Mogelijk meer doden Wetteren. Trein reed 87 kilometer per uur

klok 11 mei 2013 10:52

De goederentrein met chemicaliën die in het afgelopen weekeinde ten zuidoosten van Gent ontspoorde en ontplofte, reed 87 kilometer per op een stuk waar die niet harder dan 40 mocht. Dit meldde zaterdag de Belgische krant Het Nieuwsblad die zich beroept op het officiële onderzoek naar de giframp in Wetteren. Ook zijn er mogelijk meer doden.

Eerder meldde de krant De Morgen al een snelheid van vermoedelijk bijna 80 kilometer per uur. "Ik heb een ontsporing. Ik ben te hard door de wissels gegaan. Ik ben door het sein gegaan, maar ik moest terug naar 40 kilometer per uur. En toen dacht ik: oh jeetje." Dat zei de Nederlandse machinist van DB Schenker volgens de krant net na de ontsporing aan het seinhuis. "Ik zag ineens dat bord voor me."

Mogelijk meer doden
De gouverneur van Oost-Vlaanderen, Jan Briers, sloot vrijdagavond niet uit dat er meer doden zijn gevallen. "We bezoeken huizen waar we nog niets van gehoord hebben´´ zei Briers op een bijeenkomst voor bewoners van het getroffen Wetteren. Op dit moment wordt nog uitgegaan van één dode. Tweehonderd personen zijn in het ziekenhuis geweest met klachten door het ongeluk.

Enorme steekvlam
De locomotieven van de ´giftrein´ worden zaterdag weggesleept. Ook beginnen die dag de voorbereidingen van de opruiming van een wagon met naar schatting twee ton brandbaar butadieen. "Het gaat om een gas dat ontvlambaar is in contact met lucht. Dat gas moet afgefakkeld worden en dat zal zondag een enorme steekvlam geven´´, zei de Gentse brandweercommandant Christian Van de Voorde tegen het Belgische persbureau Belga.

Betere afspraken nodig
Ook in Nederland zorgt het treinongeluk voor discussie. Zo zijn er betere afspraken nodig over het transport van gevaarlijke stoffen per spoor. Dat zei althans voorzitter Jan van Belzen van het Platform Transportveiligheid, die ook voorzitter is van de Werkgroep Incidentenmanagment transport gevaarlijke stoffen, vrijdag in het Financieele Dagblad. 

Zwakke schakels
Van Belzen zegt dat het Nederlandse transportsysteem een aantal zwakke schakels kent. Hij wijst op Dordrecht, waar het spoor waarover gevaarlijke goederen worden getransporteerd vlak langs een woonwijk loopt. Ook station Utrecht Centraal en Zevenaar, waar personen- en goederenvervoer over hetzelfde spoor lopen, vormen een risico.

Gevaar valt mee
De gemeenten Dordrecht en Zwijndrecht pleitten eerder voor een speciale spoorlijn, buiten de bebouwde kom. Dat lijkt echter onhaalbaar. Volgens hoogleraar Besturen en Veiligheid Ira Helsloot valt het gevaar mee en is er geen alternatief. "Een apart spoor, ver van de bebouwde kom is fysiek en economisch niet haalbaar", stelt hij. Volgens Helsloot is het gevaarlijker om op de fiets naar je werk te gaan dan wonen langs het spoor.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.