Minima gratis met Arriva bus en trein in Limburg
05 apr 2025 9:11
De provincie Limburg begint in mei in zeven gemeenten met het aanbieden van gratis openbaar vervoer in de daluren voor mensen met een minimuminkomen. Als eerste krijgen bijstandsgerechtigden per brief een oproep om zich aan te melden voor de de ov-chipkaart die recht geeft op gratis vervoer in Limburgse bussen en treinen van Arriva.
De deelnemende gemeenten zijn Maastricht, Venlo, Weert, Roermond, Sittard-Geleen, Heerlen en Nederweert. Het invoeren gaat in twee fasen. Eerst krijgen inwoners met een uitkering een oproep omdat de gemeenten weten dat deze mensen een minimuminkomen hebben. Na de zomer gaat een digitaal loket open waar anderen met een minimuminkomen zich kunnen aanmelden voor het gratis openbaar vervoer.
Door provinciale concessie ook geldig in trein
Na de provincie Zuid-Holland is Limburg nu de tweede provincie die het gratis ov ook in de trein aan kan bieden, maar dan alleen in de treinen van Arriva. Dit komt omdat Arriva met een concessie rijdt van de provincie Limburg. In Zuid-Holland vallen de Qbuzz-treinen over de MerwedeLingeLijn om dezelfde reden ook onder het gratis ov voor minima. De NS-treinen in deze provincies rijden over het hoofdspoornet met een concessie van het Rijk en daarvoor gelden de provinciale regelingen voor gratis ov niet.
Plan vorig jaar aangenomen
De Limburgse politiek nam het plan voor gratis ov buiten de spits vorig jaar al aan, maar de invoering liep vertraging op omdat gemeenten het aanvraagproces niet konden uitvoeren. Volgens de provincie hebben de lokale overheden het beste zicht op de doelgroep. Meerdere gemeenten gaven echter aan niet genoeg capaciteit te hebben om het project uit te voeren en problemen te verwachten.
Provincie wil dat meer gemeenten meedoen
De provincie hoopt dat, na eerste zeven gemeenten, nog meer gemeenten besluiten deel te nemen. “Het is onze ambitie om zoveel mogelijk gemeenten de gelegenheid te bieden om snel van start te gaan”, zegt een provinciewoordvoerster. “Op zeer korte termijn krijgen zij ook meer informatie en worden zij meegenomen in hoe zij kunnen aansluiten in dit proces.”
De provincie schatte eerder in dat 60.000 mensen in aanmerking komen voor de regeling. De 4,5 miljoen euro die de gratis ov-pas jaarlijks kost, komt uit de zogeheten Bikker-gelden, bedoeld om het regionale vervoer te versterken.
(c) Treinreiziger.nl
Lijkt me een goed plan, gericht mensen ondersteunen die echt belang hebben bij financiële hulp. Echte minima kunnen zo mobiel blijven in het OV. Heel wat anders dan het geklaag van ongeveer iedereen, ook de vele, vele mensen wier inkomen door CAO-loonsverhogingen harder is gestegen dan de inflatie, dat suggereert dat heel Nederland aan de bedelstaf is. Hier betaal ik graag belasting voor!
Deze discussie is al tig keer gevoerd. Ik ben het met je eens dat ook mensen met weinig geld gewoon met het OV mee moeten kunnen gaan, maar ik ben geen voorstander van inkomenspolitiek, maar ik vind dat de prijzen van het OV zodanig moeten zijn dat iedereen, ook mensen met een laag inkomen op een fatsoenlijke manier gebruik moeten kunnen maken van het OV. Ook zijn in bepaalde sectoren de lonen zeker hard gestegen door de krapte aan personeel. Verder is OV (en ook de zorg, onderwijs en veiligheid) een personeelsintensieve sector.
Zeker als het OV deels een alternatief moet worden voor het eigen vervoer zal er ook iets moeten gebeuren aan zowel de kwaliteit als de betaalbaarheid van het OV en hier mag klimaatgeld aan besteedt worden ipv zinloze zwaaipalen, zonnepanelen en e-auto’s.
Mee eens, OV is niet voor inkomenspolitiek.
Wat is voor inkomenspolitiek?
Vervoer kost nu eenmaal geld. Als het inkomen van groepen mensen te laag is, dan vind ik dat je primair dat te lage inkomen moet aanpakken. Het is toch van de gekke dat na de helft van de maand de boodschappenpot leeg is en mensen geen gebruik maken van gezondheidszorg, omdat ze het geld niet hebben.
Wat klimaat betreft: laat de vervuiler opdraaien voor de kosten: OV-belasting op iedere autokilometer.
