Limburg eist meer geld van nieuw kabinet voor internationale treinverbindingen
24 jun 2024 16:49
De provincie Limburg eist meer geld van het aanstaande kabinet om grensoverschrijdend treinverkeer te verbeteren. “Er is nu nul euro gereserveerd”, zegt gedeputeerde Jasper Kuntzelaers in het L1-programma AvondGasten.
Kuntzelaers vreest dat de plannen van het kabinet niet aansluiten op de Europese ambities voor internationaal treinverkeer. “We zien aan de ene kant de ambities die in Europa uitgesproken worden: komen er nieuwe investeringen in infrastructuur? Maar hoe vertaalt ons nieuwe kabinet in Den Haag die ambities naar wat ze in hun hoofdlijnenakkoord hebben opgeschreven?”
Geen extra middelen
Weliswaar is volgens de gedeputeerde in woorden opgeschreven dat het regionale OV belangrijk is en grensoverschrijdend vervoer aandacht krijgt, “maar als je de financiële paragraaf van het hoofdlijnenakkoord leest, dan zijn daar géén extra middelen voor uitgetrokken”.
Limburg kijkt dus vooral naar Europa als het gaat om de financiering van grensoverschrijdende projecten. “We hebben geld nodig om die ambities mogelijk te maken. Of het nou de Intercity is van Eindhoven naar Aken, van Venlo naar Düsseldorf of van Antwerpen naar Weert naar Eindhoven. Want als bestuurder heb ik geleerd dat juist de infrastructuur geweldig dure projecten zijn.”
2032
Onlangs werd bekend dat de intercity van Eindhoven naar Aken jaren vertraagd is, omdat het volgens Kuntzelaers fysiek onmogelijk is omdat het spoor vol zit. “Voor onze plannen is een extra spoor nodig. En dat kost honderden miljoenen euro’s.” Daarom duurt het tot minstens 2032 voordat er een besluit kan vallen over de realisatie van een directe IC tussen Brabant, Limburg en de Duitse stad.
Weert-België
Ook de directe treinverbinding tussen Weert en België laat nog op zich wachten. Er is een kostbare nieuwe spoorbrug bij Weert nodig om die spoorlijn gereed te maken. Wel bleek in oktober 2023 dat het verwachte kostenplaatje lager uitvalt dan eerder gedacht.
De langverwachte Drielandentrein tussen Aken, Maastricht en Luik is er na jaren vertraging wel gekomen. Op 30 juni rijdt de eerste trein.
Limburg, zet alles in op een volwaardige Maaslijn en op Eindhoven – Venlo – Keulen/Düsseldorf.
Daar wordt al aan gewerkt:
https://www.l1nieuws.nl/nieuws/1664241/arriva-exploiteert-nederlands-deel-intercity-naar-dusseldorf
Limburg kan beter de hulp van regionale Duitse vervoersbedrijven vragen. NS heeft geen belangstelling.
Zien wanneer de Maaslijn gemoderniseerd is. En in gebruik gaat.
Gaat die trein tussen Venlo en Mönchengladbach ook echt als Intercity rijden zonder te stoppen met daarnaast een boemel die ook Kaldenkerken en etc aandoet?
Van Venlo tot Düsseldorf verandert er niets. Aan Duitse zijde wil men geen tweede trein laten rijden gezien de beperkte reizigersvraag.
Blijft daar dus een boemel.
Een beetje realisme graag. Meer internationale verbindingen naar Duitsland zitten er voorlopig niet in. Na het recente besluit van het Bundesgerichtshof zit het duitse kabinet op zwart zaad. Het geld dat over is gaat hoofdzakelijk naar achterstallig onderhoud en noodzakelijke binnenlandse investeringen.
Zolang het in Duitsland economisch slecht gaat, verwacht ik niet veel geld voor uitbreiding van de internationale infrastructuur.
Mee eens, het is trouwens voor de provincie Limburg en Arriva al uitdagend genoeg om die Drielandentrein nu eens eindelijk fatsoenlijk te laten rijden. Tussen Heerlen en Aken was de treindienst de afgelopen jaren al zeer onbetrouwbaar, dus er is alle reden om te verwachten dat dit tussen Maastricht en Luik de komende tijd niet veel anders zal zijn. Je kunt dan als gedeputeerde weer allerlei nieuwe plannen gaan maken en om geld roepen, maar maak eerst eens waar wat eigenlijk al meer dan vijf jaar geleden gerealiseerd had moeten zijn!
De politiek wil investeren in de Oekraïne, niet in Nederland.
Helaas is Oekraïne héél belangrijk voor ons. Dat land is tegen hun wil in de oorlog gerommeld door Poetin.
Zien wat de nieuwe staatssecretaris gaat doen:
https://www.mobiliteit.nl/ov/2024/06/14/beoogd-ov-staatssecretaris-chris-jansen-legt-taken-in-flevoland-per-direct-neer/?gdpr=accept
PVV staatssecretaris en PVV Minister van Infrastructuur en Waterstaat. Dacht eerder dat VVD dat eerder zou doen.
Het was al langer bekend dat I&M in zijn geheel naar de PVV zou gaan. Ik denk dat er nu kritischer naar het functioneren en de relevantie van het OV gekeken gaat worden. Overigens is er ook sprake van dat Wouter Koolmees wellicht burgemeester van Rotterdam wordt en voortijdig bij NS vertrekt.
Belangrijk volgens wie? Ga is weg… Het is en was een smerige en dom land.
Maar jullie praten over Oekraïne alsof het een wereld land was..
Zoals Hildebrand al aangeeft zitten we hier op een trein forum.
De enigste wat hierover wil zeggen dat je bevooroordeeld bent over Oekraïne.
Ik zie niet de relevantie om dit hier aan te snijden, en het heeft wat weg van een complot theorie. Het slaat natuurlijk helemaal nergens op om te doen dat ons geld grotendeels naar Oekraïne gaat. Hoeveel procent van de rijksbegroting zou direct of indirect naar Oekraïne gaan? Minimaal. Je mag natuurlijk best discussiëren of het nodig is of Nederland steun geeft aan Oekraïne, maar dit is de verkeerde plek.
Maar belangrijkste boodschap: jammer dat je deze discussie hier voert, niet de bedoeling.
Voor internationaal verkeer kan dat geld beter worden gestopt in doorgaande meer ICE en TGV treinen naar bestemmingen voorbij Frankfurt en Parijs. Ook vanuit Den Haag en Eindhoven.
Het regionale grensverkeer is belangrijker dan een HSL naar allerlei amper gebruikte regionale Franse en Duitse bestemmingen. Daarnaast gaat Nederland niet over de infrastructuur in Frankrijk en Duitsland.
Nederland gaat wel over het Nederlandse deel waarop de ICE rijdt en niet over de Duitse delen van de grensboemeltjes. Er moet gewoon een snel Europees net komen waar alle betrokken landen, spoorwegmaatschappijen en spoorbeheerders gezamenlijk de schouders onder zetten. Aken heeft een stopplaats voor Eurostar en ICE, maar de Drielandentrein kan Limburg een goede aansluiting geven. Een Intercity Eindhoven heeft nauwelijks meerwaarde. Alleen de beperkte groep reizigers die Aken als eindbestemming heeft krijgt voordeel. Vanuit Eindhoven en Venlo reis je via Aken ontzettend om naar Keulen en Düsseldorf. Dat kan veel sneller en ook nog een rechtstreeks via Mönchengladbach. Bovendien gaat een Intercity Eindhoven – Aken ten koste van Intercity’s uit Utrecht en Amsterdam naar Weert, Roermond, Sittard en Heerlen.
Belangrijk is een goede aansluiting in Heerlen met een crosplatform op de Drielandentrein naar Aken.
Dat zou wat zijn. Voorlopig zal het via Brussel moeten voor het Zuiden. Duitsland zal bereikbaar moeten worden via een frequente lijn Arnheim-Oberhausen waar je dan op de geoliede DB machine kan overstappen.
Arnheim? Wir kommen aus Holland, hoor!
Snel het goederenvervoer verbeteren door den IJzeren Rijn weer in bedrijf te brengen. Het trace ligt klaar en ligt alleen aan de buitenkant van de Meinweg. Het levert veel milieuwinst en geld op.
Meneer Molenaar,
Voor de zoveelste keer: het tracé van de voormalige IJzeren Rijn gaat door het nationaal park. Zie hier een kaart van het park. Als de Belgen het vragen, dan moet Nederland alle medewerking verlenen. De Belgen vragen het echter niet, want er ligt een Waalse veto.
Het is begrijpelijk dat de provincie Limburg betere internationale spoorverbindingen wilt. Ze zitten in de buurt van Düsseldorf (via Venlo), Aachen/Köln (via Heerlen) en Luik.
Richting Düsseldorf zal START als dochteronderneming van DB in dienstregeling 2026 gaan beginnen. De drielandentrein rijdt uiteindelijk. Alleen wilt Limburg ook een echte IC tussen Heerlen – Aachen.
Veel wensen. Maar of het reëel is? Het is geen eeuwigheid geleden dat de NMBS Intercity Maastricht – Brussel reed met locomotief reeks 13 met I – 11 rijtuigen. Maar het sloeg niet aan.
Het bestuur van provincie Limburg wil betere verbindingen. Maar kan dat uit in het redelijk dunbevolkte Limburg?
Die drielandentrein is toch een beetje kunstmatige papieren tijger aangezien die een kwartier stilstaat in Maastricht.
Een echte intercity naar Aachen zie ik niets worden, dat wordt net zo’n debacle als die trein naar Brussel destijds. Veel te weinig vervoersvraag.
Aan de andere kant laat de NS wel de 12 ICNG’s geschikt voor Duitsland maken, dus die zullen uiteindelijk (hopelijk) ook een Duits eindstation krijgen.
Die kun je ook in Nederland gebruiken. ICR had ook allerlei buitenlandse toelatingen die amper zijn gebruikt,
Volgens mij zijn die vooral bedoeld voor Amsterdam-Keulen via Arnhem. Tussen Duisburg-Keulen is 200 km/u mogelijk. De ICNG+DE heeft ETCS en kan dus ook op een traject met LZB rijden.
Het grote probleem is dat mede door personeels tekorten alle personeelsintensieve sectoren, dus ook het OV de kosten veel groter worden. Als de prijzen lees kosten van het OV alleen maar blijven stijgen; inhoeverre heeft provincie Limburg nog zin om hun OV ambities te realiseren. Uiteindelijk zal iemand de OV ambities moeten betalen of de overheden of de reiziger. Op dit moment staat noch de overheid noch de reiziger te wachten op een hoger prijskaartje. En alleen goed gevuld OV (met betalende reizigers uiteraard) is rendabel en de rest valt eigenlijk onder sociaalbeleid om vormen van OV/collectief vervoer in dunner bevolkte gebieden beschikbaar te houden. De situatie verandert wellicht als Brussel met een zak geld komt, maar dat is ook vaak voor eenmalige projecten. Dat helpt dus alleen als er wel vraag is naar een bepaalde verbinding, maar het geld niet is om bepaalde infrastructuur te bouwen.
Het probleem van het onbetaalbaar worden van arbeidsintensieve sectoren wordt vrees ik schromelijk onderschat. Uiteindelijk zal daar of geautomatiseerd moeten worden of ze zullen geleidelijk verdwijnen.
Ik heb het recentelijk nog als een terzijde geschreven bij een ander topic, maar hier is het beter op zijn plaats:
Als Limburg zoveel waarde hecht aan een verbinding Weert-Antwerpen (en dankzij een snelle overstap in Herentals ook naar Brussel), onderstreep dat dan met een voorlopige lijnbus Weert-Hamont via Budel. Nu lijkt het alsof het de provincie eigenlijk totaal niet interesseert.
—
Nog even over de Drielandentrein. Ik had me erop verheugd met mijn Weekendvrij naar Luik te kunnen reizen zoals bij enkele regionale treinen naar Duitsland, maar het blijkt dat NS de rechten naar Eijsden blijft houden en de NMBS die naar Luik. Arriva mag alleen de trein rijden. Wie verzint zoiets?
Sorry. Ik kan alleen een cynisch antwoord geven… De politiek, de bedenker van talloze onwerkbare compromissen.
Dus gaat nu niet door met WV naar Luik?
Nee, want voorlopig wil niemand de kosten van gratis reizen in België betalen. En gezien de afstand van Eijsden naar Luik zijn die kosten niet onaanzienlijk.
Het is geen gratis rijden…
Ja, gratis naar Luik zonder daarvoor te betalen.
Voor niets gaat alleen de zon op.
Als ik de hoeveelheid reacties van uw zie dan zit uw zelf in de uitkering..
Zoek een baan inplaats van hier mensen aan te vallen.
Was je vorige naam Bert? Of een van die andere?
En nu een nieuwe naam gekozen in de hoop dat mensen het niet doorhebben??????
Een DB/VIAS/Arriva regeling? Krijgen toch ook inkomsten uit kaartgebruik naar Emmerik, Aken enz.
Als het inderdaad net als bij de DB / VIAS zou worden dat het(/de) eerste station(s) over de grens maar aansluiten bij de ov kaart zou al een hoop schelen want nu is het voor mij steeds met een NMBS multi door België, een los kaartje visé – Eijsden en dan week vrij weer verder door nederland
Als het belgische betaal systeem tot Eijsden zou rijken en het Nederlandse tot Visé wordt alles ook al veel simpeler. Liefst natuurlijk dat heel de trein simpel met OV kaart kan maar dat ligt nog wel ver weg.
Dat kaartje Vise – grens Nederland/Eijsden kost 2,50 E (internet) en 3,50 E ( automaat, Buitenland) bij 100% korting Nederland.
Ik vrees dat het bij (wat vaker rijdende) grensboemels blijft. Ook die Eindhoven-Düsseldorf trein is niet meer dan een verlengde grensboemel.
En dat is prima, want op deze manier kom je vanuit Limburg in steden als Luik, Aken, Keulen en Düsseldorf, waar je vervolgens over kunt stappen op de eurostar naar Parijs/Londen resp. ICE’s naar talloze steden in Duitsland.
Voor het Fernverkehr (ICE en zo) moet je toch vooral kijken naar hoe ons land is verbonden met onze buurlanden. Dus niet: hoe krijgen we Limburg dichterbij BE/DE, maar: hoe krijgen we ons land sneller verbonden met BE/DE.
Het hangt er net af, hoe hier naar wordt gekeken, waar men ook echt woont. Men kijkt hier altijd gekleurd naar. Zelf vind ik het onbegrijpelijk dat de NS vasthoudt om de directe trein tussen Enschedé en Schiphol te gaan schrappen, omdat het elders anders niet uitkomt met de dienstregeling, die ze hadden bedacht. Dit, terwijl de oorzaak hiervan in de Randstad ligt. Dan vind ik dus ook, dat deze trein moet blijven bestaan en dat ze de oplossing moeten gaan zoeken, binnen de Randstad. Kennelijk willen ze daar niet aan.
Aangezien de Randstad niet grenst aan een landsgrens, zoals het wel het geval is bij Groningen, Drenthe, Overijssel, Gelderland, Noord-Brabant, Limburg en Zeeland, is het altijd veel lastiger voor de mensen uit de Randstad, om hier met een open blik naar te gaan kijken. Dat geldt zowel voor het treinverkeer als voor de verschillende buslijnen. Het helpt ook dat de landelijke politiek hier welwillend tegenover staat.
FFA
Reizen met 100% korting Nederland: Weekend-Vrij, Dalvrij, vrije keuze dag vanuit Amsterdam, Zwolle, Maastricht of waar dan ook uit Nederland, kost per enkeltje ‘Waar dan ook uit Nederland’ naar Luik 4,70 E, vice versa dus 9,40 E.
Kaartje is ook in Automaat te kopen. Buitenland aangeven 100% vrij Nederland
Voor reizigers met NMBS Railpass ( 10 ritten in Belgie voor ik 96E voor 26 – 65 j) of NMBS seniorenticket geldt het verplichte grenstariefticket nederlandse grens – Vise/Wezet 2,50 E internet en 3,50 E automaat.
Dus als je naar Luik reist is de aanschaf van het 4,70 E/ 9,40 E retour het goedkoopste.