fbpx

Mansveld noemt stoppen Fyra verstandig

Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) noemt het verstandig dat NS wil stoppen met de Fyra. Dat heeft Mansveld maandagavond gezegd, na overleg met de NS-top in Den Haag.

"Als ik goed kijk naar wat ik heb gehoord en wat ik heb gezien, vind ik dat een verstandig besluit", zei Mansveld voor de ingang van haar departement. NS vindt de trein onvoldoende betrouwbaar en de spoorwegen hebben er geen vertrouwen in dat de fabrikant alle gebreken kan herstellen. NS-topman Bert Meerstadt lichtte het besluit eerder op de dag toe aan Mansveld.

Voorgenomen besluit
In een brief aan de Tweede Kamer schrijft Mansveld dat sprake is van een voornemen van NS, en nog geen besluit. Er moet nog een ´nadere analyse´ plaatsvinden van de gevolgen voor reizigers en de juridische en financiële aspecten. Het definitieve besluit wordt eind deze week door het kabinet genomen. Ook wil Mansveld deze week een voorstel van NS ontvangen voor een alternatief plan voor de reizigers.

Rapport
NS stuurt Mansveld deze week het rapport van het technische onderzoek op basis waarvan het spoorbedrijf de stekker uit de Fyra heeft getrokken, meldt Mansveld in een brief aan de Tweede Kamer. De bewindsvrouw hoopt die stukken vrijdag ook aan de Tweede Kamer te kunnen sturen.

Concessie
De bewindsvrouw schrijft aan het eind van haar brief dat zij zich ten aanzien van de concessie ´alle rechten´ voorbehoudt. Maandagavond wilde zij niet zeggen of zij de concessie van NS zal intrekken en gaat praten met ander spoorbedrijven om een hogesnelheidstrein te laten rijden. Wat het CDA betreft wordt gekeken naar andere bedrijven. "Ik wil nergens op vooruitlopen", zei Mansveld echter.

CDA
CDA-Tweede Kamerlid Sander de Rouwe: "Kennelijk weet de staatssecretaris nog niet genoeg, terwijl voor de hele Benelux al sinds vrijdag duidelijk is wat er aan de hand is. Het valt me op dat Mansveld zich vastklampt aan NS als eerste partner om zaken mee te doen. Maar NS is juist heel erg door het ijs gezakt, ik had gehoopt dat de bewindsvrouw dat nu ook zou benoemen. De reiziger wil een trein die betrouwbaar is en rijdt, de kleur ervan maakt niet uit. Als alternatief moeten de bestaande verbindingen, Thalys en Beneluxtrein, zeker 12 keer per dag gaan rijden."

D66
D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven spreekt in een reactie van een ´onvermijdelijk´ besluit. "Het Nederlandse spoor is veiliger zonder Fyra", laat zij weten. Van Veldhoven eist dat de reiziger nu snel duidelijkheid krijgt over een ´hoogwaardig alternatief´. Ook voor D66 is het niet vanzelfsprekend dat NS de concessie voor het internationaal treinverkeer behoudt.

GroenLinks
Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) vindt het goed dat ook NS nu aangeeft wat iedereen al wist, namelijk dat de Fyra is mislukt. "Wij willen dat er nu snel gewerkt wordt aan een goed alternatief voor reizigers die naar België willen." Die reiziger mag van Van Tongeren niet nog meer de dupe worden van het debacle. "Een reis naar België mag nu niet plotseling veel duurder worden." Van Tongeren wil daarover nog deze week een Kamerdebat.

PvdA
Bij regeringspartij PvdA is er vooral steun voor het kabinet. "De PvdA vindt het goed dat het kabinet nog deze week een waterdicht plan eist van NS over het treinverkeer naar Brussel. Het kabinet zet volle druk op de ketel. De belangen zijn immers groot voor de reiziger en de belastingbetaler. Het komt er nu echt op aan voor NS om het vertrouwen te herstellen´´, laat Duco Hoogland weten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.