Moeizame zomer voor internationale treinreizigers

Volle treinen. Vertraagde treinen. Of zelfs uitvallende treinen. Veel internationale treinreizigers hebben er deze zomer mee te maken. NS International erkent de problemen en zegt samen met de buitenlandse partners met man en macht te werken aan oplossingen.

Problemen ICE

Of het nu om de Thalys, ICE of de Nightjet gaat, vlekkeloos verloopt het treinverkeer in Europa allerminst. Met name in Duitsland zijn de problemen groot. “Bij ons initiatief Treinrondreis.nl spreken we bijna dagelijks met reizigers die twee à drie uur langer onderweg zijn, in een enkel geval zelfs vier tot zes uur” vertelt Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl. Enerzijds is de vraag enorm, anderzijds zijn veel treinen defect. Naar verluidt zou zelfs de helft van de ICE-treinen die naar Nederland en Duitsland kunnen rijden aan de kant staan of hebben gestaan.

Begin deze week werden bijvoorbeeld meerdere ICE’s deels door bussen vervangen. Inmiddels vertrekken vrijwel alle ICE’s weer vanuit Amsterdam, maar is er soms een extra overstap te Emmerich nodig. Niet alle ICE’s kunnen namelijk in Nederland rijden. De treinen die wel de mogelijkheid hebben van en naar Nederland te rijden, zijn vaak defect. Dat komt door personeelstekort bij de werkplaatsen van Deutsche Bahn. “Met als resultaat dat bijvoorbeeld bepaald onderhoud aan treinen niet of later kan plaatsvinden” legt woordvoerder Anita Middelkoop van NS International uit.

Arnhem overgeslagen

Terwijl het aanbod hapert, is de vraag naar internationale treinreizen wel enorm. Binnen Nederland zijn lang niet alle treinreizigers terug, maar als het om grensoverschrijdend verkeer gaat, verkoopt NS International nu meer tickets dan voor corona. Daar komt nog bij dat er dit jaar door het vijftigjarig jubileum van Interrail veel meer rondreispassen zijn verkocht. Voor een trein als de ICE is reserveren niet verplicht. Middelkoop: “Het kan daardoor heel druk zijn. Dat vinden we heel vervelend. Een paar keer hebben we uit veiligheidsoverwegingen stations moeten overslaan”. Om dit te voorkomen, roept de vervoerder reizigers op om een reservering te maken. Reizigers binnen Nederland krijgen de oproep om binnenlandse treinen te gebruiken en niet de ICE’s.

Als treinen toch te druk zijn, wordt met name station Arnhem Centraal overgeslagen. Een enkele keer werd zelfs Utrecht voorbij gereden. De ICE 123 (v. Amsterdam 10:38 of 10:08) is bijvoorbeeld op 11, 14, 18, 21, 23, 24 en 31 juli de laatste Nederlandse stopplaats voorbij gereden, net als op 1 augustus. De ICE naar Basel heeft eveneens op enkele dagen Arnhem overgeslagen. Doorgaande reizigers lopen dan al snel twee uur vertraging op, en hebben voor een volgende trein geen gereserveerde zitplek. Middelkoop: “Als zoiets gebeurt dan kunnen reizigers zich bij ons melden. We kunnen reizigers dan omboeken naar een volgende trein of bijvoorbeeld het ticket annuleren”.

Inmiddels is duidelijk dat in elk geval tot 16 oktober niet de volledige dienstregeling gereden kan worden. Met name de ICE 124 (v. 13:26 Frankfurt) en ICE 125 (v. 12:38 Amsterdam) worden ingekort. Deze treinen rijden in veel gevallen alleen tussen Amsterdam en Düsseldorf.

Intercity Berlijn

De problemen beperken zich niet tot de ICE. Wegens personeelstekort is van 11 augustus tot en met 3 september de eerste trein Amsterdam – Berlijn geschrapt (v. 5:02 uur uit Amsterdam), deze trein rijdt wél vanaf Bad Bentheim. Ook de vroege trein naar Nederland (v. Bad Bentheim 8:44 uur) rijdt vanwege personeelstekort niet. Reizigers kunnen met de trein van twee uur later mee.

De trein naar Berlijn doet er vanwege werkzaamheden bovendien gepland tot 1,5 uur langer over. Toen de werkzaamheden werden aangekondigd kregen reizigers vooral het advies om een ticket met de ICE via Duisburg te boeken. Toen was echter niet bekend dat de ICE zo in de knel zou komen.

Nightjet

Net als bij de ICE is ook de vraag naar reizen per nachttrein enorm. Omdat bij de nachttrein reserveren verplicht is, leidt dat echter niet tot overvolle treinen. Wel zijn alle nachttreinen van en naar Nederland deze zomer volledig volgereserveerd. Problemen met uitval zijn er bij de nachttreinen ook nauwelijks, op een enkel incident na. Wel kampt de Nightjet dagelijks met lange vertragingen.

Vooral de nachttrein van en naar Oostenrijk is allerminst punctueel. Uit cijfers van Zugfinder.net blijkt dat de nachttrein naar Wenen de laatste dertig dagen gemiddeld een vertraging had van maar liefst 73 minuten. Zo kwam de trein vrijdag pas rond de klok van 16 uur aan, in plaats van 9:19 uur. Dat is overigens direct de grootste vertraging van de laatste 30 dagen. De nachttrein naar Nederland (uit Oostenrijk) doet het niet veel beter: gemiddeld 50 minuten vertraging.

De Nightjet van en naar Zwitserland doet het wél beter. Die trein heeft bij aankomst in Zürich volgens zugfinder.net gemiddeld een vertraging van 30 minuten. Op ongeveer de helft van de dagen is de trein echter op tijd, of tot een kwartier vertraagd. Ook in de tegenovergestelde richting is de trein uit Zwitserland een stuk punctueler dan de Oostenrijkse Nightjet: gemiddeld 25 minuten te laat. Enkele keren heeft de trein echter Amsterdam niet gehaald.

In Duitsland kampen de Duitse spoorwegen met grote problemen. Door een combinatie van een reeks van defecte treinen en talloze werkzaamheden zijn dagelijks veel treinen bij onze oosterburen vertraagd. In januari had minder dan 8% van de langeafstandstreinen een vertraging van zestien minuten of meer, inmiddels is dat meer dan verdubbeld: 21% had in juli een vertraging van +16 of meer. Als de norm al ligt bij vijf minuten, is zelfs meer dan 40% van de treinen vertraagd.

Thalys

Ook voor Thalys loopt de zomer allerminst soepel. Dat wil zeggen: op de meeste dagen verloopt het treinverkeer prima, maar er zijn enkele rampdagen. Zo strandden duizenden reizigers eind juli in Brussel en Parijs. Treinen die wel reden, liepen soms tot zes uur vertraging op. De gedupeerde reizigers deden op social media hun beklag over het gebrek aan communicatie. Reizigers moesten veelal meerdere uren op het station wachten, zonder enkele informatie. Ook werd er geen onderdak geregeld toen er geen treinen meer gingen rijden.

De directeur van Thalys heeft wel excuses aangeboden, en het bedrijf belooft ruimhartig te compenseren. Echter, vooralsnog wordt het geduld van de reizigers beproefd. “Weer geen reactie van jullie. Geen service. Geen webcare. Wat een teleurstellende ervaring weer. Na zes uur vertraging past dit wel in het plaatje dat ik van de Thalys heb” twittert een reiziger. Een andere reiziger heeft dezelfde ervaring: “Thalys reageert nergens op en komt niet verder dan dat collega’s met vakantie zijn dus het gaat wat langer duren.”

Ook bij Thalys is de vraag groter dan het aanbod: veel treinen zijn volledig uitverkocht. En net als bij de ICE kampt ook de Thalys met meer defecte treinen dan gebruikelijk. Gevolg: Thalys heeft eveneens treinen moeten schrappen. Getroffen reizigers zijn geïnformeerd.

Schiphol

De internationale trein zit al jaren in de lift (corona uitgezonderd). Door de problemen op Schiphol zijn er veel reizigers die dit jaar voor het eerst de internationale trein uitproberen. “Voor nieuwe reizigers is het belangrijk dat de eerste ervaring goed is. Anders zijn reizigers sneller geneigd af te haken” denkt Van Kuijeren. Volgens hem moet er snel een actieplan komen om de capaciteit voor de internationale trein uit te breiden. “Ook moet met name in Duitsland de kwaliteit echt omhoog.”

De hinder op een rij:
* De meeste Thalys treinen rijden. Er zijn tot en met 30 september dagelijks een aantal ritten geschrapt. De meeste tussen Brussel en Parijs. Getroffen reizigers krijgen van Thalys bericht.
* Richting Duitsland kunnen de treinen overvol zijn, en wordt incidenteel Arnhem overgeslagen door de ICE. Reizigers worden dringend aangeraden een zitplek te reserveren.
* Tot en met 16 oktober vervalt ICE 124/125 tussen Düsseldorf en Frankfurt en ICE 129 rijdt zaterdags niet verder dan Keulen Deutz.
* In elk geval tot en met 15 augustus moeten reizigers van de ICE rekening houden met een extra overstap in Emmerich of Düsseldorf.
* De treinen 242 en 245 (Amsterdam – Berlijn) worden geschrapt tussen Amsterdam en Bad Bentheim (en v.v.)
* In Duitsland moeten reizigers rekening houden met een grote kans op (aanzienlijke) vertragingen.

This post was last modified on 13 augustus 2022 11:29

Bekijk reacties

  • 'Als treinen toch te druk zijn, wordt met name station Arnhem Centraal overgeslagen.'

    Dat kán toch niet? - Dan blijven er reizigers met een zitplaatsreservering achter in Arnhem, terwijl hun stoel wordt ingenomen door reizigers zonder zitplaatsreservering. Waar koop je dan een zitplaatsreservering voor?

    'Middelkoop: “Als zoiets gebeurt dan kunnen reizigers zich bij ons melden. We kunnen reizigers dan omboeken naar een volgende trein of bijvoorbeeld het ticket annuleren”.'

    Zoiets gebéurt niet, zoiets is wordt willens en wetens beslóten, in dit geval door NS International zelf. Dus in plaats van aan te bieden mensen eventjes hun vakantie te annuleren, zou NS international gewoon geen stations moeten overslaan; de vervoersovereenkomst uitvoeren die ze zijn aangegaan met de reiziger.

    • Er is, zolang er onvoldoende capaciteit is, eigenlijk gewoon een reserveringsplicht nodig. Je kunt echter ook niet maken dat morgen opeens in te voeren. Het is wel eens voorgekomen dat men wel overal stopten, maar de trein te vol werd. Niemand wilde uitstappen natuurlijk. Toen werd uiteindelijk heel de trein opgeheven. Maar het is inderdaad niet uit te leggen (oke ik deed het net), dat iemand die gereserveerd heeft het dupe wordt doordat er veel mensen zijn die niet gereserveerd heeft. Een groot misverstand is verder (wat ik mij goed kan voorstellen), dat mensen denken: ik koop een ticket, dan zullen er wel niet meer tickets verkocht worden dan aantal stoelen. Dat dus helaas niet klopt. Ik heb het wel eens gezien dat DB Sparpreisen verkocht voor de 1e klas, terwijl er geen 1e klas plekken meer beschikbaar waren .... dat is m.i. niet uit te leggen.

      • Bij een reserveringsplicht zouden ze dan ook een gemaximeerd aantal staplaatsreserveringen moeten verkopen. Anders gaat de toch al niet toereikende capaciteit nog verder achteruit, omdat alleen de zitplaatsen worden gebruikt.

