fbpx
Foto: Daud Pechler

Meer dan 92 procent van de reizigers in 2011 op tijd

09 mrt 2012 9:10

De Nederlandse Spoorwegen hebben 92,5 procent van de reizigers in 2011 op tijd vervoerd. Daarmee heeft NS voldaan aan de doelstelling die het bedrijf met het ministerie had afgesproken. Dat meldt de vervoerder vrijdag tijdens de presentatie van de jaarcijfers.  

Het is voor het eerst dat NS cijfers bij de nieuwe indicator reizigerspunctualiteit openbaar maakt. In de indicator wordt de punctualiteit (bij 5 minuten) samen met het percentage gereden treinen en gehaalde aansluitingen gewogen met het aantal reizigers. 

Cijfers
Uit de cijfers blijkt dat reizigers iets minder vaak op tijd zijn, dan de treinen (94,7 procent). NS heeft ook de reizigerspunctualiteit berekend voor 2009 en 2010. Toen was respectievelijk 90 procent en 89,3 procent van de reizigers op tijd. 

Klantoordeel
Ondanks dat de punctualiteit in 2011 naar recordhoogte steeg, bleef de tevredenheid achter. 51 procent van de reizigers geeft NS een 7 of meer voor het "op tijd rijden".  Dat is één procent slechter dan vorig jaar, terwijl er nu meer treinen op tijd rijden. Over het algemeen waren reizigers in 2011ook net ietsjes minder tevreden: 74 procent in 2011, tegenover 75 procent in 2010 en 78 procent in 2009.

NS International
Bij NS International geeft eveneens 74 procent van de reizigers het bedrijf een 7 of hoger. Dat is lager dan de gewenste 80 procent, en ook iets lager dan in 2010. De InterCity Brussel wordt nog steeds vaak opgeheven (7 procent van alle ritten), de punctualiteit van deze treindienst komt uit op 84 procent (bij vijf minuten). De Fyra is iets vaker op tijd (87 procent), maar kampt ook met een hoge rituitval (5,1 procent). De Thalys valt niet vaak uit (1,1 procent), maar is niet vaak op tijd 969 procent).  Het beste scoort de InterCity Berlijn, met een punctualiteit van 88 procent en een rituitval van 1,5 procent. Ook de ICE doet het redelijk (76 porcent op tijd, 2,2 procent van de ritten valt uit).

Bonus
De directie van de NS heeft haar doelstellingen die gekoppeld zijn aan de bonus gehaald. Toch is nog niet duidelijk of de directie daadwerkelijk haar bonus krijgt. De Raad van Commissarissen wil de evaluatie van het winterweer van 2012 meenemen. Alhoewel de bonus gaat over de prestaties van 2011, kan de Raad van Commissarissen besluiten om op grond van de winterproblemen van 2012 de bonus niet toe te kennen. Bert Meerstadt heeft sinds hij president-directeur is nooit de bonus in ontvangst willen nemen.

Foto: Daud Pechler.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.