Nachttrein Groningen – Schiphol van start
25 jan 2023 10:43
Afgelopen weekend reed de eerste nachttrein van Arriva van Groningen naar Schiphol. De trein vertrok vrijdag op zaterdagnacht om 1:48 uur. Naar schatting 65 passagiers waren kort daarvoor ingestapt, samen met artiesten en bandjes van Eurosonic Noorderslag die onderweg voor het nodige vertier zorgden. Rond 03.50 uur rolde de trein het station van Schiphol binnen.
Elke week
Op het perron in Groningen waren actievoerdende machinisten aanwezig die klagen over te hoge werkdruk en te lage salarissen. De afgelopen dagen lag het streekvervoer grotendeels plat vanwege een staking van vakbond FNV en reden naast de bussen ook de treinen van Arriva niet. De acties werden gehouden wegens stukgelopen cao-onderhandelingen.
Het is de bedoeling dat de nachttrein van Arriva voortaan iedere week het traject gaat afleggen. Een enkele reis kost, ongeacht waar je instapt, tien euro. De trein maakte tussenstops in Assen, Zwolle, Lelystad, Almere en Amsterdam-Zuid. “Onderweg stapten regelmatig mensen in en uit. Dat waren reizigers naar Schiphol, maar ook bijvoorbeeld uitgaanspubliek”, zegt een woordvoerster van Arriva.
Open toegang
Volgens haar waren rond de honderd mensen aan boord toen de trein het eindpunt bereikte. Sinds vorig jaar maakt Europese wetgeving het mogelijk voor vervoerders om verbindingen voor eigen risico en zonder overheidsconcessie aan te bieden. Arriva is de eerste vervoerder in Nederland die van de wetgeving gebruik maakt.
Voor de trein wordt personeel ingehuurd omdat het personeel van Arriva geen wegbekendheid heeft op de NS-trajecten. De trein die Arriva inzet is in de Blauwnet-huisstijl en rijdt normaal tussen Zwolle en Emmen. Daarvoor is gekozen omdat Arriva daar elektrische treinen heeft, in Groningen heeft de DB-dochter alleen dieseltreinen.
Kritiek
FNV Spoor-onderhandelaar Henri Janssen uitte op Twitter kritiek op het Arriva-initiatief. Hij wees erop dat de nieuwe nachttrein Maastricht – Schiphol in hetzelfde weekend uitviel. Arriva zegt in een reactie dat de uitval het gevolg is van een staking die op dat moment door FNV werd georganiseerd. Reizigers zijn volgens haar vooraf geïnformeerd. Zij hebben de mogelijkheid om geld terug te krijgen of de reis te verplaatsen.
FNV vindt verder dat NS als enige op het hoofdrailnet moet rijden, en dat er geen extra treinen moeten worden ingelegd bij het huidige personeelstekort. Arriva wijst erop dat het slechts om één trein per week gaat.
FNV is zo te lezen erg bij de positieve ontwikkeling van het spoorgebruik betrokken.
Ze te lezen is het wel flink wat heen en weer gerij met de treinen. Het zou toch beter zijn veel meer nachten te rijden. De kans dat mensen er nu wat aan hebben is niet zo groot.
Ja en als de trein toch al extra rijd tussen Zwolle en Groningen kunnen ze die miss ook wel openstellen voor reizigers
Arriva rijdt normaliter niet tussen Zwolle en Groningen. Dus als ze dit doen, doen ze dit ook open access en dan bepalen ze zelf de prijs.
Arriva mag rijden op tijden waarop NS niet wil rijden. Als Arriva om 1:48 uit Groningen richting Schiphol vertrekt, moet de rit Zwolle-Groningen dus daarvoor worden ingepland. De laatste NS-trein uit Zwolle komt echter om 2:51 aan in Groningen. Op de terugreis komt de Arriva-trein om 7:17 aan in Groningen. De eerste NS-trein richting Zwolle vertrekt echter al om 6:05. De rangeerritten Zwolle-Groningen vv mogen dus niet worden vervangen door passagiersritten, omdat ze dan rechtstreeks zouden concurreren met NS. En dat mag niet.
Mooi hoor, maar hoe kan zo’n rit maar 10 euro kosten van Groningen naar Schiphol? Dat kan in de verste verte niet uit.
Die kosten van een kaartje bedragen per kilometer meer dan de kosten voor een zitplaats in de nachttrein van Amsterdam naar Wenen, wat door sommigen hier als enorm rendabel initiatief wordt gezien.
Wat Arriva vangt voor een enkeltje is meer dan NS op dezelfde route overdag vangt voor gebruikers van dalvrij of een studentenreisproduct. Ervan uitgaande dat de gemiddelde reiziger op de route te Zwolle opstapt, dan zie je dat een enkeltje overdag met 40% korting 13,68 kost. Dat het verschil met het tientje al redelijk overbrugbaar.
Al met al denk ik ook niet dat het winstgevend is. Ik denk echter dat Arriva dit ziet als een begin van activiteiten op het hoofdrailnet en dat het laat zien dat het daartoe in staat is.
Dat zal wel éénmalig voor één dag zijn geweest.
Het is wel aardig als je rond Groningen of Zwolle woont. Dan kun je denken ‘doe es wild’ en je gaat mee naar Schiphol. Drinkt daar een koffie en weer terug. Toch leuk voor het weekend.
Nee, een tientje is de prijs, zoals dat overal wordt gecommuniceerd.
OK, ook mooi voor de komende maanden. On a schoestring to Amsterdam Airport. Eigenlijk zouden ze dan toch de weekendnachtten moeten rijden en niet alleen Zaterdagmorgen. Dan is het ook voor mensen uit Groningen en Zwolle die voro een dagje AMsterdam gaan. Leuk, avontuurlijk.
Gewone abonnementen incl. de OV-Studentenkaart zijn niet geldig, iedereen moet betalen. NS vangt gemiddeld waarschijnlijk minder dan €10 omdat bij NS 40% studenten zijn wat de gemiddelde opbrengst heel laag maakt.
Daar komt bij dat ze voor deze dienst geen extra materieel nodig hebben, de treinstellen staan. Anders ‘s nachts toch maar stil. Om dezelfde red n zijn de nacht-ICE’s van DB een commercieel succes.
Er zijn een machinist en twee stewards nodig met nachttoeslag. Er moet betaald worden aan de spoor beheerder. Bovendien zijn er nog meer kosten om een trein te laten rijden. In het noorden rijdt Arriva alleen met dieselstellen. Moet dus een elektrisch stel helemaal vanuit het zuiden naar Groningen.
Uit het welhaast mediterrane Zwolle, ja.
De door Arriva gebruikte treinen voor de nachttrein Groningen-Schiphol komen niet helemaal uit het zuiden, maar van de lijn Emmen-Zwolle.
@Bert In het artikel staat: “De trein die Arriva inzet is in de Blauwnet-huisstijl en rijdt normaal tussen Zwolle en Emmen.”
Even nagekeken. Klopt inderdaad dat dit Blauwnet-treinen zijn.
Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat lopen, ik denk dat de vraag te beperkt zal zijn, waardoor het niet winstgevend zal zijn. Gaan dan de kaartprijzen omhoog, heft Arriva de trein weer op, of blijven ze er geld in pompen?
Tijd zal het leren, ik vind het in ieder geval goed dat ze het proberen, maar ik geef het weinig kans.
De nachtbussen van Flixbus van Groningen naar Schiphol zijn bijna altijd volgeboekt dus er zal zeker een markt zijn zeker als het vakantieseizoen op gang komt
Dat die bussen vol zitten, heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat ze rijden op de route naar Duitsland. Het is de goedkoopste wijze voor mensen uit het noorden van Duitsland om naar Amsterdam te gaan. De frequentie van Flixbus op de route is bovendien nog steeds laag ten opzichte van de periode van voor de coronapandemie. Toen reden er vanuit Groningen ieder uur van de dag bussen naar Bremen en verder (Hamburg en Berlijn). De populaire dubbeldekkers die in vier uur non-stop van Groningen naar Hamburg reden, zijn ook nog niet terug.
Nou, dat moeten we in de gaten houden. Hamburg in vier uur. Met een stop toch?
De snelste rit Groningen-Hamburg rijdt het momenteel in 3 uur en 40 minuten.
Ik heb het minder scherp, maar viel mij ook op. Vragen over gesteld, maar men draait er dan omheen. Maar ik heb ook de indruk dat de dienstregeling ver onder niveau van 2019 zit, en dat zo blijft.
@Hildebrand. Volgens mij was Lanting reizen nogal fanatiek op deze route. Daar hadden ze het verdienmodel van Flixbus compleet verkeerd begrepen, waardoor ze zo goed als failliet gingen. Als ik de huidige Flixbussen zie te Groningen, dan zie ik veelal bussen met witte, niet Duitse, kentekens.
De trein stopt ook in Assen, Zwolle, Lelystad en Almere en ook die plaatsen krijgen daarmee een nacht verbinding naar Amsterdam en Schiphol.
Hoeveel mensen zaten er in die nachttrein tijdens het tweede weekend zonder muziek?
Wat interesseert jou dat?
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Als het mij niet zou interesseren, dan zou ik het niet vragen.
Slechts een nacht in de week. Gaat jouw vroege vlucht op een andere dag, dan heb je totaal niets aan deze trein.
Daar kan je toch op plannen… Of je neemt een vlucht die aansluit op deze trein, of je plant een andere OV-vlieg-combinatie (met Flixbus, NS etc.)
Klopt. Ik snap je punt alleen niet. Er zijn ook bij NS treinen die 1 of enkele keren per week rijden. Zaterdag is natuurlijk een populaire vertrekdag. Niet voor niets zijn er zwarte zaterdagen en zijn de drukste dagen op Schiphol vaak zaterdagen. Ik weet niet of de treinen rendabel zijn, denk ik niet. Maar nog steeds handig voor mensen die er gebruik van kunnen maken.
@Linus,
Zullen er echt mensen die het boeken van een vlucht gaan afstemmen op deze trein? Als je een andere OV-vlieg-combinatie kunt plannen, dan heb je deze trein niet nodig.
@Bert, als je afhankelijk bent van het ov zul je wel vooraf afvragen: is deze tijd haalbaar? Wat kost een taxi? Etc. Wie een auto heeft is dat anders. Dat is dus de grootste groep.
Veel mensen kijken eerst naar welke vliegtickets het goedkoopst zijn en als zaterdag populair is, dan is dat niet op zaterdag. Pas later overzien velen pas, wat dat betekent als je vlucht op een bepaalde tijd vertrekt.
Bij pakketreizen ben je gebonden aan vertrekdagen en dat is ook vaak niet op zaterdag.
Zwarte zaterdagen zijn er in de topvakantieperiodes. Vrijdag nog werken en daarna meteen weg.
Doe alles met ov. Behalve reizen naar Schiphol als ik ergens heen vlieg (wat overigens niet vaak is). Heb meerdere keren mijn vlucht ternauwernood gehaald, ondanks een ruime planning. En dan woon ik nog in Alkmaar, niet heel ver van Schiphol. Die 100 euro voor een taxi heb ik graag over voor mijn hart.