De details van de dienstregeling 2023 op een rij, tot 20% minder treinen

Het personeelstekort bij NS kan veel meer impact hebben op de treindienst dan het bedrijf dinsdag liet weten. Dat schrijft SpoorPro op basis van goed geïnformeerde bronnen. Daarnaast toont de dienstregelingsaanvraag van NS aan dat er in 2023 substantieel minder treinen gaan rijden.

Te rooskleurig

In een reactie tegenover SpoorPro laat NS weten dat de treinuitval van 10 procent misschien net iets te “rooskleurig” is gecommuniceerd. Maar, zo stelt NS: “Wij gaan vooralsnog niet uit van een treinuitval van 20 procent. Zelf hebben we berekend dat wij met 10 procent minder treinen gaan rijden ten opzichte van 2019. Dat percentage kan binnen onze berekeningen oplopen tot 13 à 15 procent”.

Impact dienstregeling

Jarenlang maakte NS plannen om de dienstregeling in de toekomst fors uit te breiden. Ook voor 2023 waren er allerlei uitbreidingsplannen, maar door leveringsproblemen met de nieuwe intercitytreinen (ICNG) waren die al eerder uitgesteld. Nu blijkt dat er juist geschrapt moet worden.

  • De meeste spitstreinen worden geschrapt.
  • Op woensdag en vrijdag rijden er op enkele trajecten in de Randstad twee in plaats van vier intercity’s per uur in de spits.
  • In de daluren overdag en in de avonduren en in het weekend gaat de frequentie terug van vier intercity’s per uur naar twee intercity’s per uur.
  • Verlaging van de frequentie op de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Breda en Rotterdam en in de avonduren en in het weekend ook tussen Amsterdam en Rotterdam.

Noord-Holland (Amsterdam / Haarlem – Alkmaar / Enkhuizen)

  • Op zaterdag en zondag rijden er twee in plaats van vier Intercity’s tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal. De Intercity’s van en naar Nijmegen (serie 3000) blijven op dit traject rijden, de Intercity’s van en naar Maastricht (serie 800) rijden tot Amsterdam Centraal. Op werkdagen blijven ten noorden van Alkmaar in de spitsrichting twee extra treinen rijden van en naar Den Helder.
  • De spitstrein Alkmaar – Haarlem verdwijnt.
  • Van maandag tot en met donderdag rijden tussen Amsterdam Centraal en Enkhuizen alleen de drukste spitstreinen (serie 4500). Buiten die periode rijden de spitstreinen niet.
  • NS verlaagt in het weekend tussen Amsterdam Centraal en Uitgeest de frequentie van de Sprinter van vier naar twee keer per uur (serie 7400 rijdt niet, serie 4000 blijft rijden).
  • De Sprinter tussen Hoorn Kersenboogerd en Hoofddorp (serie 3300) rijdt in de avonduren en in het gehele weekend elk uur in plaats van elk half uur.

Dordrecht – Den Haag – Amsterdam/Lelystad

  • De tienminutentreinen tussen Arnhem, Schiphol en Rotterdam (serie 3200) en tussen Dordrecht en Rotterdam (serie 5200) – beide geïntroduceerd per dienstregeling 2022 – rijden de hele week niet meer.
  • De Intercity tussen Den Haag Centraal, Leiden Centraal, Haarlem en Amsterdam Centraal (serie 2100) rijdt alleen in de brede spitsturen op maandag, dinsdag en donderdag. Reizigers kunnen buiten die periode gebruik maken van de overige Intercity’s (twee keer per uur, met overstap in Leiden).
  • NS bekijkt of het mogelijk is om de Sprinter Amsterdam Centraal – Den Haag Centraal (serie 4600) een kortere stop te Leiden Centraal te geven in de avonduren en het weekend, omdat er op die momenten minder treinen rijden.
  • De Intercity’s tussen Lelystad/Schiphol en Dordrecht rijden op werkdagen overdag tussen de spitsuren alleen tussen Dordrecht en Schiphol Airport (waar de trein gekoppeld is aan de Intercity richting Utrecht en Venlo). In het weekend en in de avonduren rijdt de trein niet.
  • De Intercity tussen Almere Centrum en Amsterdam Centraal rijdt niet op woensdag en vrijdag.
  • NS verlaagt de frequentie tussen Amsterdam Centraal en Haarlem van vier naar twee Sprinters per uur. De Sprinter Amsterdam Centraal – Haarlem – Alkmaar – Hoorn (serie 4800) blijft rijden, de Sprinter van en naar Zandvoort rijdt tot Haarlem. NS zoekt nog naar een optimalisatie van de aansluitingen in Haarlem van en naar Zandvoort.
  • De Sprinter tussen Almere Oostvaarders en Hoofddorp (serie 4300) rijdt in het weekend en op werkdagen in de avonduren niet meer tussen Almere Centrum en Almere Oostvaarders.
  • Tussen Amsterdam Centraal, Schiphol Airport en Hoofddorp verlaagt NS buiten de spitsuren de frequentie van vier naar twee Sprinters per uur. De Sprinter uit Zwolle (serie 4600) blijft buiten de spitsuren rijden.

Schiphol – Arnhem – Nijmegen – Dordrecht

De tienminutentrein tussen Arnhem en Schiphol (geïntroduceerd in dienstregeling 2022) rijdt niet, waardoor op werkdagen overdag vier Intercity’s per uur rijden. NS verlaagt in het weekend en in de avonduren de frequentie tussen Schiphol, Utrecht en Nijmegen van vier naar twee Intercity’s per uur. De intercity Schiphol – Nijmegen rijdt overdag tussen de spitsuren niet tussen Nijmegen en Arnhem.

NS verlaagt de frequentie van de Sprinters tussen Arnhem en Nijmegen buiten de spitsuren en in het weekend van vier naar twee keer per uur (serie 7600 blijft dan rijden).
In het weekend en in de avonduren rijdt de Sprinter tussen Nijmegen en Dordrecht (serie 6600) één keer per uur in plaats van twee keer per uur. De eerste en laatste treinen blijven rijden.

Van maandag tot en met donderdag blijven er twee aanvullende treinen per spits rijden tussen Oss en ’s-Hertogenbosch (serie 4400). Op de overige momenten vervallen de spitstreinen.

Amsterdam – Utrecht – Eindhoven

NS handhaaft de tienminutentrein op maandag tot en met donderdag om zo voldoende capaciteit te kunnen bieden. Op vrijdag, zaterdag en zondag schaalt NS terug naar vier treinen per uur met als gevolg dat de Intercity Enkhuizen – Heerlen (serie 3900) dan niet rijdt tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven, maar wel tussen Enkhuizen en Amsterdam Centraal en tussen Eindhoven en Heerlen.

Sprinters rond Utrecht

  • In het weekend rijdt de Sprinter tussen Utrecht Centraal, Hilversum en Hoofddorp (serie 5700) niet.
  • In de avonduren en in het weekend rijdt de Sprinter tussen Utrecht Centraal en Baarn (serie 5500) één keer per uur in plaats van twee keer per uur. De eerste en laatste treinen blijven rijden.
  • Traject Amsterdam – Breukelen – Utrecht – Driebergen-Zeist – Veenendaal Centrum: NS blijft alleen in de spitsuren op werkdagen vier Sprinters per uur rijden tussen Amsterdam Centraal, Breukelen, Utrecht en Driebergen-Zeist. Buiten die momenten en trajecten rijden er twee Sprinters per uur (series 4000 en 7300).
  • Tussen Utrecht Centraal en Houten Castellum verlaagt NS in de spitsuren de frequentie van zes naar vier treinen per uur.
  • Tussen Woerden en Leiden blijft de frequentie in de spitsuren op maandag tot en met donderdag vier keer per uur, maar aan de randen van de spits vervallen enkele ritten (’s ochtends één per richting en ’s avonds vier per richting)

Den Haag/Rotterdam – Utrecht – Amersfoort – Deventer/Harderwijk

  • Alleen in de spitsuren op maandag, dinsdag en donderdag blijven er vier Intercity’s per uur rijden tussen Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal. Op de overige momenten rijden er twee Intercity’s per uur tussen Utrecht Centraal en Rotterdam Centraal (serie 500/600 blijft altijd rijden).
  • In de spits verlaagt NS de frequentie tussen Rotterdam Centraal en Gouda Goverwelle van vier naar twee Sprinters per uur.
  • Alleen in de spitsuren op maandag, dinsdag en donderdag blijven er vier Intercity’s per uur rijden tussen Den Haag Centraal en Utrecht Centraal.
  • Tussen Utrecht Centraal en Amersfoort Centraal verlaagt NS de frequentie van zes naar vier Intercity’s per uur.
  • Tussen Deventer en Amersfoort blijven in de spitsuren vier Intercity’s per uur rijden. De extra Intercity’s in de spits rijden na Amersfoort door naar Amsterdam Centraal (serie 1500) in plaats van Den Haag Centraal. Buiten de spitsuren rijden er twee Intercity’s per uur (aangevuld met de IC Berlijn).
  • De Sprinter Den Haag Centraal – Gouda Goverwelle (serie 6800) blijft op maandag tot en met donderdag in de spitsuren rijden, buiten deze periode verlaagt NS op dit traject de frequentie van vier naar twee Sprinters per uur.
  • De spitstreinen tussen Amersfoort en Harderwijk (serie 15600) rijden niet.

Intercity direct Amsterdam Centraal – Rotterdam Centraal – Breda

Op maandag tot en met vrijdag blijft de Intercity direct tussen Amsterdam en Rotterdam overdag vijf keer per uur rijden, in het weekend verlaagt NS de frequentie naar drie keer per uur. De binnenlandse Intercity direct-treinen rijden niet meer door naar Breda (de Intercity Brussel rijdt wel door).

Groningen – Assen

NS verlaagt in de spitsuren de frequentie tussen Groningen en Assen van vier naar twee Sprinters per uur (serie 6200 rijdt niet, serie 8100 blijft wel rijden).

Zuid-Nederland

  • De vier treinen per dag per richting tussen Dordrecht en Eindhoven (serie 1900) rijden niet meer.
  • NS verlaagt de frequentie tussen Weert en Tilburg Universiteit in het weekend van twee Sprinters per uur naar één Sprinter per uur (serie 6400).
  • In het weekend en in de avonduren rijdt de Sprinter tussen ‘s-Hertogenbosch en Deurne (serie 4400) één keer per uur in plaats van twee keer per uur. De eerste en laatste treinen blijven rijden.

Kerstvakantie

Gedurende de kerstvakantie (van 24 december tot en met 8 januari) ligt de reizigersvraag fors lager. NS is voornemens om in die periode op werkdagen de frequentie de gehele dag te verlagen naar twee Intercity’s per uur. Op de trajecten tussen Arnhem Centraal, Schiphol Airport en Rotterdam Centraal, tussen Amersfoort Centraal en Gouda en tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven blijven vier Intercity’s per uur rijden.

1 januari

NS is daarnaast voornemens om op 1 januari de treindienst vanaf 10:00 uur op te starten, terwijl NS voorheen op Nieuwsjaardag als op een zondag reed. Het nachtnet tussen Rotterdam Centraal, Schiphol Airport, Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal zal op 1 januari vanaf 01:00 uur ’s nachts worden opgestart. Om de afvoer van de grotere feesten te faciliteren, zal het nachtnet ook stoppen op Amsterdam Bijlmer Arena en Amsterdam Sloterdijk. Het nachtnet start met een uurdienst, vanaf 05:00 uur verhoogt NS de frequentie naar twee keer per uur.

Bron: Adviesaanvraag Locov


This post was last modified on 24 augustus 2022 23:08

Share

Recent Posts

Reageren (tijdelijk?) uitgeschakeld op Treinreiziger.nl

Op de website Treinreiziger.nl is de mogelijkheid om te reageren op artikelen voorlopig uitgeschakeld. Dit…

6 uur terug

NS verkoopt ook Abellio Duitsland: in 20 jaar 260 miljoen in buitenland verloren

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag…

2 dagen terug

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

6 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 week terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 week terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

2 weken terug