fbpx
Foto: DB / Kai Michael Neuhold

Nieuwe staking in Duitsland aangekondigd, machinisten leggen dinsdag werk neer

10 mrt 2024 21:54

Treinmachinisten van de Deutsche Bahn hebben een zesde stakingsronde aangekondigd in een langlopend loongeschil. De staking behelst 24 uur, van dinsdag 2.00 tot woensdag 2.00 uur. Zowel in het regionale verkeer als het langeafstandsverkeer én bij de goederenafdeling leggen machinisten het werk neer.

De vakbond GDL zei zondag dat de staking bij de vrachtdivisie van Deutsche Bahn maandag om 18.00 uur begint, terwijl de machinisten van passagierstreinen dinsdag om 02.00 uur beginnen. De staking bij DB Cargo duurt ook 24 uur en is dus eerder afgelopen. Volgens de vakbond heeft de directie van DB de stakingen over zichzelf afgeroepen, door niet in te gaan op een deadline van de vakbond.

Ook Lufthansa

De Duitse transportsector heeft de laatste tijd op verschillende fronten te maken gehad met stakingen, waar miljoenen reizigers last van hebben gehad. Dit weekeinde riep ook de vakbond voor cabinepersoneel van vliegmaatschappij Lufthansa zijn leden op om dinsdag en woensdag te staken. Ook hier gaat het om een loongeschil.

Op het spoor is het de zesde grote staking in korte tijd. De langste staking was in januari, toen machinisten bijna zes dagen het werk neerlegden. Daarna werd afgesproken om tot 3 maart niet meer te staken, maar in de tussentijd kwam het niet tot een akkoord.

Internationale treinen

De staking treft wederom passagiers die van Nederland naar Duitsland of andersom willen reizen. Het internationale treinverkeer wordt immers ook getroffen. Direct naar Berlijn of Frankfurt reizen is bijvoorbeeld niet meer mogelijk, en het beperkte aantal treinen dat in Duitsland nog rijdt, is waarschijnlijk al volgeboekt.

112 gedachten aan “Nieuwe staking in Duitsland aangekondigd, machinisten leggen dinsdag werk neer”

  1. Anoniem schreef:

    Stoppen met de IC Berlijn?

    1. Hanzeboog schreef:

      Welnee. Dan duikt een andere vervoerder in het gat. Zie bijvoorbeeld Trenitalia en SNCF.

      Maar wie weet is een andere vervoerder tussen Berlijn – Amsterdam een prettige verassing. Die zal minder luisteren naar de gemeentes in Duitsland en Nederland die niet overgeslagen wilt worden door de internationale trein naar Berlijn. Waardoor de totale reistijd mogelijk onder de 5 uur en 30 minuten komt.

      1. Oscar schreef:

        > Welnee. Dan duikt een andere vervoerder in het gat. Zie bijvoorbeeld Trenitalia en SNCF.

        Zie bijvoorbeeld easyJet, FlixBus en PKW. Vervoerders die niet staken.

        > Die zal minder luisteren naar de gemeentes in Duitsland en Nederland die niet overgeslagen wilt worden door de internationale trein naar Berlijn.

        Alleen jammer dat er op het spoor ook nog andere vervoerders actief zijn. Als met hen geen rekening wordt gehouden, wordt elke op plek A gewonnen minuut in plek B verboemeld.

        > Waardoor de totale reistijd mogelijk onder de 5 uur en 30 minuten komt.

        Dat is met het vliegtuig al mogelijk, en onze kinderen hoeven omwille van het milieu het vliegtuig niet meer links te laten liggen, omdat dit dan elektrisch is.

  2. Wouter G schreef:

    Mooie timing voor Twentenaren, gezien dinsdag ook in Twente gestaakt wordt bij de bussen

    1. Joep schreef:

      De staking in Twente is inmiddels van de baan….

  3. Brabo schreef:

    Het geld stroomt bij Flixbus binnen.

    1. Anoniem schreef:

      Bravo!

      1. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

        Dat is een andere vervoerder.

    2. Anoniem schreef:

      Het DB-management roept het over zich zelf af.
      Dat ze nu maar eens met een goed aanbod komt aan de gerechtvaardigde vraag, eis van de DB- werknemers.

      1. Anoniem schreef:

        Db manamegent kan die eisen niet inwilligen, met dank aan de autolobby die elke investering in spoor tegen werkt.

        1. Baardstaart schreef:

          Autolobbyisten??? Ik noem ze vervoersrealisten!!! We weten allemaal dat personeelstekorten ook in Duitsland een rol speelt in het verval van het OV en de klimaatticket gaat de problemen ook niet oplossen. Ik zie de klimaatticket als een teken des tijds dat binnen een paar jaar verdwenen is. Duitsland is echt niet zo veel anders dan hier hoor.

