fbpx

NS beloofde afname Fyra 1 week voor winterproblemen

15 aug 2013 8:17

Hoewel de Nederlandse Spoorwegen op 11 januari de Italiaanse bouwer van de Fyra per brief lieten weten de bestelde V250-treinen te zullen afnemen, sloeg op 17 januari de twijfel toe. Tijdens winterse omstandigheden viel een bodemplaat onder uit een treinstel. NS zette de Fyra vervolgens aan de kant.

Een woordvoerder van NS zei donderdag dat de bewuste akkoordbrief aan fabrikant AnsaldoBreda – in handen van NOS en De Telegraaf – inderdaad is verstuurd. Daarin staat dat de de bestelde treinen zullen worden afgenomen en dat mogelijke systeemfouten nog besproken konden worden.

"We hadden al een aantal treinen afgenomen. Een aantal andere treinstellen was ook al in het land, maar nog in bezit van AnsaldoBreda. Na het incident met de bodemplaat zijn we met een stofkam door de treinen gegaan. We vonden nog meer gebreken´´, aldus de NS-woordvoerder.

De geconstateerde mankementen waren voor NS aanleiding om de Fyra voorlopig niet meer te laten rijden. In juni besloten de spoorwegen er definitief mee te stoppen. 

De Italiaanse fabrikant stelde eerder dat de problemen met de Fyra werden veroorzaakt door onverantwoord gebruik door NS. De treinstellen zouden veilig zijn, maar NS zou in de winter veel te hard hebben gereden met de V250-treinstellen, aldus AnsaldoBreda.

Inmiddels lopen er diverse rechtszaken tussen NS en AnsaldoBreda. Daarbij stelt NS de Fyra´s best te willen afnemen, als AnsaldoBreda een foutloze V250 oplevert. Via de Ierse leasedochter van NS zouden die dan elders in Europa verhuurd kunnen worden. Advocaten van NS verwachten echter niet dat het zover komt, omdat ze denken dat AnsaldoBreda daartoe niet in staat is. AnsaldoBreda eist op haar beurt dat er een nieuw onderzoek komt naar de gebreken van de Fyra en dat NS en de NMBS treinstellen nu alsnog afnemen.

Behalve NS hebben ook de Belgische spoorwegen drie treinstellen bij de AnsaldoBreda besteld. De Belgen hadden nog geen enkel treinstel geaccepteerd. 

(c) ANP / Treinreiziger.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *