NS: extra aandacht airconditioning treinen
18 jul 2018 11:22
De Nederlandse Spoorwegen heeft met het oog op de hoge temperaturen extra aandacht voor de airconditioning in de treinen. Om ervoor te zorgen dat reizigers in een koele trein kunnen zitten, heeft NS de prioriteit van alle 5000 treinairco’s verhoogd. Dat betekent dat als een airco in een trein kapotgaat, deze trein zo snel mogelijk voor reparatie van het spoor gaat.
Dagelijks werken deze periode extra monteurs verspreid over vier locaties aan het onderhoud en herstel van de airco’s. In totaal heeft 95 procent van de treinen airconditioning. De oudere treinen zonder airco (DDM-dubbeldekkers en oude SGMm-Sprinters) rijden vooral sprinterdiensten voor korte afstanden en hebben raampjes die open kunnen. De conducteur of machinist kan de airco niet instellen. Dat wordt automatisch geregeld. De temperatuur kan per coupé verschillen zodat reizigers de coupé kunnen kiezen die ze prettig vinden, aldus de NS.
© ANP
Dat is fijn dat je de coupe met de juiste temperatuur kunt kiezen. Ik dacht altijd dat de capaciteit van de airco niet toereikend was voor de hele trein.
Hoe weet je dan welke coupe de meest aangename temperatuur heeft? En die zal dan wel snel vol zitten. Tenzij het een 1e klas coupe is…
Kun je je eigen coupe kiezen,nou die zal wel vol zitten,zoveel valt er nooit te kiezen in een trein in de randstad,en de eerste klas,daar zit t NS personeel te klagen dat ze t zo zwaar hebben.
Ik kan mij bij het lezen van de reactie van !appie H.” niet aan de assiciaties azijn en urineren onttrekken …
“Dat wordt automatisch geregeld. De temperatuur kan per coupé verschillen zodat reizigers de coupé kunnen kiezen die ze prettig vinden, aldus de NS.”
Marketeers kunnen alles verkopen, ook het klaarblijkelijke onvermogen van NS om de temperatuurregeling goed af te stellen.
Het is wachten op de sauna toeslag. :o)
Wel prettig dat het automatisch geregeld kan worden. Zeker als je met deze warme weer in een zeer volle trein staat. Hoe meer reizigers hoe meer warmte. Is te vergelijken met pinguïns die allemaal bij mekaar gaan staan.
Niet zo zeuren…… hoop dat de temperatuur wordt afgestemd op buiten, verschil maximaal… graden, want anders worden we met z’n allen ziek!
Niet van die ‘vrieskisten’ please.
Weleens totaal verkleumd geweest en verkouden en nekpijn aan overgehouden.
Neem nu altijd vestje mee op snikhete dagen voor de zekerheid.
Dat er coupés zijn met verschillende temperaturen heb ik nooit geweten.
Overigens valt er soms niet te kiezen.
In tegenstelling tot wat velen beweren word je niet ziek van temperatuurverschillen. Alleen kun je stijve spieren krijgen van langdurig onder een koude stroom te verblijven. Of een natte rug van te warm.
Leuk hoor, maar het traject Zwolle-Utrecht (niet bepaald korte afstanden als je aan de randen ervan in-/uitstapt) heeft bijna nooit treinen met airco. En de NS weet ook al 1,5 jaar niet hoe lang deze “oude meuk” (de woorden van een NS-medewerker) nog wordt ingezet.
In de tweede helft van 2019 gaat het DD-AR materieel van het spoor af; de locs 1700 zijn dan aan hun eind.
Daar heb je trouwrns nu niets aan: het is een schandaal dat de N.S. deze treinen met deze tropische temperaturen nog laat rijden!
Pff, dan pas?! Het wordt steeds later. Ik dacht dat dit in 2017 al zou gebeuren, toen begin 2018, toen zomer 2018…
Ik kom letterlijk doorweekt aan, zo bloedheet is het daarbinnen.
Verschrikkelijk die oude dubbeldekkers. Van Utrecht naar Nunspeet 1 uur reizen in zo’n oud barrel. Als die ook nog eens stil gaat staan bij een storing is het een ramp. Elke vorm van veiligheid wordt hier in de wind geslagen. Hoe belangrijk voel je je nog als je dagelijks van dit vervoer afhankelijk bent
Momenteel weer raak in de stoptrein Utrecht – Zwolle. Dacht de DDZ van 15:48 te pakken en in deze trein met airco nog wat werk af te maken. Helaas lijkt alles met airco uit te vallen, die trein reed dus niet. Nu weer fijn een klein uurtje in de aircoloze DD-AR, met temperaturen van 35 graden…