      2. Rudy schreef:

        Het DB management heeft kilo’s boter op haar hoofd. Ze hebben zich de afgelopen jaren enorme boni toegeeigend. Het is niet verwonderlijk dat het personeel ook een deel van de koek wenst. De boni bij de DB zijn uitgelopen tot een publieke rel omdat alleen positieve resultaten zijn bereikt in het niet kern-bereik.

        https://www.tagesschau.de/investigativ/ndr-wdr/bahn-vorstand-bonus-100.html

        1. Baardstaart schreef:

          En dat voor een veredeld “staatsbedrijf”… Laten we wel wezen dat DB net als de NS een staatsbedrijf is. Dit kan je terecht een groot schandaal noemen. Vraag me af hoeveel de geliberaliseerde vervoerders verdienen op kun concessie’s?

      3. JanA schreef:

        In einer Moderation hatte die Bahn einen Kompromissvorschlag akzeptiert. Dieser sah vor, die Arbeitszeit bis 2028 in zwei Schritten auf 36 Stunden zu senken. Die GDL lehnte ab und ließ die Gespräche scheitern.

  4. Thom Heerdink schreef:

    Is het nog niet klaar met die stakingen? Dit is gewoon moedwillige sabotage van de maatschappij, samenleving en economie. Gewoon die vakbond aanpakken. Gewoon regels geven, en bij overtreding die hele toko ontbinden. Dan piepen ze wel anders.

    Staken mag, maar dit wordt te gortig, dat snapt iedereen!

    1. AOb tnv Eddie Kokhuis schreef:

      Ongelooflijk, wat een kneusopmerking. Gelukkig bepalen leden van de bonden of ze staken of niet en hoeven zich van dit ultra rechtse gebral niks aan te trekken.

      1. Thom Heerdink schreef:

        Dit is zeker geen kneuzenopmerking. Het wordt gewoon tijd dat er eens wat gedaan wordt met stakingen. Tel eens hoeveel stakingen er de afgelopen jaren in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland hebben plaatsgevonden, en vergelijk dit eens met de afgelopen jaren? Zo erg als nu is het nog nooit geweest. En kijk ook eens hoeveel schade de economie hierdoor lijdt?

        Staken mag, maar zorg dat er dan gewoon regels komen. Nu schieten de vakbonden zichzelf in de voeten.

        Dit is gewoon staken om het staken en om het zielig doen. Soit!

        1. Anoniem schreef:

          Kneusje!

        2. Annemiek schreef:

          Het is natuurlijk ook opzettelijk slecht getimed. DB verkeert in financiële nood en het is zaak dat iedereen er de schouders onder zet. Door nu te gaan zeuren over wat minder arbeidsuren, geven ze een signaal af dat er in elk geval op het rijdend personeel en de vakbonden niet gerekend kan worden. De werkgever staat met de rug tegen de muur en de werknemers geven nog een paar trappen na.

      2. Maurice schreef:

        Vakbonden zijn de plaag van de maatschappij. Ze missen iedere realiteitszin met hun gestaak bij zwaar verliesgevende bedrijven.

      3. Opa Ties schreef:

        Beste Eddie, ik snap dat je als vakbondsman iedere willekeurige staking steunt maar bij het OV is het staken om het staken. Puur bedoeld om de vakbonden zich te laten profileren. Dat het toch al noodlijdende OV zo kapot gemaakt wordt zal de vakbonden wordt wezen.

      4. Paul Lamote schreef:

        Je kunt je misschien toch eens afvragen of dit soort stakingen wel verstandig is in een tijd dat de reizigers het OV toch al massaal de rug toe keren.

      5. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

        Ik ben wel met Thom eens. De vakbond GDL maakt keer op keer misbruik van haar machtspositie en stelt onrealistische eisen, en blijft staken. Wat mij betreft zou GDL bij wijze van spreken verboden mogen worden.

      6. JanA schreef:

        In Duitsland willen ze naar een 20 urige werkweek.

        In de toekomst zullen er dan veel minder treinen gaan rijden omdat er te weinig personeel is. Gebeurd in Nederland ook heel vaak.

        https://www.prisma.de/news/tv/Markus-Lanz-Gruene-Jugend-Sprecherin-ueber-20-Stunden-Woche-Keine-Lust-auf-viel-Arbeit-finde-ich-total-vernuenftig,47537314

    2. Ricardo schreef:

      Er zijn al regels rondom stakingen en daar houden de vakbonden zich aan, als DB van mening is dat dat niet zo is staat het DB vrij om naar de rechter te stappen die er dan een uitspraak over zal doen.

      1. Otto schreef:

        Als de vakbonden het OV kapot willen staken zijn ze daar vrij in. Of dat (ook voor hun leden) verstandig is is natuurlijk een andere vraag.

        1. Bert Sitters schreef:

          Het zijn de leden die bepalen: wel of geen staking.

        2. Opa Ties schreef:

          @Bert Sitters
          In Duitsland is kuddegedrag binnen de vakbonden de norm.

        3. Annemiek schreef:

          @Bert Sitters. Op de vraag of leden willen staken zijn twee antwoorden mogelijk: ‘ja’ en ‘ja’. Voor de vraag überhaupt voorgelegd wordt, zijn de media en de leden al voorgekauwd dat ‘ze’ het niet langer pikken. En degenen die eigenlijk wel tevreden zijn, laten zich vervolgens gemakkelijk overreden. Niet in de laatste plaats om niet als saboteur met de nek aangekeken te worden. In de basis zijn het de vakbondhardliners, die de schurft aan hun werk hebben en de gehele schuld van hun miserabele bestaan op het bordje van de werkgever leggen, die bepalen dat er gestaakt wordt. Bij een werkgever die langs de financiële afgrond bivakkeert een 35-urige werkweek claimen, is gewoon ronduit asociaal. Zeker als dat voortdurend gebeurt over de rug van de klant.

        4. Anoniem schreef:

          @Annemiek vanwege haar repliek@bert.
          Wat ben je weer denigrerend, mensverontachtend bezig.
          Dat taalgebruik dat gene bij de opening van het holocaustmuseum keer op keer gezegd werd.
          Zulke woorden leiden tot datgene mensen NOOIT MEER willen!
          Maar helaas zie alle ellende waar dat taalgebruik ook hedentendage toegeleidt.

        5. Anoniem schreef:

          Vandaag museumpje pikken in Dusseldorf.

        6. Annemiek schreef:

          @Anoniem. Wel ja, het moet niet gekker worden. Helaas ben je te dom om inhoudelijk te reageren, anders zou ik je ertoe uitdagen.

        7. Bert Sitters schreef:

          Annemiek was natuurlijk aanwezig bij de ledenvergadering van de de Duitse machinistenbond om hoogst persoonlijk getuige te zijn hoe de besluitvorming verliep.
          In ieder geval was “anoniem” niet in het …….museum in Düsseldorf, maar zat hij in zijn achterkamertje weg te dromen in zijn fantasie achter zijn PC.

  5. Bert Sitters schreef:

    Ook in Duitsland is krapte op de arbeidsmarkt.
    Als de arbeidsvoorwaarden niet beter worden, dreigt een gigantisch uitstroom van personeel. Dan moeten de achtergeblevenen nog meer gaten vullen.
    Als DB het eens is met de staking, kan het bedrijf naar de rechter stappen.

    1. Realisme graag schreef:

      Als de loonkosten onbetaalbaar worden zal er een gigantische uitstroom uit de sector komen, maar dan gedwongen. Dat er personeelsschaarste is betekent nog niet dat er geld is voor onbeperkte loonsverhoging.

      1. Baardstaart schreef:

        En je hebt nog genoeg andere sectoren die we belangrijk vinden met een stevig personeelstekort. De belangrijkste in deze tijd is vergrijzing, dus zorg, politie, onderwijs, …. Dus naast de concurrentie met het bedrijfsleven heeft het OV ook concurrentie met andere overheids gerelateerde nutsdiensten. Een verstandige overheid richts zich dan op diegene, die het niet zelfstandig kunnen redden en diegene, die het zelfstandig kunnen doe je minder voor. Qua vervoer betekent dat je accepteert dat de automobiliteit toeneemt en het OV zich echt gaat richten op vervoersonzelfstandigen.

      2. Bert Sitters schreef:

        De realiteit is dat een van effecten van vrije marktwerking is dat als als de vraag veel groter is dan het aanbod, de prijzen gaan stijgen.

    2. Hanzeboog schreef:

      Kan niet in de keuken van DB kijken. Maar je kunt niet goed gaat met DB en op het spoor. De Merkel regering had gigantische investeringen gedaan voor 10 jaar. Zien wat op lange termijn het effect wordt.

      En dan nu een staking erbij. Dat is hun goe recht In Duitsland wordt er niet elke keer gestaakt. Maar het wordt er niet beter op met DB. Genoeg ICE. Maar de prestaties blijven achter.

      1. Realisme graag schreef:

        Die “investeringen” van Merkel bleken alleen niet afgedekt te zijn met geld. De huidige regering heeft nu pas geleden laten weten dat die “investeringen” gedeeltelijk geschrapt worden omdat er geen geld voor is.

  6. Bert Sitters schreef:

    Ook bij Lufthansa hangt een staking in de lucht.

    1. Anoniem schreef:

      Een gerechtvaardigde staking.
      Lufthansa heeft in 2023 een van haar hoogste winsten ooit behaald.
      De werknemers hebben tijdens Corona bijgedragen (middels loonoffer) in het overleven van de luchtvaartmaatschappij.
      Een/de tegenkracht tegen neo-liberale asociale werkgevers zijn georganiseerde werknemers.

    2. baardstaart schreef:

      Gelukkig zijn er genoeg andere luchtvaartsmaatschappijen. Vliegen is de toekomst voor het lange afstandsvervoer.

  7. Nemes schreef:

    Rijden morgen de regionale niet-DB lijnen vanuit Arnhem en / of Venlo wel naar Düsseldorf? Weet iemand hoe dat met de eerdere stakingen ging?

    1. Erno-Berk schreef:

      In principe rijden Eurobahn (RE13 en RB61) en Vias (RE19) wel. Ook de Snelbus Groningen-Leer rijdt. De RB64 Enschede-Münster zou 1x per uur rijden (zonder spitsversterkers tussen Gronau en Münster) en de RB51 Enschede-Dortmund rijdt 1x per 2 uur.

      1. Joep schreef:

        Rijden de treinen vanuit Enschede wel? Die zijn namelijk ook van DB. Vanuit Hengelo rijdt de RB61 van Eurobahn naar Bielefeld wel gewoon.

    2. Brabo schreef:

      Waarom zouden die niet rijden? Die hebben toch niets met een staking bij een heel ander bedrijf te maken.

      1. Anoniem schreef:

        Omdat bij eerdere stakingen de treinbegeleiders het werk ook neerlegden en dan geen enkele trein meer kan rijden op dat stuk spoor.

        1. JanA schreef:

          Onzin. Goederentreinen(niet DB) reden gisteren gewoon in Duitsland.

  8. Anoniem schreef:

    Hoeveel zijn de kosten om de 35-urige werkweek te realiseren?
    Of.
    Hoe kan het DB- management de financiering realiseren?
    Haar produkt moet betrouwbaar en punctueel zijn.
    Hiervoor zijn materiaal en personeel nodig.
    Verwaarloost DB-management dat dan loopt het produkt grote schade op.
    DB heeft geen goede naam en met het niet oplossen van het arbeidsconflict kan ze
    misschien wel miljarden van haar Goodwill afschrijven meer dan het verlies aan inkomsten vanwege destaking.

    1. Anoniem schreef:

      DB management moet de sommen maken/haar werk doen.

    2. Annemiek schreef:

      Tegelijk zou je verwachten dat een staker zich het volgende afvraagt: Is mijn absurde eis het op dit moment waard om de gehele spoorsector nog meer reputatieschade toe te brengen, waardoor de toekomst van mijn in financiële nood verkerende werkgever (die het letterlijk iedere maand mogelijk maakt in mijn levensonderhoud te voorzien) nog onzekerder wordt? Of gaan we eindelijk een keer keihard aan het werk en.claimen we een te rechtvaardigen deel van de winst, zodra die er is?

      1. Anoniem schreef:

        De gerechtvaardigde eis dient het management te beantwoorden door de juiste sommen te maken.
        Het falen van het DB management leidt tot gezondheids- en reputatieschade waarmee DB werknemers dag in, dag uit mee te maken hebben.

        1. Anoniem schreef:

          Ik ben bereid 0,10 E per treinreis extra te betalen.
          Begin maar te rekenen.

        2. Baardstaart schreef:

          @Anoniem

          €0,10 per treinreis of €0,10 per km treinreis.

  9. Anoniem schreef:

    Er moet binnen economische opleidingen een visie/ wegwijs komen om de 25-urige werkweek te realiseren.

    Het geld is er.

    Dan moeten de rijken de middenklasse maar niet meer leegzuigen.

    En de rijken niet meer graaien.

    1. Opa Ties schreef:

      En we raaskallen gewoon door.

      1. Anoniem schreef:

        Zit je ook aan de koffie?
        Toch wel met een cookie.

    2. Baardstaart schreef:

      Zet de drukpersen maar lekker aan en iedereen multimiljardair, zoals in Weimar en in Zaire… Niet klagen als je geen brood kunt kopen van je miljarden.

    3. JanA schreef:

      @Anoniem,
      Stop met die onzin. Er zijn een beperkt aantal mensen beschikbaar.
      Oneindig veel geld beschikbaar stellen gaat niet helpen.

  10. Anoniem schreef:

    Visie:
    25 urige werkweek in 2032.
    Alle CO2 subsidies in 10 jaar tot nul.
    Iedereen in Nederland een menswaardig bestaan.

    1. Anoniem schreef:

      En natuur OV zoals in Luxemburg.
      Per 01.01.2026

    2. Baardstaart schreef:

      Zeker iedereen zijn natje en droogje en een mentaal vegetatief bestaan leiden. Net als in de DDR.

      Daarbij kan het Nederlandse spoorweg (ook als we op een miraculeuze manier aan voldoende personeel kan komen en nog meer miraculeuze personeel voor je 25 urige werkweek.) gratis OV helemaal niet aan. Waar wil je alle treinen dan laten rijden?

      Ze bouwen zeker ook muren om mensen met bewapend personeel om te voorkomen dat mensen uit deze utopie (lees dystopie) kunnen ontstappen. Ook net als de DDR.

  11. Paul Lamote schreef:

    Het is bekend dat de bodem van de stakingskas van de GDL in zicht is, dus meer dan nog een enkele keer een dag staken zit er niet in. DB wacht rustig af tot de GDL noodgedwongen een slecht compromis zal moeten tekenen.

    1. Ruud schreef:

      De GDL heeft laten weten te willen overgaan op korte, regionale stakingen en niet langer nationaal te staken. Het geld raakt op.

  12. Rudy schreef:

    We hebben een vlechtwerk van subsidies en belastingen rond vervoer gemaakt. Hierdoor zijn reëele prijzen onmogelijk geworden. Over het algemeen is vervoer veel te goedkoop. Over het algemeen geldt dat infrastructuur voor vervoer extreem duur is en dat milieu- en gezondheidsschade niet verrekend worden.

