LIVE: Fyra nieuws 21 januari
21 jan 2013 18:12
De top van de Belgische en Nederlandse spoorwegen praten vandaag over de problemen met de Fyra V250. Na dit overleg wordt waarschijnlijk meer duidelijk welke maatregelen de spoorbedrijven willen gaan nemen. Om te veel losse artikelen over de Fyra te voorkomen, hebben we besloten om het nieuws samen te brengen in één live-blog.
19:23 uur: Gratis nummer voor gedupeerde Fyra reizigers
Specifiek voor vragen over de Fyra naar Brussel en het wijzigen van tickets is er een speciaal gratis telefoonnummer geopend: 0800-0230261.
19:16 uur: Fyra formeel opgeheven tot en met vrijdag
NS International meldt op de website inmiddels dat dat de Fyra t/m vrijdag is opgeheven. We weten inmiddels dat de Fyra nog maanden op zich kan laten wachten. NS en NMBS willen nu zo snel mogelijk een intercity tussen de Randstad en Antwerpen of Brussel.
18:58 uur: Fyra formeel dinsdag nog niet opgeheven
Iedereen weet dat de Fyra morgen niet gaat rijden. NS International communiceert op de website dat de Fyra in elk geval tot en met vandaag niet rijdt, en mogelijk langer. NS had al gemeld dat er tot en met minimaal woensdag niet gereden werd. Hierdoor wordt er onnodig onduidelijkheid geschept.
17:38: Geen ultimatum vanuit NS
NS heeft AnsaldoBreda weliswaar aansprakelijk gesteld, maar er is geen ultimatum van drie maanden gesteld. "NS heeft het afnameprogramma van nieuwe Fyra-treinstellen zaterdag ook al stopgezet. Wij hebben daar alleen geen termijn aan gekoppeld. Maar de periode van 3 maanden is in principe een juridische maatregel die al in de contracten met de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda is vastgelegd", verklaart een NS-woordvoerder tegenover het ANP. NS is blij dat de NMBS vanaf dit weekend een intercity Roosendaal – Antwerpen inlegt, NS kijkt of deze trein doorgetrokken kan worden naar de Randstad.
17:30 uur: Toekomst AnsaldoBreda op losse schroeven
BNR Nieuwsradio meldt dat de toekomst van AnsaldoBreda op losse schroeven staat als de Belgen inderdaad over drie maanden het contract verbreken. "De CEO van AnsaldoBreda laat zich vandaag niet zien. Die is onbereikbaar. Verder is het in Italië geen nieuws dat die treinen niet rijden. We zijn wel wat meer gewend" zegt een correspondent van de radiozender.
De BNR-correspondent zegt dat er behalve in Nederland en Denemarken ook problemen zijn met de levering van treinen of metro´s voor Boston, Los Angeles, Götenborg, Birmingham, Oslo, Boedapest en in Italië zelf." Overigens vormt ook het Deense dossier een gevaar voor AnsaldoBreda: als de Deense Spoorwegen (DSB) voor september 2013 niet alle treinen geleverd krijgen, kan ook DSB de niet geleverde treinen annuleren.
16:40 uur Oppositie niet tevreden
De PvdA en VVD zijn tevreden met de aanpak van Mansveld in het Fyra-dossier. Dat geldt niet voor de oppositie. "Dit is onacceptabel. Het plan van Mansveld voor een oplossing eind deze maand is niet genoeg, ze moet reizigers direct een alternatief bieden. Breng bijvoorbeeld de Beneluxtrein terug", stelt Liesbeth van Tongeren van GroenLinks.
Ook Farshad Bashir van de SP-fractie vindt eind januari te lang duren. Het was volgens hem vanaf het begin af aan al duidelijk dat het mis ging met de Fyra. Hij wil dat de ´oude´ Beneluxtrein terugkomt en dat er een andere hogesnelheidstrein wordt aangeschaft. Het CDA is bang dat er eind januari alleen een plan komt, maar nog geen directe oplossing.
16:05 uur: Persbericht NMBS
NMBS meldt het volgende in een persbericht: "NMBS heeft ondermeer omwille van de zware technische problemen waarmee de hogesnelheidstrein Fyra de afgelopen weken te maken had, beslist de afname van drie stellen bij de Italiaanse producent AnsaldoBreda op te schorten. De producent AnsaldoBreda krijgt drie maanden de tijd – op straffe van de volledige schrapping van het contract met NMBS."
Verder gaat het bedrijf ook een schadevergoeding eisen voor de late levering, als NMBS wel werkende treinstellen geleverd krijgt. Later herhaalt NMBS in het persbericht: “Het is duidelijk dat de bij AnsaldoBreda bestelde treinen ernstige gebreken vertonen. NMBS kan in die omstandigheden de door haar bestelde Fyra-stellen in geen geval afnemen en plaatst daarom de constructeur voor haar contractuele verantwoordelijkheid."
15:40 uur: Intercity Roosendaal – Antwerpen
NMBS meldt dat er vanaf komend weekend een "rechtstreekse trein" gaat rijden van Antwerpen en Roosendaal. Waarschijnlijk wordt er gedoeld op een non-stop intercity. Dit weekend reed die ook al, maar eens per drie uur. Verder heeft AnsaldoBreda de toelating van de treinen onderschat. Dat meldt Tim Verheyden – journalist van de VRT – op Twitter.