      • Leuk is dat, Arnhem overslaan! Basel bereik je uiteindelijk nog wel met veel vertraging, maar er zijn ook mensen die nog veel verder Zwitserland in moeten en zodoende soms gewoon niet meer hun bestemming kunnen bereiken op dezelfde dag. Of nog wel het eindstation maar de laatste bus niet meer. Niet iedereen gaat alleen maar naar Basel, Bern of Zürich. Dat internationale treinverkeer staat qua kwaliteitsniveau nog in de kinderschoenen en lijkt totaal overrompeld door de enorme vraag. En het 9 euro ticket in Duitsland werkt ook lekker mee aan al die vertragingen.

        • Kwaliteitsniveau van internationale reizen kan verbeterd worden door internationale samenwerking.

          Tussen Amsterdam - Düsseldorf/Frankfurt/Basel zal meer internationaal gedacht moeten worden door spoorbedrijven (NS International, DB en SBB) en spoorbeheerders. Maar het is afgestemd op nationaal niveau. En daartussen moet de internationale trein een rijpad vinden.

          Het zal prettig zijn als SBB de Giruno tussen Basel - Amsterdam Centraal inzet i.p.v. de huidige onbetrouwbare ICE 3 International. Maar dan zal SBB eerst hun Zwitserse HST door Stadler moeten laten aanpassen voor het rijden op het Nederlandse spoor. Dat zal een aantal jaren duren i.v.m. testritten, opleiding en toelating.

    • Door de problemen op Schiphol is de vraag naar zitplaatsen in de ICE heel hoog, met name vanaf startpunt Amsterdam. Wat er dan vervolgens lijkt te gebeuren is dat NS international / Deutsche Bahn zitplaatsen verkopen van Amsterdam naar Düsseldorf/Keulen/Frankfurt die ze op een eerder moment al een keer verkocht hebben aan reizigers vanaf Utrecht / Arnhem. Met als verschil dat kaartjes die op de dag zelf verkocht worden meestal duurder zijn dan kaartjes die lang van tevoren zijn gekocht.

      De reizigers met reeds lang geboekte vakanties met een Sparpreis-ticket blijven dus op de Arnhemse perrons achter, terwijl hun plekken opnieuw verkocht zijn aan een nieuwe groep reizigers die meer kunnen / willen betalen.

      Met of zonder zitplaatsreservering is op voorhand glashelder hoeveel mensen in zo'n ICE passen. Er zit wat marge met flexibele tickets, granted. Maar de NS weten drommels goed op welk moment de verkoop van tickets ten koste gaat van reizigers die maanden geleden al hebben geboekt.

      Nu geloof ik best dat de achtergebleven reizigers wordt gecompenseerd, maar het achterliggende principe is toch feitelijk schandalig?!

      • Ik heb echter geen aanleiding om ervan uit te gaan dat je veronderstelling dat die klopt. Ik heb vrijwel nooit verhalen gehoord dat zitplaatsen dubbel geboekt zijn. Wat wel voorkomt dat er tickets verkocht worden ook zonder zitplaatsreservering. En dat dus veel mensen met Interrail zijn die mee willen zonder reservering. Als er enkele tientallen mensen niet kunnen zitten, is dat geen probleem (had je maar moeten reserveren). Maar kennelijk voorziet men zoveel mensen die meewillen dat dan de veiligheid in het geding is.

        • Ik bedoel ook niet dat een bepaald stoelnummer letterlijk twee maal wordt verkocht. Ik bedoel dat ze doorgaan met het verkopen van tickets voor één bepaalde datum, ook als het wiskundig gezien onvermijdelijk is geworden dat dit ten koste zal gaan van mensen uit Arnhem en Utrecht die een treingebonden ticket met zitplaatsreservering hebben.

      • Je vergeet een belangrijke oorzaak waarom de bezetting van treinen sterk kan afwijken van de verwachting. Als er om wat voor reden dan ook een belangrijke aansluiting wordt gemist (bijvoorbeeld omdat NS international denkt dat het een goed idee is om een station over te slaan) dan zit de vólgende trein op het aansluitende traject vol reizigers waarvan de meesten eigenlijk een reservering hadden voor de vorige trein.

