fbpx

Miljarden-order: Siemens bouwt Rhein-Ruhr Express

Siemens heeft vandaag een record-opdracht in de wacht gesleept van de metropoolregio Rhein-Ruhr. De gemeenten die betrokken zijn bij het nieuwe railtransportconcept Rhein-Ruhr Express (RRX) hebben Siemens opdracht gegeven voor de levering van 82 samengestelde Desiro HC-treinen met elektrische aandrijving en voor de levering van onderhoudsdiensten voor een periode van 32 jaar.

Met een totaal volume van meer dan €1,7 miljard is dit de grootste regionale railtransportorder die Siemens ooit in Duitsland heeft binnengehaald. “Dit is een enorm succes voor de railbusiness van Siemens.Onze uiterst moderne trein is goed nieuws voor miljoenen forenzen in het Rijn- en Ruhrgebied in Duitslands dichtstbevolkte regio”, reageert Siemens Mobility directeur Jochen Eickholt. 

De Rhein-Rhur Express moet de verkeersproblemen in Noordrijnland-Westfalen helpen oplossen. Nu heeft de deelstaat met ongeveer 10 miljoen inwoners te kampen met grote druk op het openbaar vervoer en het autoverkeer. De belangrijkste verbinding van RRX loopt tussen Keulen en Dortmund.

De eerste treinen moeten eind 2018 in dienst komen. De dubbeldekkertreinen gaan binnen de regio rijden met snelheden tot 160 kilometer per uur. De treinen moeten volgens de planning om het kwartier gaan rijden.

Volgens het bedrijf is het bijbehorende onderhoudscontract in deze omvang uniek in Duitsland. In Dortmund wordt er een nieuwe onderhoudsfaciliteit gebouwd, daar kunnen maximaal vier treinen tegelijk gerepareerd worden. Voor het onderhoud zullen 100 nieuwe specialisten in ploegendiensten gaan werken.