fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Moeizame start voor HSL-intercity Den Haag – Breda

Vanaf vandaag rijden er meer treinen via de hogesnelheidslijn. Behalve Thalys en Intercity Direct rijdt nu ook de Intercity Den Haag – Breda via de HSL. Maar de meeste treinen moesten direct worden opgeheven door beperkingen van de brandweer.

De Intercity Den Haag – Breda vervangt de trein Den Haag – Venlo, die tijdens de oude dienstregeling reed. Door werkzaamheden aan de Willemstunnel kan de nieuwe treindienst pas nu van start gaan. Ook heeft NS de afgelopen periode testritten uitgevoerd. De bedoeling is eigenlijk dat de trein doorrijdt naar Eindhoven. Maar tot april lukt dat nog niet en moeten doorgaande reizigers overstappen in Breda.

NS heeft gekozen om de nieuwe HSL-Intercity stapsgewijs te introduceren. Daarmee hoopt het spoorbedrijf te voorkomen dat de trein vaak uitvalt. Doordat de trein pas later door gaat rijden naar Eindhoven is er meer tijd om rijtuigen om te bouwen. 

Toch had de nieuwe HSL-Intercity een moeizame start, maar dat kwam vooral door externe omstandigheden. Het treinverkeer rond Lage Zwaluwe, inclusief de hogesnelheidslijn, werd vanochtend stilgelegd als gevolg van een gaslucht die werd geroken rond Lage Zwaluwe. De brandweer constateerde na onderzoek dat de lucht uit een ketelwagon kwam die leeg maar niet gereinigd was.

Rond 08.45 uur concludeerde de brandweer dat er geen groot gevaar is geweest en dat de lege wagon de weg kon vervolgen naar Moerdijk. Het station ging weer open en het treinverkeer kon daarna worden hervat. Nadien bleef de treindienst toch nog vertraagd en met uitval kampen. Aan het einde van de ochtend leken de problemen volledig voorbij.

Om de nieuwe treindienst een succes te maken, hebben NS en ProRail de afgelopen weken testritten uitgevoerd. 149 machinisten en 191 conducteurs hebben afgelopen weken hun eerste diensten gedraaid. Reizigers konden in die periode in het algemeen niet mee met die testritten. Tijmen Voet (Programmamanager Aanbod Hogesnelheidslijn): “De afgelopen weken hadden we tijdens het proefbedrijf veel goede dagen, maar er was ook een aantal dagen met hoge uitval. Tijdens het testrijden is in de eerste week een aantal treinen uitgevallen bij de start van de treindienst in de vroege ochtend."

Tijdens de eerdere proef hebben er volgens NS geen grote technische storingen voorgedaan. "We verwachten een week of vier tot zes nodig te hebben voordat het echt volgens plan loopt. Niet alleen NS, maar ook de reizigers moeten altijd even routine krijgen bij een nieuwe treindienst”, stelt Voet. 

Doordat de Intercity nu via de HSL rijdt, is de reistijd Den Haag – Eindhoven met 9 minuten afgenomen. Zodra de overstap in Breda komt te vervallen zal de reistijd nog 2 minuten minder worden. Reizigers vanuit Dordrecht hebben door de gewijzigde route van de Intercity nu geen rechtstreekse verbinding meer met Eindhoven.

2 gedachten over “Moeizame start voor HSL-intercity Den Haag – Breda”

  1. gerritje schreef:

    moeizame start van de ns
    dat is toch gewoon standaard bij de NS
    noem maar is 10 dingen op die in 2016 gelijk helemaal goed zijn gegaan met opstarten

  2. John van Leeuwen schreef:

    Vraagje: wanneer gaat de sprinter Den Haag – Breda weer rijden ?
    Ik heb een zware e-bike met bagage en kan geen gebruik maken van intercity te hoge instap

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.