        • Gemiste aansluitingen eens, vooral in Duitsland. In Arnhem wordt iedereen de regionale trein in gestuurd. Helaas veel ervaring dat overstap in Düsseldorf/Keulen van EC8 uit Zürich of de ICE 106 (uit Basel) naar de ICE 122 naar Amsterdam (40 minuten aansluitin), in de praktijk vaak fout gaat

    • Waardeloos inderdaad, als student met een gratis OV kaart in de jaren 90 al besloten nooit maat met de trein te reizen. Maar die indruk was wat vervaagd. Na een week fietsen vanuit huis in Saarbrücken beland. Wilde de trein terug nemen: niet mogelijk, morgen ook geen garantie, kom terug over een paar weken. Bizar! Veroorzaakt door kapotte treinen, kapot spoor, een socialistisch kaartje van 9 euro voor een maand reizen, oftewel gratis enz. Ik zal nooit meer treinreizen serieus nemen. Zoals ik al wist als 20 jarige: treinreizen is een socialistische hobby waaraan ik mag mee betalen maar wat totaal geen waarde heeft. Dus zelfs over een afstand van 450 km is een fiets betrouwbaarder en beter dan de trein. Gelukkig heb ik marge voor het terugrijden.

  • De treinen hebben te maken met problemen, echter in het wegverkeer (blokkerende vee-boeren) en vliegverkeer (Schiphol met enorme wachtrijen tot aan gemiste vluchten door logistieke problemen) hebben er mee te maken. Juist vadaag een leuk artikel bij de NOS over en vergelijk tussen vliegtuig en trein. Het zal onder andere Annemiek verbazen, want de trein scoort qua energievriendelijkheid veel beter dan het vliegtuig en zelfs beter dan de elekrische auto: https://nos.nl/op3/video/2440357-wint-de-trein-het-ooit-van-het-vliegtuig

    • Dat klopt. Probleem is wel: als je tien keer een goede ervaring hebt, en gaat een keer fout, dan ben je sneller geneigd om er overheen te stappen dan als je eerste ervaring direct slecht is. Met andere woorden: mensen die na jaren vliegen nu een keer de trein uitproberen zullen denk ik sneller terugkeren naar hun vertrouwde keuzes als de trein niet goed gaat. En het is dus jammer dat met de problemen rond Schiphol de trein er niet goed in slagen om een goed alternatief te bieden.

      • Denk ik ook. Ga je eindelijk een keer de trein proberen, en maak je zulke problemen en gedoe nee, dan bedenken veel mensen zich de volgende keer wel twee keer. Als alternatief voor trein én vliegtuig is er binnen Europa altijd nog die eigen vertrouwde auto. Dan heb je zelf de regie en ach, die 2 uur file in Frankrijk of de 1,5 uur wachttijd voor de Alpentunnel kom je wel door. Overstappen hoef je niet dus ook geen gestress hiermee....

        • Dat is zo jammer dat er nu zoveel problemen met internationale treinen zijn. Vanwege problemen op Schiphol zoekt men alternatieven.

          Maar uitgerekend nu vele reizigers de trein als alternatief zoeken laten de internationale treinen het om meerdere redenen afweten. Héél vervelend.

          Want de imago van de trein loopt een deuk op. Zelfs de zeer betrouwbare Thalys laat in deze record warme jaar het afweten. Dat de Thalys daarvoor altijd betrouwbaar reed hebben reizigers geen boodschap aan.

          Helaas. Een gemiste kans.

  • Gebeurd dat voorbijrijden van stations in andere landen ook? Volgens mij kan alleen Ns International zoiets onredelijks bedenken.

    • Ja hoor, Frankfurt Luchthaven werd twee dagen terug nog overgeslagen. Mensen konden er bij Frankfurt Dus uit en dan een bus nemen.

      • Oh, die had ik nog niet gehoord. Maar bij DB is het wel één grote puinhoop. Soort Rad van Vertraging ;-)

        • Ik kwam vanuit Wenen, ik dacht ICE90. Maar ik heb Keulen bereikt en daarna nog een trein naar Düsseldorf.

        • Ook in het buitenland is het gras niet groener dan hier. Zelfs diegene die zo goed zijn om per vliegtuig te reizen van Frankfurt Airport worden door het spoor genaaid. Met zulke puinhoop op het spoor zal het niet te lang duren eer er een renaissance komt voor het binnenlands vliegverkeer. Je krijgt dan precies hetgeen wat men dus niet wilt.

    • Natuurlijk, maak Interrail minder aantrekkelijk! De Duitse ICE is gelukkig nog één van de weinige hogesnelheidstreinen waar je geen reservering voor nodig hebt. Ik heb de afgelopen jaren in het hoogseizoen nooit moeite gehad om een zitplaats te vinden.

      • Eens dat reserveringsplicht indien mogelijk voorkomen moet worden, MAAR als er onvoldoende capaciteit is, en reizigers mét reservering worden het dupe, dan is reserveringsplicht een goed idee. Nog beter natuurlijk de capaciteit uitbreiden, maar dat is een stukje ingewikkelder. In vergelijking met het verleden:
        a) nu dus meer mensen die internationaal treinticket kopen dan voor covid
        b) Record aantal mensen die op Interrail gaan, mede ook door de 50% kortingsactie.
        Ik denk, als een reserveringsplicht nodig is, je dit kunt beperken tot het hoogseizoen, en de verbindingen waar het echt nodig is. Vergelijkbaar tussen Duitsland en Denemarken.
        Ander punt: je moet reizigers meenemen met een volgende trein zonder teveel gedoe als een aansluiting verloren is gegaan.

  • Wat ik mis hier is de Eurostar. Mijn persoonlijke ervaringen in de afgelopen weken illustreren denk ik twee grote problemen in het Europees internationaal verkeer. Eurostar doet het, naar wat ik hoor, best goed. Meerdere medereizigers meldden dat alles zonder vlekken verliep. Maar in de eigen ervaring...

    Probleem 1: We hebben op de HSL in Nederland, en al helemaal op het spoor tussen Zuid België en Lille/Rijsel een blokkeerprobleem, en in z'n algemeenheid een prioritering/planningprobleem. Op mijn heenreis was de HSL geblokkeerd door een trein (waarschijnlijk een IC direct), dit was op een dag dat het 38 graden werkt, dus dit viel te begrijpen. Door het omrijden via Haarlem en een defecte wissel voor de Kanaaltunnel, echter, waren we 1.5hr te laat. Dat viel te overzien. Op de terugweg echter... Ik heb het nergens gerapporteerd gezien, maar de rokende Thalys die vaststond voor Lille/Rijsel (bij Deurnik?) blokkeerde naast ál het verkeer tussen Brussel/Amsterdam en Parijs, óók al het verkeer tussen Brussel/Amsterdam en Londen. Onze trein kon pas nadat dat verholpen was aankomen, anderhalf uur te laat. Maar toen we eenmaal vlakbij Brussel waren stond BXL Midi zo vol met Thalys treinen (sommigen met slapende reizigers) dat we nog bijna een uur in Halle hebben moeten stilstaan. Ik kon gelukkig nog net de laatste trein vanaf Brussel naar Leuven nemen (waar ik studeer), maar de arme Nederlandse reizigers moeten op z'n vroegst om 2 uur 's nachts in Amsterdam zijn aangekomen... Thalys heeft ook hier echt wat uit te leggen.

