Lockdown zorgt voor verdere afname ov-reizigers
16 dec 2020 13:58
Veel minder mensen pakten op dinsdag, de eerste dag van de nieuwe coronamaatregelen, de trein. Volgens de NS reisde een kwart minder mensen met de trein dan voor de aanscherping van het maatregelenpakket. Ook busvervoerder Transdev ziet een afname van het aantal reizigers.
Verdere daling verwacht
Het kabinet kondigde maandagavond nieuwe coronaregels aan. Het openbaar vervoer is op dit moment alleen bedoeld voor noodzakelijke reizen.
Omdat de scholen pas vanaf woensdag gesloten zijn, zal de daling doorzetten, verwacht de NS. Op dit moment is het totaal aantal treinreizigers zo’n 26 procent van dat voor de coronacrisis. De eerste helft van december was dit nog 35 procent. Juli en september waren de drukste maanden met 49 procent van de reizigers van vorig jaar.
Maatregel heeft effect
Voor corona reisden er dagelijks zo’n 1,3 miljoen mensen met de trein. “Het is natuurlijk een treurig beeld, al die lege treinen”, zegt een woordvoerder van de NS. “Maar het betekent wel dat Nederlanders zich aan de nieuwe maatregelen houden.”
Transdev, het moederbedrijf van ov-bedrijven Connexxion en Hermes, meldt dat het ook rustiger is in de bussen. Op maandag vervoerde het bedrijf 47 procent van het aantal passagiers op een vergelijkbare dag in 2019. Op dinsdag was het nog rustiger, met 32 procent van het normale aantal busreizigers. Het gaat hierbij om buslijnen in Noord-Holland, Zeeland, de regio’s Arnhem, Nijmegen, Eindhoven en in het gebied rond Rotterdam. Transdev verwacht ook dat de daling woensdag doorzet omdat de scholen dan sluiten.
Geen basisdienstregeling
De NS denkt niet dat er, net als tijdens de lockdown in het voorjaar, een basisdienstregeling moet komen. “Op dit moment rijdt 90 procent van de treinen”, aldus de woordvoerder. “We gaan ervan uit dat dat zo blijft.” In april reisde het laagste aantal mensen met de trein: 9 procent ten opzichte van voor de coronacrisis. NS stelde toen een basisdienstregeling in. Dat zal nu niet nodig zijn, aldus de woordvoerder, omdat openbaarvervoerbedrijven met de beschikbaarheidsvergoeding van de overheid 93 procent van hun kosten vergoed krijgen.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Fijn dat er vervoerders zijn! Bravo regering voor de kosten opvang! Nu nog de AOW naar 63.
AOW moet naar 70, niet naar 63. De oudjes hebben al genoeg, gun de jongeren ook wat.
Zielige reactie die nergens op slaat!
Het moet wel betaalbaar blijven voor iedereen, maar het is eigenlijk offtopic en niet de plek om deze discussie te voeren.
Ga maar eens werken in de industrie, dan praat je wel anders. AOW terug brengen als je 65 bent.
Als je mag stoppen met je 70e dan is er geen werk meer voor de jongeren.
NS: denk eens goed na over de vergoeding/langere geldigheid van de keuzedagen!
Dat hebben ze gedaan en besloten is ze niet nog langer geldig te maken.
Je kunt ze nog prima gebruiken t/m 31 december.
Ow, wacht, misschien niet de bedoeling.
Het is gewoon brute pech. Je hebt ze mogen gebruiken, al dan niet minder bruikbaar. Dit geldt voor heel veel dingen. Mijn abonnement was ook minder bruikbaar over de corona-periode heen.
Mensen die op vakantie gegaan zijn naar vreemde gebieden moesten ook ineens eerder terugreizen.
Het is een rotperiode, met een rotvirus, en iedereen moet offers brengen. Gezien u keuze-dagen heeft valt u waarschijnlijk in de risico-groep; de groep waarvoor zeker de jongere mensen heel veel offers brengen nu. Dan kunt u toch ook uw keuze-dagen wel opofferen?
Laat de mensen met een voordeel uren kaart weer in de daluren reizen.Dus 16.00uur tot 18.30 uur
Met welk doel? Minder inkomsten?
Met misschien geen klanten te verliezen. Maar het gaat niet gebeuren. En NS heeft veel klanten nu kwijt geraakt – door externe factoren – dan zal dit voor ze verder weinig uitmaken, minder dan een druppel op een gloeiende plaat.
Meer inkomsten, want minder beperkingen betekend meer reizen, dus meer verkochte tickets. De avondspits is veel verspreider dan de ochtendspits. Verder is het vaak eenrichtingsverkeer. Op het hoogtepunt van de avondspits gaan de treinen van Amsterdam naar Uitgeest leeg terug naar Amsterdam. Deze lege stoelen kunnen voor een deel worden gevuld door reizigers met een kortingkaart.
Begint dit gezeur van de VDU’ers weer.
De klantenservice van NS lijkt voor de zoveelste keer dit jaar vast te lopen op alle bejaarden die op hoge toon eisen te worden doorverbonden met Roger van Boxtel (die er niet meer over gaat), zodra ze horen dat hun keuzedagen niet opnieuw verlengd worden. Vervolgens nog wat dreigementen over de belbus van Kassa, het zeurprogramma van omroep Max en een ingezonden brief naar de Volkskrant. Het is allemaal totaal kansloos. 2020 zal voor de meeste mensen worden herinnerd als een jaar dat we snel willen vergeten. Alleen bejaarden zullen er met schuim op de bek aan terugdenken als het jaar dat NS hun keuzedagen heeft afgepakt.
Een VDU-kaart is in ieder geval niet anoniem.
Dan zit er toch nog wat in de trein!!!
De samenstelling zullen wel korter worden. Zie net een 7 delige ICM-M voorbij rijden richting station Zwolle. Normaal gesproken is dat minstens 10 bakken ICM-M.
En zelfs dan is de bezettingsgraad laag.2021 wordt hooguit een overgangsjaar. In 2022 zal het beter gaan. En vanaf 2023 zal het weer richting het oude niveau gaan.
Alles ligt stil. Ook de testritten met ICNG. Las dat in de hele wereld code oranje is. Dus helaas weinig activiteiten in de spoor wereld.
NS denk daar eens goed over naar.
Mijn keuze dag is geldig tot 10 januari.
Krijg ik die dag vergoed? Heb er nog 2 staan tot 31 december.
Keuzedagen die vanaf 30 oktober 2020 zijn opgespaard, kunnen tot 1 oktober 2021 worden gebruikt. De andere verlopen inderdaad op 31 december.
“Maatregel heeft effect”
Uh, waar zijn alle maatregelen ook al weer voor?
Waaruit blijkt dat dit besmettingen en hoeveel voorkomt?
Volgens mij is men het doel helemaal vergeten en worden ook niet (voldoende) gegevens uit de praktijk gebruikt bij de beslissingen.
Effectief zouden veel meer gerichte en gecontroleerde(metingen) maatregelen zijn.
Het beoogd effect is minder verplaatsingen, zodat minder mensen elkaar ontmoeten, en dus het virus minder snel kan verspreiden. Minder verplaatsingen gaat dus lukken.
Een deel van de besmettingen zijn te herleiden, maar een heel groot deel ook niet. Dat komt natuurlijk juist als je in de trein zit, in een pretpark bent, of in een supermarkt bent. Dan ken je de mensen in je omgeving niet en kun je dus ook minder goed achterhalen waar je het hebt opgelopen. Dat gezegd hebbende, ben ik natuurlijk niet de bedenker van dit beleid. Ik weet niet of ik overal dezelfde keuzes zou maken, maar ik ben ook blij dat ik die keuzes niet allemaal hoef te maken.
Voor gerichtere maatregelen is het aantal besmettingen momenteel veel te hoog. In Juli bood de gerichte maatregel bron- en contactonderzoek nog soulaas. Sinds half augustus kunnen de GGD’s de oplopende aantallen al niet meer aan.
Keerzijde van de medaille kan wellicht zijn om versneld de oude SGM trein te vervangen door de nieuwe SNG trein. Bijvoorbeeld per week twee oude door twee nieuwe. Er wordt immers toch al wat minder gereden en de instroom van de nieuwe treinen verloopt regelmatig.
Ter herinnering…
Kruidvat dagretours die begin dit jaar verkocht zijn mogen óók tot 31 december aanstaande gebruikt worden, voor wie dit nog niet gedaan hebben en met een geringe toeslag zelfs eerste klas. Misschien, voor wie het aandurft, om op een “rustige Kerstdag” een op-en-neertje” te doen en ook deze kaart alsnog te verzilveren en anders Prettige en gezonde Feestdagen toegewenst allemaal.
Kruidvat treinkaartjes zijn verlengd tm 31 maart 2021
Dus dat wordt grijs op reis-net zoals het was toen die keuzedaagjes, toen nog gewoon vrij reizen genoemd, werden geintroduceerd en iedereen massaal met het opsouperen wachtte tot de laatste dagen-het ging steeds per 2 maand-blok. Dat voorspel ik voor de week tussen Kerst en O&N. Want al die senioren laten zich hun minder als 4 eur kostende pleziertjes zeker niet afpakken.
Overigens wel typerend dat zelfs blijkbaar dhr. Henk Krol zich niet eens voor hun karretje heeft laten spannen-toch wel de allereerste die voor alle zielige&nooddruftige senioren meteen in de bres springt.
Terzijde: zal ook wel te maken hebben met dat aan de huidige keuzedagen een label hangt van voordeeluur=na 9.00 en vanaf 1/1 dus strikt de avondspits ook verboden is,