Meerdere Fyra oplossingen graag!
20 jun 2013 10:26
De Nederlandse Spoorwegen krijgen voorlopig nog het alleenrecht om een oplossing te verzinnen voor het Fyra-debacle. Dat, omdat zorgvuldigheid centraal staat, betoogde staatssecretaris Mansveld. Kennelijk is het zorgvuldig om op één paard te wedden. Redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl denkt daar – net als vele andere politici en organisaties – anders over. De NS-top hoeft wat hem betreft niet naar huis, eerder de staatssecretaris.
Opiniestuk door Hildebrand van Kuijeren
Dat wil overigens niet zeggen dat de basis van het NS-plan slecht is. Alleen het duurt nog een hele tijd voordat alle treinen op hoge snelheid kunnen rijden. NS verwacht dat pas in 2022 binnenlandse treinen echt op hoge snelheid kunnen rijden. En dan niet 300 of 250 kilometer per uur, maar 200 kilometer per uur.
Ambitieloos
Dat de binnenlandse hogesnelheidstrein straks niet 250 maar 200 rijdt, is niet zo heel erg. Nog steeds zijn de treinen veel sneller dan via het reguliere spoor. Maar het zou toch echt mogelijk moeten zijn om voor 2022 hogesnelheidstreinen te hebben. Iedereen heeft er begrip voor als dit niet lukt per 2014 of 2015. Dat kan namelijk waarschijnlijk geen enkele vervoerder. Medio 2017 zou wellicht haalbaar zijn, maar is ambitieus. Ik kan mij nog wel voorstellen dat NS zich daarop niet durft vast te pinnen. Maar om dan nog geen eens 5 jaar extra te rekenen, is ambitieloos.
Andere partijen bevragen
Moeten we dan nu de HSL-concessie per direct van NS afpakken? Nee. Daar pleiten de meeste partijen ook niet voor. Zelfs concurrent Veolia pleit daar niet voor. Het voorstel van CDA´er Sander de Rouwe om ook andere partijen te bevragen welke oplossing zij kunnen bieden is een verstandige tussenweg. Volgens staatssecretaris Mansveld kan dat niet, omdat dit mogelijk gezien kan worden als een voorronde van een volgende aanbesteding.
Geen strobreed
Op vragen of de staatssecretaris dan wel bereid was haar brievenbus in de gaten te houden, en ook mee te nemen welke plannen daar zonder proactieve vraag van haar binnenkomen, reageert de Mansveld afwijzend. En dat is wel typerend voor deze politica. Ze lijkt NS geen strobreed in de weg te willen leggen.
25 dagen geen trein? Geen probleem
Zo is het volgens Mansveld logisch dat er sinds 2007 niet gehandhaaft wordt. Dat de Fyra Amsterdam – Breda vaker uitvalt en vaker vertraagd is dan beloofd, doet er kennelijk niet toe. Ook dat de Thalys naar Parijs niet 10x per dag rijdt, wordt door Mansveld gedoogd. De tijdelijke trein Den Haag – Brussel krijgt helemaal vrij spel: daar mag 7% van de treinen uitvallen, door toedoen van NS. Ofwel: 25 dagen geen enkele trein per jaar is geen probleem. Als er dan ook nog een paar dagen geen treinen rijden door weersomstandigheden of door andere oorzaken die NS niet aan te rekenen zijn, mag dat ook nog.
NS centraal
Het lijkt erop dat voor Mansveld NS centraal staat. Maar dat is volgens Mansveld niet zo. Ze doet het voor de reiziger. Jaja. Voor de reiziger accepteert ze dat tot 25 dagen per jaar alle treinen naar Brussel mogen uitvallen? In het belang van de reiziger accepteert ze dat de Fyra naar Breda te vaak vertraagd is?
Tijd voor daden
Het wordt tijd dat de Reiziger echt centraal komt te staan. Niet alleen met woorden, maar nu eens met daden. In dat perspectief is de staatssecretaris verplicht om ook andere plannen serieus te nemen. Niet omdat het NS-plan zo slecht is, maar wel omdat andere partijen misschien wel betere plannen kunnen bieden. Misschien ook niet. Maar dat weet je pas, als je ook serieus kijkt naar andere plannen.
Volwaardig alternatief
Daarvoor is het belangrijk dat de politica ook meer bekend maakt wat voor haar belangrijk is. Wat beschouwt ze als een volwaardig alternatief? Is dat als de beloofde frequenties en reistijden gehaald worden? Is dat als er meer treinen gaan rijden? Is dat als er zo snel mogelijk hogesnelheidstreinen gaan rijden? Mansveld wil er niets over zeggen. Teleurstellend.
Staatssecretaris naar huis
In het debat werd door de PVV ook gepleit om de NS-top oneervol te ontslaan. Dat lijkt mij nergens voor nodig. Beoordeel het NS-plan en andere plannen op hun meritus en kies dan het beste plan voor de reiziger. Maar, als Mansveld blijft weigeren om alle opties in het belang van de reiziger te beoordelen, dan is het wat mij betreft een betere optie om de staatssecretaris naar huis te sturen!
Rechts op de foto Hildebrand van Kuijeren. Hij reisde in 2007 met Mart Hopman (links) binnen één week bijna 25.000 kilometer met de trein.