fbpx

Mansveld informeerde Tweede Kamer onjuist over Fyra

12 jun 2015 16:22

Wilma Mansveld, staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, heeft de Tweede Kamer onjuist geïnformeerd over de betrouwbaarheid van de Fyra. Zij vond dat een verantwoordelijkheid van de vervoerder. Ze schreef ondanks signalen uit haar ministerie dat niemand de problemen met de Fyra had verwacht.

"Niemand verwachtte dit," schreef Mansveld destijds. Commissielid Vera Bergkamp stelt dat ze het wel had kunnen weten, omdat op 26 november door haar ambtenaren een brief is gestuurd met zorgen over de betrouwbaarheid van de Fyra-dienstregeling. De commissie stelde daarom dat de staatssecretaris de Kamer verkeerd heeft ingelicht.

Signalen niet bereikt
Volgens de staatssecretaris hadden de signalen over de slechte betrouwbaarheid haar niet bereikt en hoefde dat ook niet, want de dienstregeling was de verantwoordelijkheid van de vervoerder. Mansveld vindt het niet juist om in de verantwoordelijkheid van anderen te treden.

Minder treinen
"Het Fyra alternatief is gelijkwaardig aan het plan van 2001, dat hebben we laten toetsen," stelt Mansveld . De staatssecretaris vond de keuze in treinen en tarieven belangrijk. De 32 hogesnelheidstreinen die in 2001 werden beloofd zijn volgens de commissie iets anders dan de 18 Thalys-treinen die er nu komen.

Volwaardig pakket
Ook wees de commissie erop dat de oude Beneluxtrein sneller was dan de huidige. De staatssecretaris ziet dat anders. Ze wijst erop dat de trein nu meer stations bedient. De treinen op de HSL zijn tussen Amsterdam en Rotterdam bovendien erg populair, weet Mansveld. Mansveld erkent dat het huidige alternatief anders is samengesteld, maar vindt dat het een volwaardig pakket is.

Financiën centraal
De commissie zegt meerdere stukken te hebben waaruit naar voren komt dat haar ministerie financiën belangrijker vond dan de reiziger bij de keuze voor een alternatief. Mansveld zegt dat dat niet zo was. Wel geeft ze toe dat ze haar infrastructuurfonds wilde beschermen. Over de kosten zijn scherpe discussies geweest met minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën, geeft ze toe. Maar vervelend waren ze volgens haar niet. De discussie ging er vooral over of het alternatief en de kosten marktconform en acceptabel waren. 

Geen gerede twijfel
De Fyra had problemen, terwijl de trein gecertificeerd was. "Ik ben geen technicus en kan daar dus geen verklaring voor geven." De commissie wilde van haar weten of de inspectie wel of niet naar treinen mag kijken. Volgens de staatssecretaris mag de inspectie alleen kijken als er gerede twijfel is over de waarneming van andere keuringsinstantie. "En dat was hier niet, dus de inspectie mocht niet naar de treinen."

Geheim rapport
Dat staat volgens commissielied Vera Bergkamp niet in de antwoorden op Kamervragen en de bijbehorende audit die Mansveld naar de Tweede Kamer stuurde. De inspectie heeft zelf ook lessen getrokken en deze in een rapport aan Mansveld vermeld. Zij concludeert: "Ze gaan niet minder doen, maar ze gaan het anders doen." Het rapport blijft wat haar betreft verder vertrouwelijk.

Stoppen
Op 20 maart was er al een brief van NS met het voorstel om te stoppen. "Dat kan ik mij niet herinneren." Mansveld vond het bovendien belangrijk eerst informatie te krijgen over de toestand van de Fyra-treinstellen. Zij hoorde op 28 mei 2013 dat de Belgen wilden stoppen en op 29 mei dat er een voornemen was van de NS om te stoppen, maar zij vond het nog niet belangrijk om de ministerraad in te lichten, omdat ze niet wist of de Fyra-treinstellen nog te herstellen waren.

(c) Allesispolitiek.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.