fbpx
Foto: (c) NS - Belgische conducteur

Meer controle nodig om zwartrijden te bestrijden

25 mrt 2023 12:42

Vakbond FNV Spoor slaat alarm omdat conducteurs op sommige trajecten amper meer controleren op vervoersbewijzen. Zwartrijden en agressie dreigen hierdoor toe te nemen, meldt het AD.

Amper controle

“Ook van mensen die in de ov-sector werken hoor ik hier regelmatig over”, zegt Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl, die niet opkijkt van de noodkreet van FNV Spoor. “Een collega vertelde dat hij sinds augustus slechts twee keer is gecontroleerd op een kaartje. Ik heb het idee dat NS vindt dat andere dingen meer prioriteit hebben.”

FNV Spoor spreekt van een onderschat probleem. “Het onderstreept maar weer eens dat we met een enorm personeelstekort zitten. Conducteurs werken vaak alleen in een grote trein en moeten keuzes maken. Zij krijgen vaker te maken met agressie en zijn dus meer tijd kwijt aan handhaving”, zegt vakbondsbestuurder Henri Janssen.

Vicieuze cirkel

Conducteurs die in de eerste klas zitten maar geen rondje maken, doen dat volgens Janssen om verscheidene redenen. “Iedere hoofdconducteur maakt tijdens zijn of haar dienst telkens een professionele afweging: wel of niet door de trein lopen en daarbij wel of niet controleren. Als een conducteur bij een controle één of meer zwartrijders aantreft, dient deze per zwartrijder een uitstel van betaling uit te schrijven. Dat kost tijd en dat zorgt ervoor dat de andere reizigers geen hoofdconducteur zien.”

Er is volgens de vakbonden een vicieuze cirkel aan het ontstaan. Door minder controles komen er meer zwartrijders in het openbaar vervoer. “Conducteurs die wel controleren krijgen vervolgens die agressie over zich heen. Zij kiezen eieren voor hun geld, omdat ze niet worden afgerekend op het niet controleren. Daardoor ontstaat er, zoals de bonden zeggen, een vicieuze cirkel”, zegt Van Kuijeren.

Trefkans hoofdconducteur

NS werd in het verleden, na kritiek van Rover, afgerekend op de trefkans van de conducteur. Sinds de nieuwe concessie in 2015 is ingegaan, wordt het spoorbedrijf echter niet meer afgerekend op de trefkans van de conducteur. Sinds 2015 publiceert NS geen cijfers meer over de trefkans van de conducteur. Daarvoor was er overigens ook kritiek op de methode hoe de trefkans werd gemeten.

Rover vindt dat conducteurs zich minstens eens per half uur moeten laten zien, om kaartjes van nieuwe instappers te controleren en om vragen van reizigers te beantwoorden.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

95 gedachten aan “Meer controle nodig om zwartrijden te bestrijden”

  1. Ap Bosman schreef:

    Laat er mensen bij de poortjes de rijsergers controleren of ze een geldig kaartje hebben dan hoef je niet in de trein te controleren

    1. Ricardo schreef:

      Er zijn 398 stations in Nederland, dus je hebt al minimaal 1200 mensen nodig om op ieder station ieder moment van de dag te kunnen laten controleren, of eigenlijk nog meer want die mensen zijn ook wel eens vrij. Nu moet het ook nog een beetje doorlopen, dus de meeste stations zullen veel meer personen nodig hebben om te controleren, dat loopt hard op met de hoeveelheid personeel die nodig gaat zijn.

      En hoeveel conducteurs zijn er nu? Volgens de NS zelf 1150: https://www.ns.nl/over-ns/verstoringen-op-het-spoor.html. Dat is dus al minder dan er nodig is om op ieder station een persoon neer te zetten om te controleren…

      1. Wouter schreef:

        Ik denk dat je niet continu elk station hoeft te bemensen.

        Bij controles gaat het er ook om dat je weet dat je gecontroleerd kan worden. Mocht een keer geen controle zijn dan is het voor de reiziger mooi meegenomen. Mocht iemand toch de gok een keer wagen om zwart te rijden en toch gecontroleerd worden heeft hij/zij pech.

    2. Anoniem schreef:

      Lang niet ieder station heeft poortjes!

    3. Ruud schreef:

      Alleen de grote stations hebben poortjes, alle kleine stations hebben dat niet.
      Controle? Op Amsterdam Centraal staan bij de uitgang van zowel de westtunnel als de middentunnel overdag vaak twee “service medewerkers” in lichtgele plastic hesjes.
      Je hoeft er hooguit 10 min naar gaan staan kijken en het isduidelijk dat die er niet staan om zwartrijders aan te spreken op het niet juist in- of uitchecken. Waarschijnlijk zijn ze daarvoor niet bevoegd.

    4. Lina Janssen schreef:

      Rijsergers?

    5. Rik schreef:

      Ik ken sommige Trein Boa’s. Deze jongens en meisjes zijn gewoon bang om soms op te moeten treden. Ze hebben NIETS alleen een paar handboeien. Ik zou ook niet met beren vechten als ik niet eens een pepperspray had om te helpen met een verzet.

      Mensen zijn ontoerekeningsvatbaar. Vooral de mens tegenwoordig. Je moet die mensen van de NS gewoon beter uitrusten. Dan heb je ook dat probleem niet meer..

      1. Ruud schreef:

        Laat ze dan hun handen dichtknijpen omdat ze GEEN pepperspray hebben. Is uitsluitend geschikt voor buiten en zeker niet in een trein. De hele coupe incl BOA’s zou een groot probleem hebben als iemand pepperspray in de trein gebruikt.

  2. Rudy schreef:

    Vakbond FNV Spoor heeft ontdekt dat de conducteurs in een zeer kwetsbare positie verkeren. Als het nut van conducteurs betwijfeld wordt en er is zowel geld- als personeelsgebrek, dan ligt het wel erg voor de hand om conducteurs af te schaffen.

    1. Rik schreef:

      Ik heb deze reactie net geplaatst, maar ik denk dat hij beter onder uw reactie past, vandaar dat ik hem gekopieerd heb. Hoe denk jij hier over Rudy?

      Ik ken sommige Trein Boa’s. Deze jongens en meisjes zijn gewoon bang om soms op te moeten treden. Ze hebben NIETS alleen een paar handboeien. Ik zou ook niet met beren vechten als ik niet eens een pepperspray had om te helpen met een verzet.

      Mensen zijn ontoerekeningsvatbaar. Vooral de mens tegenwoordig. Je moet die mensen van de NS gewoon beter uitrusten. Dan heb je ook dat probleem niet meer.

    2. Wilbert schreef:

      Er wordt helemaal niet getwijfeld aan het nut van conducteurs. Afschaffen zou de deur opengooien voor nog meer tweedeklas reizigers die nu al massaal in de eerste klas gaan zitten, wetende dat ze toch niet gecontroleerd worden. Gevolg zal zijn dat er dan voor de betalende eerste klas reizigers, zeker in de spits, geen plaats meer is. De reactie laat zich raden, terug naar de auto.

  3. Henk schreef:

    Het beste lijkt mij dat op elk station – hoe klein ook – er hoge poortjes komen, zodat niemand ongewenst op het perron kan komen, c.q.in de trein kan stappen. Volledig afgesloten. Dan zorg je ervoor dat er geen zwartrijders – althans stukken minder – van het vervoer gebruik maken.
    Het is toch belachelijk dat conducteurs bang moeten zijn voor het uitvoeren van hun taak.

    1. Henk Lubbers schreef:

      Wat een onzin Henk. Er is allang en breed bewezen dat poortjes de zwartrijders helemaal niet tegen houden of ze springen over de poortjes heen of ze lopen gewoon met een andere reiziger mee. Poortjes houden de kwaadwillende echt niet tegen. Daarnaast kost dat ook weer heel veel geld en NS verkeert al in bijzonder zwaar weer.

      1. Realisme graag schreef:

        Poortjes houden wel degelijk het leeuwendeel van de zwartrijders buiten de deur maar uiteraard geen 100%. Iedereen controleren in de trein is onbegonnen werk. Daarnaast zijn nogal wat tariefsoorten erg fraudegevoelig.

        1. Rudolf schreef:

          Die tariefsoorten zijn zoals bij de samenreiskorting juist fraudegevoelig als je in de trein geen controle krijgt, doordat de twee conducteurs alleen maar in de eerste klas met hun telefoon zitten te spelen en men alleen op die poortjes vertrouwt.

      2. Annemiek schreef:

        Voor veel zwartrijders ligt de drempel veel lager om zonder kaartje te reizen op trajecten waar de pakkans toch gering is of waar je wegkomt met een smoesje, dan de drempel ligt voor het met fysiek geweld openen van poortjes. In sommige regio’s (met name rond Gouda) is zwartrijden voor hele bevolkingsgroepen gewoon de norm.

    2. Anoniem schreef:

      Daarnaast zijn er natuurlijk heel veel stations die helemaal niet afgesloten kunnen worden of tegen zeer hoge kosten. Alle kleinen stations met 2 sproen vallen daar zo’n beetje onder. Sassenheim, Nieuw Vennep, Putten, Nunspeet enz.enz. Hoe ga je dat soort stations met poortjes Afsluiten??

      1. Annemiek schreef:

        Ongeveer zoals men dat bij Steenwijk en Heerenveen heeft gedaan?

  4. Henk Lubbers schreef:

    NS reageert op vragen vanuit de Community altijd met de opmerking dat de conducteur veel meer taken heeft. Ik reis regelmatig met conducteurs naast mij in de eerste klasse en ik zie ze toch wel heel veel op de telefoon kijken. Bij een station wordt dat dan onderbroken door naar de deur te lopen en deze te openen en weer te sluiten. Natuurlijk tref je zo af en toe wel een conducteur die een prima arbeidsethos heeft, helaas behoren die tot een kleine minderheid.
    NS zou duidelijke afspraken met conducteurs moeten maken met een minimaal aantal controles per dienst. Zoals het nu gaat kunnen we ook wel zonder conducteurs.

  5. Guy schreef:

    Ik zag het laatst nog bij een station waar geen poortjes waren. Van de treinen ongeveer 100 reizigers die uitstapten waren er zeker 30 die NIET deden uitchecken, m.a.w. Ruim 30% zwartrijders !!

    1. Anoniem schreef:

      Er zijn ook mensen met etickets die niet uitchecken.

      1. HenkP schreef:

        Wtickets kunnen nu wel afgeschaft worden want daarvoor heb je nu OV-Pay, maar E-tickets zijn een verdienmodel voor de vervoerders dus zullen ze wel niet snel tot afschaffing overgaan

        1. Rogier schreef:

          Ik gebruik een app (Glimble) en hoef dus ook niet in of uit te checken. Dus dat er mensen niet uitchecken zegt helemaal niets over zwartrijden.

        2. Ricardo schreef:

          Internationale reizigers hebben een e-ticket omdat het Nederlandse deel van de reis bij het internationale ticket is inbegrepen, die hoeven dus niet langs een paaltje. Dat zal ook met OVpay niet zomaar veranderen, er zullen groepen mensen blijven die niet in of uit hoeven te checken.

  6. Frank schreef:

    De poortjes op stations hebben een noodknop in geval van calamiteiten. Ik verbaas me er dagelijks over hoe jongeren hier in Schiedam geheel routineus die knop indrukken en doorlopen alsof dat doodnormaal is. Naast zij die meelopen met reizigers en dan heb je nog de energieke types die de poortjes intrappen. In de trein worden ze ook niet betrapt en dat weten ze. Vandaag op weg naar Amsterdam wel een conducteur getroffen die via de omroep meldde dat we bloembollenvelden gingen passeren. Dat wel. Maar controleren was er ook toen niet bij.

    1. Baardstaart schreef:

      Wat als je een bewakingscamera op de noodknop zet en ook een flinke sirene als iemand de noodknop indrukt. Dito met het vernielen van poortjes. Als dit soort tuig zich bekeken wordt en er daadwerkelijk opgespoord gaat worden dan is dat snel voorbij.

      1. Anoniem schreef:

        Op de noodknop en de poortjes staan altijd camera’s gericht. Kijk maar eens goed als je er bij staat. Maar het zorgt er niet voor dat je direct na het drukken erop dat er een aantal veiligheidsmensen voor je neus hebt staan.

        Ik geloof wel dat er direct een alarm afgaat als iemand er op drukt, en ook bij de veiligheidscentrale krijgen deze beelden dan prioriteit. Het is dan de vraag of de dader goed in beeld staat, maar diegene is allang weg.

  7. Tonny schreef:

    Zegt FNV nu dat er conducteurs zijn die meer hun werk moeten gaan doen?

  8. Baardstaart schreef:

    Ook hier is de NS weer eens veel te star en te beroerd om beter iets goed te kopieren dan iets slechts te bedenken. Als een controlerende conducteur het niet meer af kan dan moet je het over een andere boeg gooien.

    Ik heb het over service en controle teams, die met 3 a 4 controle en service medewerkers stukken traject van iedere lijn meenemen en daar de kaartjes controleren. Op de trein zelf doet de machinist eenmans bediening. Op probleemlijnen qua zelfmoord en echte IC’s kan evt een vaste conducteur mee. Ook dient de procedure aangepast te worden als een machinist met een ongeval te maken krijgt. Zo zou de politie snel moeten kunnen komen en het afdek werk doen en in eerste instantie de machinist bijstaan.

    Verder raad ik ook aan om de conducteurs ook met pinautomaten op pad te sturen om als mensen ook in de trein een kaartje te kunnen laten kopen als dan niet met boete. De conducteur moet hier zelf over kunnen beschikken. (Coulance moet altijd mogelijk blijven) Ik zie weleens dat zij bij Keolis mensen met een verkeerd kaartje via hun mobiel een kaartje laten kopen, maar niet ieder mobiel heeft een betaal functie.

    Hoe meer service medewerkers de NS heeft hoe groter ook de trefkans is, maar ik denk dat bij aanvang dit al een grotere trefkans heeft dan een solo conducteur, die niet meer durft te werken ivm agressie.

    1. Annemiek schreef:

      Als je conducteurs met pinautomaten de trein in stuurt en je bij controle bij hen gewoon een kaartje tegen normaal tarief kunt kopen, dan zou je als reiziger bij de huidige lage pakkans wel gek zijn als je nog met een geldig vervoersbewijs op pad gaat.

      Als er dan toch een pinautomaat mee op reis moet, dan zou je reizigers direct kunnen laten afrekenen tegen een vaste meerprijs voor alles wat er fout is van bijvoorbeeld 40 euro. Bij directe afrekening is er immers geen uvb nodig. Dan maak je de kosten voor een uvb nog eens 60 euro en dan kan NS de incasso daarvan direct uitbesteden aan een vervelend incassobureau.

      1. Ab Normaal schreef:

        Sterker nog: De NS heeft gewoon de verplichting om een kaartje in de trein te verkopen. Dit staat in de EU1371/2007, alleen als er sprake is van fraude mag hier vanaf geweken worden. Dat heeft de NS dus gedaan, waarmee ze dus hun al hun conducteurs als fraudeurs hebben weggezet.

        1. Tom schreef:

          conducteurs of passagiers als fraudeurs??

        2. Annemiek schreef:

          Niet alleen fraude, maar ook redelijke commerciële gronden vormen daarop een uitzondering. En daarvan is bij NS uiteraard sprake, aangezien preventie tegen zwartrijden een redelijke commerciële grond is.

    2. Eef schreef:

      Een kaartje kopen in de trein???? Dan loopt alleen Gekkie Henkie nog vooraf een kaartje. Totaal naïef idee.

      1. Janneke 1 schreef:

        Een kaartje kopen in de trein? Net als vroeger, was niks mis mee, maar ja, vroeger is er niet meer en de tijden (en vooral de mensen) zijn veranderd.

        1. Annemiek schreef:

          Welk excuus kun je tegenwoordig nog verzinnen tegen het zonder geldig vervoersbewijs in de trein zitten? Wat is het probleem om vooraf een kaartje te regelen?

        2. Janneke 1 schreef:

          Geen enkel excuus of probleem, Annemiek, ik wilde alleen even mijn nostalgische gevoel uiten. Is toch ook geen probleem, Of wel?

  9. Anoniem schreef:

    haha al deze opmerkingen, kennen het vak van de HC niet. Sla af op de mensen die in de cabine zitten netflixen. daar zijn er te veel van.

  10. Uibel schreef:

    Tja, als je de BOA status van de hoofdconducteur af haalt dan krijg je dit 😉

    1. Annemiek schreef:

      Oh ja, denk je dat een potentiële zwartrijder de papieren status van een conducteur meeneemt in zijn overweging om niet te betalen voor de rit?

  11. Wil schreef:

    Ik denk ook dat het niet altijd aan het personeelstekort ligt. Vorige week van Den Haag naar Eindhoven gereisd, eerste klas. De hele reis hebben drie conducteurs twee banken verderop, dus ook eerste klas, ‘gezellig’ met elkaar zitten kletsen. Alleen bij iedere halte gingen ze even de benen strekken om vervolgens weer snel te kunnen gaan zitten. Niemand die de moeite nam om kaartjes te gaan controleren.

    1. Tim H schreef:

      Hoe meer conducteurs, hoe minder controle. Gezelligheid kent geen tijd (in de eerste klas coupe).

    2. Bert Sitters schreef:

      @Wil,
      hadden die conducteurs dienst, of waren ze op weg naar hun dienst?

      1. Anoniem schreef:

        Er waren er een paar in dienst, bij ieder stations moes
        t even gefloten worden. Dan ben je in dienst lijkt mij…

  12. Annemiek schreef:

    Het artikel omschrijft de vicieuze cirkel eigenlijk precies zoals ik dat al jaren doe onder artikelen alhier.

    Hoewel ik niet heel frequent en consequent meer met de trein reis, merk ik wel dat de ‘goede’ conducteurs weer steeds vaker hun werk doen en controleren. Eigenlijk herken je een conducteur die z’n vak wel wil uitvoeren net zo makkelijk als een zwartrijder. Je weet al voor vertrek of hij/zij zich gaat opsluiten in een afgesloten hok of dat er controle aan zit te komen. Het meest correct vind ik het als een conducteur na vertrek even een ronde doet en op basis van de waarnemingen besluit om wel of niet te controleren. Als ik een conducteur eerst zie besluiten dat controle niet echt nodig is, maar dat die nadat er wat standaard zwartrijders ingestapt zijn toch de ronde begint en een paar uvb’s uitschrijft, dan denk ik dat die conducteur het goed begrepen heeft. Maar dan nog zijn er veel te veel conducteurs die totaal inactief zijn, ook op momenten waarop de reiziger zo ongeveer mag eisen dat de conducteur zijn werk doet.

    Qua personeelstekort denk ik toch echt dat er heel veel te winnen valt met efficiënter werken. Laatst zaten wat conducteurs bij mij in de coupe te klagen over hun roosters. Eentje had het erover dat hij twee dagen op rij een 9-9 rooster had. Dat bleek dus dat hij twee dagen op rij van 9:00 tot 21:00 moest werken. Dat hield voor hem in dat hij om 9:26 vanuit Zwolle met de sprinter naar Leeuwarden moest en daar meteen pauze had. Vervolgens moest hij vanuit Zwolle een retourtje met de sprinter naar Groningen. Vanuit Zwolle weer met de intercity naar Utrecht en weer terug met de sprinter naar Zwolle. Dus van die 12 uur dat er gewerkt werd, werd hij ongeveer 7 uur ingezet (58%). Als hij daarvan ruim de helft van de tijd zit te niksen, dan doet zo’n conducteur echt helemaal niets op een dag. Hij vond het allemaal erg zwaar en het ergste vond hij dat er maar 12 uur tussen de twee diensten zat, ondanks dat hij die week een extra dag vrij was.

    Als je het rondje om de kerk invoert, kan de inzetbaarheid van conducteurs met gemak naar de 80%. Opgelost dat hele personeelstekort.

  13. Wim Lubbers schreef:

    Twee conducteurs die tussen 2 stations een hele trein doorlopen (en daarna overstappen) is veel effectiever dan een conducteur alleen, die maar een paar coupés kan controleren.

    Steeds vaker zit ik in de eerste klas vol met luidruchtige jongeren. Het kan natuurlijk best dat ze een eesteklasticket hebben, omdat bijvoorbeeld een van hun ouders bij NS werkt of zo.
    Als er al eens controle is, wordt ze vriendelijk uitgelegd dat ze in de blauwe stoelen moeten plaatsnemen. Ze houden zich natuurlijk van de domme.
    Van mij hoeft NS niet direct een boete uit te delen, maar als ze eens beginnen met het registreren van de personalia, dan is het smoesje van onwetendheid in ieder geval uitgewerkt.

    1. Anoniem schreef:

      Registeren zonder boete mag niet vanwege de privacy wetgeving.

    2. Anoniem schreef:

      Registeren zonder procesverbaal mag niet vanwege de privacy wetgeving.

    3. Frank schreef:

      Op bepaalde trajecten – bijv. Rotterdam naar Den Haag – zit de 1e klas soms vol jongeren. Het type jongeren dat zich niks aantrekt van regels is vaak ook het type dat graag provoceert: harde muziek uit de smartphone, voeten op de banken en heel veel hard gepraat waarbij k*nker het veruit meest gebruikte woord is. Het maakt het reizen in de 1e klas, waar je wat rust hoopt om te werken, zeer onaantrekkelijk.

  14. Anoniem schreef:

    Er is nog een probleem waar ik hier niks over lees…. de toestand van de baan. Op veel trajecten kan je niet fatsoenlijk door een trein lopen. Het lijkt de Cakewolk op de kermis wel. Ga maar eens een paar rondjes lopen tussen bv Leiden en Haarlem. Succes!

    1. Anoniem schreef:

      Dat komt niet door de baan maar door het ontwerp van VIRM.

  15. Stokbosveen schreef:

    Ik reis min-of-meer geregeld tussen Ravenstein en Den Bosch Oost, maar in- en uitchecken doe ik nooit. Ben dus een notoire zwartreiziger. Tja, er staan geen poortjes op beide stations en heb nog nooit een HC of conducteur gezien die daadwerkelijk aan het werk was.
    Heb daarmee al veel reiskosten bespaard en mocht ik onverhoopt een keer wel betrapt worden, dan is het boetebedrag nog altijd lager dan wanneer ik wel gewoon betaald zou hebben voor mijn gemaakte reizen.

    1. Janneke 1 schreef:

      En daar ben je ook nog trots op?

    2. Rene N schreef:

      FRAUDEUR!
      Hoe zou je het vinden als je baas je ineens minder loon betaald, onder het mom van hij merkt het toch niet?

  16. Jan Slagter schreef:

    Tijdens het scannen een face foto maken en dat ook bekend maken bij het instappen. En alle kaarten koppelen aan id kaart. Om zo het zwartrijden te voorkomen en uit te bannen in het openbaar vervoer.

  17. Patrick schreef:

    “ Conducteurs die in de eerste klas zitten, maar geen rondje maken doen dat volgens Janssen om verscheidene redenen. “Iedere hoofdconducteur maakt tijdens zijn of haar dienst telkens een professionele afweging: wel of niet door de trein lopen en daarbij wel of niet controleren.“

    Ik vraag mij af of een krant lezen of sudoku spelen onderdeel is van deze professionele afweging……

  18. Bert Sitters schreef:

    De Belgische treinbegeleiders (conducteurs) hebben al een paar jaar nieuwe donkerblauwe uniformen.

    1. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

      Het is inderdaad een archieffoto.

  19. Bert Sitters schreef:

    Het beste is natuurlijk de conducteurs regelmatig controles te laten doen in de trein. Beginnen in de eerste klas. Rust de conducteur uit met een noodknop. Agressie tegen een conducteur moet worden vervolgd. Daders moeten behalve een straf een treinverbod krijgen. Blijf van onze conducteurs af.

  20. Anoniem schreef:

    Waarom kan een conducteur niet continu door de trein lopen? Ik zie hem/haar vaak 1e klas zitten in rustige treinen, bijv in sprinters, alleen even bij stations erin en eruit om te fluiten, en hij/ze ploft weer neer. Ik kan maar niet begrijpen waarom ze niet blijven controleren en zich laten zien. Onbegonnen werk hoeft dat niet te zijn, zo druk zijn de meeste treinen echt niet! In de ogen van veel klanten komt dat over als luizenbaantje.