En afschaffen subsidies fossiele brandstoffen.
Of het te lage inkomen aanpakken, of de prijzen omlaag. Anders krijgen we alleen maar steeds meer rare effekten met dat het besteedbare inkomen omlaag gaat terwijl het salaris stijgt.
Dit soort dingen (gratis OV voor lage inkomens) moeten we gewoon als samenleving niet willen. We hebben iets dat bepaalt hoe veel je krijgt, dat heet geld. Dan moeten we niet via iedere mogelijke weg dat weer ongedaan gaan maken. Verdeel het geld eerlijker, en maak dingen betaalbaarder, daar houdt het wat mij betreft bij op.
Al die min-stemmers.
Als je een zuur leven heb, projecteer je zuurheid niet op anderen.
Het is een goed plan.
Het werd door de gehele Provinciale Staten van Limburg gevoteerd.
50plus, JA21 en VVD ‘voteerden’ tegen.
Mensen uit landgraaf……..
Vallen buiten de boot.
Er vallen helaas wel meer mensen buiten de boot.
…een Limburgse evaluatie…
1) Citaat artikel : “Na de zomer gaat een digitaal loket open waar anderen met een minimum inkomen zich kunnen aanmelden voor het gratis openbaar vervoer. ΅ (Lees het maar eens goed)
2) Misschien moet men dus de zomer afwachten en zelf via het “digitale loket” en dus niet nadat men een brief van de gemeente gekregen heeft, zich aanmelden om in aanmerking te komen voor een “gratis Arriva abonnement”. Dit feit is dus van toepassing voor de overige gemeenten NAAST de zeven hier eerder genoemde gemeenten.
3) De lokale geschreven media zoals VIA Parkstad en het gemeentelijk nieuws in bladvorm uitgebracht of via hun website kan t.z.t. hierover een mededeling worden gedaan. Dat geldt dus ook voor alle Parkstad gemeenten – voorheen bekend als Oostelijke Mijnstreek – en nu vallend onder het begrip Parkstad nadat de mijnen gesloten waren en men de slogan ging gebruiken : van Zwart naar Groen. Van de steenkoolmijnen is amper nog iets zichtbaar en overgebleven en moet men met een loep op zoek gaan naar de overblijfselen ervan, en misschien kan dat dus met een gratis Arriva OV abonnement.
VIA PARKSTAD kan men wekelijks GRATIS afhalen in het Raadhuis en bij de lokale supermarkten !
4) Vraag is : w a a r o m niet ALLE gemeenten direct mensen die hiervoor in aanmerking komen per brief van deze reismogelijkheid in kennis stellen, is dat : A) dat het teveel papier kost, want dat hoor ik vaker van diverse instanties en organisaties, of B) dat doelmatiger wenst te doen via een “digitaal” loket. In Nederland moet tegenwoordig alles digitaal totdat de boel crasht.
5) Arriva rijdt op het hoofdspoor, Heerlen > Roermond en Maastricht > Roermond naast NS met intercity’s ook met stoptreinen.
Omdat Arriva alle spoorlijnen bedient kan men er zelfs meerijden tot het Gelderse Nijmegen, want deze valt binnen de concessie van Arriva en eigenlijk kun je er dus ook mee naar Aken HBF zowel met buslijn 350 Maastricht-Gulpen-Vaals-Aken als de trein, tenzij deze “gratis” Arriva OV kaart hierop een uitzondering maakt en dat lees ik niet uit het artikel. Deze optie voor Nijmegen en Aken geldt ook voor mensen die met een betaalde Arriva abonnement reizen waar men 20 % korting op de bus en 40 % korting in de trein in de daluren en dus het hele weekend mee kan reizen.
6) Wie niet in aanmerking komt voor het bovenstaande heeft Arriva voor de incidentele reiziger, dagjesmensen en toeristen nog enkele één en meerdaagse dagkaarten voor alleen bus en voor bus én trein, lees hun website.
7) Ik vind het een prima idee dat mensen die elk dubbeltje moeten omdraaien de mogelijkheid krijgen mobiel te blijven in hun mooie langgerekte provincie Limburg waar er nog grote landschappelijke en stedelijke verschillen en overeenkomsten zijn en het dialect steeds meer op de achtergrond geraakt vooral bij de jeugd helaas zou ik zeggen en veel te ontdekken is of op familie bezoek of andere persoonlijke redenen
8) Tegenstanders heb je overal lees ik óók op dit forum meermaals voor wie niet in aanmerking komt voor een “gratis” OV kaart van Arriva of welke onderneming dan ook en ongeacht welke provincie of stad, de redenen kunnen divers zijn uit jaloersheid of onbegrip of anderszins.
