Nieuwe Nightjet ook voor Amsterdam – Zürich

De nieuwe Nightjet-treinen van de ÖBB worden vanaf december ook ingezet op de route Amsterdam – Zürich en Hamburg – Zürich. Dat maakte Kurt Bauer, hoofd langeafstandstreinen bij de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB, woensdag bekend bij de feestelijke aankomst van de eerste nieuwe Nightjet in Nederland.

Ontbrekende rijtuigen

Tot nu toe wordt de nachttrein naar Zürich gereden met rijtuigen van de Zwitserse spoorwegen SBB. Met de komst van de nieuwe treinen komt daar verandering in. ÖBB neemt dan de volledige exploitatie en het materieel op zich.

De afgelopen jaren verliepen niet zonder problemen. Zeker in 2023 en 2024 deden zich regelmatig tekorten voor bij de inzet van lig- en slaaprijtuigen. “Er ontbraken geregeld rijtuigen, wat leidde tot ongemak voor reizigers,” stelt redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl. Reisorganisatie Treinrondreis.nl besloot om die reden de nachttrein naar Zwitserland voorlopig uit het aanbod te halen. “Zeker in de eerste helft van 2024 ontbrak vrijwel dagelijks een slaaprijtuig”, weet Van Kuijeren.

Nieuwe treinen

Volgens Bauer is de situatie inmiddels gestabiliseerd, maar hij benadrukt dat de huidige problemen onder verantwoordelijkheid van de SBB vallen. Met de inzet van het nieuwe materieel vanaf december moeten die problemen definitief tot het verleden behoren.

De nieuwe Nightjet bestaat, naar verwachting, uit één treinstel van zeven rijtuigen: twee slaaprijtuigen, drie ligrijtuigen, een multifunctioneel rijtuig, en een zitrijtuig. Daarnaast worden enkele losse zitrijtuigen aan de trein gekoppeld.

Met het nieuwe materieel verdwijnen de traditionele zespersoons couchettes en de driepersoons slaapcompartimenten. Daarvoor in de plaats komen onder meer moderne tweepersoonscabines en innovatieve minicabines voor individuele reizigers. De nieuwe slaapcoupés beschikken bovendien over een eigen toilet – een verbetering ten opzichte van het huidige materieel.

Basel – Malmö

De vrijgekomen SBB-rijtuigen zullen worden ingezet op een nieuwe nachttrein tussen Basel en Malmö, waarmee Zwitserland en Zuid-Zweden weer rechtstreeks per nachttrein met elkaar verbonden worden.

De nachttrein tussen Amsterdam en Zürich rijdt sinds 12 december 2021 en wordt deels onder de Nightjet-vlag en deels als DB-Intercity geëxploiteerd. Vanaf december 2025 komt er dus een volledig nieuw hoofdstuk voor deze verbinding.

This post was last modified on 29 mei 2025 18:27

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug