelijke overwegen simpelweg onveilig zijn en reeds om die reden allemaal opgeheven zouden moeten worden dan wel vervangen door beveiligde overwegen.
Overigens kan ik niet inzien hoe een recht van overpad kan voorgaan op algemene regels omtrent de veiligheid van personen en goederen, maar wellicht gaat de wetgever dit nog eens een keer regelen. Want niet zelden stammen dergelijke rechten nog uit een tijd dat de gemiddelde stoomlocomotief 40-50 km per uur kon rijden en reeds van verre zicht- en hoorbaar was.
Ik denk niet dat de locals daar moeilijk doen over een Ahob of een Aki. En dan kom je toch weer op de laatste zin van Ab Normaal uit.
Recht van overpad is juist een heel erg algemeen recht dat staat beschreven in het privaatrecht. Het is een recht dat voort komt uit een basiswetsstructuur en niet gewoon is toegewezen als een soort vergunning. Daar kun je niet omheen zonder het eigendomsrecht in de wet aan te passen. Maw: liever iets doen aan de overgang dan aan het recht van overpad.
Nu weet ik niet of er in dit geval sprake van is, maar dit is een reactie op de reactie van OVgebruiker.
Graag sluit ik me helemaal aan bij jouw pleidooi voor de blijvende inzet van stoomlocomotieven, OV Gebruiker. Bovendien kan de gemiddelde sneltreinlocomotief gewoon de dienstregeling-snelheid rijden.
Omwonenden.
Als je de overweg wilt sluiten krijg je rechtzaken over je heen. Als je hem door een tunnel wilt vervangen krijg je nog meer rechtzaken over je heen, want niemand heeft zin in bouwlawaai, en de tunnel zal op iemands land aangelegd moeten worden. Zelfde verhaal met een brug
Niet vermeld: de ic van den haag naar breda/ehv rijdt alweer niet (na weeekenlange stremming door werk tussen den Haag en Rotterdam).
En in het afgelopen weekeinde waren er diverse storingen op dat traject…
Het zuidelijke HSL traject wordt wel vaker buiten dienst gesteld voor werken. IC Brussel en Eurostar treinen gaan weer via de klassieke lijn over Roosendaal. Ook rijdt de Bredabus van en naar Antwerpen en Hulst nu sinds juni 2024 naar en van Roosendaal. Vanaf 2025 wordt ook eindelijk het geplaagde noordelijke HSL traject aangepakt. Dan worden de verzakte viaducten die voor de snelheidsbeperkingen zorgen eindelijk aangepakt en dat werk moet hopelijk eind 2026 voltooid zijn!
Nu maar hopen dat nieuwe of gereactiveerde spoorlijnen zoals Weert Hamont, , de Lelylijn, Nedersaksenlijn en de al eerder geplaagde opwaardering van de Maaslijn geen knullige afrondingen krijgen. We zullen het maar afwachten…….
in 2026 voltooid zijn.
Weert hamont gaat nooit open.
Belgie gaat er nooit mee akkoord dat het alleen een lijn voor personenvervoer wordt.
En als je er goederentreinen over laat rijden, moet je bij weert 8 meter hoge geluidswallen plaatsen om aan europese geluidsnormen te voldoen. En daar gaat Weert nooit mee akkoord.
Juist in België gaan ze akkoord met personentreinen. Die hebben bij Visé een hele goederenlijn, dus die leggen Weert-Hamont echt niet aan voor goederen. Bovendien hebben die al bijna het hele stuk totaan de grens gereactiveerd nog niet zo lang geleden
De lijn bij vise heeft te veel hellingen en is daardoor duurder. Ook is het maar een lijn en willen ze een tweede lijn voor betere betrouwbaarheid.
Daarom blijft belgie bij nederland aandringen op een goederenlijn naar duitsland door nederland, die bij weert de grens oversteekt. En daarom is dat traject gegeractiveerd, om het als goederenlijn in gebruik te gaan nemen.
Ondanks dat tussen Breda – Rotterdam slechts 2 spoorwegovergangen zijn zijn er toch al een aantal ongelukken gebeurd met IC (Direct) en andere treinen.
Gezien de frequentie van 5 HSL Intercity, 2 Sprinters per uur en (omgeleide) goederentreinen die waarschijnlijk meer dan één keer per uur voldoet deze spoorwegovergangen waarschijnlijk niet aan de criteria.
Immers bij een frequentie van 8 treinen per uur in combinatie met wegverkeer moet de spoorwegovergang in principe vervangen worden. Gebeurde ook tussen Zwolle – Herfte met relatief weinig autoverkeer. Bij Breda richting Prinsenbeek is die situatie vergelijkbaar.
Een van die twee overwegen was dan ook tot enkele jaren terug erg risicovol, vanaf het fietspad (waar volgens mij veel scholieren gebruik van maken) waren de overweglampen slecht te zien en de bocht was erg ruim waardoor je deze makkelijk kon afsnijden en daarmee aan de verkeerde kant van de slagboom kon komen. Dat is enkele jaren terug aangepast met een verhoogde berm tegen het afsnijden maar overwegen direct naast een kruispunt blijven extra riskant.
Weert naar Hamont kan nog wel terugkomen als belangrijke schakel tussen de beide Limburgen . In 2024 beslist de Nederlandse overheid over de laatste kilometers welke nog zonder bovenleiding is. Alleen een busverbinding zal de eerste aanzet kunnen zijn tussen beide plaatsen aan weerszijden van de grens. Gronau Enschede was tot 1981 ook een zieltogend lijntje waar zelfs een poosje een Britse Railbus reed. Vanaf 2001 rijdt er elk uur een trein naar MUnster of Dortmund en terug en er zijn plannen om de lijn te verlengen naar Zwolle!
Die Britse railbus reed in 1985 op één dag zes slagen als promo (het BOREG-experiment). De herleving van Enschede-Gronau kwam pas vele jaren later en inderdaad met succes. Reactivering van Weert-Hamont lijkt me daarentegen totaal zinloos voor het niet geringe geld dat erin moet worden geïnvesteerd. Wat is nu de vervoersvraag op die verbinding? Van Antwerpen of Brussel naar Eindhoven of Utrecht als intercity zou nog een kans hebben, maar verder is het gewoon geldverspilling. Er rijdt al een bus en die zit bepaald niet vol.
Dit treinverkeer kan toch gewoon via Dordrecht worden omgeleid?