9) Laten we onze medemens – die het minder of moeilijk heeft – ook iets POSITIEFS gunnen in een wereld die steeds meer aan het verloederen is en als ik in een winkel ergens korting op een product krijg sla ik dat ook niet over, maar misschien doen de tegenstanders van een gratis OV kaart dat wel…
Een beetje meer sociaal begrip tonen kost niets en de teneur naar meer negatieve gedachten neemt helaas alsmaar toe.
Ik gun mijn medemens het voordeel van de twijfel en hoop dat zolang als het kan men er heel veel PLEZIER en profijt van een Arriva gratis OV abonnement zal krijgen !
10) Laten we niet vergeten dat de Provincie Limburg grenst aan twee buurlanden, namelijk België en Duitsland. Nu kunnen minima in aanmerking komen voor een gratis OV, maar automobilisten gaan hier vaak de grens over om bijvoorbeeld goedkoper te tanken, boodschappen te doen en reizen te boeken enzovoorts weet ik uit ervaring en dat men kan men in de Randstad niet doen even de Duitse of Belgische grens over voor een paar liter goedkoper brandstof tanken of goedkoper sigaretten kopen, dat voordeel hebben de Limburgers gelukkig wél, dus laten we de andere, de minima, ook eens een voordeel gunnen !
11) A propos, los van het gratis OV, vanuit Aken rijdt ook een TGV naar Parijs of Brussel, maar daar moet men dus wel voor betalen en hoeft men niet eerst een lange omweg naar de Randstad te maken, gewoon met je gratis OV kaart naar Aken, als dat kan, en verder reizen.
12) Het leven is al kort genoeg, dus geniet er met volle teugen van ongeacht je status of maatschappelijke positie en of je wel of niet tot een minima behoort en laten we blij zijn als er een “potje” is waar anderen dus in dit geval de minima er hun voordeel mee kan en kunnen doen…!
Uw gemeente wil kenelijk niet meedoen. Dat kan zijn omdat de gemeente niet voor de administratieve kosten wil opdraaien (zij moet de lijst met gegadigden maken en bijhouden) of omdat uw gemeente wellicht principiële bezwaren heeft.
Een NL-ticket 29E/ m gefinancierd uit de CO2-subsidies.
En verhoging 2e schijf met 0,15%, daar deze groep belastinggerechtigden de afgelopen jaren vele duizenden Euros subsidies opgeslokt hebben voor energiebesparende mobiliteit en energietransitie, waardoor het verwarmen van een huis per jaar de helft kost dan met aardgas.
Het kan, het moet.
Geen inkomenspolitiek voor zij die al meer dan genoeg hebben.
Ze vervuilen, veroorzaken klimaatdestructie en willen de rekening bij anderen neerleggen,
De OV prijzen moeten zeker een flink stuk omlaag om het OV voor een ieder aantrekkelijk te maken. Ik vind ook dat OV als tool ingezet moet worden voor het klimaat en milieubeleid. Maar het probleem met gratis OV is oneigenlijk gebruik, te volle treinen en bussen. Laat mensen per rit – ook is het een kleine bijdrage vragen voor de openbaar vervoersdienst, dan houden we het voor een iedereen leuk. Verder zal de verlagingen geleidelijk met het vergroten van de capasiteit van het OV.
Ook zal dit een flinke duit uit de schatkist (publiek geld) pakken en de recente tijd heeft helaas geleerd dat de overheid nauwelijks geld wilt vrijmaken voor het verbeteren van het OV.
Een OV-rit is een stuk duurder dan met de auto. Dus ligt het voor mensen die voor de auto kiezen niet aan de tarieven. Het OV moet gewoon beter. Dat moet voor mij prioriteit hebben. “Inkomens” moeten voor mij primair bij “inkomens” aangepakt worden. Op brood en verse groente zit geen subsidie. Toch zijn dit primaire levensbehoeftes die bij voor veel mensen in de knel zitten.
Te lage tarieven voor OV leidt tot gebruik door hobbyisten, die dan de hele dag kriskras rond gaan rijden zonder dat hun rit nu echt een doel heeft. Ook dat is niet klimaatvriendelijk.
Gek dat men 1 jaar vergaderd, onderhandeld heeft.
Om het werkplan te maken om eerst een oproep te doen om mensen in de Sociale dienst administratie te weet te komen of zij een minimum- uitkering hebben. (dit moet toch bekend zijn!)
Terwijl men bij arriva gewoon zich kan aanmelden daar zij een verkooppunt hebben voor mensen die middels een contact bij een gemeente, het produkt binnen 3 werkdagen klaar hebbeb(staan).
Het heeft 1 jaar gekost waarbij hoogopgeleiden 1 jaar lang iets gedaan hebben.
Terwijl zoiets toch binnen een week geregeld had moeten/ kunnen worden.
Het zegt iets over welke prioriteit er aan minima wordt gegeven.
En weer doed Kerkrade al weer niet aan mee hoe altijd
Kerkrade doed all jaren niks voor burgers.
Hoi ik woon in vaals
Waneer komt het ook hier.want hier wonen ook veel mensen met bijstanduitkering
Contacteer de gemeente Vaals.
Wanneer komt de tram naar Aken terug?
“That’s History”.
Ooit reden er trams in Aken, in de jaren zestig zag ik in de binnenstad nog stukken rails liggen, is er een boekje van verschenen, maar alles is nu om via Talent en andere treinen de buitenwijken en regio met elkaar te optimaliseren en verbinden met bijbehorende regelmatige vertragingen weet ik uit ervaring. Er lag een plan om de Talent treinen in aangepaste vorm ook als een veredelde tram te laten stoppen in het Akense busstation las ik ooit eens in een persbericht eind vorige eeuw, maar dat is ook pindakaas.
Wensdroom
Ik kom regelmatig in Aken met zowel een Arriva bus en trein en snap d a a r o m de vele negatieve minpunten niet op een hierboven eerder gemaakte goed bedoelde reactie over o.a. de Arriva reismogelijkheden en verwijzing naar informatiebronnen die men in dit deel van Oostelijk Zuid Limburg aan kan treffen, en sinds 1960 een inwoner ben van een van de Parkstad gemeenten en als rijbewijsloze regelmatig van het lokale OV gebruik (moet) maken om mij te verplaatsen, dus die tram was een wensdroom en komt ( tot nader bericht ) niet meer terug. Er reden in de vorige eeuw ook trams van Maastricht naar Gulpen en Vaals kijk er de geschiedenis boekjes maar op na, je treft ze onder andere aan in de bibliotheek in het Glaspaleis in Heerlen, ook van Heerlen naar Sittard bijvoorbeeld.
HBF – CS
Het wordt wel tijd dat het Akense Hauptbahnhof – centraal station, een grondige opknapbeurt verdient, nieuw meubilair, een flinke lik verf, en kijk eens naar de vele roestplekken aan de overkapping voorzien van netten, kapotte ramen en pilaren en aftandse wachtruimten, want op enkele vernieuwde liften na en een WC waar men ook met pinpas kan betalen van dezelfde organisatie als in Heerlen, ziet de boel er verwaarloosd uit zag ik op zaterdag 5 april 2025 nog, wel veel Polizei beambten en die tram, “no way !
Zoals door anderen aangegeven is het OV niet primair een instrument om inkomensproblematiek te bedrijven. OV bestaat echter alleen bij de gratie van overheidsbijdragen. Overheidsbijdragen zijn vaak gericht op het dempen van de ongelijkheid van inkomens..(denk aan de huurtoeslag). Het gebruik van de overheidsbijdrage van de provincie Limburg om daarmee lage inkomens een gelijke kans te geven in het OV is dus op zich niet vreemd. Of daarvoor geen eenvoudigere oplossing is dan die nu bedacht wordt laat ik in het midden. Met de toeslagen is men in de wens van opperste zorgvuldigheid ook doorgeslagen waardoor de administratie een ramp is geworden.
Toeslagen zijn sowieso een onzinnig instrument omdat ze mensen er van weerhouden (meer) te gaan werken.
Meer dan 50% van de huishoudens ontvangt toeslagen.
Opdat ze kunnen en gaan werken.
Dit is klinkklare onzin: misleidende rechtse prietpraat. Ook veel mensen die (hard) werken zijn mede afhankelijk van toeslagen, omdat hun inkomen uit arbeid gewoonweg te laag is om noodzakelijke uitgaven te doen.
Als je de toeslagen afschaft kun je van dat geld de belastingen op arbeid flink verlagen. Werken moet lonen.
Als de toeslagen worden afgeschaft dienen de lonen flink verhoogd te worden.
Willen mensen kunnen eten, wonen, naar werk kunnen gaan. Leven.
Trouwens je werkt om te leven en NIET je leeft om te werken.
Daarom met 58 jaar vrijwillig pensioen en 25- urige werkweek.
Er wordt meer dan genoeg geproduceerd.
Geniet van leven.
Meesten genieten NIET van werken.
Arbeid maakt niet vrij.
Een laag loon wordt nauwelijks hoger door verlagingen van belasting.
Te triest voor woorden!!! Geen Valkenburg maar wel een foto met het station van Valkenburg!!👍👍😡🤬😤🤮🐽