Minister: HSA heeft ernstige financiële problemen
31 jan 2011 19:40
(Novum) – High Speed Alliance, de eigenaar van de Fyra, zit in de financiële problemen. Er is nog geen sprake van acuut faillissementsgevaar, maar minister van Verkeer en Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) vindt ´gezien de ernst van de situatie´ actie van haar kant noodzakelijk. Dat schrijft de minister maandag in een brief aan de Tweede Kamer.
- Zie ook: vaak vergeten achtergronden HSL
Sinds september 2009 rijdt High Speed Alliance (HSA) met reizigers over de HSL-Zuid, de voor hoge snelheden geschikte spoorlijn die Schiphol met Antwerpen verbindt via Rotterdam en Breda. De verwachte omzet ligt echter significant lager dan van tevoren geraamd, vooral door lagere reizigersaantallen. Op het traject zijn er ook parallelle reismogelijkheden op het gewone spoor.
De minister schrijft in haar brief alle baat te hebben bij een oplossing. Ze hoopt hier met HSA, waarvan KLM (10%) en de NS (90%) aandeelhouders zijn, uit te komen. "Dat is niet alleen met het oog op de investering in de aanleg van de HSL-Zuid maar vooral ook met het oog op het product voor de reizigers." SP liet eerder weten juist voordelen te zien in een faillissement.
NS International directeur Maarten Spaargaren gaf eind vorig jaar (2010) aan dat de HSL wel eens de komende 15 jaar verliesgevend kan blijven. Uit cijfers die treinreiziger.nl opvroeg bij de KvK bleek dat de HSA in 2009 een netto verlies van 151 miljoen haalde.
De tarieven voor de shuttletrein Fyra worden vanaf dinsdag verlaagd. Zo gaat de toeslag voor twintig minuten tijdwinst van Schiphol naar Rotterdam voor de Fyra omlaag van 6 naar 2,10 euro. De nieuwe tarieven gelden tot 1 juli 2011.