  21. Peter schreef:

    Wij reisden gisteren van Tilburg naar Amsterdam Centraal. In de eerste klas. In Utrecht kwamen er twee jonge mannen bij zitten, deze hadden denk ik drugs gebruikt want ze keken wazig en brabbelden onzin en roken naar wiet. Af en toe schreeuwde een van de twee plotseling voor zich uit. Wij zijn een paar stoelen opgeschoven. Erg onprettig. In Amsterdam heb ik gekeken waar ze naartoe gingen. Bij de poortjes liepen beiden ditect achter iemand aan naar buiten. Er stond personeel te kijken maar deed niks. Het ging zo snel en in de drukte. Dus deze twee hebben van Utrecht naar Amsterdam eerste klas zwartgereisd en komen er simpel mee weg. Wij hebben trouwens de hele heenreis en terugrit naar Tilburg geen personeel gezien. Ik kan me voorstellen dat zwartrijders denken, wie doet me wat. Lekker gratis van stad naar stad.

  22. Realisme graag schreef:

    Ik heb de indruk dat de probleem enorm zijnn gestegen met de invoering van etickets waarmee maar raak gefraudeerd wordt.

    Daarnaast is de coulance een groot probleem. Mensen weten dat ze zelden gecontroleerd worden en als ze dan toch een keer gesnapt worden dan wordt de boete vervolgens toch kwijtgescholden.

    1. Annemiek schreef:

      Ik lees wel eens mee op het productforum van NS. Tenenkrommend vind ik dan vooral de figuren die komen met een overduidelijk leugenachtig verhaal komen (vaak studenten waarvan je je direct afvraagt hoe je kunt studeren als je het Nederlands zo slecht beheerst) en gebruik willen maken van ‘het recht op coulance, omdat ik niet wist dat ik betalen moest’, daarbij melden dat ze zo respectloos zijn behandeld en die vervolgens door wat vaste gebruikers op flinke hiaten in het verhaal worden gewezen. En dat er dan zo’n halve van de klantenservice voorbij komt die alles uit de kast haalt om daadwerkelijk zo’n UvB kwijt te schelden. Dat terwijl het verlenen van service aan wel betalende klanten er bij NS echt niet in zit.

    2. Bert Sitters schreef:

      Lik op stuk beleid. Het moet voor iedereen duidelijk zijn: in de trein heb je een geldig vervoersbewijs nodig! Zonder vervoersbewijs volgt zonder pardon een boete! Wel mag bij de eerste klas duidelijke aangegeven worden, dat dit de eerste klas is.

      1. Anoniem schreef:

        In Nederland is men al jaren veel te soft en naief op veel vlakken. Dat kan niet meer. Hoe we omgaan met regels in het openbaar vervoer is er een goed voorbeeld van. Daar profiteren veel mensen van en weten bij betrapt worden prima hoe ze de boel moeten bespelen en de ander de mond te snoeren om zo toch te krijgen wat ze willen. Gebruik makend van wetgeving, regels en procedures die precies in hun straatje passen. Gehaaid. En de goedwillenden en netjes volgens de regels levende mensen worden de dupe.

  23. Vic schreef:

    Er moet meer gecontroleerd worden? Misschien kan de FNV vooral eens tegen zijn eigen leden zeggen.

    1. Bert Sitters schreef:

      FNV is geen werkgever. Het is de rol van de werkgever om te zorgen de de HC’s meer controleren in de trein.

      1. iqqe schreef:

        Als er in dit land ook maar één organisatie is, die werknemers opjut om hun werk vooral níet te doen, is het de FNV wel, met al dat gestaak in het OV.

        1. Bert Sitters schreef:

          Als er een arbeidsconflict is, dan is staking een uiterste middel. Dat zelfs is zelf een recht. Nu wordt er in Nederland niet zo vaak gestaakt.

  24. Peet schreef:

    Je haalde het vroeger niet in je hoofd om met je 2de klas kaartje in de 1ste klas te gaan zitten vanwege de controle, want de conducteur kwam door de trein na iedere stop.
    Moet je nu kijken, iedereen gaat met zijn 2de klas in de 1 zitten want er is toch geen controle.
    Vraag mij soms af waarom betaal ik nog voor de 1ste. Lekker 1 gaan zitten en als hij of zij langs komt voor de controle dan sorry zeggen en opstaan.

    1. Rob schreef:

      Toen ik studeerde, eind jaren tachtig en begin jaren negentig, reisde ik met mijn geplastificeerde papieren studentenweekkaart heel veel met de trein. Bijna altijd was er controle. Toen waren de treinen ook vol, en op volle balkons werd gewoonweg ook gecontroleerd. Opeens is dat veranderd toen de conducteur tot “gastheer/vrouw” werd gebombardeerd en controle een blijkbaar optionele taak werd doordat de poortjes de meesten wel zouden tegenhouden. Een stomme zet. Welke zwartrijder laat zich nou tegenhouden door poortjes. Een flinke zwaai met je benen erover, er tegen trappen of gewoon “tailgaten”, geen enkel probleem. De NS negeert net grotendeels en houdt halsstarrig vast aan de totaal nikszeggende servicefunctie van de conducteur. Nee, controle moet numero uno staan, daar wachten mensen op! Tijdens controle kan je ook vragen beantwoorden.

