NS: Bus is op 9 trajecten kansrijk

De bus kan een bijdrage leveren om het zitplaatstekort in treinen te verminderen. NS heeft 9 trajecten aangewezen als kansrijke bustrajecten. Zo is het de bedoeling dat onder andere NS-personeel voortaan de bus gaat nemen tussen Den Bosch en Utrecht en tussen Den Haag en Utrecht.

"Met het Bus-plan richt NS zich op de huidige, bestaande treinreizigers die reizen op de drukke trajecten. Het is niet de intentie van NS om zich op de markt voor busreizigers te begeven. De busverbindingen die NS overweegt aan te bieden betreffen rechtstreekse verbindingen zonder tussenstops, zodat deze niet concurreren met bestaand busvervoer", schrijft NS in het plan.

Het busplan is goed voor 2800 zitplaatsen in de spits. Volgens het plan is de bus op de volgende trajecten met drukke treinen kansrijk:

  • Den Haag Centraal – Utrecht Centraal
  • Den Bosch – Utrecht Centraal
  • Amsterdam Zuid – Castricum
  • Amsterdam Zuid – Krommenie-Assendelft
  • Utrecht De Uithof – Amersfoort
  • Utrecht De Uithof – Den Bosch
  • Drunen – Utrecht Centraal
  • Veghel – Utrecht Centraal
  • Rosmalen – Utrecht Centraal

De bussen Den Bosch – Utrecht en Den Haag – Utrecht zouden besloten bussen moeten worden, zodat er geen concurrentie ontstaat met de reguliere bussen. De bussen zouden dan alleen toegankelijk worden voor specifieke doelgroepen, bijvoorbeeld NS-personeel en personeel van specifieke bedrijven of studenten van bepaalde scholen.

Om de bussen aantrekkelijk te maken komt er een prijsprikkel: e-tickets voor zes euro voor ieder bustraject. Verder wordt er gedacht aan gratis koffie vanuit een verkoopstand bij de opstapplaats, een gratis kortingsbon voor de kiosk, een meereiskaart voor de daluren en een gratis upgrade in de daluren.

Het busplan is nog niet definitief. "Gezien de zeer korte tijd die hiervoor beschikbaar was, is dit plan onder voorbehoud van nadere toetsing en verificatie. Ook zijn er op dit moment nog gesprekken gaande met busvervoerders die kunnen leiden tot aanvullende inzichten," schrijft NS. NS gaat verder ook met Flixbus in gesprek.

This post was last modified on 22 december 2016 10:29

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug