NS enthousiast over gratis reizen met de trein voor militairen

VVD-Kamerlid Peter Valstar wil dat militairen in uniform gratis met de trein kunnen reizen. Hij ziet dit als een manier om werken bij defensie aantrekkelijker te maken. Defensie heeft volgens hem nu circa 12.000 vacatures en op termijn 20.000 vacatures.

Naar Duits voorbeeld

Het is niet dé oplossing voor het personeelstekort bij defensie, beseft Valstar, maar gratis reizen per trein kan helpen. Ook omdat defensie hiermee zichtbaarder wordt in de samenleving. “Zodat jongens en meisjes hen zien en denken: dat wil ik ook.”

Hij kwam op het idee na een bezoek in Duitsland, waar het Kamerlid op stations veel militairen zag. Zij mogen gratis met de trein reizen. “Dit kunnen we ook in Nederland gaan proberen, dacht ik meteen.”

NS enthousiast

Het uniformverbod voor militairen in het openbaar vervoer, dat een aantal jaren gold, is inmiddels afgeschaft, dus dat is geen belemmering meer zegt de liberaal. Met de NS moet in eerste instantie worden besproken of het mogelijk en uitvoerbaar is. Hij dient daartoe bij de behandeling van de defensiebegroting, woensdag, een motie in. Valstar heeft daar naar eigen zeggen in ieder geval de steun van CDA en SGP voor.

NS is enthousiast over het idee om militairen gratis met de trein te laten reizen. “Alle militairen zijn van harte welkom in de trein. Voor studenten hebben we al jaren een ov-studentenkaart waarmee zij gratis kunnen reizen. Voor onze militairen willen we het ook graag mogelijk maken om door Nederland te reizen”, aldus de NS. De vervoerder zegt de uitnodiging van het ministerie van Defensie om erover door te praten graag tegemoet te zien.

Kosten

Het Kamerlid heeft geen idee wat het vrij reizen per trein gaat kosten. “Ik kan er nog geen financiële sticker opplakken. Laten we eerst uitzoeken of het kan.”

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 19 november 2022 09:32

Bekijk reacties

    • Dat is bij studenten uiteraard gelijk. Het heeft wel een impuls aan het ov gegeven. (Maar verhalen over de luchtvaart wordt gesteund en OV niet is dus wel kolder)

      • Voor studenten bestaan geen andere regelingen om ze tegemoet te komen in hun reiskosten, zoals die wel voor werknemers bestaan.

        Voor de overheid (waar defensie deel van uitmaakt) gelden, net als voor iedere werkgever, prima regelingen om werknemers tegemoet te komen in de kosten voor het woon-werkverkeer. Bijvoorbeeld via de onbelaste reiskostenvergoeding en de inkomstenbelasting. Blijkbaar vindt Valstar de regelingen die de overheid biedt niet goed genoeg voor de overheid zelf.

        Het zou me niet verbazen als hetgeen Valstar wil veel meer gaat kosten dan wanneer iedere defensiemedewerker gewoon een NS-businesskaart in de handen krijgt gedrukt, zoals dat in het bedrijfsleven wel kan.

        • Het idee van Valstar is niet zo zeer om militairen gratis te laten reizen maar om ze in ein uniform zichtbaar te maken in de openbare ruimte. Het idee is trouwens gejat in Duitsland.

        • @Brabo. Ik begrijp dat ze willen dat jongeren ook bij het leger willen als ze anderen in militair uniform zien lopen. Hier in het noorden zie je (vooral op vrijdagmiddag vanaf Assen en Steenwijk) in de treinen veel jongeren in burgerkleding, maar met tassen in camouflagekleuren. Die volgen dan in Assen of Havelte een opleiding bij defensie. Als je kijkt naar hun gedrag en gebrek aan discipline en luistert naar al het achterlijks dat ze vertellen, dan denk ik dat andere jongeren liever nog een beetje extra hun best doen op school dan dat ze daar graag bij willen horen.

      • Dat is wel heel erg appelen met peren vergelijken. Het studentenreisproduct heeft vooral een regionaal doel, er is geen enkele student die dagelijks naar de universiteit vliegt of wekelijks per vliegtuig naar huis gaat. De vergelijking vliegtuig-trein gaat enkel op internationaal vlak op, en daar heeft het studentenreisproduct niet of nauwelijks zin. Als de EU studenten standaard een jaar lange interrailpas zou geven, dan zou je misschien de situatie kunnen vergelijken.

    • Het zou een ordinaire vorm van staatssteun zijn als het alleen voor de NS geldt, maar niet voor de andere -FMN- vervoerders. Ook zouden ander OV als bussen, trams, metro's, veerverbindingen etc ook aan mee moeten kunnen doen.

  • Idd gratis voor militairen die toch al een redelijk goed inkomen hebben en mensen met minimum of iets meer moeten maar zien hoe ze ergens komen, auto al onbetaalbaar en ga zo maar even door. Slaan behoorlijk de plank mis met dit idee.

    • Er zal niet over nagedacht zijn. Men wil gewoon een punt scoren door wellicht NS te helpen met meer passagiers.

    • Het idee is bedoeld om militairen in uniform beter zichtbaar te maken in de de maatschappij. Gratis OV is slechts een middel.

  • Terug in de tijd: dienstplichtigen mochten, al voor de Studenten-OV gratis met de trein in de jaren '80. Zelfs als je 'vervangende dienstplicht' deed, al waren er hard-core dienstweigereaars die dit niet deden omdat het een pasje van "Defensie" was ;-)

    • Militairen kregen de gele reis briefjes en ook had je een NS identiteitkaart met een defensiefotootje. Die briefjes is al sinds de bevrijding geweest. Later is het wellicht afgeschaft omdat de dienstplicht niet meer werd uitgevoerd en velen inmiddels autorijdend waren. In Nederland had je al dienstplichtigen die iedere dag naar huis gingen. Echte bikkels, maar niet heus.

    • Ja doen, ik heb als dienstplichtige ook vrij kunnen reizen van huis naar legerplaats en vice versa. Niets ordinaire staatssteun militaire zijn immers in dienst van de staat. Dus is het een personeelsvoordeel zoals je bijv binnen een deyacherings bedrijf een lease auto mag uitzoeken. Het zou wellicht deels zoals de lease auto belast kunnen worden. Omdat het een vorm van verloning is. Aan de andere kant weet ik als voormalig beroepsmilitair dat het loon in feite een schijntje is voor een beroep waarbij je, tijdens een uitzending, dagelijks je leven in de waagschaal legt voor internationale vrede en veiligheid. Wat dat betreft valt waardering ver te zoeken bij de gemiddelde nukubu. Lijkt mij ook voor minder CO2 te zorgen. Onze militaire zeuren zich ook in bij binnenlandse kwesties zoals overstromingen en dijkdoorbraken. Herinvoering of eigenlijk de opschorting ongedaan maken, van de dienstplicht vind ik ook al jaren een goed idee. Het heeft mij in vele opzichten positief gevormd. Maar goed dat is een andere discussie. En ja de dienstplicht is nooit afgeschaft.

      • De NATO is er niet voor vrede en veiligheid maar de economische machtspositie van de VS en de EU tegen concurrentie te beschermen. Zie de hetze tegen China.

  • Ik weet niet, hoe het nu is. Enkele jaren geleden mochten militairen niet in uniform reizen. Zij zouden doelwit kunnen zijn van aanslagen, en dan de mensen om hen heen (onbewust!) in gevaar brengen.

    Daarentegen herinner ik mij vaag van lang geleden grote groepen dienstplichtigen die in uniform op weekeind-verlof gingen, met marechaussee-agenten op de perrons.

    • De regering dacht dat het beter zou zijn dat gewone burgers doelwit zou zijn en dat ambtenaren zo min mogelijk betrokken mochten raken.
      Zo vloog het Thalys personeel snel de hokjes in toen er een aanslag met AK en pistool werd gepleegd. Dankzij de Franse reiziger en de hulp van een paar anderen is dat gesneefd.
      Ergens bij Rotterdam-Dordrecht bedreigde een gek de reizigers met een echte handgranaat. Het personeel liet de passagiers heerlijk alleen.

      • Behalve de (voornamelijk) Amerikanen was er ook een passagierende machinist die een aandeel had in het overmeesteren van de terrorist op deze trein.

        • ... En de claim dat het personeel van de trein zich had opgesloten, bleek later ook niet te kloppen. Het ging om mensen van de cateraar en wat reizigers. Niet de conducteurs.

  • Het gaat helemaal niet gebeuren. Veel uniform personeel geneert zich buiten de werkplek en kleedt zich om. Op het werk in de baas zijn tijd. Denk maar aan de popo, militairen, zorg. Alleen van beveiligingsbedrijven zie je ze nog wel eens lopen. Die hebben een strengere baas of laten de eigen kleren liever thuis.
    NB NS zal wel graag een Defensie contract hebben en niet zo aan de uniformfactor hechten. De overhead is aanzienlijk bij defensie, vele
    vele duizenden werken op kantoor in hun burgerkloffie.

    • Reizen in uniform is juist de basis van het idee. De VVD wil zo militairen zichtbaar maken in de maatschappij.

        • Er staat toch heel duidelijk in uniform. Dat kamerlid heeft dat idee in Duitsland op de kop getikt.

      • Beetje jammer alleen dat het reizen met OV voor de rest niet te betalen is en velen dus wellicht nooit notie nemen van dat er meer militairen op de been zijn. Hahaha

      • Duidelijk dat men nu in 2022 niet eens een noodzakelijk brigader Pantser-infanterie kan formeren. Hoeveel personeel in uniform is er nog dat met de trein zou kunnen willen reizen. Waarschijnlijk heeft defensie meer kantoorvolk dan feitelijk inzetbare militairen. Ook zijn er heel veel generaals en kolonel. De KMA draait nog als te voren.

  • Vrij vervoer, inderdaad geel briefje, in eigen kleding op zondagavond in buffetwagen hondekop, druk en heerlijke sfeer. Lege slaapzaal want de rest kwam maandag vroeg. Wakker worden met Snow Goose van Camel van buurman. Tot zijn epileptische aanval, moest tegen zijn zin weg, die weg wilde moest blijven.

  • Ik zou er in geval van vrijvervoer voor militairen, er tenminste voor willen pleiten om brandweerlieden en politiemensen zeer zeker gratis te laten reizen. En wel om de reden, dat ze veelal dagelijks met gevaarlijke situaties hun diensten voor de bevolking verrichten en evt. zelfs met gevaar voor eigen leven.
    En natuurlijk het eigen NS personeel niet te vergeten en de gepensioneerden van oud NS.

    • U snapt er niets van. Het voorstel is bedoeld om militairen zichtbaar te maken in de openbare ruimte. Vrij vervoer in uniform is daarvoor alleen een middel en geen doel.

    • Ik ga geen extra belasting betalen voor hun dus f ...
      Zoek een andere baan als je alles gratis wil idio..

    • Het is gewoon betaald werk en het gevaar voor eigen leven is er zelden tot nooit. Men laat liever boeven lopen en panden uitbranden dan een risico te lopen.

    • NB gezien de drukte in de trein is het vooralsnog belangrijk om geen grote groepen er bij te krijgen. Vooral geen personeel of gepensioneerden van NS. En helemaal niet met hun families.
      Het is ook geen vrij reizen, de werkgevers moeten betalen. Dwz bij deze groepen de andere burgers.

  • Laten we eerst maar er voor zorgen dat het OV voor iedereen toegankelijk blijft in plaats van mensen gaan voorttrekken voor de bühne.

  • Belachelijk. Wat maakt militairen anders dan burgers? Ik heb mijn hele leven zonder rijbewijs gedaan. Maar als we nu bepaalde groepen zonder enige reden anders dan om reclame voor die beroepsgroep te maken, uit belastinggeld, gratis gaan reizen? Dan ga ik alsnog een rijbewijs halen en stap ik in de electrische auto.
    Als we dan doelgroepen gaan kiezen, waarom geen verpleegkundigen, docenten, oid. Of naar Scandinavisch voorbeeld, kinderen tot 18 jaar, ouderen. Wat maakt militairen zo anders?

    • Het gaat om zichtbaar reclame te maken voor het leger, vandaar dat ze in uniform moeten reizen. Het is niet bedoeld als extra arbeidsvoorwaarde.

      • Verschil is verder dat het leger één werkgever is. En NS behandelt dit ook zo. Ze nodigen het ministerie als werkgever uit voor contractonderhandelingen.

Share

Recent Posts

European Sleeper en GreenCityTrip kondigen samenwerking aan: ‘Pakketreizen perfecte aanvulling op ons aanbod’

European Sleeper en GreenCityTrip gaan vanaf volgende maand samenwerken. Per 25 maart rijdt European Sleeper…

3 dagen terug

‘Prestaties NS in 2026 weer op niveau’

NS heeft aangekondigd dat zijn operationele prestaties, dus punctualiteit en zitplaatsgarantie, naar verwachting in 2026…

3 dagen terug

Politieke steun voor NS moet duurder treinkaartje voorkomen: ‘Vasthouden aan structurele oplossing’

President-directeur Wouter Koolmees van de NS hoopt dat de politiek dit jaar opnieuw zal bijspringen…

4 dagen terug

NS ziet 2023 als ‘jaar met twee gezichten’, leed kleiner verlies dan vorige jaren

NS beschouwt 2023 als ‘een jaar met twee gezichten’, zo zegt directeur Wouter Koolmees tijdens…

4 dagen terug

CBS: reizigersaantallen ov nog niet op niveau van voor corona

In 2023 checkten mensen vaker in bij het openbaar vervoer dan het jaar ervoor, maar…

5 dagen terug

Nog eens tien ICNG’s voor NS, ook toelating voor Duitsland

NS heeft een extra bestelling voor tien nieuwe ICNG's gedaan bij treinfabrikant Alstom, meldt het…

5 dagen terug