Machinist neemt (ook) bij NS vertrekproces over van conducteur tijdens proef Airport Sprinter

NS start maandag met het testen van de Airport Sprinter tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp. De frequentie en dienstregeling van de trein blijft ongewijzigd. Tijdens de proef zijn de Sprinters voorzien van camera’s en extra techniek. Tijdens de proef neemt de machinist het vertrekproces van de conducteur over.

Sneller

NS zegt daarmee te willen onderzoeken of er tijdwinst te behalen is. De testritten zijn zes weken lang elke dinsdag en woensdag, en onder meer het vertrek- en aankomstproces wordt onderzocht. De reiziger merkt er als het goed is weinig van. De vakbonden hebben zich eerder negatief geuit over de proef.

De Airport Sprinter is een gewone Sprinter. Het verschil is dat de machinist verantwoordelijk wordt voor het sluiten van de deuren. Door technische aanpassingen en extra camera’s kan het hele vertrekproces in handen komen van de machinist. Volgens NS moet het proces sneller verlopen door het in handen te leggen van één persoon.

Acht treinen per uur

Snelheid is belangrijk bij de beoogde toekomstige Airport Sprinter. De bedoeling is dat de Sprinter dan acht keer per uur tussen Schiphol en Amsterdam Centraal gaat rijden. De Intercity Direct-treinen moeten vanaf dat moment gaan uitwijken naar Amsterdam Zuid. Aanvankelijk was de Airport Sprinter voorzien per 2023, maar dat is uitgesteld. De Airport Sprinter hangt namelijk samen met de verlenging van de Intercity Direct naar Amsterdam Zuid, Zwolle en verder naar Groningen en Leeuwarden. Daarvoor zijn de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) treinen nodig. In december zullen er nog onvoldoende nieuwe treinen beschikbaar zijn om de eerder beoogde wijziging mogelijk te maken.

NS maakte eerder bekend dat de beoogde dienstregelingswijziging van 2023 is uitgesteld naar 2024. NS spreekt in het huidige persbericht dat de wijziging over “een aantal jaren” wordt doorgevoerd.

Testen

Bij NS mag het nieuw zijn om het vertrekproces in handen van de machinist te leggen, bij veel andere maatschappijen in binnen- en buitenland komt het al langer voor. Zo werkt Arriva in Nederland al langer met dit principe.

NS heeft voor de test een Sprinter aangepast. De test kent verschillende fases. Pas als een fase succesvol is doorlopen, wordt gestart met de volgende fase. Begonnen is met simulaties en testen in de fabriek. Vervolgens heeft NS op een opstelterrein de techniek en processen beproefd terwijl de trein stilstond, om daarna het technisch geleid vertrekproces uitvoerig te testen met een machinist die de trein veilig laat vertrekken met behulp van extra techniek en camera’s op de trein. Hierbij figureerden vrijwilligers als reizigers, compleet met bagage en hond. Daaropvolgend is de trein met deze figuranten gaan rijden.

Conducteur verdwijnt niet

Onder personeel leeft de angst dat het Technisch Geleid Vertrekproces (TGV) het begin zal zijn van het verdwijnen van de conducteur. Maar NS benadrukt dat de conducteur de chef van de trein blijft, maar zich richt op serviceverlening.

This post was last modified on 13 augustus 2022 10:45

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

7 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug