fbpx
Foto: aapsky / Shutterstock

Moeizame zomer voor internationale treinreizigers

13 aug 2022 11:28

Volle treinen. Vertraagde treinen. Of zelfs uitvallende treinen. Veel internationale treinreizigers hebben er deze zomer mee te maken. NS International erkent de problemen en zegt samen met de buitenlandse partners met man en macht te werken aan oplossingen.

Problemen ICE

Of het nu om de Thalys, ICE of de Nightjet gaat, vlekkeloos verloopt het treinverkeer in Europa allerminst. Met name in Duitsland zijn de problemen groot. “Bij ons initiatief Treinrondreis.nl spreken we bijna dagelijks met reizigers die twee à drie uur langer onderweg zijn, in een enkel geval zelfs vier tot zes uur” vertelt Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl. Enerzijds is de vraag enorm, anderzijds zijn veel treinen defect. Naar verluidt zou zelfs de helft van de ICE-treinen die naar Nederland en Duitsland kunnen rijden aan de kant staan of hebben gestaan.

Begin deze week werden bijvoorbeeld meerdere ICE’s deels door bussen vervangen. Inmiddels vertrekken vrijwel alle ICE’s weer vanuit Amsterdam, maar is er soms een extra overstap te Emmerich nodig. Niet alle ICE’s kunnen namelijk in Nederland rijden. De treinen die wel de mogelijkheid hebben van en naar Nederland te rijden, zijn vaak defect. Dat komt door personeelstekort bij de werkplaatsen van Deutsche Bahn. “Met als resultaat dat bijvoorbeeld bepaald onderhoud aan treinen niet of later kan plaatsvinden” legt woordvoerder Anita Middelkoop van NS International uit.

Arnhem overgeslagen

Terwijl het aanbod hapert, is de vraag naar internationale treinreizen wel enorm. Binnen Nederland zijn lang niet alle treinreizigers terug, maar als het om grensoverschrijdend verkeer gaat, verkoopt NS International nu meer tickets dan voor corona. Daar komt nog bij dat er dit jaar door het vijftigjarig jubileum van Interrail veel meer rondreispassen zijn verkocht. Voor een trein als de ICE is reserveren niet verplicht. Middelkoop: “Het kan daardoor heel druk zijn. Dat vinden we heel vervelend. Een paar keer hebben we uit veiligheidsoverwegingen stations moeten overslaan”. Om dit te voorkomen, roept de vervoerder reizigers op om een reservering te maken. Reizigers binnen Nederland krijgen de oproep om binnenlandse treinen te gebruiken en niet de ICE’s.

Als treinen toch te druk zijn, wordt met name station Arnhem Centraal overgeslagen. Een enkele keer werd zelfs Utrecht voorbij gereden. De ICE 123 (v. Amsterdam 10:38 of 10:08) is bijvoorbeeld op 11, 14, 18, 21, 23, 24 en 31 juli de laatste Nederlandse stopplaats voorbij gereden, net als op 1 augustus. De ICE naar Basel heeft eveneens op enkele dagen Arnhem overgeslagen. Doorgaande reizigers lopen dan al snel twee uur vertraging op, en hebben voor een volgende trein geen gereserveerde zitplek. Middelkoop: “Als zoiets gebeurt dan kunnen reizigers zich bij ons melden. We kunnen reizigers dan omboeken naar een volgende trein of bijvoorbeeld het ticket annuleren”.

Inmiddels is duidelijk dat in elk geval tot 16 oktober niet de volledige dienstregeling gereden kan worden. Met name de ICE 124 (v. 13:26 Frankfurt) en ICE 125 (v. 12:38 Amsterdam) worden ingekort. Deze treinen rijden in veel gevallen alleen tussen Amsterdam en Düsseldorf.

Intercity Berlijn

De problemen beperken zich niet tot de ICE. Wegens personeelstekort is van 11 augustus tot en met 3 september de eerste trein Amsterdam – Berlijn geschrapt (v. 5:02 uur uit Amsterdam), deze trein rijdt wél vanaf Bad Bentheim. Ook de vroege trein naar Nederland (v. Bad Bentheim 8:44 uur) rijdt vanwege personeelstekort niet. Reizigers kunnen met de trein van twee uur later mee.

De trein naar Berlijn doet er vanwege werkzaamheden bovendien gepland tot 1,5 uur langer over. Toen de werkzaamheden werden aangekondigd kregen reizigers vooral het advies om een ticket met de ICE via Duisburg te boeken. Toen was echter niet bekend dat de ICE zo in de knel zou komen.

Nightjet

Net als bij de ICE is ook de vraag naar reizen per nachttrein enorm. Omdat bij de nachttrein reserveren verplicht is, leidt dat echter niet tot overvolle treinen. Wel zijn alle nachttreinen van en naar Nederland deze zomer volledig volgereserveerd. Problemen met uitval zijn er bij de nachttreinen ook nauwelijks, op een enkel incident na. Wel kampt de Nightjet dagelijks met lange vertragingen.

Vooral de nachttrein van en naar Oostenrijk is allerminst punctueel. Uit cijfers van Zugfinder.net blijkt dat de nachttrein naar Wenen de laatste dertig dagen gemiddeld een vertraging had van maar liefst 73 minuten. Zo kwam de trein vrijdag pas rond de klok van 16 uur aan, in plaats van 9:19 uur. Dat is overigens direct de grootste vertraging van de laatste 30 dagen. De nachttrein naar Nederland (uit Oostenrijk) doet het niet veel beter: gemiddeld 50 minuten vertraging.

De Nightjet van en naar Zwitserland doet het wél beter. Die trein heeft bij aankomst in Zürich volgens zugfinder.net gemiddeld een vertraging van 30 minuten. Op ongeveer de helft van de dagen is de trein echter op tijd, of tot een kwartier vertraagd. Ook in de tegenovergestelde richting is de trein uit Zwitserland een stuk punctueler dan de Oostenrijkse Nightjet: gemiddeld 25 minuten te laat. Enkele keren heeft de trein echter Amsterdam niet gehaald.

