NS geeft begin 2026 eerste medewerkers wapenstok
24 okt 2025 11:15
NS rust begin 2026 de eerste medewerkers uit met een wapenstok. Het spoorbedrijf heeft van het ministerie van Justitie en Veiligheid toestemming gekregen voor een proef met de wapenstok. In totaal 75 boa’s, die werken bij het NS onderdeel Veiligheid & Service, krijgen een stok.
NS heeft in totaal 680 buitengewoon opsporingsambtenaren. Door 75 van hen een korte wapenstok te geven, wil het spoorbedrijf onderzoeken of het dragen en gebruiken van de stok ’bijdraagt aan de effectiviteit en veiligheid van het werk’. Waar de eerste medewerkers de stok zullen dragen, moet NS nog bepalen. De boa’s die een stok krijgen, moeten voordien hiervoor een training volgen.
Geen stok voor conducteurs
Conducteurs krijgen geen wapenstok. De boa’s die de stok wel krijgen, worden ingezet voor beveiligings- en servicewerk in treinen en op stations. Ze zijn te herkennen aan de gele jassen of hesjes die ze dragen.
Het spoorbedrijf is blij dat het toestemming heeft gekregen voor de proef, die in juli werd aangevraagd. “Letsel en geweld komen steeds vaker voor bij mijn collega’s”, zegt directeur sociale veiligheid bij NS Itai Birger. “Dat staat op gespannen voet met de middelen en bevoegdheden waarover zij beschikken om het werk goed uit te voeren. We hebben al veel maatregelen genomen en blijven nieuwe maatregelen nemen om de veiligheid van onze collega’s te verbeteren.”
Met tegenzin
NS meldt zelf tot nu terughoudend te zijn geweest over de wapenstok en ook de medewerkers zelf zijn verdeeld over het gebruik ervan. Birger. “Hoewel NS tot nu toe terughoudend is geweest met het inzetten van een wapenstok, willen we onderzoeken of dit middel kan bijdragen aan een betere veiligheid. Toch zeg ik dit ook met tegenzin. Het is immers confronterend dat wij als treinbedrijf genoodzaakt zijn om nu ook de wapenstok te onderzoeken.”
Staatssecretaris: noodzakelijk
Demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen van openbaar vervoer noemt de proef een ’goede en noodzakelijke stap bij het verbeteren van de veiligheid in en rond de trein’. Volgens de staatssecretaris worden dagelijks gemiddeld drie NS-medewerkers bedreigd, geïntimideerd of agressief benaderd. Hij maakte bij zijn aantreden bekend dat veiligheid in het ov het speerpunt zal zijn van zijn beleid.
Rover: andere maatregelen beter
Reizigersvereniging Rover heeft eerder laten weten weinig te zien in de proef met de wapenstok. Rover-directeur Freek Bos zei ervoor te vrezen dat de wapenstok escalerend werkt. Rover ziet meer in ’maatregelen om de trein een fijne, gastvrije plek te maken’. “Kleine maatregelen zoals betere verlichting op stations en langere openingstijden van kiosken kunnen daaraan bijdragen”, aldus Bos.
(c) Treinreiziger.nl
…Hoge prijs…
Men moet anno 2025 blijkbaar wel een hoge prijs betalen voor de veiligheid als men – met tegenzin weliswaar – bij beveiligers een “wapenstok” moet gaan dragen, wordt dit dan een “wapenwedloop” als pseudo passagiers zich ook menen te moeten gaan “bewapenen” en dit tot een vorm van escalatie kan leiden ?
Zolang beveiligers “maar’ naast handboeien een wapenstok dragen kan ik het in enkele gevallen nog aannemen, niet dat men straks met een UZI – een standaardwapen van menig voormalig dienstplichtig militair – of ander middel probeert kwaadwilligen geweld in te dammen ben je straks als reiziger haast genoodzaakt met een scherfvest ook in de trein te stappen en is het einde zoek. Of het gebruik van rubber kogels, maar dat is het laatste wat men wenst zeker in een trein.
Het was trouwens een domme beslissing om de Spoorwegpolitie af te schaffen !
Mensen moeten zich gewoon aan de regels houden, zorgen voor een geldig plaatsbewijs en elkaar respecteren en geweld in elk vorm achterwege laten (!), dan is elk “wapen” ook een wapenstok niet nodig. We leven in een wereld waarin blijkbaar deze gedachte een illusie is en er helaas mensen zijn die menen anderen, ook treinpersoneel, het leven niet zoet, maar zuur te maken, helaas…!
Wat volgt na de wapenstok, en nu nog niet bij conducteurs of krijgen zij t.z.t. de beschikking over “pepperspray” ?…
Prettig en een Vreedzaam en geweldloos weekend toegewenst !
Alsof een wapenwedloop meer veiligheid oplevert . Weer overlastgevers zo nodig permanent uit de trein en uit de openbare ruimte. Zorg ervoor dat plaatsbewijzen op naam worden uitgegeven en combineer deze met een legitimatie, zoals ook in het vliegverkeer. Als je je niet kunt gedragen, ga je maar lopen.
Triest dat personeel bewapend moet worden met een wapenstok omdat er figuren met het OV reizen die zich niet kunnen gedragen. Die gasten mogen van mij aangepakt worden. Niet willen luisteren? Dan maar voelen. Jammer dan, je had je ook kunnen gedragen en accepteren dat je een boete krijgt als je niet hebt betaald.
