Foto: Stefan Verkerk
De concessie Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden gaat definitief naar Qbuzz. Eerder al was bekend dat Qbuzz de winnaar was van de aanbesteding. Nu is de periode waarin andere vervoerders bezwaar konden maken voorbij. De MerwedeLingelijn (Dordrecht – Geldermalsen) is onderdeel van de concessie.
Toen vorige maand bekend werd dat Qbuzz won, wilde het bedrijf nog niet bekend maken wat er de komende jaren gaat veranderen. Nu wil het bedrijf wel in grote lijnen de veranderingen schetsen. Zo belooft Qbuzz snellere bussen die vaker rijden tussen Rotterdam en de Drechtsteden. Dat worden zogenoemde R-NET lijnen, een merknaam in de Randstad voor snelle frequente streekbussen. “De nieuwe RNET bussen worden ongeveer een kwartier sneller dan de huidige streekbussen. Bovendien gaan ze vier keer per uur rijden, terwijl de meeste bussen nu elk half uur rijden” zegt Qbuzz woordvoerder Martin Kruis. Volgens de vervoerder zullen de nieuwe bussen veel beenruimte hebben, en comfortabele stoelen met snel wifi. In Dordrecht gaan uitsluitend elektrische stadsbussen rijden.
Volgens Qbuzz gaan ook de inwoners van Gorinchem en Alblasserwaard erop vooruit. “Door de inzet van semi-touringcarbussen op de verbindingen naar Utrecht neemt het comfort flink toe. Bovendien hebben de nieuwe bussen een hogere maximumsnelheid van 100 km/u (nu 80 km/u), wat leidt tot een snellere reis. Nieuw is ook een rechtstreekse hoogwaardige snelbusverbinding vanuit de Alblasserwaard naar Rotterdam,” zegt de nieuwe vervoerder.
Ook de treinen op de Merwedelingelijn gaan onder de vlag van R-NET rijden. Eerder maakte de provincie Zuid-Holland al bekend dat Qbuzz zelf de treinen zal laten rijden. “Van onderaanneming door bijvoorbeeld NS is geen sprake,” vertelde woordvoerder Martijn den Dekker namens de provincie destijds. Qbuzz zal gebruik maken van de huidige Arriva-treinstellen. De treinen krijgen in 2019 wel een opknapbeurt. Niet alleen het uiterlijk van de treinen wordt anders, maar de treinen krijgen ook wifi en USB-aansluitingen bij de stoelen. Bovendien krijgen ze nieuwe stoelen. Qbuzz wordt overigens straks de tweede vervoerder die treinen laat rijden onder de naam R-NET. NS doet dat in opdracht van de provincie Zuid-Holland nu al tussen Gouda en Alphen a/d Rijn.
De concessie gaat eind dit jaar in en heeft een looptijd van acht jaar, met twee keer een optie tot verlenging. De eerste keer kan de concessie met twee jaar verlengd worden, daarna is het mogelijk om de concessie met nog eens vijf jaar te verlengen. Voor de concessie DAV stelt de provincie jaarlijks een exploitatiebudget beschikbaar van ruim 23 miljoen euro.
Tot vorig jaar was Qbuzz een dochteronderneming van NS. Dat bedrijf heeft Qbuzz vorig jaar echter verkocht aan Busitalia, dat onderdeel is van de Italiaanse spoorwegen. Het is voor het eerst sinds de overname dat Qbuzz een concessie heeft gewonnen. Qbuzz heeft tot nu toe alleen busvervoer verzorgd.
This post was last modified on 22 februari 2018 13:59
De grote stroomstoring die Spanje en Portugal op maandag heeft getroffen, heeft ook al het…
Het plan voor gratis openbaar vervoer voor minima is met gemengde gevoelens ontvangen door de…
Het gratis ov-product voor minima waar overheden en vervoerders aan werken, gaat Onderwegpas heten. De…
Na een drukke Koningsnacht, die op het spoor zonder noemenswaardige problemen is verlopen, is de…
Het kabinet wil geen geld uittrekken om de tariefstijging van treinkaartjes te beperken. Dat meldt…
Het Nederlandse Train Charter Services (TCS) rijdt vanaf komende week ritten van de Maas-Wupper-Express (Venlo…