NS en ProRail: PHS in 2018 van start
20 jul 2016 13:39
Tussen Amsterdam – Eindhoven gaan er in 2018 meer treinen rijden. Dat hebben NS en ProRail deze week bekend gemaakt. Tussen beide steden gaat in de spits iedere tien minuten een intercity rijden. Daarnaast gaan er meer stoptreinen (Sprinters) rijden tussen Utrecht en Houten Castellum. De verbeteringen werden eerder al beloofd in het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS).
Al sinds 2004 wordt er gesproken over hoge frequenties in de Randstad. Aanvankelijk beloofde oud-NS-topman Aad Veenman dat de hoge frequenties rond 2007 zouden beginnen. Daarna deden zowel NS als ProRail meerdere keren beloftes die niet waargemaakt konden worden. Tijdens praktijkproeven bleek namelijk dat er toch meer aanpassingen aan het spoor nodig waren dan aanvankelijk gedacht. Nu lijken de hoge frequenties er toch echt te komen.
ProRail en NS kondigen aan dat de hoge frequenties onderdeel zijn van het spoorboekje 2018, dat in december 2017 ingaat. De intercity´s Enkhuizen – Amsterdam gaan vanaf dat moment in de spits doorrijden naar Utrecht, Eindhoven en verder. Van de zes intercity´s in Eindhoven gaan er 2 treinen per uur door naar Maastricht, 2 naar Heerlen en 2 naar Venlo.
Voor het zover is, moet er volgens NS nog een hoop gebeuren. De komende anderhalf jaar wordt de dienstregeling voor 2018 verder uitgewerkt. Hier wordt samen met ProRail, andere vervoerders en goederenvervoerders nauwkeurig naar gekeken en aan gerekend. "Ook spreken wij met reizigersorganisaties en overheden over de uitwerking," zegt NS.
De hoge frequenties zullen gelden in de brede spitsperiode. ProRail-topman Pier Eringa vertelde vorige maand het zogenoemd spoorboekloos rijden wel te zien zitten. Eerder waren er juist signalen dat de plannen voor het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) opnieuw vertraging zouden oplopen.
Ook op andere trajecten moet de frequentie in de toekomst omhoog, bijvoorbeeld tussen Schiphol, Utrecht en Nijmegen. Aanvankelijk was het plan dat PHS in 2020 op de meest belangrijke trajecten overal ingevoerd zou zijn, nu is dat uitgesteld naar 2028. Die beslissing komt van het kabinet, dat daarmee voor de korte termijn geld wilde besparen.
dus alleen in de spits door naar Eindhoven vanuit Enkhuizen? zelf zie ik helemaal geen nut in het PHS omdat de overige treinen gewoon om het half uur blijven rijden dus bepaalde treinen tussen Amsterdam en Utrecht vol gaan zitten en sommige bijna leeg door overstaptijden.
Ik moet het checken, ik verwacht dat het er niet helemaal goed staat. Ik denk spits overdag moet zijn. In de avonduren wijken de lijnvoeringen in elk geval af.
Dordrecht als intercity station komt er wel heel slecht vanaf
In de nieuwe dienstregeling stopt de intercity naar Brussel niet meer in Dordrecht.
Breda en dan z.s.m. Naar Rotterdam dat is kennelijk de visie van N.S.