Nieuws

NS gaat nog eens 45 dubbeldekstreinen renoveren

De Nederlandse Spoorwegen trekken 502 miljoen euro uit om 45 dubbeldekstreinen te renoveren. Het gaat om de zogenoemde VIRM2/VIRM3 treinstellen. Vanaf 2021 worden de vernieuwde treinstellen weer op het spoor verwacht.

Het gaat om treinen die tussen 2002 en 2005 in gebruik zijn genomen. Ze lopen tegen de helft van hun levensduur aan en zijn daarom aan een opknapbeurt toe.”Werkelijk ieder moertje wordt door onze monteurs vervangen”, stelt NS-topman Roger van Boxtel in een toelichting. De serie VIRM-2 bestaat uit 13 vierwagentreinstellen en 12 zeswagentreinstellen. De serie VIRM-3 bestaat uit 21 zeswagentreinstellen. Al met al gaat het om circa 250 rijtuigen met in totaal plaats voor 24.500 reizigers. “We investeren hiermee in het comfort van onze reiziger” zegt de opgetogen topman.

Oplaadvoorzieningen

Als de treinstellen in 2021 weer op de rails komen, kunnen ze weer circa twintig jaar mee. Aan het precieze interieurontwerp wordt nog gewerkt. Volgens NS zijn de dubbeldekkers straks weer als nieuw. Na de renovatie zullen de treinen in zowel 2e en 1e klas oplaadvoorzieningen hebben. De eerste serie VIRM-treinen komen uit 1994 en worden momenteel vernieuwd. In 2017 kwam de eerste gerenoveerde dubbeldekker weer op het spoor.

3 miljard euro

Met deze aankondiging komt het totale bedrag dat NS momenteel in het vernieuwen en uitbreiden van de treinvloot investeert op 3 miljard euro. Zo stroomde in 2017 de laatste nieuwe FLIRT Sprinter in. Eind 2018 gaat de eerste nieuwe Sprinter van het type SNG rijden. Vervolgens volgt moeten nieuwe intercity’s van het type ICNG vanaf eind 2020 worden ingezet.

Uitstroom oude treinen

De nieuwe treinen zullen deels de oude treinen overbodig maken. Zo zullen de SGMm-Sprinters en de oude DDM/DDAR-dubbeldekkers in de komende jaren langzaam van het spoor verdwijnen. Verder in de toekomst zijn ook de eerste serie Koplopers aan het einde van hun levensduur. Ook de ICR-rijtuigen worden vanaf circa 2025 afgeschreven.

Reizigersgroei

NS denkt met de nieuwe treinenvloot de reizigersgroei in de toekomst te kunnen opvangen. Het bedrijf verwacht jaarlijks een reizigersgroei van 2 a 3 procent.

Renovatie VIRM1 in beeld

This post was last modified on 1 maart 2018 22:45

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug