fbpx

Langste reizigerstrein ter wereld: 1,9 kilometer

26 okt 2022 7:48

Komende zaterdag hoopt de Rhätische Bahn in Zwitserland een wereldrecord te vestigen: de langste reizigerstrein ooit moet dan gaan rijden. In totaal zal de trein bestaan uit 25 treinstellen van het type Capricorn en de trein zal een lengte hebben van 1,9 kilometer. Treinreiziger.nl doet komende zaterdag verslag uit Zwitserland.

Circa 30 kilometer per uur

De trein zal zich om 14:00 uur in beweging zetten van Preda richting Bergün. In Bergün is er rond de langste trein een speciaal festivalterrein georganiseerd. Na een pauze in Bergün zet de trein zich in beweging richting Filisur en het beroemde Landwasserviaduct. Daar passeert de trein omstreeks 15 uur. Om 15:15 uur moet de trein vervolgens aankomen in Alvenue, de eindbestemming van de recordtrein.

De 25 treinstellen hebben in totaal honderd rijtuigen met ruim vierduizend zitplaatsen. De meeste zitplaatsen zullen leeg blijven, slechts sommige zullen gebruikt worden. Snel zal de trein niet gaan: de trein zal slechts 25 kilometer afleggen, met een snelheid van 30 à 35 kilometer per uur. De rit gaat over 48 bruggen en door 22 tunnels. De spoorlijn waarover de trein rijdt, is door UNESCO eerder uitgeroepen tot werelderfgoed.

175 jaar Zwitserse spoorwegen

Om de rit goed te doen verlopen zullen er zeven machinisten en 21 technici aanwezig zijn. Het startpunt Preda ligt op 1788 meter. Gedurende de rit zal de trein afdalen naar 999 meter. Tijdens de recordpoging zullen er geen reguliere treinen rijden.

De recordtrein zal rijden in het kader van 175 jaar Zwitserse spoorwegen en is voor de Rhätische Bahn een mooie gelegenheid om de prachtige Albulabahn in de internationale schijnwerpers te krijgen. NS deed in 1989 tijdens het 150-jarig jubileum ook een succesvolle poging om de langste trein ter wereld te realiseren. Die werd toen getrokken door één loc – de 1607 – en was 1,6 kilometer lang. Nadien werd het record verbeterd door onze zuiderburen.

42 gedachten aan “Langste reizigerstrein ter wereld: 1,9 kilometer”

  1. Joost2 schreef:

    Ik ben geen voorstander van dit soort initiatieven. Het is toch min of meer een prestigeproject van belastinggeld. Laat gewoon treinen rijden, vervoer mensen, houd je aan je taak. Maar goed dat is mijn mening.

    1. Diederik schreef:

      Ik kan me daar wel in vinden,
      En als je het dat doet doe het dan met een ca 1,75km lange trein

    2. Martin schreef:

      Eens. Wat een geld- en energieverspilling in deze tijd. Totaal onnodig. Doe dan wat anders: sponsor een museumlijn of bijvoorbeeld een organisatie van spoorwerkers in Oekraïne.

      1. Ann schreef:

        Dat ben ik helemaal met Martin eens. In dit soort tijden moet je dat soort dingen even niet doen. Dat geld kan zoveel beter besteed worden. En er zijn zoveel betere dingen te bedenken dan een dergelijk onzinnig prestige project.

        1. dries molenaar schreef:

          Zwitserland onttrekt zich aan de oorlogconsequenties. Ze willen niet eens munitie leveren om de Duitse Marders in Oekraïne te kunnen inzetten. Stel je voor dat er echt mee geschoten zal worden.

          Zo kunnen ze trein wel op waterkracht-stroom laten rijden.

        2. Anoniem schreef:

          @dries molenaar
          Dat zouden meer landen moeten doen in plaats van oorlogen aan te wakkeren.

        3. Martin schreef:

          @Anoniem
          Uw voorstel is om Rusland gewoon Oekraïne en daarna Moldavië en de Baltische Staten te laten annexeren? Ik ben geen oorlogshitser, maar passiviteit is in mijn ogen niet altijd een oplossing. Dit regime laat zich echt niet stoppen, met alle ellende van dien. Maar laten we het hier alsjeblieft gewoon over treinen en spoorwegen hebben.

        4. M schreef:

          (Martin)
          Uw voorstel is America alle moslims te laten doden?
          Ze hebben bijna 100% van het westen overgenomen zonder 1 schot te lossen…. maar ja Rusland, China….
          Wacht maar tot China Taiwan invalt wat ga je dan doen? Niks…
          Of ga je 1000 euro voor een H&M broek betalen? Nee..

        5. dries molenaar schreef:

          die anoniem, de aangevallene moet zich niet zo nadrukkelijk verdedigen en zou beter de handdoek in de ring gooien? U begrijpt dat op den duur de Russen wel bij ons aan de grens komen te staan. Waar u dan de deur open doet met een brood in de hand.

      2. Marien schreef:

        Ze bestaan 175 jaar. Laat ze een feestje houden op hun manier. Het is ons geld niet. Hoeven we niets van te vinden. En ook geen vingertje op steken. Er wordt met 25km pu naar beneden gereden en rijden er geen andere treinen. Dat spaart weer uit. En verder moeten en ze het helemaal zelf weten. Lijkt me ook wel een bijzonder gezicht als het tegelijkertijd boven en onder en over elkaar te zien is.

        1. Wim schreef:

          Helemaal mee eens. Laat hen. Waarom hier nou ook weer die oorlog bij halen? Het is hun geld, hun materieel. En Zwitsers komen heus geen steun bij ons vragen. Trouwens, ik sta morgen langs het traject. Zal ook wel weer iemand wat over te roepen hebben. Want ben wel met de auto naar Zwitserland gegaan….foei! Slechte ik!

    3. bert sitters schreef:

      ach wel aardig om zo de aandacht te vestigen op een overigens mooie spoorlijn.

    4. bert sitters schreef:

      Ach wel aardig om zo de aandacht te vestigen op een overigens mooie spoorlijn. Ik neem aan dat de cameraploegen in de aanslag staan.

      1. dries molenaar schreef:

        de redactie is ook aanwezig met een notitieblok.

    5. Hildebrand van Kuijeren schreef:

      Ik kijk er iets anders tegen aan. Het zal in heel Europa het nieuws halen, denk ik, als ook maar 0,01 procent enthousiast wordt om naar Zwitserland te gaan, zal het misschien al meer opleveren dan het kost. De treinstellen zijn nieuw. Duizenden mensen komen alleen al naar dit evenement. En voor een spoorwegmaatschappij is de kosten van zo actie bijna klein bier. Ik vind eigenlijk dat we dit soort positieve dingen beetje missen. In 1989 keken honderdduizenden mensen naar de tv. Als je product dan op orde is, kan het klein zetje zijn om een keer eerder de trein te proberen.

      1. Joost2 schreef:

        Ik weet niet over welke kanalen je het hebt als je zegt: “Het zal in heel Europa het nieuws halen”. De grote partijen als NOS en RTL gaan dit niet oppakken denk ik. Misschien een filmpje van een halve minuut op de website.

        Tevens denk ik niet dat dit nieuwe reizigers trekt. Ik denk dat er vooral mensen vanuit de spoorwegbubbel op af komen.

        Het is ook precies het argument waarmee veel prestigeprojecten worden goedgepraat: “ja her kost wat geld, maar het levert ons exposure op.”

        1. Annemiek schreef:

          De enige manier waarop het echt nieuws wordt, is als het grandioos mislukt.

