fbpx

NS Hispeed klaar voor ontvangst V250

14 mrt 2012 14:29

NS International en NMBS wachten nog altijd op de overdracht van de hogesnelheidstrein V250. De treinen zijn nu nog eigendom van de italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda. Als de Inspectie Leefomgeving en Transport (voorheen Inspectie Verkeer en Waterstaat) de treinen heeft goedgekeurd, kunnen de treinen overgedragen worden aan NS International.

Alhoewel de treinen nog niet zijn overgedragen aan NS International, mag de vervoerder wel enkele stellen gebruiken om haar personeel op te leiden. Binnen een paar weken zullen de eerste machinisten de opleiding afronden. "Wij staan in de startblokken" zegt woordvoerdster Annelou van Egmond. 

Details
De vervoerder geeft aan dat de treinen voor 97 procent gereed zijn. Het gaat om detais. Zo bleek recent bij een testrit prullenbakken met snelheden tussen de 180 en 195 kilometer per uur gaan rammelen. "Dat probleem speelde niet als de trein harder reed, en niet als de trein zachter rijdt. Over dat soort vraagstukken gaat het" zegt Van Egmond. Maar voegt ze er aan toe: "Wij gaan niet over de goedkeuring. Dat is een vraagstuk tussen AnsaldoBreda en de inspectie". Waarom de treinen nog niet zijn goedgekeurd, kan de woordvoerdster daarom ook niet zeggen.

Leveringsdatum onbekend
Zodra de treinen in Nederland en België zijn goedgekeurt, zullen de V250 treinen ingezet worden als Fyra tussen Amsterdam en Breda en tussen Amsterdam en Brussel. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de treinen medio 2007 in dienst zouden komen, maar keer op keer werd de levering uitgesteld. Uiteindelijk rolde in 2009 het eerste testtreinstel uit de fabriek. Na alle vertraging durft NS International nu geen datum meer te noemen. Uit andere bronnen van treinreiziger.nl blijkt dat de vervoerder mikt op medio juni. 

Schadeclaim
De vervoerder is nog niet bezig met een schadeclaim vanwege de late levering. "Van Egmond: Onze prioriteit is nu dat de treinen aan ons overgedragen worden. Daar doet AnsaldoBreda ook haar uiterste best voor. Daarom heeft nu praten over een schadeclaim geen zin". Wel geeft ze aan dat als de treinen geleverd zijn, er gekeken kan worden naar een schadeclaim. Het contract biedt daar mogelijkheden toe.

Denemarken
NS International is niet bang dat er een zelfde drama volgt als in Denemarken, waarbij de door AnsaldoBreda geleverde treinen weer uit de reizigersdienst zijn genomen vanwegeveiligheidsissues. NS International wijst erop dat het in Denemarken om dieseltreinen gaat, waarmee AnsaldoBreda geen ervaring heeft. Met elektrische hogesnelheidstreinen heeft het bedrijf wel ervaring. Zo maakte het bedrijf samen met Fiat de ETR500 voor de Italiaanse spoorwegen.

AnsaldoBreda
Treinreiziger.nl heeft ook aan AnsaldoBreda om een reactie gevraagd over de leveringsproblemen. De frabikant huld zich sindsdien al maanden in stilzwijgen.

Foto 1 en 2 zijn gemaakt door Mathijs Bakker, foto 3 door Peter Boere. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.