  25. Zander Bussenin schreef:

    Het zijn toch de FNV-leden zelf die hun werktijd doorbrengen met hangen in de achterste cabine of de 1e klasse?

    Ze kunnen beter hun eigen leden een flinke schop onder de luie reet geven.

    1. Bert Sitters schreef:

      Er zijn meer spoorwegvakbonden.

  26. Eric schreef:

    Voor mij is de maat vol.
    Heb al zoveel akeligs mee mogen maken na Corona.

    Alle incidenten hadden te maken met mensen in de eerste klas die daar mogelijk niet thuis hoorden & naar ik vermoed ook geen tweede kla kaartje hadden.
    Voor mij is er een directe relatie tussen de afwezigheid van elke vorm van controle en het gedoe. Zelfs de controle teams zitten lekker in de eerste klas te luieren.

    Opvallend vind ik dat je dergelijke werkweigeraars niet in de landen om ons heen ziet, het lijkt een typisch Nederlands verschijnsel.

    Gaat dit op korte termijn goed komen?

    Ik heb een auto gekocht. Net iets te vaak bespuugd…

  27. Staatslijn K schreef:

    Laat ik voorop stellen dat ik op Student-Ov reis en anders zeker niet zwart. Maar ik heb vanaf oktober (6 maanden, ongeveer 4 dagen in de week van de kop van Noord-Holland naar Amsterdam) bijgehouden hoe vaak ik ben gecondoleerd. Had ik op dagelijkse basis met een railrunner gereisd (om niet op te vallen op het station) was ik 2000 euro goedkoper uit, inclusief boetes.

    Dat laat zien dat zwartrijden eigenlijk behoorlijk loont. De regel dat elke 45 minuten (of tussen bepaalde knooppunten) gecontroleerd moet worden zou erg helpen. De poortjes zouden ontmoedigend moeten werken, maar zijn vrij simpel te omzeilen. Controle in de trein is vereist, en niet alleen vanwege de Hoogkarspels, Nunspeten en Yersekes van Nederland. Daarnaast is het ook een stukje service

  28. Rik schreef:

    Ik ken sommige Trein Boa’s. Deze jongens en meisjes zijn gewoon bang om soms op te moeten treden. Ze hebben NIETS alleen een paar handboeien. Ik zou ook niet met beren vechten als ik niet eens een pepperspray had om te helpen met een verzet.

    Mensen zijn ontoerekeningsvatbaar. Vooral de mens tegenwoordig. Je moet die mensen van de NS gewoon beter uitrusten. Dan heb je ook dat probleem niet meer.

  29. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Als ik het verhaal en de reacties zo lees kan ik maar 1 conclusie trekken namelijk dat het beroep van conducteur is “gedegradeerd tot bankzitter annex deursluiter” en niet meer die van gastheer of vrouw. Een degradatie van wat eens het visite kaart en het gezicht van NS was geweest en waar blijkbaar alleen mensen kiezen voor dit beroep voor wie het een “roeping” is om het te doen, totdat ze de negatieve keerzijde ervan leren kennen en eieren voor hun geld kiezen om elders werkzaam te zijn waar agressie en gevoel van onveiligheid geen rol spelen.
    Nu het imago van treinreizen een deuk krijgt is het niet verwonderlijk dat ook steeds meer mensen de trein de rug toekeren en op een andere wijze van A naar B gaan. De Railcatering is naar het museum gegaan, nu soms ook die van conducteur ? ? ?

  30. B schreef:

    Het is wel erg gemakkelijk om conducteurs generiek weg te zetten als deursluiters, bankhangers et cetera, want als reiziger is het natuurlijk steeds een momentopname. Maar als frequente reiziger valt mij ook wel op dat conducteurs minder zichtbaar zijn dan je zou mogen verwachten, gezien iedere NS-trein minstens door 1 hc bemenst wordt. Dat uvb’s verwerken tijd kost snap ik, maar dat verklaart nog niet waarom aan de dagranden, bijvoorbeeld eerste treinen van de dag hc’s de hele rit ook al niet te zien zijn, waarom het me op lange sprintertrajecten zeer regelmatig overkomt dat de hc in een niet actieve machhinistencabine vrdwijnt direct na vertrek vanaf het eerste station en waarom een serviceronde regelmatig bestaat uit niets meer dan in hoog tempo de trein doorsprinten. Volgens mij zou het al kunnen helpen als bij hc’s meer gemonitord wordt wat ze doen. Laat de apparatuur waarmee ze werken registreren wanneer ze welke taak uitvoeren, dat zou kunnen door een applicatie in te bouwen die de beweging door een trein registreert. Combineer dat met het activeren van een taak (serviceronde, controleronde, administratie) en de minder presterende conducteurs vallen zo door de mand. In andere sectoren ook heel gebruikelijk. Bijkomend voordeel: als een hc om welke reden dan ook minder presteert dan anderen kan ook eerder worden gekeken of er oorzaken zijn waaraan de werkgever iets kan doen.