15:30 uur: AnsaldoBreda moet problemen binnen 3 maanden oplossen
De Belgische spoorwegen (NMBS) willen dat AnsaldoBreda binnen 3 maanden de problemen oplost. Zijn de problemen dan nog niet opgelost, dan stapt NMBS uit Fyra, zo heeft NMBS op een persconferentie bekendgemaakt. Dat meldt althans een aanwezige journalist van de VRT.
13:11 uur: VVD tevreden over stappen staatssecretaris
Zoals in de update van 11:00 uur is aangegeven, wil Mansveld deze maand duidelijkheid van NS welke structurele maatregel zij voor ogen hebben. Ook wil ze handhavend kunnen optreden om NS aan de gemaakte afspraken te kunnen houden. VVD is positief over die aanpak, zegt Tweede Kamerlid Betty de Boer.
12:00 Thalys is voor vandaag geen alternatief
Het staat nog niet in deze liveblog, maar voor Thalys geldt vandaag een negatief reisadvies. Er zijn een aantal ritten opgeheven. Daardoor is de Thalys vandaag dus geen betrouwbaar alternatief voor de Fyra.
11:54 uur: NS wil een intercity
Zaterdag schreef NS al in een persbericht een rechtstreekse intercity te willen tussen Roosendaal en Antwerpen. Nu is de vervoerder nog duidelijker: er moet weer een intercity Amsterdam – Brussel komen. NS heeft daarvoor een capaciteitsverzoek bij ProRail ingediend. “Dit is een puzzel die nog moet worden gelegd” reageerde een woordvoerder van ProRail op die wens.
11:45 uur: België wil stekker uit Fyra trekken
De NOS verwacht dat België de stekker uit Fyra wil trekken. Die kans lijkt aannemelijk, gisteren zei een NMBS-topman al de Fyra "kotsbeu" te zijn, en liet hij weten dat er indringende acties nodig waren. Wat precies, wilde hij nog niet zeggen, omdat hij dat eerst met NS en AnsaldoBreda wilde delen. Wel liet hij weten dat het geld dat de NMBS tot nu toe heeft betaald (33 miljoen euro), terug wil hebben. Drie van de 19 bestelde Fyra´s zijn voor België bedoeld.
11:00 uur: Mansveld wil mogelijk toch gaan handhaven
Staatssecretaris Mansveld heeft een brief aan de Tweede Kamer gestuurd over de nieuwe Fyra-ontwikkelingen. Daarin wordt aangegeven dat het nog maanden kan duren voor de Fyra weer volledig in commerciële dienst genomen wordt. Ze eist van de vervoerders (NS International en NMBS) dat die voor het eind van de maand met een alternatieve treindienst komen tussen Amsterdam en Brussel. Die tijdelijke oplossing zal ´´moeten aansluiten bij de reizigersvraag en tevens op korte termijn uitvoerbaar en betrouwbaar zijn´´, aldus Mansveld.
Een eerdere brief die in 2009 naar NS werd gestuurd dat er niet gehandhaaft wordt op de concessie-eisen, gaat Mansveld intrekken. "Hierdoor krijg ik de mogelijkheid om te gaan handhaven op de eisen uit de HSL-concessie, danwel de mogelijkheid om aanvullende afspraken te maken" aldus Mansveld. Vorige week schreef Mansveld nog niet van plan te zijn te gaan handhaven zo lang niet alle treinen geleverd zijn.
Mansveld schrijft verder: "Ten aanzien van het volledige vervoeraanbod over de HSL-Zuid, zal ik een datum gaan vastleggen waarop de reistijden en punctualiteit/uitval-eisen, zoals die zijn vastgelegd in de concessie, gehaald dienen te worden."
10:15 uur: FNV stelt ook politiek aansprakelijk
FNV Spoor stelt ook dat de politiek verantwoordelijk is voor de ontstane situatie, omdat NS verplicht was om een aanbesteding uit te schrijven. Daar kwam AnsaldoBreda als goedkoopste uit de bus, maar volgens FNV Spoor hebben de Italianen geen enkele ervaring met het bouwen van hogesnelheidstreinen. Iets wat overigens niet geheel juist is, want AnsaldoBreda heeft in het verleden samen ook in een consortium met Bombardier en Alstom de Italiaanse hogesnelheidstrein ETR 500 gemaakt. AnsaldoBreda heeft echter vooral een naam opgebouwd met het maken van metro´s. Die rijden in diverse grote steden in Europa en Amerika. Bijvoorbeeld in Rome, Milaan, Madrid, Kopenhagen, Los Angeles, Atlanta en Washington. Door de problemen met de Fyra V250 en de Deense IC4-treinen, kampt de fabrikant met problemen.
10:00 uur
Maatschappij Voor Beter OV wil dat de Fyra V250 alleen ´s nachts testritten gaat maken. Gisteren raakten Thalys-reizigers drie uur vertraagd, omdat zij tot stilstand kwamen achter een defecte Fyra V250.
Foto: Rob de Veld