        2. Hildebrand van Kuijeren, treinreiziger.nl schreef:

          Het wordt inderdaad geen groot nieuws in Nederland. Ik denk klein stukje online en wellicht inderdaad kleine video. In Zwitserland is er via mediapartner Blick een live stream. Natuurlijk is dit een groter ding in Zwitserland dan in Nederland. Ik durf je te garanderen dat de meeste mensen die met de Bernina Express en Glacier Express geen treinfanaten zijn, maar wel hebben gehoord dat de Zwitserse spoorlijnen mooi zijn. De meeste echte treinliefhebbers reizen per reguliere trein en zijn in de minderheid. Wel kan je afvragen of ze dit PR evenement nodig is als de Bernina en Glacier Express toch bijna altijd volgeboekt zijn.

        3. dries molenaar schreef:

          Als treinreiziger.nl het nieuws brengt is het al gedekt en vele media zijn toch abonnee op de berichten?
          Even goed filmen vanaf goede standpunten met mooie composities, een goede camera, statief en wie weet komt het wel ergens op TV

      2. bert sitters schreef:

        Hes spoor van deze maatschappij heeft een hoog toeristische gehalte. Niet slecht om je in dit decor voor het voetlicht te treden. Alle reclametijd in al die landen zou en stuk meer kosten

      3. Ann schreef:

        Ik verwacht niet dat het in deze tijd nog zo een groot TV evenement kan worden dan in 1989. Heel andere tijd. Toen had met geen internet. Feel keus waar naar te kijken was er niet.

        1. Hildebrand van Kuijeren, treinreiziger.nl schreef:

          Nee, dat zeg ik ook niet. Er zullen geen honderdduizenden mensen zaterdag voor de buis zitten. Maar uiteindelijk zullen wel honderdduizenden er een berichtje over lezen of een kort fragment zien.

      4. Dirk Blom schreef:

        Ik woon sinds bijna 15 jaar in Zwitserland en kan vertellen dat er hier nauwelijks aandacht aan wordt besteed, een klein hoekje in de kranten, meer niet, het is zeker geen groots nieuws.
        Ik zie het vooral als een stunt van de fabrikant om de aandacht af te leiden van hun corrupte praktijken en de problemen van hun rolmaterieel hier (waar ze zo ongeveer een politiek monopoly hebben) en elders in de wereld. Ik zal eerder grinniken wanneer het mislukt.

  2. Chris schreef:

    Tijd dat NS dat bij z’n volgende verjaardag ook maar eens gaat doen. Hoe te doen? Zooitje VIRMen aan elkaar hangen? Of ICNG’tjes?

    1. bert sitters schreef:

      NS heeft dat jaren geleden gedaan met een getrokken trein.

      1. Chris schreef:

        Jep! Goeie ouwe tijd. Loc 1607 met zestig (?) ICR-rijtuigen tussen Kijfhoek en Eindhoven. Ik vind het eeuwig jammer dat ik er toen niet bij was (was toen amper zes geloof ik). Gelukkig hebben de Feyenoordse Meesters alles mooi bijgehouden en online gezet.

    2. Ariën schreef:

      Ik verwacht dat zo een recordpoging in Nederland niet meer gaat gebeuren. Het spoor is er niet voor gemaakt, en dat bedoel ik dan technisch. Je zult een compleet traject moeten isoleren. Kijk maar eens naar al die overwegen, wissels en seinen. Op het traject in Zwitserland zal je weinig wissels en knooppunten verwachten.

      De rit met de 1607 als ‘langste trein ter wereld’ was niet zonder mogelijke consequenties. Lees maar in het verslag van de Feijenoordse Meesters op internet. Erg interessant.

  3. dries molenaar schreef:

    Het zou wel even handig zijn het staande record te vermelden. Er kan overigens ook een koppeling losschieten en plots is het record er toch niet.

    Zo te lezen zijn het zelfaangedreven treinen. Het is niet echt hetzelfde als een getrokken trein zoals waarmee het Nederlandse record gereden werd.

    1. Hildebrand van Kuijeren, treinreiziger.nl schreef:

      Ik vermoed dat het huidige record in handen is van de Belgen, met 1.7 kilometer, inderdaad getrokken trein door één locomotief.

    2. Dirk Blom schreef:

      Precies, een enkele loc die de boel trekt is wel wat anders dan een stel veredelde trammetjes die slechts bergaf rollen.

  4. Frans E.R. Eekhout schreef:

    “Nederland verpulverde het record op 19 februari 1989. Met 60 rijtuigen reed locomotief 1607 van rangeerterrein Kijfhoek naar Eindhoven.” bron: internet. Nu zijn de Zwitsers aan zet, Succes !

    1. Annemiek schreef:

      Ja, dat staat ook grotendeels al in het artikel.

  5. Jan Menken schreef:

    Het eindstation heet Alvaneu.

  6. Hanzeboog2012 schreef:

    Ach leuk voor de Guinness Book. Komt het daarin. Net als de TGV die een snelheidsrecord reed op de LGV Est deel 1 (Parijs – Forbach). Of een Maglev trein dat meer dan 600 km p/u haalde.

    Allemaal technische hoogstandjes. Maar praktische nut heeft het niet.

  7. Rene schreef:

    De Zwitsers zijn tenminste nog trots op hun spoornet, vervoerders en iconische trajecten als deze. Dat kan je van ons niet bepaald zeggen, wie is bij ons de laatste jaren trots op NS – en Prorail? Voor mooie treinreizen in Nederland wordt al helemaal geen reclame gemaakt. Ja, enkele mooie trajecten zijn er echt wel. Zwitserland/Graubünden/Rhätische Bahn: maak er een mooi feest van. Gaat zeker lukken.

    1. Paul Lamote schreef:

      In Zwitserland is er in de politiek en media de laatste jaren ook groeiende kritiek op de spoorwegen, in het bijzonder op de SBB. Steeds meer Zwitsers vinden dat de spoorwegen veel te veel teren op de zak van de belastingbetaler.

      1. Anoniem schreef:

        Wat is daar toch zo erg aan vraag ik me af, “teren op de zak” van de belastingbetaler. Ik betaal ook bij belastingen aan allerlei dingen mee waarvan ik niet of nauwelijks en soms helemaal nooit gebruik maak. Dat is gewoon een bijdrage voor een algemene voorziening.

  8. treingraag schreef:

    Nachttrein Zurich, ICE naar Landquart, Rh.Bahn naar Chur, bijv. Geen toeslag behalve slaapplaats met ticket NL-Chur! Tip: Arosa (niet ver), Thermal Bad in Bad Ragaz, Kabelbaan Brambusch en Sportpark Ober Au in Chur: Hotel 3 Koenige, lekker Zwitsers, super ontbijt, redelijke prijs.

  9. wim sluimer schreef:

    Dat gaat zeker een schitterend gezicht worden bij al de keertunnels vlak onder Preda (waar men overigens heel druk aan de 2e Albula spoortunnel aan het werk is). En een kleine 2 km trein vanuit de tunnel over het Landwasser viaduct: geweldig. Zwitserland veel succes met deze recordpoging!

  10. P J Hoogeveen schreef:

    PR stunt is het zeker, zowel van fabrikant als de RhB, met het wereldrecord proefdraaien wordt 4000 kWh remenergie (recuperatie) opgewekt, het is een dalende rit, zou kunnen dat de stroom dan teruggegeven wordt aan de rijdraad, dat doet de Ge 4-4III lokreeks ook! Het zijn idd 25 zelfrijdende treinstellen, er kunnen er maximaal 4 in treinschakeling rijden, daarom zijn er 7 machinisten nodig!

  11. Walter Van de Berckt schreef:

    Laat het een prestige project zijn,
    maar in Zwitserland rijden de treinen op de minuut juist . Kan zéker niet gezegd worden van België en Nederland.

  12. Walter Van de Berckt schreef:

    Laat het een prestige project zijn, maar in Zwitserland rijden de treinen klokvast.
    Daar kunnen België en Nederland nog vele lessen uit trekken i.v.m.de treinen op tijd te laten vertrekken en aan te komen op tijd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.