Verkeersminister Patrick Schnieder (midden links) en DB topvrouw Evelyn Palla. Foto DB /Oliver Lang
Deutsche Bahn heeft vrijdagochtend in Berlijn de nieuwe ICE L-treinen voor de lange afstanden gepresenteerd. Met de trein wil DB de reizigers meer comfort bieden. Met een maximumsnelheid van 230 kilometer per uur is de door een locomotief geduwde of getrokken trein langzamer dan andere ICE’s en ook in de dienstregeling blijkt de trein langer onderweg dan de andere ICE’s.
De ICE L gaat vanaf 14 december rijden tussen Keulen en Berlijn. De ICE sprinter van DB doet deze rit op zijn snelst in slechts 3 uur en 59 minuten, de ICE L is volgens de dienstregeling op zijn snelst 4 uur en 59 minuten onderweg. De extra reistijd zal ook (deels) zijn toe te schrijven aan de extra stops die de ICE L maakt. De ICE L vervangt de intercityrijtuigen (IC) en is daarom geen vervanger of alternatief voor de ICE.
Bij de ICE L gaat het meer om het comfort dan de snelheid. “Met de nieuwe ICE L zetten we ons duidelijk in voor meer comfort en betrouwbaarheid voor onze reizigers”, zei DB-topvrouw Evelyn Palla vrijdagochtend bij de presentatie in Berlijn. “Elke nieuwe trein draagt bij aan een stabiele exploitatie. Daarom hebben we onze vloot de afgelopen jaren consequent gemoderniseerd en veel nieuwe hogesnelheidstreinen aangeschaft.”
De Duitse verkeersminister Patrick Schnieder zei bij de presentatie dat voor hem de ICE L een ‘perfect voorbeeld’ is van zijn streven dat de klant weer koning moet zijn op het spoor. Schnieder: “Van traploze toegang tot gezinsvriendelijke zitplaatsen en verbeterde mobiele telefoonontvangst, de nieuwe ICE-generatie brengt veel merkbare verbeteringen voor reizigers. Modernisering verbetert niet alleen de technologie, maar ook de reiservaring van miljoenen mensen. Dit geldt zowel voor de infrastructuur als voor de treinen.”
DB voert de nieuwe treinen stapsgewijs in. De eerste ritten zijn op 14 december tussen Berlijn en Keulen (ICE 1548 om 7.10 uur vanaf Berlin Hauptbahnhof en ICE 1055 om 15.36 van Keulen). Vanaf 1 mei 2026 rijdt er een ICE L tussen Berlijn, Hamburg en Westerland (Sylt), de eerste echt toeristische ICE L-verbinding, aldus DB.
Vanaf 11 juli zet DB de trein in op de toeristische routes naar Westerland op schiereiland Sylt in het noorden van het land, zowel vanuit Frankfurt (Main) via Gießen als vanuit Keulen via Münster. In juli start ook een ICE L tussen Dortmund en Oberstdorf in Oostenrijk.
In de toekomst zal de trein ook naar Amsterdam, Kopenhagen en Wenen rijden. Maar wanneer de nieuwe trein op deze routes verschijnt, is nog niet bekend. De trein heeft nog niet aan alle voorwaarden voldaan om op deze routes te rijden. Op de verbinding Amsterdam – Berlijn heeft DB per 1 november alle intercityrijtuigen vervangen door ICE 3 neo’s.
De ICE L valt op door de lage instap, vandaar de toevoeging L. Maar de nieuwe trein heeft volgens DB nog meer kenmerken die het reiscomfort verbeteren. Hier de belangrijkste voordelen op een rij:
Niet alleen DB gaat met de ICE L rijden. Ook FlixTrain heeft deze treinen besteld bij de Spaanse fabrikant Talgo. Omdat ook deze vervoerder plannen heeft voor een verbinding met Nederland bestaat de kans dat er in de toekomst ook groene ICE L’s op het Nederlandse spoor komen.
Foto’s van de ICE L:
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 17 oktober 2025 16:45
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…