In Duitsland kampen de Duitse spoorwegen met grote problemen. Door een combinatie van een reeks van defecte treinen en talloze werkzaamheden zijn dagelijks veel treinen bij onze oosterburen vertraagd. In januari had minder dan 8% van de langeafstandstreinen een vertraging van zestien minuten of meer, inmiddels is dat meer dan verdubbeld: 21% had in juli een vertraging van +16 of meer. Als de norm al ligt bij vijf minuten, is zelfs meer dan 40% van de treinen vertraagd.

Thalys

Ook voor Thalys loopt de zomer allerminst soepel. Dat wil zeggen: op de meeste dagen verloopt het treinverkeer prima, maar er zijn enkele rampdagen. Zo strandden duizenden reizigers eind juli in Brussel en Parijs. Treinen die wel reden, liepen soms tot zes uur vertraging op. De gedupeerde reizigers deden op social media hun beklag over het gebrek aan communicatie. Reizigers moesten veelal meerdere uren op het station wachten, zonder enkele informatie. Ook werd er geen onderdak geregeld toen er geen treinen meer gingen rijden.

De directeur van Thalys heeft wel excuses aangeboden, en het bedrijf belooft ruimhartig te compenseren. Echter, vooralsnog wordt het geduld van de reizigers beproefd. “Weer geen reactie van jullie. Geen service. Geen webcare. Wat een teleurstellende ervaring weer. Na zes uur vertraging past dit wel in het plaatje dat ik van de Thalys heb” twittert een reiziger. Een andere reiziger heeft dezelfde ervaring: “Thalys reageert nergens op en komt niet verder dan dat collega’s met vakantie zijn dus het gaat wat langer duren.”

Ook bij Thalys is de vraag groter dan het aanbod: veel treinen zijn volledig uitverkocht. En net als bij de ICE kampt ook de Thalys met meer defecte treinen dan gebruikelijk. Gevolg: Thalys heeft eveneens treinen moeten schrappen. Getroffen reizigers zijn geïnformeerd.

Schiphol

De internationale trein zit al jaren in de lift (corona uitgezonderd). Door de problemen op Schiphol zijn er veel reizigers die dit jaar voor het eerst de internationale trein uitproberen. “Voor nieuwe reizigers is het belangrijk dat de eerste ervaring goed is. Anders zijn reizigers sneller geneigd af te haken” denkt Van Kuijeren. Volgens hem moet er snel een actieplan komen om de capaciteit voor de internationale trein uit te breiden. “Ook moet met name in Duitsland de kwaliteit echt omhoog.”

De hinder op een rij:
* De meeste Thalys treinen rijden. Er zijn tot en met 30 september dagelijks een aantal ritten geschrapt. De meeste tussen Brussel en Parijs. Getroffen reizigers krijgen van Thalys bericht.
* Richting Duitsland kunnen de treinen overvol zijn, en wordt incidenteel Arnhem overgeslagen door de ICE. Reizigers worden dringend aangeraden een zitplek te reserveren.
* Tot en met 16 oktober vervalt ICE 124/125 tussen Düsseldorf en Frankfurt en ICE 129 rijdt zaterdags niet verder dan Keulen Deutz.
* In elk geval tot en met 15 augustus moeten reizigers van de ICE rekening houden met een extra overstap in Emmerich of Düsseldorf.
* De treinen 242 en 245 (Amsterdam – Berlijn) worden geschrapt tussen Amsterdam en Bad Bentheim (en v.v.)
* In Duitsland moeten reizigers rekening houden met een grote kans op (aanzienlijke) vertragingen.

67 gedachten aan “Moeizame zomer voor internationale treinreizigers”

  1. Johan schreef:

    ‘Als treinen toch te druk zijn, wordt met name station Arnhem Centraal overgeslagen.’

    Dat kán toch niet? – Dan blijven er reizigers met een zitplaatsreservering achter in Arnhem, terwijl hun stoel wordt ingenomen door reizigers zonder zitplaatsreservering. Waar koop je dan een zitplaatsreservering voor?

    ‘Middelkoop: “Als zoiets gebeurt dan kunnen reizigers zich bij ons melden. We kunnen reizigers dan omboeken naar een volgende trein of bijvoorbeeld het ticket annuleren”.’

    Zoiets gebéurt niet, zoiets is wordt willens en wetens beslóten, in dit geval door NS International zelf. Dus in plaats van aan te bieden mensen eventjes hun vakantie te annuleren, zou NS international gewoon geen stations moeten overslaan; de vervoersovereenkomst uitvoeren die ze zijn aangegaan met de reiziger.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Er is, zolang er onvoldoende capaciteit is, eigenlijk gewoon een reserveringsplicht nodig. Je kunt echter ook niet maken dat morgen opeens in te voeren. Het is wel eens voorgekomen dat men wel overal stopten, maar de trein te vol werd. Niemand wilde uitstappen natuurlijk. Toen werd uiteindelijk heel de trein opgeheven. Maar het is inderdaad niet uit te leggen (oke ik deed het net), dat iemand die gereserveerd heeft het dupe wordt doordat er veel mensen zijn die niet gereserveerd heeft. Een groot misverstand is verder (wat ik mij goed kan voorstellen), dat mensen denken: ik koop een ticket, dan zullen er wel niet meer tickets verkocht worden dan aantal stoelen. Dat dus helaas niet klopt. Ik heb het wel eens gezien dat DB Sparpreisen verkocht voor de 1e klas, terwijl er geen 1e klas plekken meer beschikbaar waren …. dat is m.i. niet uit te leggen.

      1. Johan schreef:

        Bij een reserveringsplicht zouden ze dan ook een gemaximeerd aantal staplaatsreserveringen moeten verkopen. Anders gaat de toch al niet toereikende capaciteit nog verder achteruit, omdat alleen de zitplaatsen worden gebruikt.

      2. Anoniem schreef:

        Leuk is dat, Arnhem overslaan! Basel bereik je uiteindelijk nog wel met veel vertraging, maar er zijn ook mensen die nog veel verder Zwitserland in moeten en zodoende soms gewoon niet meer hun bestemming kunnen bereiken op dezelfde dag. Of nog wel het eindstation maar de laatste bus niet meer. Niet iedereen gaat alleen maar naar Basel, Bern of Zürich. Dat internationale treinverkeer staat qua kwaliteitsniveau nog in de kinderschoenen en lijkt totaal overrompeld door de enorme vraag. En het 9 euro ticket in Duitsland werkt ook lekker mee aan al die vertragingen.

        1. Hanzeboog2012 schreef:

          Kwaliteitsniveau van internationale reizen kan verbeterd worden door internationale samenwerking.

          Tussen Amsterdam – Düsseldorf/Frankfurt/Basel zal meer internationaal gedacht moeten worden door spoorbedrijven (NS International, DB en SBB) en spoorbeheerders. Maar het is afgestemd op nationaal niveau. En daartussen moet de internationale trein een rijpad vinden.

          Het zal prettig zijn als SBB de Giruno tussen Basel – Amsterdam Centraal inzet i.p.v. de huidige onbetrouwbare ICE 3 International. Maar dan zal SBB eerst hun Zwitserse HST door Stadler moeten laten aanpassen voor het rijden op het Nederlandse spoor. Dat zal een aantal jaren duren i.v.m. testritten, opleiding en toelating.

    2. Anoniem schreef:

      Door de problemen op Schiphol is de vraag naar zitplaatsen in de ICE heel hoog, met name vanaf startpunt Amsterdam. Wat er dan vervolgens lijkt te gebeuren is dat NS international / Deutsche Bahn zitplaatsen verkopen van Amsterdam naar Düsseldorf/Keulen/Frankfurt die ze op een eerder moment al een keer verkocht hebben aan reizigers vanaf Utrecht / Arnhem. Met als verschil dat kaartjes die op de dag zelf verkocht worden meestal duurder zijn dan kaartjes die lang van tevoren zijn gekocht.

      De reizigers met reeds lang geboekte vakanties met een Sparpreis-ticket blijven dus op de Arnhemse perrons achter, terwijl hun plekken opnieuw verkocht zijn aan een nieuwe groep reizigers die meer kunnen / willen betalen.

      Met of zonder zitplaatsreservering is op voorhand glashelder hoeveel mensen in zo’n ICE passen. Er zit wat marge met flexibele tickets, granted. Maar de NS weten drommels goed op welk moment de verkoop van tickets ten koste gaat van reizigers die maanden geleden al hebben geboekt.

      Nu geloof ik best dat de achtergebleven reizigers wordt gecompenseerd, maar het achterliggende principe is toch feitelijk schandalig?!

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Ik heb echter geen aanleiding om ervan uit te gaan dat je veronderstelling dat die klopt. Ik heb vrijwel nooit verhalen gehoord dat zitplaatsen dubbel geboekt zijn. Wat wel voorkomt dat er tickets verkocht worden ook zonder zitplaatsreservering. En dat dus veel mensen met Interrail zijn die mee willen zonder reservering. Als er enkele tientallen mensen niet kunnen zitten, is dat geen probleem (had je maar moeten reserveren). Maar kennelijk voorziet men zoveel mensen die meewillen dat dan de veiligheid in het geding is.

        1. Anoniem schreef:

          Ik bedoel ook niet dat een bepaald stoelnummer letterlijk twee maal wordt verkocht. Ik bedoel dat ze doorgaan met het verkopen van tickets voor één bepaalde datum, ook als het wiskundig gezien onvermijdelijk is geworden dat dit ten koste zal gaan van mensen uit Arnhem en Utrecht die een treingebonden ticket met zitplaatsreservering hebben.

      2. Johan schreef:

        Je vergeet een belangrijke oorzaak waarom de bezetting van treinen sterk kan afwijken van de verwachting. Als er om wat voor reden dan ook een belangrijke aansluiting wordt gemist (bijvoorbeeld omdat NS international denkt dat het een goed idee is om een station over te slaan) dan zit de vólgende trein op het aansluitende traject vol reizigers waarvan de meesten eigenlijk een reservering hadden voor de vorige trein.

        1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

          Gemiste aansluitingen eens, vooral in Duitsland. In Arnhem wordt iedereen de regionale trein in gestuurd. Helaas veel ervaring dat overstap in Düsseldorf/Keulen van EC8 uit Zürich of de ICE 106 (uit Basel) naar de ICE 122 naar Amsterdam (40 minuten aansluitin), in de praktijk vaak fout gaat

    3. Mike schreef:

      Waardeloos inderdaad, als student met een gratis OV kaart in de jaren 90 al besloten nooit maat met de trein te reizen. Maar die indruk was wat vervaagd. Na een week fietsen vanuit huis in Saarbrücken beland. Wilde de trein terug nemen: niet mogelijk, morgen ook geen garantie, kom terug over een paar weken. Bizar! Veroorzaakt door kapotte treinen, kapot spoor, een socialistisch kaartje van 9 euro voor een maand reizen, oftewel gratis enz. Ik zal nooit meer treinreizen serieus nemen. Zoals ik al wist als 20 jarige: treinreizen is een socialistische hobby waaraan ik mag mee betalen maar wat totaal geen waarde heeft. Dus zelfs over een afstand van 450 km is een fiets betrouwbaarder en beter dan de trein. Gelukkig heb ik marge voor het terugrijden.

  2. Wilhelm schreef:

    De treinen hebben te maken met problemen, echter in het wegverkeer (blokkerende vee-boeren) en vliegverkeer (Schiphol met enorme wachtrijen tot aan gemiste vluchten door logistieke problemen) hebben er mee te maken. Juist vadaag een leuk artikel bij de NOS over en vergelijk tussen vliegtuig en trein. Het zal onder andere Annemiek verbazen, want de trein scoort qua energievriendelijkheid veel beter dan het vliegtuig en zelfs beter dan de elekrische auto: https://nos.nl/op3/video/2440357-wint-de-trein-het-ooit-van-het-vliegtuig

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dat klopt. Probleem is wel: als je tien keer een goede ervaring hebt, en gaat een keer fout, dan ben je sneller geneigd om er overheen te stappen dan als je eerste ervaring direct slecht is. Met andere woorden: mensen die na jaren vliegen nu een keer de trein uitproberen zullen denk ik sneller terugkeren naar hun vertrouwde keuzes als de trein niet goed gaat. En het is dus jammer dat met de problemen rond Schiphol de trein er niet goed in slagen om een goed alternatief te bieden.

      1. Rob schreef:

        Denk ik ook. Ga je eindelijk een keer de trein proberen, en maak je zulke problemen en gedoe nee, dan bedenken veel mensen zich de volgende keer wel twee keer. Als alternatief voor trein én vliegtuig is er binnen Europa altijd nog die eigen vertrouwde auto. Dan heb je zelf de regie en ach, die 2 uur file in Frankrijk of de 1,5 uur wachttijd voor de Alpentunnel kom je wel door. Overstappen hoef je niet dus ook geen gestress hiermee….

        1. Hanzeboog2012 schreef:

          Dat is zo jammer dat er nu zoveel problemen met internationale treinen zijn. Vanwege problemen op Schiphol zoekt men alternatieven.

          Maar uitgerekend nu vele reizigers de trein als alternatief zoeken laten de internationale treinen het om meerdere redenen afweten. Héél vervelend.

          Want de imago van de trein loopt een deuk op. Zelfs de zeer betrouwbare Thalys laat in deze record warme jaar het afweten. Dat de Thalys daarvoor altijd betrouwbaar reed hebben reizigers geen boodschap aan.

          Helaas. Een gemiste kans.

  3. Ronald schreef:

    Gebeurd dat voorbijrijden van stations in andere landen ook? Volgens mij kan alleen Ns International zoiets onredelijks bedenken.

    1. Benjamin Schulp schreef:

      Ja hoor, Frankfurt Luchthaven werd twee dagen terug nog overgeslagen. Mensen konden er bij Frankfurt Dus uit en dan een bus nemen.

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Oh, die had ik nog niet gehoord. Maar bij DB is het wel één grote puinhoop. Soort Rad van Vertraging 😉

        1. Benjamin Schulp schreef:

          Ik kwam vanuit Wenen, ik dacht ICE90. Maar ik heb Keulen bereikt en daarna nog een trein naar Düsseldorf.

        2. David de Wit schreef:

          Dat is echt meer dan waar. In juni dit jaar kwamen maar 58% van alle ICE’s in Duitsland op tijd aan. De 1e rede is het personeelstekort in de werkplaatsen van de DB. Daarnaast wordt er in Duitsland nu zeer intensief aan het spoor gewerkt.

          Ik heb hier 2 filmpjes waar het uitgelegd wordt. Het is wel in het Duits.
          https://www.youtube.com/watch?v=jMNuuFijlMU&t=826s
          https://www.youtube.com/watch?v=NXxDD6tw5lA&t=128s

        3. Baardstaart schreef:

          Ook in het buitenland is het gras niet groener dan hier. Zelfs diegene die zo goed zijn om per vliegtuig te reizen van Frankfurt Airport worden door het spoor genaaid. Met zulke puinhoop op het spoor zal het niet te lang duren eer er een renaissance komt voor het binnenlands vliegverkeer. Je krijgt dan precies hetgeen wat men dus niet wilt.

  4. Anoniem schreef:

    Het wordt tijd dat interrailers verplicht moeten reserveren in ICE treinen

    1. Anoniem schreef:

      Binnenlandse reizigers verbieden en iedereen verplicht reserveren.

    2. Mattheas schreef:

      Natuurlijk, maak Interrail minder aantrekkelijk! De Duitse ICE is gelukkig nog één van de weinige hogesnelheidstreinen waar je geen reservering voor nodig hebt. Ik heb de afgelopen jaren in het hoogseizoen nooit moeite gehad om een zitplaats te vinden.

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Eens dat reserveringsplicht indien mogelijk voorkomen moet worden, MAAR als er onvoldoende capaciteit is, en reizigers mét reservering worden het dupe, dan is reserveringsplicht een goed idee. Nog beter natuurlijk de capaciteit uitbreiden, maar dat is een stukje ingewikkelder. In vergelijking met het verleden:
        a) nu dus meer mensen die internationaal treinticket kopen dan voor covid
        b) Record aantal mensen die op Interrail gaan, mede ook door de 50% kortingsactie.
        Ik denk, als een reserveringsplicht nodig is, je dit kunt beperken tot het hoogseizoen, en de verbindingen waar het echt nodig is. Vergelijkbaar tussen Duitsland en Denemarken.
        Ander punt: je moet reizigers meenemen met een volgende trein zonder teveel gedoe als een aansluiting verloren is gegaan.

  5. Toon schreef:

    Wat ik mis hier is de Eurostar. Mijn persoonlijke ervaringen in de afgelopen weken illustreren denk ik twee grote problemen in het Europees internationaal verkeer. Eurostar doet het, naar wat ik hoor, best goed. Meerdere medereizigers meldden dat alles zonder vlekken verliep. Maar in de eigen ervaring…

    Probleem 1: We hebben op de HSL in Nederland, en al helemaal op het spoor tussen Zuid België en Lille/Rijsel een blokkeerprobleem, en in z’n algemeenheid een prioritering/planningprobleem. Op mijn heenreis was de HSL geblokkeerd door een trein (waarschijnlijk een IC direct), dit was op een dag dat het 38 graden werkt, dus dit viel te begrijpen. Door het omrijden via Haarlem en een defecte wissel voor de Kanaaltunnel, echter, waren we 1.5hr te laat. Dat viel te overzien. Op de terugweg echter… Ik heb het nergens gerapporteerd gezien, maar de rokende Thalys die vaststond voor Lille/Rijsel (bij Deurnik?) blokkeerde naast ál het verkeer tussen Brussel/Amsterdam en Parijs, óók al het verkeer tussen Brussel/Amsterdam en Londen. Onze trein kon pas nadat dat verholpen was aankomen, anderhalf uur te laat. Maar toen we eenmaal vlakbij Brussel waren stond BXL Midi zo vol met Thalys treinen (sommigen met slapende reizigers) dat we nog bijna een uur in Halle hebben moeten stilstaan. Ik kon gelukkig nog net de laatste trein vanaf Brussel naar Leuven nemen (waar ik studeer), maar de arme Nederlandse reizigers moeten op z’n vroegst om 2 uur ‘s nachts in Amsterdam zijn aangekomen… Thalys heeft ook hier echt wat uit te leggen.

    Probleem 2: gebrekkige organisatie en communicatie. Mijn moeder kwam, ivm covid, een paar dagen na mij naar Engeland. Eerst was de trein op Amsterdam kapot gegaan, door de hitte, a la. Maar daarna heeft NS/Eurostar het wel heel slecht geregeld… De Rotterdamse reizigers die al waren ingecheckt, en door security en douane waren moesten er ineens uit zodat de Amsterdammers (die via de reguliere intercity direct naar Rdam waren gekomen) allemaal ópnieuw op Rdam er doorheen moesten. Okay, dat is logisch, zij zijn ‘vervuild’. Echter moesten de Rotterdammers in de volle zon op het perron gaan staan om ruimte te maken voor de Amsterdammers. Naja, leuk en aardig zou je denken, uiteindelijk in de Eurostar naar Brussel. Maar, vond Eurostar of misschien de Britse douane, ik weet ‘t niet, moest iedereen opnieuw door de douane en security uit angst voor vervuiling tussen Rdam en BXL… En hier werd níet over gecommuniceerd. Uiteindelijk zijn ze met 3 uur vertraging in Londen aangekomen, voor een probleem wat na een half uur al verholpen was (de trein was gewoon gefixt of vervangen (welke is niet vermeld)). Wat een aanfluiting van een oplossing!
    (en, toeval wil, een vriend van me die die dag terug ging naar NL met toevallig dezelfde trein waar m’n moeder mee aankwam. Die ging dus ook 3 uur te laat, en was pas om 02:30 op Ams CS…). En ook bij m’n eigen avontuur op de terugweg met de blokkade door de Thalys, hierboven beschreven, werd ons níks verteld op St Pancras.
    Kunnen deze bedrijven niet met elkaar en met reizigers communiceren ofzo?

    1. Hanzeboog2012 schreef:

      Probleem 1:

      Treinmaterieel moet betrouwbaar zijn. En dat is het probleem met de huidige Intercity Direct. Extra infrastructuur zal ook niet de oplossing zijn. Op sommige delen moet een trein geen pech krijgen. Of moet de infrastructuur niet defect zijn. Zoals onlangs bij Leiden. Waardoor velen de Intercity Direct tussen Schiphol – Rotterdam namen.

      1. Toon schreef:

        Als het op de HSL tussen Adam en Rdam aankomt, dan denk ik idd dat dat niet de eerste prioriteit moet hebben. Maar zeker bij Lille/Rijsel is het toch te gek voor woorden dat één trein al het verkeer tussen Parijs/Londen en Brussel/Amsterdam kan blokkeren? Je kunt er niet eens omheen…

        1. Hanzeboog2012 schreef:

          Lille zit precies tussen Brussel, Parijs en Londen in.

          Dat is pech. Maar waarom is de afhandeling om zo’n defecte trein weg te halen zo ontzettend traag gegaan? Echt knullig.

  6. Marin schreef:

    Paar weken geleden gereisd vanaf Deventer naar most na soci. Verliep bijna vlekkeloos op een kleine vertraging van 15 minuten na in Düsseldorf en 20 minuten onderweg in Slovenië. Was erg leuk. Ik had wel de nodige tussenuren geboekt voor het geval er vertraging zou optreden

  7. Klaas schreef:

    Nou sorry ik weet niet waar dit vandaan komt ik ben 10 juli met de trein van aken naar lugano gegaan super reis goede service aan boord de ice11 en ice 71 ondanks dat de ice 11. 40 min vertraging had door mensen op het spoor heeft de db heeft super service gegeven met de tickets te veranderen naar eigen keuze waardoor we door de super service in de trein de trein naar basel hebben kunnen halen ondanks dat we waren op geven in frankfurt flughafen super. Dus mijn ervaring super👌 en door werkzaam heden in Zwitserland reed de ice 71 niet door Zürich. Maar wederom door de super service van de db mochten we met de tgv door naar Zürich super.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Het gaat niet altijd fout, dus prijs jezelf gelukkig. Maar wel heel vaak. Cijfers laten het ook zien. Mocht de ICE echt door werkzaamheden niet door in Zwitserland? Meestal bij vertraging zet de SBB een ersatszug in, en blijft de ICE in Basel achter. De TGV is tussen Basel en Zürich gewoon een reguliere trein, dus daar mag je dan zeker mee verder reizen.

  8. Arjan Krabbenbos schreef:

    Tussen Arnhem en Utrecht zijn werken bij Ede Wageningen. Ik weet niet of je zonder toeslag tijdelijk van de ICE gebruik mag maken. Misschien buiten de drukte om anders wordt het deels trein en bus. Maar ook via de route via Tiel kun je van Utrecht naar Arnhem en andersom , geheel per trein! Wel moet je omchecken van NS naar Arriva te Tiel maar ook even opletten dat er tussen Tiel en Arnhem een uursdienst is! Dit geldt ook voor de terugreis

  9. Peter van den Berghe schreef:

    In de eerste plaats moeten we eindelijk in Europa eens één beleid afspreken voor lange afstandstreinen waaraan iedereen zich verplicht moet houden. Dat betreft dan treinen zowel nationaal als inter-nationaal. Daarnaast moet voor al deze verbindingen een uitwijkplan worden gemaakt. Onlangs bij de problemen met de Thalys heb ik erop gewezen dat de normale lijn van Rijssel over Kortrijk naar Brussel weinig verkeer kent en dat de oude lijn van Saint-Quentin naar Mons bijna ‘droog’ staat. (en men kan bij Atrecht de switch maken). Verder moet er veel meer materieel geschikt gemaakt worden om grensoverschrijdend te rijden. Het is inmiddels bekende techniek. Tenslotte zal men voor deze treinen de zitplaatsreservering verplicht moeten stellen maar die moet men dan op de vertrekstations op een zuil kunnen boeken (TGV in Frankrijk heel gewoon – waarom niet voor de IC Brussel). Laten we nu eens ophouden om lange afstandsverbindingen te misbruiken voor binnenlands spitsvervoer. We moeten van een 2 treinen systeem nar een 3 treinen systeem.

    1. Hanzeboog2012 schreef:

      Zal mooi zijn als SBB hun Gurino (Zürich – Milaan) ook gaan inzetten tussen Basel – Amsterdam. Kan DB zich beperken tot Amsterdam – Düsseldorf/Frankfurt. Dat is al lastig genoeg.

      Reserveren in internationale treinen werkt niet bij alle treinen. De Berlijn trein zou dan een veel lagere bezettingsgraad hebben. ICE Amsterdam – Frankfurt zou reserveren verplicht moeten worden. Zoals al eerder genoemde factoren dat treinreizigers met reservering soms moeten toezien dat ze geen zitplaats hebben is absurd.

  10. Arjan schreef:

    Niet alleen voor de internationale reiziger is het moeizaam. Binnen Nederland is het ook afzien op sommige dagen. De problemen rond de werkzaamheden daar gelaten.

    Maar vandaag reden op heel veel halfuurs-treindiensten maar slechts 1 keer per uur een trein. En aansluitingen waren dan ook drama. Als voorbeeld: Reizigers vanaf de stoptreinstations tussen Leeuwarden en Meppel hadden in Meppel meer dan 30 minuten overstaptijd als zij naar Zwolle en verder wilde. De IC Leeuwarden – Zwolle en de Sprinter uit Assen reden 1x ipv 2x per uur en precies de gene die normaal aansluiting geven op de Sprinter uit Leeuwarden vielen uit.

  11. Benjamin Schulp schreef:

    In Duitsland en Oostenrijk had ik problemen met vertraagde treinen maar in Hongarije en Roemenië reeds alles gewoon netjes op tijd. in Racos, Roemenië heb ik op het station met mijn interrailpas een reservering gekocht, er werd eerst netjes gebeld net de centrale in Brasov. keurig. En in Targu Ocna had ik teveel betaald voor een reservering, ik zei daar al klopt niet, kreeg ik de volgende dag van de kaarverkoper mijn geld terug.

  12. Annemiek schreef:

    Met betrekking tot de situatie op Schiphol, had ik de indruk dat ze het daar een beetje onder controle hadden met de wachtrijen voor de security. De afgelopen weken een aantal malen gezien dat de wachttijd tussen de 10 en 20 minuten was. Maar vandaag schijnt de situatie dan weer waardeloos te zijn.

    Met betrekking tot de claims die bij Schiphol kunnen worden ingediend, heb ik ook al wat reacties voorbij zien komen. Het schijnt dat claims massaal worden afgewezen, met de tekst (geknipt/geplakt): “Bij de behandeling hebben wij geconstateerd dat wij geen of te weinig informatie van je hebben ontvangen. Om je compensatieverzoek zo snel mogelijk te kunnen afhandelen wil ik je vriendelijk verzoeken om mij te voorzien van de benodigde gegevens via www. Schiphol.nl/compensatie.” Er wordt dus niet gemeld welke informatie Schiphol onvolledig acht en vervolgens verwijzen ze terug naar het formulier voor de claim. Als dat opnieuw wordt ingevuld, komt wederom binnen een paar uur de bovenstaande reactie. Ik hoor van meerdere personen dat Schiphol zo te werk gaat. Ik denk dat heel veel mensen vastlopen bij het bewijs dat moet worden aangeleverd dat men op tijd voor de vlucht op Schiphol was.

    1. Johan schreef:

      Als je met het OV naar Schiphol gaat en gebruik maakt van de OV-chipkaart is het niet zo ingewikkeld om achteraf aan te tonen hoe laat je op Schiphol arriveerde.

  13. Pim schreef:

    Mijn vriendin en ik zijn dit jaar op rondreis Zweden – Nederland – Frankfurt – Salzburg – Slovenië – Wenen – Tsjechië – Hamburg – Zweden geweest. Geen enkele lange afstandsverbinding was op tijd. We zijn gestrand in Osnabrück met een kapotte trein en met 3 stuks stampvolle RE richting Venlo gereden, extra overgestapt in Düsseldorf richting Frankfurt en uit de trein geknikkerd in Hamburg-Harburg in plaats van Hauptbahnhof waar we moesten zijn (en de trein niet meer stopte).

    Gaan we het weer doen? Tuurlijk! We hebben engelengeduld, veel snacks en veel overstaptijd genomen. Maar het is wel een stuk leuker reizen als je weet dat je de volgende trein gewoon gaat halen, en als je plaatsen kan reserveren zonder een diploma in gevorderde treinologie en webontwikkeling.

  14. Stokbosveen schreef:

    Het gaat nog erger worden.
    Door de extreem lage waterstanden in de rivieren moeten de kolen voor de duitse kolencentrales per trein vervoerd gaan worden ipv per vrachtschip.
    Om deze reden krijgen kolentreinen voorrang op alle andere treinen om de energievoorziening in Duitsland niet in gevaar te brengen.
    Dus nog meer vertragingen voor reizigers…

    1. johan II schreef:

      Kolen scheppen voor de conducteurs. Buffalo Bill die de trein gaat beroven, en native dutchmen (boeren) die reizigers gaan scalperen.

      Ja het gaat nog erger worden, vertragingen zullen het minste probleem zijn voor reizigers.

      Denk dus wel dat de trekschuiten het op termijn winnen van de Schiphol lobby en de treinenhobby, en ik geloof dat RWS en het ministerie IenW er al op voor aan het sorteren zijn. Niet voor niets is de W van Waterstaat, niet van Wegen. Maar het is in diep diepertje dap staatsgeheim. Deze info is gevonden tijdens de FBI-inval in Trump residence in Mar-a-Loco.
      Dat hoor je niet op Q-Anon of Geen Stijl. LEVE treinreizger.nl

    2. Hanzeboog2012 schreef:

      De kolentreinen rijden in Nederland vooral op de Betuweroute. De 2 gekoppelde BR 189 is wel eens te zien op Amsterdam Centraal.

      In Nederland zal het niet zoveel vertraging geven. De kolentreinen worden behoorlijk gescheiden van andere treinen op het Nederlandse spoornet.

    3. Baardstaart schreef:

      Dat zijn werkelijk feestelijke successen van het groene linkse beleid. Hun geliefde treinreiziger staat aan de kant ziet staan voor de vermaaldelijke kolen (liefst de tinnef, die we bruinkool noemen) , die naar de kolencentrale moet, omdat de linkse droom van de energietransitie totaal in duigelen is gevallen. Daarbij deze groene jongens enige de reële oplossing voor schone stroom – kernenergie – not done is en alle groene kerncentrales in een paar jaar moeten sluiten ipv dat men serieus nadenkt over het bouwen van nieuwe CO2 vriendelijke kerncentrales. En Russisch gas als transitie brandstof bleek achteraf ook niet zo een goed idee. De Duitsers hadden beter een blikje kunnen werpen naar hoe Frankrijk hun stroomvoorziening vergroend hebben voordat vergroening een issue is.

      1. Erno-Berk schreef:

        Frankfurt heeft ook veel minder last van inflatie dan andere EU landen, mede door de focus op kernenergie. Dat hebben ze heel goed aangepakt. Nu nog de pensioenleeftijd in Frankrijk flink omhoog, want dat is broodnodig.

  15. Christian schreef:

    Wij gaan 28 september voor het eerst van Amersfoort naar Berlijn met Intercity.
    Als ik dit zo lees ben ik heel benieuwd hoe dit gaat verlopen.
    We hebben pakketreis bij Tui met een rechtstreekse verbinding geboekt, 3 dagen later kregen we al een mail dat vanwege spoorwerkzaamheden er een overstap is in Hannover. Dag later gebeld of er alternatieve reizen zijn ivm mindervalide medereiziger en maar overstaptijd is van 12 minuten. Werd mij verteld dat er op 28 september helemaal geen werkzaamheden staan gepland. Bij NS international staat om 07.36 nu 2 treinen om te boeken, 1 rechtstreek en 1 met 1 overstap. Kortom lekker onduidelijk allemaal

    1. Christian schreef:

      Ohja… we hebben een 1e klas reservering gedaan

    2. Jan schreef:

      Als je snel wilt kun je in Hannover overstappen op een ICE. Ik zou gewoon met de rechtstreekse trein gaan. Kun je lekker blijven zitten.

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        Ik zou ook de rechtstreekse trein aanbevelen, dan kun je de overstap niet missen. Echter, als het een ticket met treinbinding is (Sparpreis), dan mag je daar niet zomaar vanaf wijken.

  16. Kyan Claessens schreef:

    Ik ben zelf op interrail reis door Europa, begonnen met de Nightjet naar Zürich. Deze was vooral tot aan Frankfurt erg druk, ook veel mensen zonder reservering? Zelfs iemand die alleen een reservering had en met zijn of chipkaart was ingecheckt in Nederland, ik gok dat deze persoon nooit in het buitenland de trein heeft genomen en denkt dat ov chipkaart overal is, op zich begrijpelijk. Hij aankomst had deze nightjet ±30 minuten vertraging, te overzien. Verder moet ik zeggen heb ik eigenlijk nergens last gehad van vertragingen, ja we zijn wel eens wat later aangekomen ergens maar dan hadden we toch geen overstap meerz of de vertraging was klein genoeg dat we de overstap alsnog haalden. En dan spreek ik hier over landen als Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Slowakije, Hongarije en Roemenië. Dus als je eenmaal langs Duitsland bent dan zit het wel goed.

  17. Srb schreef:

    En tot zover de trein als fatsoenlijk alternatief voor het vliegtuig. Terug naar de studio Harmen!

  18. Anoniem schreef:

    De bezuinigen in duitsland opdat men de schwarze null kan hebben, topprioriteit CDU en FDP, rechts, leidt dat de infrastruktuur en het onderhoud ervan de afgelopen 20 jaren, duitsland tot het 3e wereldland van Europa gemaakt heeft. Ook de individualisering draagt bij dat men hun bagage of hun tas op een stoel plaatst opdat er niemand plaats kan nemen.
    Ik vraag om te zitten en desnoods eis ik die zitplaats voor mij of anderen op. Met kwade gezichten van die asocialen ten gevolg.
    Wijs mensen in gangpad op de vrije zitplaatsen.
    Moeten meer reizigers doen!

    1. S schreef:

      Ik heb in Duitsland hetzelfde meegemaakt! Lichtelijk onprettig, maar verder niks van aantrekken, die zure gezichten. Ze hinderen uiteindelijk alleen zichzelf ermee.

  19. Anoniem schreef:

    er ligt bovendien een taak voor de treincrew indeze.
    Ze moeten een rondgang door de wagens maken en de zitplaatsen voorzien van bagage of slechts tassen/spullen bevrijden, de bezitters erop wijzen dat ze een zitplaats claimen waarvoor ze niet betaald hebben en indien ze een lege zitplaats gekocht hebben of ze dan zo vriendelijk willen zijn om die af te staan aan staande treinreizigers.
    Maar net als in nederland zijn deze medewerkers nergens te vinden waar ze nodig zijn.

  20. Rol schreef:

    De NJ naar Zwitserland is in Duitsland feitelijk een binnenlandse (nacht)IC, en wordt door de DB Betriebsleitung derhalve veel strakker bestuurd dan de NJ naar Wien die feitelijk geen DB trein is maar puur een ÖBB trein

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik kan mij absoluut niet in deze analyse vinden. Ja, de Nightjet naar Zürich is deels een DB intercity en deels een Nightjet. Maar je doet nu net alsof de DB een soort Zwitserse stiptheid kent en OBB juist maar aanrommelt. De werkelijkheid is natuurlijk andersom. Waarom is de Nightjet naar Zürich dan toch veel stipter? Hij wordt niet gecombineerd met andere bestemmingen, dus rangeren is zeer beperkt nodig en de dienstregeling is ruimer. De Nightjet naar Oostenrijk moet in Keulen gecombineerd worden met deel uit Brussel. In Nürnberg vervolgens rangeren met de Hamburg trein en gaat er een deel naar Innsbruck en een deel naar Wenen. Daarnaast is de dienstregeling erg strak, en de Duitsers kunnen daarmee niet omgaan. Sinds de trein naar Nederland is doorgetrokken is de trein versneld.

  21. Samuel schreef:

    Ik heb met veel plezier (en een hoop oponthoud en frustratie, ja) internationaal met de trein gereisd deze zomer, via de interrail pass. Vanaf Stockholm (mijn woonplaats) naar Amsterdam, een week later Amsterdam naar Nice (eind juli), en vice versa (vandaag weer in Stockholm aangekomen). Veel uitval inderdaad, de meest frustrerende was de Thalys die ons van Schiphol naar Parijs had moeten brengen. Om kwart over 6 op schiphol aankomen en (na eerst met medelijden naar de lange rijen voor de vliegers te hebben gekeken) dan doodleuk een bericht dat de Thalys gecancelled is. Toen als een gek naar Brussel, en via boemeltreintjes naar Atrecht, TGV naar Parijs. Aldaar laatste TGV naar Nice kunnen pakken. Het was inderdaad frustrerend, maar ik denk dat treinreizen simpelweg een mindset van avontuur vergt; plotseling is dat boemeltreintje in België best een zegen, de onverwacht mooie landschappen, de kalmte van het treintje. Best van genoten. En ondertussen brengt de struggle verbroedering met andere reizigers, niks zo bindend als collectieve frustraties. Ik heb er enorm leuke gesprekken aan over gehouden met medereizigers, en niet alleen over treingezeur!
    Al met al was het dus goed, en een degelijke stresstest voor de relatie met mijn vriendin (ruimschoots overleefd). Nog 1 ding: de TGV van Parijs naar Nice was een ongelooflijk mooie ervaring.
    Verlaag uw verwachtingen van een smooth ride en u zult er werkelijk van genieten.
    Groeten, Sam

  22. Thijs de Jong schreef:

    Inderdaad, we zijn er nog lang niet. Dubbele BTW, niet een geïntegreerde trein planner en echt te weinig capaciteit .

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dubbele BTW is niet echt waar. Je betaalt in Nederland BTW over Nederlands deel van het traject, en in het buitenland voor de rest. Je legt dus geen kilometers af waarover je twee keer BTW betaald.

  23. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Het lijkt in spoorland Europa zo langzamerhand op de wet van Murphy of je nationaal of internationaal reist. In de U.S.A. zijn as jaloers op de HSL treinen in Europa, maar als as dit zouden lezen en weten dan gaat men daar anders over denken. Je mag met toeslag en zonder reservering in Nederland ook van de ICE gebruik maken en van Amsterdam naar bijvoorbeeld Arnhem reizen en dan ontdekken dat men Arnhem voorbij gaat rijden, kon je plots in Duitsland terecht of moet je aan de noodrem trekken want niet mag.Reizen in Europa anno 2022 misschien maar een jaartje overslaan of me nu vliegt or treint.Sterkte.

  24. vissers schreef:

    VWB huidige situatie ICE; al vanaf eind juli/begin aug is althans in DE aangekondigd dat enkel nog AMs-DUS wordt gependeld, met als het meezit een binnen-duits stel voor andere deel van de rit. Enkel de Basel rein za zo veel mogelijk in stand blijven-maar vanwege vertraging en zelfde dag terug keert deze al vaak eerder, bvb Freiburg.
    Nu er rond Ede werken zijn wordt ICE via Betuwelijn verlegd-wordt niet in NS-planner meer gemeld om te voorkomen dat die bestormd wordt, zelfs niet op de screens in Arnh en vanwege langere reistijd wordt-alweer als het meezit-de cross-platform overstap naar Emmerich verlegd.
    Overigens zijn er dito problems met de ICE Köln-Brussel, waarvan zo´n beetje de helft uitvalt-incl gemiste EuroStar
    Overigens ben ik nu in Engeland met een net gestarte Interrail aan 50% en de ervaring tot heden is ook miserabel. Stakingen, cancellations, delays-langzaam rijden vanwege de heat, en hierdoor ook overvolle andere treinen.

  25. Dries Molenaar schreef:

    Duidelijk dat de ICE die al niet zo best was nu nog matiger is geworden. Waarom laat men het zo voortbestaan?

  26. Albert schreef:

    Net terug uit Londen met de Eurostar. Heen en terug fantastisch. Volgens mij lukt het daar wel !!

    Duitsland mijd ik als treinreiziger voorlopig. Heb daar geen goede ervaringen de laatste jaren.

  27. . schreef:

    dit is een nare ontwikkeling. Het probleem met vliegverkeer is naast de drukte en dergelijke dat koffers op dit moment massaal zoek raken. Ik heb tientallen foto’s gezien en klachten gelezen van bagage die nog buiten staat of op de luchthaven is achtergebleven. Volgens wordt je niet schadeloos gesteld en de depots mogen bagage vernietigen wegens “rottend voedsel”. Dus gaan reizigers nu alleen met handbagage op reis, net nu er nieuwe regels van kracht zijn dat je nog maar een handtas mag meenemen. Mocht je nog aankomen op je bestemming blijkt alles contantloos geworden en moet je maar zien te betalen met je creditcard of een QR code, gaat het niet dan pech, zoek maar eens iemand om aan te spreken alle stations zijn nu onbemand wat we normaal zijn gaan vinden. Heb je je geboekte accommodatie uiteindelijk gevonden dan blijkt in het minst desastreuze geval de codes die de verhuurder heeft opgegeven niet te werken en hey wat toevallig, hij ghost je nu zomaar ineens volledig. Ghosting, dat is een moderne term voor contactpersonen die plotsklaps totaal van de aardbodem zijn verdwenen en nergens meer op reageren. Probeer je airbnb te bereiken voor een oplossing, is het gehele callcenter outsourced Vietnam en krijg je “not my problem” te horen. Hoe moeten we in de toekomst nou nog op reis? Oh, ja wat is het meest desastreuze geval wilt U weten? Er zijn hele families met kinderen die op een BNB vertrouwen daar aankomen en het onderkomen blijkt niet te bestaan.

    1. dries molenaar schreef:

      en dit schoot allemaal te binnen vanwege het treurnisstukje over internationaal treinreizen.

  28. evert schreef:

    Ik vlieg niet vaak en zeker niet onnodig zoals reisjes naar de Canarische Weilanden voor een beetje bruin. Het alternatief, de trein, was ook niet te pruimen dus werd ik weer bevestigd in mijn oude vertrouwde keuze met internationaal pech abonnement. Veel plezier allemaal en onbegrijpelijk dat deze sector de boel in het honderd laat lopen én dat met Onze Staatssteun, want de Staat, Dat Zijn Wij! Rutte en partners hebben zelf niets, zelfs geen salaris zonder ons, de Belastingbetaler!

  29. Frans E.R. Eekhout schreef:

    De ICE heeft is kwam weg- of rijgedrag niet echt echt comfortabel deinerig soms wiebelend met 140 km/u is mij na enkele binnenlandse ritten opgevallen, hoe het met 300 km/u is heb ik nog geen ervaring mee aan het baanvak tussen Amsterdam en Arnhem zal het niet liggen…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.