“Rover ziet meer in ’maatregelen om de trein een fijne, gastvrije plek te maken’. “Kleine maatregelen zoals betere verlichting op stations en langere openingstijden van kiosken kunnen daaraan bijdragen”, aldus Bos”- Dit lijkt mij juist de omgekeerde wereld: in plaats van de overlastgevers aan te pakken kijk je maar de andere kant op… hup Holland hup…
Is een wapenstok niet beter voor de Spoorwegpolitie? Ik zie liever BOA s op het perron bij de poortjes tegen het zwartrijden of tijdens een OV rit! Veiligheid is belangrijk, maar informatie voor, tijdens en na een reis ook! Zeker bij personen die weinig op een bepaald traject reizen, een handicap hebben of bij internationale reizigers! Grof geweld tijdens een reis met bijvoorbeeld een hardnekkige zwartrijder, drank of drugsmisbruikers die in overtreding zijn en dan gepakt worden, lijkt me erg confronterend voor gewone, wel eerlijke reizigers als ik. Handhaving is meer dan prima, maar houd het wel binnen de perken alstublieft!
Zo te lezen heb jij geen idee met welke personen NS personeel, en zeker V&S, te maken krijgt!
Jawel, goedwillende reizigers die vastlopen in de domme regels van de NS. De echte raddraaiers worden met een grote boog vermeden.
Helaas weer mogen zien vandaag 🙁
Graag langere treinen in het weekend. Geen ruimte voor wat voor stok dan ook laatst op zondag tussen Utrecht en Amersfoort trein Enschede. En eerste klas standaard altijd controleren.
Leek nu 3e klas. Krijg je met te korte trein. (4tje)
Ze zijn bij Rover wel heel erg naïef.
Dat is dat stroperige clubje al, toen ik daar nog werkte (en dat dateert alweer 22-25 jaar geleden!).
Ik blijf verbaasd dat dit een serieus besluit is. Er moet echt wat gebeuren aan overlastgevers, maar 75 boa’s met wapenstokken voor heel Nederland? Volgens mij moeten we niet geweld met geweld gaan bestrijden, maar overlastgevers oppakken en vooral als ze ernstig geweld gebruiken. Dat is meestal tegen conducteurs en niet tegen V&S personeel dus dit lost niks op. Alle conducteurs upgraden naar BOA zoals bij andere vervoerders, en bodycams zodat er beelden zijn en mensen serieus straf kunnen krijgen lijkt me stukken nuttiger. Maar goed dat is te complex voor een verkiezings-oneliner waarschijnlijk.
Alleen op verzoek van de conducteurs hebben de vakbonden de NS weten te overtuigen dat de conducteurs geen BOA moeten zijn. Dan moet je nu niet klagen als conducteur.
Ja, conducteurs om goedemorgen te zeggen en de deuren open en dicht te doen… Zo’n baan is mooi maar niet meer van deze tijd. Laat de conducteurs vooral heel service-gericht blijven maar ondertussen zijn ze er duidelijk ook om zwartrijden en overlast tegen te gaan. Als NS en de bonden dit niet inzien zullen concurrenten dat in hun plaats gaan doen. Beter neemt NS de vlucht naar voren.
Zo kan NS nog leren van Blauwnet. In hun treinen hangen stickers met daarop de waarschuwing dat overlastplegers € 343 moeten betalen, als deze gesnapt worden en niet mee willen werken.
Waarom moet NS weer eerst een proef doen? Een beetje om zich heen kijken heeft het spoorwegbedrijf nog nooit van gehoord. In een land als Polen werkt de spoorwegbeveiliging al een paar decennia met een wapenstok. Daar zie je niet zo vaak gedonder. Iedereen weet dat ze daar gelijk beginnen te meppen als je ook maar een beetje vervelend loopt te doen en na een waarschuwing nog niet wilt ophouden wilt weten. Als ik NS was, zou ik voor een stroomstootwapen gekozen hebben. Daarmee kun je iemand op een korte afstand al mee uitschakelen.
Ik betwijfel of het een goed idee is om overlastgevers tegen te gaan door te dreigen ze een pak ransel te geven. Er is een grote groep jongens met een leeftijd waarin ze veel testosteron aanmaken die dit wel als een uitdaging zullen zien, zeker in een groep. Kijk naar de rellen in Den Haag: die mensen kwamen om te vechten, dus dat de politie daaraan mee deed was precies in hun straatje. Vervolgens wordt het lastig die mensen te vervolgen, dus ze hebben er op geen enkele manier ‘last’ van. Dat wil je in de trein voorkomen. Zo min mogelijk geweld, maar wel een boete en bij mishandeling naar de rechter.
Zijn jullie nouw helemaal op jullie achter hoofd gevallen stelletje ramp de biellen ga die kk prijzen laten zakken met bloed gang
Een BOA kan onder bepaalde omstandigheden uitgerust worden met wapenstok en peperspray.
Ook kan hij een kogelwerend vest dragen.
Ik snap dat Reizigers vereniging Rover het liever anders ziet.
Echter de praktijk is anders er is veel geweld rond het spoor en de politie is niet toereikend genoeg om overal in te springen.
Dus wat mij betreft worden in de toekomst alle BOA’s zo uitgerust.
Weinig mensen beseffen dat de BOA’s in de vuurlinie van het geweld staan. En ik zie graag dat iedereen het er levend en zo min mogelijk vanaf brengt.
Maar niet zonder training en instructies.
Plus aangepaste wetgeving, zodat de BOA juridische gedekt is als hij zijn werk correct uitvoert.
Als ik dit allemaal lees dat ze een wapenstok krijgen ga ik helemaal nooit meer met de trein. Stel je voor dat ik perongeluk geraakt wordt door zo’n wapenstok…nee sorry…volgens mij gaat dat niet werken