    Probleem 2: gebrekkige organisatie en communicatie. Mijn moeder kwam, ivm covid, een paar dagen na mij naar Engeland. Eerst was de trein op Amsterdam kapot gegaan, door de hitte, a la. Maar daarna heeft NS/Eurostar het wel heel slecht geregeld... De Rotterdamse reizigers die al waren ingecheckt, en door security en douane waren moesten er ineens uit zodat de Amsterdammers (die via de reguliere intercity direct naar Rdam waren gekomen) allemaal ópnieuw op Rdam er doorheen moesten. Okay, dat is logisch, zij zijn 'vervuild'. Echter moesten de Rotterdammers in de volle zon op het perron gaan staan om ruimte te maken voor de Amsterdammers. Naja, leuk en aardig zou je denken, uiteindelijk in de Eurostar naar Brussel. Maar, vond Eurostar of misschien de Britse douane, ik weet 't niet, moest iedereen opnieuw door de douane en security uit angst voor vervuiling tussen Rdam en BXL... En hier werd níet over gecommuniceerd. Uiteindelijk zijn ze met 3 uur vertraging in Londen aangekomen, voor een probleem wat na een half uur al verholpen was (de trein was gewoon gefixt of vervangen (welke is niet vermeld)). Wat een aanfluiting van een oplossing!
    (en, toeval wil, een vriend van me die die dag terug ging naar NL met toevallig dezelfde trein waar m'n moeder mee aankwam. Die ging dus ook 3 uur te laat, en was pas om 02:30 op Ams CS...). En ook bij m'n eigen avontuur op de terugweg met de blokkade door de Thalys, hierboven beschreven, werd ons níks verteld op St Pancras.
    Kunnen deze bedrijven niet met elkaar en met reizigers communiceren ofzo?

    • Probleem 1:

      Treinmaterieel moet betrouwbaar zijn. En dat is het probleem met de huidige Intercity Direct. Extra infrastructuur zal ook niet de oplossing zijn. Op sommige delen moet een trein geen pech krijgen. Of moet de infrastructuur niet defect zijn. Zoals onlangs bij Leiden. Waardoor velen de Intercity Direct tussen Schiphol - Rotterdam namen.

      • Als het op de HSL tussen Adam en Rdam aankomt, dan denk ik idd dat dat niet de eerste prioriteit moet hebben. Maar zeker bij Lille/Rijsel is het toch te gek voor woorden dat één trein al het verkeer tussen Parijs/Londen en Brussel/Amsterdam kan blokkeren? Je kunt er niet eens omheen...

        • Lille zit precies tussen Brussel, Parijs en Londen in.

          Dat is pech. Maar waarom is de afhandeling om zo'n defecte trein weg te halen zo ontzettend traag gegaan? Echt knullig.

  • Paar weken geleden gereisd vanaf Deventer naar most na soci. Verliep bijna vlekkeloos op een kleine vertraging van 15 minuten na in Düsseldorf en 20 minuten onderweg in Slovenië. Was erg leuk. Ik had wel de nodige tussenuren geboekt voor het geval er vertraging zou optreden

  • Nou sorry ik weet niet waar dit vandaan komt ik ben 10 juli met de trein van aken naar lugano gegaan super reis goede service aan boord de ice11 en ice 71 ondanks dat de ice 11. 40 min vertraging had door mensen op het spoor heeft de db heeft super service gegeven met de tickets te veranderen naar eigen keuze waardoor we door de super service in de trein de trein naar basel hebben kunnen halen ondanks dat we waren op geven in frankfurt flughafen super. Dus mijn ervaring super👌 en door werkzaam heden in Zwitserland reed de ice 71 niet door Zürich. Maar wederom door de super service van de db mochten we met de tgv door naar Zürich super.

    • Het gaat niet altijd fout, dus prijs jezelf gelukkig. Maar wel heel vaak. Cijfers laten het ook zien. Mocht de ICE echt door werkzaamheden niet door in Zwitserland? Meestal bij vertraging zet de SBB een ersatszug in, en blijft de ICE in Basel achter. De TGV is tussen Basel en Zürich gewoon een reguliere trein, dus daar mag je dan zeker mee verder reizen.

  • Tussen Arnhem en Utrecht zijn werken bij Ede Wageningen. Ik weet niet of je zonder toeslag tijdelijk van de ICE gebruik mag maken. Misschien buiten de drukte om anders wordt het deels trein en bus. Maar ook via de route via Tiel kun je van Utrecht naar Arnhem en andersom , geheel per trein! Wel moet je omchecken van NS naar Arriva te Tiel maar ook even opletten dat er tussen Tiel en Arnhem een uursdienst is! Dit geldt ook voor de terugreis

  • In de eerste plaats moeten we eindelijk in Europa eens één beleid afspreken voor lange afstandstreinen waaraan iedereen zich verplicht moet houden. Dat betreft dan treinen zowel nationaal als inter-nationaal. Daarnaast moet voor al deze verbindingen een uitwijkplan worden gemaakt. Onlangs bij de problemen met de Thalys heb ik erop gewezen dat de normale lijn van Rijssel over Kortrijk naar Brussel weinig verkeer kent en dat de oude lijn van Saint-Quentin naar Mons bijna 'droog' staat. (en men kan bij Atrecht de switch maken). Verder moet er veel meer materieel geschikt gemaakt worden om grensoverschrijdend te rijden. Het is inmiddels bekende techniek. Tenslotte zal men voor deze treinen de zitplaatsreservering verplicht moeten stellen maar die moet men dan op de vertrekstations op een zuil kunnen boeken (TGV in Frankrijk heel gewoon - waarom niet voor de IC Brussel). Laten we nu eens ophouden om lange afstandsverbindingen te misbruiken voor binnenlands spitsvervoer. We moeten van een 2 treinen systeem nar een 3 treinen systeem.

    • Zal mooi zijn als SBB hun Gurino (Zürich - Milaan) ook gaan inzetten tussen Basel - Amsterdam. Kan DB zich beperken tot Amsterdam - Düsseldorf/Frankfurt. Dat is al lastig genoeg.

      Reserveren in internationale treinen werkt niet bij alle treinen. De Berlijn trein zou dan een veel lagere bezettingsgraad hebben. ICE Amsterdam - Frankfurt zou reserveren verplicht moeten worden. Zoals al eerder genoemde factoren dat treinreizigers met reservering soms moeten toezien dat ze geen zitplaats hebben is absurd.

  • Niet alleen voor de internationale reiziger is het moeizaam. Binnen Nederland is het ook afzien op sommige dagen. De problemen rond de werkzaamheden daar gelaten.

    Maar vandaag reden op heel veel halfuurs-treindiensten maar slechts 1 keer per uur een trein. En aansluitingen waren dan ook drama. Als voorbeeld: Reizigers vanaf de stoptreinstations tussen Leeuwarden en Meppel hadden in Meppel meer dan 30 minuten overstaptijd als zij naar Zwolle en verder wilde. De IC Leeuwarden - Zwolle en de Sprinter uit Assen reden 1x ipv 2x per uur en precies de gene die normaal aansluiting geven op de Sprinter uit Leeuwarden vielen uit.

Share

Recent Posts

NS stopt wederom niet bij ArenA, dit keer wegens werkzaamheden

NS stopt zaterdag wederom een deel van de dag niet op station Amsterdam Bijlmer ArenA.…

1 dag terug

NS vreest internationale lijnen kwijt te raken

Door de eisen die het kabinet wil gaan stellen aan een nieuwe spoorconcessie kan NS…

2 dagen terug

Trein met 250 reizigers ontspoort door aanrijding met spoorstaaf

Tussen het Limburgse Weert en Haelen is in de nacht van zaterdag op zondag een…

2 dagen terug

Treinreizigers brengen nacht door op station Amersfoort door storing

Tientallen tot honderd reizigers hebben de nacht op station Amersfoort doorgebracht. Door een storing konden…

4 dagen terug

Tijdelijk meer en langere treinen tussen Zwolle en Amersfoort

Het was de afgelopen periode flink behelpen tussen Zwolle en Amersfoort. Door eerdere kortsluiting op…

5 dagen terug

Kabinet stimuleerde loonsverhoging NS

Leden van het kabinet hebben de NS-directie ten tijde van de spoorstakingen overgehaald om zich…

2 weken terug