    1. Anoniem schreef:

      Eens. Conducteurs die na iedere stop weer in de niet actieve machinistencabine verdwijnen en die je verder niet ziet. Wat doen zij daar toch verder de hele tijd? Terwijl je ook 3x op de hele rit door de sprinter kan lopen om te controleren?

  31. Reiziger met een handicap schreef:

    Als reiziger met een handicap maak ik vaak gebruik van de brede poortjes. Laatst nog een tailgater weer terug naar achteren geduwd. Misschien moet ik maar eens gaan solliciteren als HC?

  32. Roel schreef:

    Die foto is wel suggestief. Of alleen witte mannen kaartjes controleren en zwart rijden.

    1. Anoniem schreef:

      Als je treinreizigers indeelt naar geslacht en huidskleur, wat u zelf dus blijkbaar graag doet, is de kans om een witte man te treffen in de trein inderdaad wel het grootst ja.
      En al zou dat niet zo zijn dan nog is dit alleen “suggestief” voor mensen die bewust iets opzoeken om zich eens lekker aan te gaan lopen ergeren.
      Wat een kansloos gezeur zeg als je zelfs al over een illustratiefoto kan gaan klagen

    2. Janneke 1 schreef:

      Ik mag toch wel aannemen dat deze opmerking als ironische grap bedoeld is.

  33. Anoniem schreef:

    1 conducteur met een NS- security man.
    Op volgende stations NS- security man die via mobieltje in contact staat met conducteur.
    Conducteur geeft beschrijving van zwartrijder door en welke compartiment.
    NS beveiliger, niet met z’n vieren wat te staan keuvelen maar 1 persoon per station telefonisch bereikbaar voor conducteur. 1. Ter afschrikking mogelijke zwartrijders; 2. Assistentie conducteur.

  34. Bert Sitters schreef:

    Camera’s moeten op een station al opvangen als groepjes luidruchtige jongeren richting naar een trein gaan. Niet inchecken moet voor het instappen al aangepakt worden.

    HC’s moeten worden uitgerust met een noodknop. Vliegende brigades met bevoegdheden moeten snel assistentie kunnen verlenen. Deze vliegende brigades moeten ook ingezet worden op trajecten met veel overlast.

    lik op stuk beleid: boetes, vervolgen en straffen. Bij agressie, geweld, bevuiling en vernieling treinverbod opleggen.

    Politie moet terug op grotere stations. Als er geen calamiteiten zijn, kunnen zij intussen ander
    werk doen vanachter de PC, zoals onderzoek naar zaken oplossen en verwerken van gegevens.

    Wet veranderen. Inchecken alleen via ID-kaart. De OV-chipkaart wordt gekoppeld aan de ID-kaart. Bij treinverbod gaat het alarm af en kan de persoon niet inchecken. Er moet echt iets radicaal gebeuren voor het totaal uit de hand loopt.

    Hoe komt het dat er op stations als Maastricht en Roermond geen poortjes zijn?

    Uitgaan van niets is onmogelijk. Geen dooddoeners.

    1. Anoniem schreef:

      Dit is een politiestaat wat je schetst.
      Een meer menselijke maat graag.
      Maak iedereen deeleigenaar van het OV. 29 Euro er maand OV ticket. Kan tegelijkertijd de 1e klas afgeschaft worden!

      1. Bert Sitters schreef:

        Alle automobilisten een kleine middenklasse???????
        In de Thalys heb je de keuze uit drie klassen?

        1. Bert Sitters schreef:

          Wat mevrouw of meneer “anoniem” is grauwe eenheidsworst. Dat is nu juist geen menselijke maat.

        2. Bert Sitters schreef:

          Wat mevrouw of meneer “anoniem” wenst is grauwe eenheidsworst en geen keuze op menselijke maat.

      2. Bert Sitters schreef:

        Op “menselijke maat” vind ik reizen met de trein zonder overlast van herrieschoppers, bevuiling, agressief gedrag en zelfs regelrechte criminaliteit.
        Daar mag voor mij best stevig tegen worden ingezet.

        1. Anoniem schreef:

          Gelijk die corpsleden die de managers van morgen worden. Die overlast leuk vinden: herrieschoppers, bevuiling, agressief gedrag en zelfs regelrechte criminaliteit.
          Daar mag voor mij best stevig tegen worden ingezet.

    2. Annabel schreef:

      @Bert Sitters
      Volledig met u eens, mag morgen van mij ingevoerd worden!

  35. P.J. Kroes schreef:

    Hoezo 1e klas afschaffen? Een belangrijke reden voor mij om de trein te kiezen is dat ik extra rust en ruimte kan kopen. Dat NS daar geen extra service tegenover zet is helaas een feit. Terwijl je voor de 70% extra die je betaalt wat meer zou mogen verwachten.
    Een auto die 70% duurder is dan een Smart geeft dat voordeel wel. Maar dan moet ik zelf gaan sturen en dat is zonde van mijn tijd.

  36. Rustreiziger schreef:

    Helemaal eens met P.J .Kroes,
    Eerste klas òf auto! Als er geen eerste klas meer is, dan geen treinreizen meer.

  37. Willem van den Berg schreef:

    Ik zeg: los het op.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *