fbpx

NS-directeur Timo Huges bekritiseert OV-chipkaart

NS-topman Tim Huges uit forse kritiek op de OV-chipkaart. Het systeem dat in juli definitief werd uitgerold is volgens hem niet gebruiksvriendelijk en nu al achterhaald, zegt hij zaterdag in De Telegraaf. "Met kinderen reizen is bijvoorbeeld ´a hell of a job´. Van tevoren moet je dan heel veel geld op je kaart laden. Dat is niet meer van deze tijd."

Huges, die op 1 oktober precies één jaar bij NS werkt, was verstokt autorijder. Hij noemt reizen met de OV-chipkaart een ´hele opgave´. Als relatieve buitenstaander in de treinenwereld wil hij het openbaar vervoer toegankelijker en simpeler maken.

Kinderen gratis
Incidentele treinreizigers moeten per reiziger eerst een OV-chipkaart kopen (7,50 euro), en vervolgens iedere kaart opladen met minimaal 20 euro (vaste klanten NS: 10 euro). Als incidentele reizigers dat niet willen, kunnen ze een eenmalige OV-chipkaart kopen, maar betalen ze 1 euro per reis en per persoon extra. Om het voor gezinnen aantrekkelijker te maken kunnen kinderen vanaf het voorjaar van 2015 gratis met hun ouders in de trein meereizen, mits ze een OV-chipkaart hebben.

Telefoon
De NS-baas ziet verder veel in betalen met de mobiele telefoon. "Je betaalt dan automatisch met de chip in je telefoon als je door de poortjes loopt. Pas dan breng je het openbaar vervoer dicht bij de reiziger." Het spoorbedrijf gaat verder een proef doen waarbij de bankpas de OV-chipkaart vervangt

Toegankelijker
Treinreiziger.nl stelde eerder deze week in een folder met 35 verbeterpunten dat NS niet de techniek van de OV-chipkaart maar de reiziger centraal moet zetten. "Ik ben blij dat NS dat zelf ook ziet, en de trein toegankelijker wil maken", reageert redacteur Hildebrand van Kuijeren op de uitspraken van de NS-topman.

Trein te druk in de spits
Verder zegt Huges tegen de Telegraaf dat het in de spits te druk is. "Ik zeg niet overvol, maar te druk. We doen eraan wat we kunnen, maar soms moet je als reiziger staan”, verklaart de NS-topman. Hij vindt echter niet dat NS zich helemaal op de spits moet richten. "NS is de ruggengraat van de Nederlandse mobiliteit en moet in heel Nederland belangrijk zijn. Ik hou ervan dat mensen een keuze hebben, ook de keuze om in de regio te gaan wonen. Ook dan moeten ze op de trein kunnen rekenen.”

Dilemma
De verwachte extra drukte in de spits is een dilemma voor NS. Want spitsreizigers zijn duur. Treinen die je tijdens drukke uren nodig hebt, staan de rest van de dag werkeloos aan de kant. Een ander probleem is dat het Nederlandse spoor in de spits zo goed als vol zit. NS heeft de ambitie om in 2017 te starten met de uitrol van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Dan moet er tussen Amsterdam en Eindhoven iedere tien minuten een intercity gaan rijden.