fbpx
(c) Bjorn Keith / Shutterstock

Nieuwe storing op spoor Schiphol voorbij

Na opnieuw een storing op het spoor bij Schiphol rijden de treinen maandagochtend weer volgens schema van en naar de luchthaven. Zondagmiddag kwam het treinverkeer stil te liggen door een defecte bovenleiding.

Zondagmiddag reden er door de kapotte bovenleiding eerst helemaal geen treinen van en naar station Schiphol Airport. Later was er alleen mondjesmaat treinverkeer mogelijk. Na een reparatie in de nacht van zondag op maandag rijden de treinen sinds maandagochtend weer volgens schema.

Ook vluchten geannuleerd

De NS raadde reizigers aan alternatief vervoer te zoeken. De storing op het spoor leidde tot drukte en vertragingen bij het busvervoer en overvolle treinen nadat er weer beperkt treinverkeer mogelijk was. De drukte had nog veel erger kunnen zijn want door het winterweer moest Schiphol op zondag veel vluchten schrappen.

Storingsgevoelig traject

Het spoor rond Schiphol is het meest storingsgevoelige stukje spoor in Nederland. Volgens Rijdendetreinen.nl waren er in 2024 307 storingen alleen al op het traject van Amsterdam Centraal naar Schiphol. In 2025 staat de teller na vijf dagen op drie storingen. Op zaterdagavond was er hinder door een wisselstoring en op vrijdagavond zorgde een defecte trein voor problemen op het traject.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

5 1 stem
Artikel waardering
39 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
S.O. de Mieter
12 dagen geleden

Bovendien is het ‘groot onderhoud’ van Schiphol van start gegaan.
Het advies van NS om alternatief vervoer te regelen blijft nog wel even van kracht vrees ik.

Sander
12 dagen geleden

Ik zou het wel interessant vinden om te weten wat er nou precies kapot ging aan die bovenleiding, en hoe dat steeds komt.

S.O. de Mieter
12 dagen geleden
Antwoord aan  Sander

Onderdelen van de spoorbaan en treinen zijn robuust en hebben bij normaal gebruik een voorspelbare levensduur. Wanneer ze onder normale omstandigheden kapot gaan is er sprake van onvoldoende preventief onderhoud/controle.

Michiel
12 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Dat is wel een hele simpele kijk op de wereld. Zeker bij bovenleiding kunnen ook externe factoren meespelen.

S.O. de Mieter
12 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

Dat is wel een heel simpele reactie.
Geeft u eens wat voorbeelden van externe factoren die een betrouwbare treindienst ,onder normale omstandigheden, bij spoor met een bovenleiding in de weg staan.

Daan
11 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Iets, een dekzeil of zo, dat door de storm van laatst van een auto in de bovenleiding geblazen wordt en de kabels stukmaakt.
Mensen die over het spoor lopen, koperdiefstal.

S.O. de Mieter
11 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Een incident, dat kan gebeuren, maar dat komt niet zo vaak voor.
Bovenleiding die regelmatig ‘gewoon’ kapot gaat, dat is niet normaal.

Daan
11 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Er waaide een storm die sterk genoeg was om meerdere vluchten af te lasten.
En 1500v bovenleiding gebruiken als een gemiddelde treinmotor 2300v nodig heeft is ook niet normaal.
Maar ja, prorail lobby’d al decennia bij den haag om dat te mogen veranderen.

S.O. de Mieter
11 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Inderdaad is storm een eenvoudige manier om zwakke plekken bloot te leggen maar dat gaat ten koste van een betrouwbare treindienst.
Als wind werkelijk een probleem was lagen de spoorlijnen in Zeeland en naar Hoek van Holland er veel vaker uit, want als het ergens kan waaien is het daar.

Daan
11 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

De havenlijn is berucht voor de vele storingen.
Maar het probleem bij schiphol is voor te ook druk gebruik waardoor alles sneller slijt en niet genoeg budget hebben voor extra preventief onderhoud.
Om je een idee te geven,
Utrecht centraal heeft ongeveer 80 treinen per uur op zo’n 20 perronsporen, schiphol heeft 56 treinen per uur op 6 perronsporen, de tunnel wordt simpelweg oververbelast.

Sterker nog, amsterdam-utrecht heeft tussen breukelen en bijlmer “maar” 34 treinen per uur over de 4 sporen gaan. Over de 4 sporen in de schipholtunnel gaan er meer dan 20 per uur extra.

Johan
11 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

… als een gemiddelde treinmotor 2300v nodig heeft….

De aansluitspanning van een elektromotor wordt naar specificatie ontworpen en desnoods omgezet. De problemen van 1500 +/- 300V op de bovenleiding zijn de hoge verliezen en het lage beschikbare vermogen (bij een gegeven afstand tot het dichtstbijzijnde onderstation).

Daan
11 dagen geleden
Antwoord aan  Johan

En er moet meer stroom door de kabels lopen (vermogen =stroomsterkte × spanning).
En daar zit een vrij harde limiet aan hoeveel kan, waar men in nederland snel tegenaanloopt, omdat er en een lage bovenleidingsspanning is en veel treinen dicht op elkaar op het spoor zitten.

Hanzeboog
12 dagen geleden

Quote:

Het spoor rond Schiphol is het meest storingsgevoelige stukje spoor in Nederland.

En één van de meest gebruikte spoor van Nederland. Zo niet de meest gebruikte spoor van Nederland.

Het wordt tijd dat Schipholtunnel inclusief station Schiphol Airport ontlast wordt. Daar kunnen ze nu al beter plannen voor maken.

Doortrekken van Noord – Zuidmetrolijn naar Schiphol/Hoofddorp is de oplossing. Dan kunnen een aantal Sprinters verdwijnen.

Tevens zou het goed zijn als bij de toekomstige Amsterdam Zuid station gekeerd kan worden. Nu rijdt alles vanaf Amsterdam Zuid door Schipholtunnel richting Hoofddorp. Dat is een enorme frequentie.

Laatst bewerkt op 12 dagen geleden door Hanzeboog
Daan
12 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Ik heb even lopen tellen op de kaart van de ns, er gaan op het hoogtepunt 52 ns treinen en 4 eurostars in beide richtingen. Voor het gemak tel ik de eurostars london-amsterdam die niet in schiphol stoppen ook mee.

Daarvan zijn er 16 sprinters (de airportsprinters) die kunnen worden vervangen door een metro.
De overige treinen rijden verder dan amsterdam door en kunnen er niet door vervangen worden.

Je kan veel beter de schipholtunnel uitbreiden voor de treinen dan een metro. Dan krijg je meer extra capaciteit dan een metrolijn.

Keren op zuid is een slecht idee. De enige trein die dat zou kunnen doen is de intercity leeuwarden/groningen -schiphol, de rest rijdt of verder door naar leiden of rotterdam (of verder) of komt niet over zuid.

En aangezien het noorden al boos is over dat er maar geen besluit wordt genomen over de lelylein én dat ze geen rechtstreekse trein meer hebben naar Rotterdam, denk ik niet dat het een goed idee is om hun trein naar schiphol ook af te schaffen.

Hanzeboog
12 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Je kan veel beter de schipholtunnel uitbreiden voor de treinen dan een metro. Dan krijg je meer extra

Ook goed. Maar is dat mogelijk? Station Schiphol is al eens uitgebreid.

Maar heb geen idee of uitbreiding met één middenperron met 2 sporen mogelijk is. Of 2 extra sporen in de hele Schipholtunnel (5900 meter).

Dat zal ook niet goedkoop zijn. En technisch ook lastig zijn.

Daan
11 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Nou ja, behalve dat de tunnels iets groter moeten zijn (vooral iets hoger), zijn de technische uitdagingen vrij vergelijkbaar. Beide vereisen een extra tunnel onder schiphol en een extra eilandperron.

Helemaal omdat beide hetzelfde beginpunt hebben, en amsterdam zuid toch verbouwd wordt, en de sporen toch al herlegd worden, dus je kan de aansluiting van de extra sporen ermee bundelen.

Baardstaart
11 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Aan een kant heb je gelijk, maar je kan zowel metro’s naar Amsterdam Centraal kunnen laten lopen en ook via Amsterdam Zuid. Een metrosysteem kan er wel voor zorgen dat er een volledige onafhankelijke backup is qua vervoersopties. Als de trein faalt heb je altijd nog de metro en ook andersom.
Verder zou je ook kunnen overwegen om de metro te kunnen doortrekken naar Leiden, netzoals men dit met de Hofpleinlijn en de lijn naar Hoek van Holland heeft gedaan. Hierdoor komt de klassieke spoorlijn wel te vervallen.

Daan
11 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ja maar als de sporen vanaf zuid afsplitsen heb je een alternatieve treinroute naar schiphol, net zo goed als met een metro.

De enige reden dat dit nu niet zo is, is omdat de stroomvoorziening gekoppeld is voor beide tunnels, maar als je die gescheiden had gehouden, dan was er al een alternatieve route geweest.

En metro’s hebben veel minder capaciteit dan treinen.
Er gaan nu 10 treinen per uur van schiphol naar leiden, waarvan 6 dubbeldekkers. Dat kan je niet met metro’s opvangen.
Daarnaast zijn metro’s ook trager omdat ze een lagere maximum snelheid hebben.

De enige reden dat het werkte bij hoek van holland is omdat veel rotterdammers daar naar het strand gingen, en die hebben een betere aansluiting op het metronetwerk dan op de trein. En die hoeven nu dus niet meer van trein naar metro te wisselen.
Dit is niet het geval tussen leiden en schiphol, waar veel reizigers door willen gaan naar den haag, of almere.

Michiel
12 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Metro zorgt helemaal niet voor ontlasten van de Schipholtunnel want die vrijgekomen treinpaden zullen opnieuw verdeeld worden voor andere treinverbindingen (zoals Schiphol – Alkmaar). Daarnaast beperkt het knelpunt zich niet tot de Schipholtunnel maar zit ook het traject Weesp – Amsterdam Zuid behoorlijk vol.

Hanzeboog
12 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

Het is dus al behoorlijk dichtgeslibd tussen Weesp – Amsterdam Zuid – Schiphol – Hoofddorp. Het is een flessenhals.

Een verbinding Schiphol – Amsterdam Sloterdijk (via Hemboog) – Alkmaar komt alleen als ProRail daar toestemming voor geeft. En die hebben de komende jaren werk genoeg met de Schipholtunnel.

Lijk me merkwaardig dat je eerst de Schipholtunnel gaat ontlasten. En vervolgens de vrijgekomen trein paden weer gaat volproppen met andere treinseries.

Jur
11 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Dat lijkt me helemaal niet merkwaardig. Vreemder zou het mij lijken om forse investeringen te doen voor extra capaciteit, maar die vervolgens niet maximaal te benutten.

De treinen hoeven niet allemaal af te takken naar het drukke spoor richting Alkmaar, maar kunnen ook af takken naar Hoorn over minder druk spoor. Als het past bij Zaandam.

Als ze Schiphol niet willen belasten zouden ze een Zuid-west boog moeten maken. Maar de West-tak vrijwel niet benutten lijkt mij een zeer vreemde keuze.

Hanzeboog
11 dagen geleden
Antwoord aan  Jur

De capaciteit van Hemboog wordt momenteel niet optimaal benut met 2 Sprinters per uur.

Dan zou 2 IC per uur tussen Alkmaar – Amsterdam Sloterdijk – Schiphol – Rotterdam Centraal (via HSL) beter en logischer zijn dan de huidige serie 1800. Bij de huidige serie 1800 betaal je HSL toeslag. En heb je meer reistijd.

Een IC Alkmaar – Rotterdam via Hemboog en HSL zorgt voor een directe verbinding en tijdswinst t.o v. de huidige situatie met overstap op Amsterdam Centraal en Schiphol.

Laatst bewerkt op 11 dagen geleden door Hanzeboog
Johan
11 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Of gebruik de Hemboog als Eurostar-blauw-terminal. 😁

Baardstaart
12 dagen geleden

Dit betekent dat als je van Schipho! op vakantie gaat of een zakenreis maakt dat je beter op andere manieren naar je vlucht kan gaan dan met de trein. Denk aan schipholtaxi of je eigen auto op de lang sta parkeerplekken. Jammer dat het zo moet, want juist voor een reis naar de luchthaven zou de trein een prima manier moeten zijn. Merk als ik in mijn omgeving over vliegreizen hoor praten dat er erg veel mensen Duitse luchthavens prefereren boven Schiphol en ook dat is geen goed teken.

Mattheas
12 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Of je zorgt ervoor dat je op tijd vertrekt, zodat je bij een verstoring nog tijd hebt om alternatief vervoer te zoeken. Ik ga altijd met de trein naar Schiphol en vertrek ruim van tevoren, zodat ik geen stress heb.

lezer
12 dagen geleden
Antwoord aan  Mattheas

Dit lijkt me een reactie die alleen uit de hoek van NS of ProRail kan komen (tenzij je een hekel hebt aan autogebruik). Want hoeveel speling moet iemand dan nemen die onderweg van Amersfoort, of verder van Schiphol, te horen krijgt dat zijn trein niet rijdt en dan met een taxi of via familie met alternatief vervoer, zijn vlucht nog moet halen?

Daan
11 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

Minder dan de speling die je moet rekenen om door de beveiliging heen te komen.
Elke keer dat ik een vlucht moest halen en er geen treinen reden vanuit leeuwarden, heeft de ns een taxi voor mij betaald.

Baardstaart
11 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Mooi dat de NS een goede service heeft en dat deze je taxi vergoed als je de vlucht moet halen, maar het zou eigenlijk moeten zijn dat de trein naar Schiphol betrouwbaar moet zijn en de door de NS vergoedde taxi eigenlijk niet meer nodig hebt. 100% betrouwbaar OV bestaat niet, maar de betrouwbaarheid van het OV moet wel zodanig zijn dat mensen erop kunnen vertrouwen.

Daan
11 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Maar de betrouwbaarheid is al hoger dan die in andere landen.
En vooral rond amsterdam is er een best goede kans om in een auto ongeluk te raken, en doordeweeks is de kans op file 100%. Dus de auto is niet betrouwbaarder…

Klaas-Jozef
11 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

oh? hoe werkt dat dan? (url is genoeg)
& vaker dan één keer blijkbaar

Laatst bewerkt op 11 dagen geleden door Klaas-Jozef
Daan
11 dagen geleden
Antwoord aan  Klaas-Jozef

Klantenservice loket op leeuwarden vragen. Maar dit doen ze alleen als er geen treinen rijden.

Johan
11 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

Bij een aanrijding kun je zomaar 2 uur vast zitten in een trein.

Daan
11 dagen geleden
Antwoord aan  Johan

Zelfde geld voor een auto ongeluk, en de kans dat dat grbeurd is groter.
Hoeveel verkeersdodon waren er ook alweer vorig jaar? 670? En 7.400 ernstige gewonden?

Johan
11 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

In een trein zit je in zo’n geval opgesloten en heb je geen enkele mogelijkheid om alternatief vervoer te zoeken. In een auto heb je meestal wel de mogelijkheid om om een ongeluk heen te rijden, al dan niet door rechtsomkeert te maken en een andere route te nemen.

Daan
11 dagen geleden
Antwoord aan  Johan

Niet als je zeld in het ongeluk zit.
Maar ja, dat is het voor/nadeel van wegen. Er passen veel minder auto’s over, dus wordt er meer van aangelegd/heb je meer alternatieve routes.

Klaas-Jozef
11 dagen geleden
Antwoord aan  Mattheas

oftewel de avond tevoren naar CitizenM ofzo 🙄

Dries Molenaar
11 dagen geleden
Antwoord aan  Mattheas

Jaja, dan zult u een halve dag van te voren moeten starten want bij zo’n grote verstoring heb je zo 2-3 uur nodig om alsnog op Schiphol te geraken met bus of taxi

Leo
11 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Vanuit Amsterdam Zuid,Sloterdijk, Arena, Lelylaan, Haarlem kun je de bus pakken die altijd rijdt..
Daarom ben ik altijd 3 uur van te voren op Schiphol.
Liever daar op een bankje op mijn mobiel zitten dan thuis.

lezer
11 dagen geleden
Antwoord aan  Leo

Klinkt bijna ideaal, maar dat mensen buiten groot Amsterdam minder enthousiast reageren mag duidelijk zijn.