fbpx

Machinisten Belgie kondigen acties aan na nieuwe sein problemen

13 mrt 2010 23:21

Vanaf maandag roept onafhankelijke spoorvakbond OVS machinisten op om 20 tot 30 kilometer per uur langzamer te gaan rijden. Dit na een nieuwe incident met het Belgische seinwezen. Donderdag veranderde een sein plots van groen naar rood en moest een aanstormende trein een noodremming maken. 

Het incident van afgelopen donderdag gebeurde bij Buizingen. Dat is precies de plaats waar maandag een maand geleden een ernstig treinongeluk plaats vond. Toen kwamen 18 mensen om het leven. Infrabel heeft het incident van donderdag 11 maart bevestigd. Volgens Infrabel is er op geen enkel moment een gevaar geweest voor de inzitenden en was het incident het gevolg van een technische storing.

Spoorvakbond OVS heeft geen vertrouwen meer in het Belgische seinwezen. De langzaamaan acties zullen duren totdat er een oplossing is gevonden voor het technisch mankement. 

Spoorstroomkring
De socialistische spoorvakbond roept niet op om maandag actie te voeren op het spoor. Volgens Jos Digneffe van ACOD-Spoor was de veiligheid nooit in gevaar en ging het om een klein defect ´dat zich een tiental keer per dag op het spoornet voordoet´. Het sein in Buizingen stond op groen en is plots op rood gesprongen ´omdat een treinaankondiger een fractie van een seconde te vroeg de spoorstroomkring na het sein bezet heeft´, zo luidt het.

Problemen
De Belgische spoorwegen NMBS en Infrabel worden geplaagd door problemen en onheil. Zo kwamen twee goederentreinen vorige week met elkaar in botsing, nadat half februari juist twee reizigers treinen waren verongelukt. Daarnaast zijn er incidenten met onstpoorde treinen. Zo ontspoorde afgelopen week bij Bergen een trein. In november ontspoorde bij Bergen ook al een trein, waarbij toen een machinist om het leven kwam. En dan nog maar niet te spreken over de forse kritiek die de NMBS over zich heen kreeg nadat bleek dat het spoorbedrijf geleverde remsystemen wel op voorraad heeft maar nog nauwelijks in de treinen heeft geplaatst.. Tot slot zit de Belgische spoorwegen in haar maag met de slechte stiptheid van treinen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *