Lelylijn maakt kans op EU-subsidie

De geplande Lelylijn, een spoorlijn die Groningen en Lelystad moet gaan verbinden, maakt kans op subsidie van de Europese Unie. De verbinding wordt opgenomen in een spoornetwerk dat de EU belangrijk vindt en financieel steunt, hebben de verantwoordelijke ministers van de EU-landen afgesproken.

Plankosten deels door EU betaald

Noord-Nederland droomt al jaren van de lijn door Flevoland, Friesland en Groningen, met waarschijnlijk stops in Emmeloord, Heerenveen en Drachten. Die zou de reistijd tussen het noorden en de Randstad fors kunnen bekorten. Nu moeten reizigers uit of naar de Randstad nog omreizen over Zwolle en Meppel. Die verbinding is ook nog gevoelig voor panne en vertraging.

De Lelylijn gaat deel uitmaken van het zogeheten uitgebreide TEN-T-netwerk van de EU, als het Europees Parlement daar – zoals verwacht – mee instemt. Wel kan het nog een jaar duren voor dat helemaal rond is. Op hoeveel Europees geld de lijn, die voorlopig is begroot op minstens zes miljard euro, vervolgens kan rekenen staat nog niet vast. De EU zou voor zulke projecten de helft van de kosten voor planstudies willen dragen.

Richting Duitsland

Staatssecretaris Vivianne Heijnen hoopt de spoorverbinding na dit “mooie sinterklaascadeau” nu bevorderd te krijgen tot het ‘kernnetwerk’ van TEN-T. Dat kan nog veel meer subsidie opleveren, want het gros van de Europese spoormiljarden gaat naar dat hoofdnet. De EU zou dan 30 procent van de totale kosten op zich kunnen nemen.

Daarvoor moet Heijnen wel Duitsland aan boord zien te krijgen, zegt ze. De Lelylijn zou bijvoorbeeld deel kunnen gaan uitmaken van een langere treinverbinding naar Bremen en Hamburg. Ze gaat “binnenkort” weer met haar Duitse collega in gesprek “om ervoor te zorgen dat we ook daar enthousiasme krijgen”. En “uiteraard zal ik ook de komende tijd gebruiken om bij Nederlandse Europarlementariërs erop aan te dringen dit ook bij Duitse collega’s hoog op de agenda te krijgen”.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 6 december 2022 09:09

Share
Tags: Lelylijn

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug