European Sleeper hoopt in het voorjaar van 2023 alsnog de nachttrein naar Praag te lanceren. Voor die tijd moeten echter nog wel de nodige hobbels overwonnen worden. Zo wordt er nog gewerkt aan rijtuigen, en ook de dienstregeling van de trein is nog niet rond. Toch heeft het bedrijf goede hoop dat de trein komend voorjaar alsnog kan gaan rijden.
Alles weten over European Sleeper? Check deze pagina over de nachttrein naar Praag. Je kunt via Treinrondreis ook een stedentrip naar Praag boeken.
Dat zegt initiatiefnemer Chris Engelsman in een interview met Treinreiziger.nl. De initiatiefnemers hoopten in 2021 de trein binnen één jaar op te tuigen en vanaf april dit jaar te kunnen gaan rijden. Inmiddels is de verwachting dat de trein op z’n vroegst in 2023 gaat rijden. “Misschien hebben we ons erop verkeken, maar we hebben ook op verschillende manieren pech gehad” blikt Engelsman terug.
Met pech doelt Engelsman over de beschikbaarheid van rijtuigen. Rijtuigen zijn heel moeilijk te krijgen. Rijtuigen uit Rusland leken eerst een optie, maar door de oorlog in Oekraïne is dat afgevallen. Ook zijn er problemen met reserve-onderdelen, waardoor er bij verhuurbedrijven relatief veel rijtuigen aan de kant staan. Daardoor is het ook moeilijker dan gedacht om rijtuigen via andere partijen te huren. “Daarbij speelt dat de nachttrein bezig is met een revival. De vraag naar rijtuigen is enorm groot” legt Engelsman uit.
Toch is Engelsman optimistisch dat er rijtuigen gevonden gaan worden. “We werken er hard aan, en we maken vorderingen. Echter, er is nog geen witte rook”. Ook is European Sleeper bezig met een marktconsultatie om zelf rijtuigen aan te schaffen, dan wel bestaande rijtuigen te laten ombouwen.
Een ander hoofdpijndossier is de dienstregeling. Tussen Berlijn en Praag wordt de komende jaren regelmatig gewerkt aan het spoor, waardoor er periodes zijn waarbij slechts één spoor beschikbaar is. Daardoor is er slechts beperkte capaciteit. Richting Praag knelt de EuroCity Berlijn – Praag met de nachttrein, maar krijgt de nachttrein prioriteit. Voor de terugreis is er echter nog geen pad toegewezen. Omdat het in eerste instantie niet via de jaardienstaanvraag is gelukt, wordt nu gekeken of via een zogenoemde ‘late path’ aanvraag alsnog een tijdspad toegekend kan worden.
Mocht dat niet lukken dan overweegt European Sleeper een nachttrein naar Berlijn of Dresden te laten rijden. “Maar we zullen dan wel moeten bekijken of dat rendabel is” voegt Engelsman daaraan toe. Mocht de trein naar Praag niet haalbaar zijn, dan zal de vervoerder de capaciteit worden vrijgegeven aan andere vervoerders.
Een andere uitdaging zijn de energietarieven. “Sinds we zijn begonnen zijn de energietarieven verdubbeld. Dat heeft invloed op onze business case. We denken nog steeds dat een rendabele nachttrein haalbaar is, maar dit zal wel invloed hebben op de ticketprijs” legt Engelsman uit, al is het streven om de vanaf-prijs voor een ligplek aantrekkelijk geprijsd te houden, ergens tussen de € 70 en € 90.
European Sleeper wil ook een nachttrein naar Zuid-Frankrijk of Barcelona laten rijden. Er werd ingezet op december van dit jaar, maar dat is inmiddels van de baan. “In Frankrijk is er inmiddels sprake van een open markt. Maar er zijn nog weinig onderaannemers beschikbaar.”
Eerst was Engelsman nog hoopvol op een samenwerking met de SNCF. Partner Sunweb liet weten dat de trein naar Zuid-Frankrijk te duur zou worden. Engelsman: “Het heeft nogal wat voeten in de aarde om zo’n trein te laten rijden. De kosten in Frankrijk zijn inderdaad relatief hoog. Maar ik wil niet zeggen dat het aan de SNCF ligt. We hebben ook simpelweg moeite om de rijtuigen rond te krijgen”.
De mede-initiatiefnemer van European Sleeper wijst er verder op dat er geen reizigerstreinen met locomotief meer de grens passeren tussen België en Frankrijk. “Alleen de Belgische Spoorwegen hebben nog locomotieven – de serie 18 – die reizigerstreinen kunnen trekken in beide landen, maar die treinen kunnen niet doorrijden tot aan Zuid-Frankrijk”. Daardoor zouden er drie locomotieven nodig zijn om tot aan het zuiden van Frankrijk te komen. Engelsman: “Dat maakt zo’n trein duur”.
Alhoewel een nachttrein naar Zuid-Frankrijk niet meer bovenaan de agenda staat, is het volgens European Sleeper nog steeds een optie om een nachttrein naar het zuiden in de toekomst te introduceren. Op dit moment is de focus volledig op Praag gericht. En dat zal al uitdagend genoeg zijn om rond te kunnen krijgen.
This post was last modified on 7 april 2024 14:25
Het NL-ticket lijkt van de baan nu het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft besloten…
In 2029 rijden er zeker vier maanden lang geen treinen tussen Vlissingen en Goes. De…
Op het centraal station van Hamburg zijn woensdagmiddag een man en vrouw uit de ICE…
Ondanks dat de werkzaamheden op het traject niet zijn afgerond, kan de tienminutensprinter tussen…
De nieuwe nachttreinen van de Oostenrijkse treinmaatschappij ÖBB komen in 2025 ook naar Nederland. Maar…
Reizen met openbaar vervoer, en de auto, is te duur voor een grotere groep mensen…