    Vliegen: vliegen is vrijgesteld van belastingen en acccijnzen en er wordt vrijwel niets betaald aan milieu- en gezondheidsschade.

    Auto: ook de auto wordt zwaar gesubsidieerd. Ja, de rijkswegen worden betaald uit de belastingen. Het probleem zit bij provinciale wegen die hoofdzakelijk betaald worden uit de algemene middelen en de gemeentelijke wegen die hoofdzakelijk betaald worden uit de algemen middelen en de onroerendzaakbelasting. Verder wordt vrijwel niets betaald voor de milieu- en gezondheidsschade.

    Binnenvaart: de binnenvaart betaalt vrijwel niets voor onderhoud en aanleg van vaarwegen.

    Het is de vraag wat een redelijk salaris is voor spoorwegpersoneel. Het is duidelijk dat vervoer duurder moet worden zodat er een rem wordt gezet op globalisering en milieu- en gezondheidsschade. In dat geval komt er ook salarisruimte voor personeel beschikbaar.

    Echter er is voorlopig geen enkel uitzicht op een reëele beprijzing van alle vormen van vervoer.

    1. Rudy schreef:

      Vergelijk eens de vervoersprestaties van ICE personeel met de vervoersprestaties van piloten en stuwardessen. Het is dan volkomen duidelijk dat in de luchtvaart overbetaald wordt of dat bij de spoorwegen onderbetaald wordt. De balans van een redelijke salariëring is volkomen zoek. Maar kijk ook eens naar het grondpersoneel in de luchtvaart; dat zijn de echte minimumlijders.

      1. Anoniem schreef:

        Als Bahncard100 en Every-Day-Ticket reiziger (ik het het Deutschland uit solidariteit naast mijn Bahncard100) ben ik het volkomen met u, Rudy eens.
        De piloten gelijk chirurgen hebben dankzij hun categoriale vakbond hun arbeidsvoorwaarden bedongen/afgedwongen.

      2. Brabo schreef:

        In de luchtvaart is de arbeidsproductiviteit veel hoger dan bij het spoor. Een vliegtuig is in twee uur van Amsterdam in Wenen (twee uur loon), een nachttrein doet er zestien uur over (zestien uur loon). De gebrekkige arbeidsproductiviteit bij het spoor is het grote probleem.

        1. Rudy schreef:

          Dat verhaal van arbeidproductiviteit klopt niet. Op een trein zit één machnist, op een vliegtuig twee piloten. Een trein heeft gauw 10 x 80 = 800 zitplaatsen, een vliegtuig hooguit 250. Bovendien als we jouw redenering volgen moet het salaris van een trambestuurder drastisch omlaag.

        2. Realisme graag schreef:

          In de nachttrein naar Wenen zitten de gemiddeld 250-300 reizigers en daarvoor is permanent 10 man personeel aanwezig..

        3. Otto schreef:

          @Rudy
          Een ICE is gemiddeld ongeveer voor 50% bezet, in de luchtvaart is de gemiddelde bezetting rond de 90%. En dan is de ICE nog een uitzondering, gewone treinen komen meestal niet verder dan 30% bezetting.

        4. Annemiek schreef:

          Otto, een nachttrein op het Nederlandse deel van het traject kent buiten het hoogseizoen nog geen bezetting van 5%. Vaak is het maar een handje vol. In Brussel kijken ze met verbazing naar de twee spooknachttreinen naar Berlijn. Het is geen uitzondering als er niemand instapt.

        5. Bert Sitters schreef:

          Op een 737 met 140 tot 180 zitplaatsen zijn zes personeelsleden aan boord. Maar er zijn veelvouden en veelvouden aan mensen nodig om een toestel te laten vertrekken en te landen en alle passagiers aan en van boord te krijgen.
          Een ICE kan na een stop al na een paar minuten vertrekken een vliegtuig heeft echter veel meer tijd nodig. Een trein naar Amsterdam naar Frankfurt-am-Main kan onderweg een aantal keren stoppen dus veel flexibeler inzetbaar dan een vliegtuig.
          Voor een luchtverbinding met deze tussenstops zou dit meer tijd kosten dan met de trein. Dus moet je van Amsterdam naar Düsseldorf en Keulen aparte vliegtuigen inzetten terwijl het met een trein kan.
          Een vliegruig gebruikt onevenredig veel brandstof om vanaf de startbaan op kruisvluchthoogte te kopen. Dus is dit voor korte vluchten een groter substantieel deel.

      3. Annemiek schreef:

        Wat is dit voor een rare vergelijking? Maar wat een beginnende stewardess bij KLM netto op het loonstrookje ziet, verschilt (ondanks de mindere aantrekkelijke randvoorwaarden en grotere verantwoordelijkheid) niet zoveel met het loon van een beginnende conducteur.

        Het vak van machinist verschilt ontzettend veel met dat van een piloot. Je vergelijkt dan een lage MBO-functie met een HBO+-functie. Als een piloot niet direct bij KLM aan de slag kan, verdient die jaren onder het minimum, ondanks de tonnen schuld die piloten maken tijdens hun opleiding, die ze moeten doen naast een HBO- of iniversitaire opleiding. De opleiding tot machinist is een soort cursus voor relatief simpel werk. Beter te vergelijken met het niveau van een vrachtwagen- of buschauffeur. En in verhouding daartoe zijn de lonen en omstandigheden van een machinist superieur.

        1. Anoniem schreef:

          De lonen tot 1x modaal moeten met 15% in een jaar omhoog om de denivellerende voorsprong van 1,5X modaal en meer voor een gedeelte terug te halen.
          Werknemers moeten met hun inkomen met een 35-urige werkweek een menswaardig leven kunnen leiden en met 58 jaar met AOW gaan.
          Dat is iets waar een taak ligt voor Geert Wilders, onze grote leider.

        2. Baardstaart schreef:

          @Anoniem.

          Straks betaalt iemand met een hoger inkomen zoveel vaste lasten en belasting dat ze straks niet meer overhouden dan een bijstandsgerechtigde met alle toeslagen. En dan gaat niemand meer werken.

        3. Simon schreef:

          @ Annemiek
          De opleiding tot machinist is tegenwoordig een normale beroepsopleiding, dat wil zeggen:
          − De opleiding is zo kort mogelijk.
          − Het slagingspercentage is zo hoog mogelijk.
          − Wie in zijn proefperiode teveel fouten maakt vliegt eruit.
          Daarna kun je besluiten gewoon je ding te blijven doen.
          Zo’n machinist noem je een ‘krukkendraaier’.
          Je kunt jezelf ook verder ontwikkelen door je kennis en vaardigheden uit te breiden en net als in andere beroepen ga je dan ook meer verdienen.

      4. Tim H schreef:

        @Rudy
        Machinist en conducteur zijn functies op MBO3 niveau en dan moet je de salariëring vergelijken met wat in andere sectoren wordt betaald voor iemand op MBO3 niveau (uiteraard los van de toeslag voor onregelmatig werken).

        Als je kijkt wat iemand met MBO3 in het bedrijfsleven gemiddeld verdient dan mag het spoorwegpersoneel echt zijn handen dichtknijpen zeker als je bedenkt dat de arbeidsproductiviteit op het spoor op zijn zachtst gezegd nogal laag is.

        1. Realisme graag schreef:

          Om een idee te geven, bij MBO3 praat je over beroepsopleidingen als kapster, monteur, schoonheidsspecialiste, metselaar, beveiliger, schoenmaker, dakdekker, kok, stratenmaker, etc.

    2. Anoniem schreef:

      Tegenover uw analyse is het geklaag, verwijten aan, neo-libeale onkunde, domrechtse praat van Annemiek duidelijk uitgesproken.
      Respect!

      1. Annemiek schreef:

        Hildebrand, kun je deze troep verwijderen?

        1. Anoniem schreef:

          Dat werd gisteren bij holocausrmuseum opening
          ook over gesproken, gewaarschuwd.
          Mensen die zich aanmatigen dat hun zienswijze/visie de juiste is en dan vervolgens plannen die mensen die hen tegenstaan te elimineren.
          In welke hoek je zit is duidelijk, Annemiek.

        2. Annemiek schreef:

          En bovenstaande bagger ook graag. Die gast is niet goed snik.

      2. Baardstaart schreef:

        Als links een ding goed in is, is het uitsluiten en het discrimineren van mensen die het niet eens zijn met de linkse kerk. Heb in de Coronatijd die prima kunnen ervaren en sindsdien stem ik FvD, omdat de vrijheid mij lief is alsmede de vrijheids van meningsuiting ̇

        1. Anoniem schreef:

          Mee oneens.
          Wat ik van rechts weet dat de ene de andere nix gunt.
          En alleen maar ten koste van anderen hun leeg bestaan vullen.
          Het zijn prooidieren die elkander verschalken.De erfhouders van het gedachtegoed van slavendrijvers, ikke en de rst kan stikken mentaliteit.

        2. Anoniem schreef:

          Mee oneens.
          Wat ik van rechts weet is dat de ene de andere nix gunt.
          En alleen maar ten koste van anderen hun leeg bestaan vullen.
          Het zijn prooidieren die elkander verschalken.De erfhouders van het gedachtegoed van slavendrijvers, fascisme, ikke en de rest kan stikken mentaliteit.

        3. Anoniem schreef:

          Misschien wordt door DB management meegelezen over de oplossing in Twente.

  13. Anoniem schreef:

    Morgen ga ik naar het Haus der Geschichte in Bonn.
    Met de trein natuurlijk.
    Om de hoek bij Bonn UN Campus.
    Entree: gratis.

    1. Annemiek schreef:

      Is het een idee om dit soort zaken voortaan met vrienden of gelijkgestemden te bespreken of op te schrijven in je dagboek?

      1. Anoniem schreef:

        Ik reis graag.
        Te voet, fiets, bus, trein.
        CO2- minimaal.
        En treinreiziger is een platform waar ik graag mijn reiservaringen deel.
        Waar ik me ook sterk maak voor OV voor iedereen.
        Niet voor vervoer dat ten koste gaat van mens, natuur en klimaat.
        Ik heb mijn hele leven langs mijn middelbare schooltijd mij sterk gemaakt voor milieuvriendelijk OV en 25- urige werkweek.
        Voor vrijheid en blijheid voor iedereen.

        1. Baardstaart schreef:

          Sinds ik in de Coronatijd noodgedwongen door de realiteit van links onder mijn ogen een enorme vorm van geloofsafval gekregen. Ik ben het geloof in veel linkse praatjes ook totaal verloren.

          En voor die tijd had ik al veel twijfels over de effectiviteit van de zgn klimaatmaatregelen en nu is de grondige twijfel of onze CO2 nu werkelijk zo een grote invloed heeft op de feitelijke klimaatverandering. Ijstijden en warme periodes zijn er ook altijd al geweest. Ik zie wel dat het Stikstof beleid en het weghalen van de boerenstand alleen tot fikse problemen leidt, open grenzen helemaal niet zo een goed idee is en dat het dwingen mensen te vaccineren met een experimenteel mRNA vaccin een zeer groot misdrijf is.

          Verder kan je gratis OV willen, maar als personeelstekorten en zelfs tekorten aan bepaalde grondstoffen de spelbrekers zijn van een aantrekkelijk groeibeeld voor het OV, zou je de realiteit onder ogen moeten zien en dus dan het volgend beste ding doen en dat is de aanpak van vervoersarmoede door vervoerssonzelfstandigen en proberen met volledige automatisering in drukke gebieden als de randstad zoveel mogelijk zelfrijdend OV te maken, zoals een volledig automatische metro/trein tussen Dordrecht en Amsterdam. En accepteren dat de rest allemaal de auto neemt.

          En dat mensen stimuleren om kleinere afstanden de fiets te pakken of te lopen vind ik wel een goede zaak. Maar besef wel dat een gezin met beide werkende ouders iedere week hun auto volpakken met boodschappen dat die boodschappen niet in een paar fietstassen passen.

          Wanneer de idealen veel te ver van de realiteit aflopen gaat het goed mis en uiteindelijk worden idealen ingehaald door de realiteit.

          Ik stem tegenwoordig FvD.

  14. Anoniem schreef:

    Een eigen mening naar voren brengen is iets anders dan anoniem geschreeuw, of het nu van links of rechts komt. Gevaarlijke geheime diensten opereren ook anoniem. Gevaarlijk aanjagers van oproer doen het ook anoniem. Bedreigingen en aanslagen zijn anoniem.
    Ik ben voor een samenleving met open vizier.

    1. Bert Sitters schreef:

      ik drukte te snel op “Reactie plaatsen”. Deze reactie is van mij.

      1. Anoniem schreef:

        Dat is te waarderen.

    2. Baardstaart schreef:

      Een verplichte inlog met een vaste alias of naam en een check of je mailbox daadwerkelijk bestaat is geen slecht idee. Dat houdt in elk geval de trollen van dit forum.

      1. Anoniem schreef:

        En wat met al die anti -OV lui op treinreiziger dan?
        Die niet anoniem hier fake news, onzin onware feiten verkondigen of haat en hetze zaaien?

        1. Bert Sitters schreef:

          Dat geeft jou niet het recht om anoniem zo wild om je heen te slaan en ook nog volkomen off topic te gaan. Niemand neemt jou zo echte serieus

        2. Baardstaart schreef:

          Als het OV totaal niet naar behoren functioneert mag je daar terecht zeer kritisch over zijn.

          Ook mag je zeer kritisch zijn over personele problemen in het OV (en uiteraard ook elders). En als overheden en de reizigers niet de portomonee willen trekken voor de steeds verder uit de pan rijzende OV kosten moet je dan eerlijk in zijn en accepteren dat de eigen auto de komende tijd helaas veel meer toekomst heeft.

          Het aanleggen van nieuwe lijnen heeft alleen zin als de OV bedrijven deze lijnen goed kunnen bedienen. Nu hebben OV bedrijven al flinke moeite om de huidige lijnen te bedienen, terwijl nieuwe investeringen op het spoor steeds sneller steeds duurder worden. Voor het electrificeren en het gedeeltelijk dubbelsporig maken van de Maaslijn wordt 400 miljoen uitgetrokken. Je mag zeker afvragen of zoiets economisch dan wel sociaal-maatschappelijk terugverdiend wordt. OV is en blijft een nutsfunctie, dus winst is niet het doel, maar voor betaalbaarheid moet toch wel een redelijk deel uit ticketverkoop komen.

          Verder is het ook terecht dat mensen verbolgen zijn over de chantage actie van Wouer Koolmees en concorten om zonder zelf iets aan verbetering te doen bij de overheid aan te kloppen. Met chanteurs moet je niet in zee gaan en ook als dit het OV nog meer schade berokkent.

          Verder heb ik meer dan eens gezegd dat er veel meer geautomatiseerd moet worden en metname het trein en metro verkeer in de randstad.

  15. Anoniem schreef:

    Lees hier graag ervaringen over treinreizen.
    Anti-OV, pro CO2-uitstoot zijn anti-treinreizen en dienen maar elders hun bestemming te vinden.

    1. Annemiek schreef:

      En wie ben jij dat je denkt dat te kunnen bepalen?

      1. Anoniem schreef:

        Ik ben voor het algemeen belang.
        Tegen zij die ten kosten van mens, natuur en klimaat alleen voor ikke en de rest kan stikken zijn.
        Ik ben een dagelijkse gebruiker van OV, een treinreiziger.

        1. Annemiek schreef:

          Zucht

        2. Baardstaart schreef:

          Als er een blik personeel, zowel voor het rijden van diensten als het onderhoud van dat alles kan open trekken en ditto voor alle andere belangrijke diensten in onze samenleving kunnen we idd het OV laten groeien. Maar de realiteit nu is dat er een chronisch personeelstekort is (ook in andere sectoren) en de kosten van het OV de laatste jaren enorm zijn gestegen, terwijl niemand (noch de reiziger, noch de overheid) die wil betalen zal je uiteindelijk toch pragmatisch moeten handelen en als overheid prioriteiten moeten stellen. Dat dit minder leuke consequenties heeft is duidelijk.

          Verder wil ik ook nog even wijzen op de gevolgen van het niet zo effectieve klimaatbeleid. Ik wil je wijzen op de grote milieuproblemen van accu’s van electrische voertuigen alsmede de uiterst beroerde arbeidsomstandigheden in de Congo. Veel kinderslaven arbeid en ook een gemiddelde leeftijd van 20 jaar!!! Verder zijn windmolens slecht voor het milieu (zowel de zee als de land varianten) en zijn de bladeren niet te recyclelen. Ook afgewerkte zonne panelen zijn heel slecht te recyclelen.

          Verder staan de ontwikkelingen in het verschonen van brandstof motoren en alternatieve brandstoffen ook niet stil en hier verwacht ik veel meer van dan van de windmolens en zonnepanelen. Verder ben ik weldegelijk voorstander van CO2 arme stroom in de vorm van kernenergie en ik zie aardgas als een verantwoorde transitie brandstof. Klopt dat kernafval 3000 jaar radioactief blijft, maar het is gelukkig wel betrekkelijk weinig en mensen zijn alert op de risico’s van kernafval.

          Het huidige energie, klimaat en stikstof beleid zorgt dat de gehele economie in NL vastloopt en we onze eigen voedsel voorziening in de waagschaal stellen. We hebben als gezien hoe de Oekraine oorlogen leidde tot oorlogen in Afrika. Ook is het ondernemersklimaat in NL snel aan het verslechteren en zonder economie kunnen we ook geen nutsdiensten etc draaien.

          Uiteraard moeten we zo schoon mogelijk werken en investeren in minder milieubelastende technieken.

        3. Bert Sitters schreef:

          Volgens mij is deze anoniem een ordinaire mol die met een irritante wijze van reageren het OV in discredit tracht te brengen en een normaal spel van repliek en dupliek probeert te vestoren.

        4. Bert Sitters schreef:

          Er zit een wereld van verschil tussen de hobby van anoniem en het algemeen belang.

  16. Anoniem schreef:

    @Baardstaart.
    Werk jij met chatgpt?

    Trouwens waar Nederland staat kan je ook de wereld, ja de onze, ook de jouwe beter (laten) schrijven/ lezen

    1. Baardstaart schreef:

      Ik ben niet zo modern hoor. Ben wel neurodivers, dus hierdoor kan mijn woord en taalgebruik ook anders zijn. Daarbij laat ChatGPT zover ik weet al helemaal niet in met politieke zaken, terwijl ik regelmatig politieke zaken benoem.

      1. Anoniem schreef:

        Nou respect voor je taalgebruik.
        Echter niet inzake de inhoud.

  17. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Geen trein, geen vliegtuig, dus allemaal met de auto op de Autobahn und viel Stau. En de vergrijzing ? Stimuleren dat het hebben van kinderen (maken) beloond wordt met vergoedingen en faciliteiten zodat ze over x jaar genoeg kinderen hebben die als volwassene het gat kunnen opvullen van mensen die ooit kind waren geweest en nu gaan rentenieren in Duitsland… en misschien ook wel elders in Europa.

    1. Anoniem schreef:

      Beste Frans, 90% van de AOW-ers hebben genoeg geld om een luxueus leven te leiden.
      Laat ze dat gewoon opmaken.
      Zie nrc.nl artikel Flip van Kam.
      En kijk gewoon wat je aan inkomen en vermogen hebt.

    2. Anoniem schreef:

      Dan moet de wereld in de toekomst leefbaar zijn.
      En dat wordt moeilijk met de klimaatbreakdown.
      Doe wat voir je kinderen en kleinkinderen.
      Stop de CO2 subsidies.
      Consuminder.

Reacties zijn gesloten.