fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS: hopelijk maandag beperkt treinverkeer (indien mogelijk: reis niet)

07 feb 2021 17:48

De Nederlandse Spoorwegen hopen maandag weer “mondjesmaat” treinen te kunnen rijden. Dat meldt NS aan het einde van de zondagmiddag. In hoeverre het lukt om het treinverkeer goed op te starten, zal afhangen van de infrastructuur.

UPDATE: Van en naar Amsterdam rijden er maandagochtend nauwelijks tot geen treinen. Op veel andere plekken rijden vaak één a twee sprinters per uur.

Geen zekerheid

“Wij kunnen reizigers op dit moment nog geen zekerheid geven over het aantal treinen, de trajecten en de frequentie. Hiervoor zijn we afhankelijk van de verdere ontwikkeling van eventuele storingen op het spoor. Wij realiseren ons dat dit een vervelende situatie is voor reizigers die noodzakelijk op reis moeten” stelt spoorbeheerder ProRail.

Mogelijk niet alle storingen opgelost

Zondag reden er vrijwel de gehele dag geen treinen in Nederland. Alleen op een enkele regionale lijn was er treinverkeer mogelijk. De hevige sneeuwval en wind veroorzaken zondag meer dan 80 storingen op het spoor.

De sneeuwval in combinatie met wind houdt de hele avond aan. De verwachting is dat de storingen zondag niet allemaal verholpen kunnen worden. “En mogelijk kunnen de storingen zelfs terugkeren door dit specifieke weertype” aldus NS.

Negatief reisadvies

Reizigers wordt gevraagd, waar mogelijk, hun reis uit te stellen of een alternatief te zoeken. NS noemt het lastig nu al een duidelijk beeld te geven over de situatie van maandag. “Voorop staat dat NS en ProRail zich tot het uiterste inspannen om storingen op te lossen zodat morgen treinen kunnen rijden.”

Welke dienstregeling maandag in de planning het uitgangspunt zal zijn, heeft NS niet bekendgemaakt.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

Het grote blauwe bord met reizigersinformatie is zondag leeg.

30 gedachten over “NS: hopelijk maandag beperkt treinverkeer (indien mogelijk: reis niet)”

  1. Brabo schreef:

    Inmiddels communiceert NS dat er morgen “zeer weinig treinverkeer” zal zijn. Gezien de salamitactiek bij communicatie zal dat waarschijnlijk uitdraaien op weer geen treinen.

  2. Hanzeboog2012 schreef:

    Zag op NOS Journaal hoe medewerkers van Asset Rail de wissels moesten ontdooien. Maar als je dat stuk voor stuk moet doen…

    Hopelijk kan de verwarming van de wissels het morgen wel weer tegen de weersomstandigheden op. Al waait het volgens de weersvoorspellingen het morgen ook behoorlijk.

    Maar soms moet je bij bepaalde dingen neerleggen. En accepteren dat er sprake is van overmacht.

    En het Nederlandse spoor aanpassen voor zulke weersomstandigheden? Tegen welke prijs? Moet je vele miljoenen investeren. Die linksom of rechtsom weer ergens op verrekend wordt.

    Wat is dan erger? De middel? Of de kwaal dat 1 keer in een lange tijd voorkomt?

    1. Simon schreef:

      Tja, als je wissels eerst laat bevriezen moet je ze daarna ontdooien.

    2. Baardstaart schreef:

      Besef wel dat de impact nu niet zo groot is omdat het zondag is en er nog een lockdown is. Als de economie volop loopt en men echt volop afhankelijk is van de treinen zal de rekening wel eens anders kunnen uit zien en dan klaagt iedereen steen en been.

    3. Brabo schreef:

      @hanzeboog
      Prorail heeft in 2011 geld gekregen om alle wisselverwarming uiterlijk 2017 om te bouwen op elektriciteit en dat blijkt nu helemaal niet gebeurd zijn. Waarom moeten we ons daar bij neerleggen en waar is dat geld gebleven?

      1. Dries Molenaar schreef:

        Wie zegt dat het niet gedaan is? Electrische installaties kunnen ook falen.

      2. Johan schreef:

        ProRail meldt op haar website dat in veel gevallen de elektrische wisselverwarming wel werkt, maar dat die de sneeuw maar plaatselijk laat smelten, waardoor het smeltwater weer aanvriest en een vast ijsblok vormt die de wissel blokkeert.

        https://www.prorail.nl/liveblogs/winters-weer , bericht van 11:25 uur | 07-02-2021

        Toen het treinverkeer vanmorgen vroeg werd gestaakt, was het nog maar 3 graden onder nul. Kennelijk zijn die nieuwe elektrische wisselverwarmers niet op meer dan 2 graden onder nul berekend.

        1. Dries Molenaar schreef:

          Amateurfysica. Belangrijk is vooral ook de hoeveelheid aan blokkerend materiaal.
          Hier ziet u een verzameling aan oplossingen, niet sneeuwen is er niet bij.
          https://www.google.com/search?q=railway+switch+heating&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwid3a_c29juAhUIPuwKHdqQD6kQ_AUoAXoECAMQAw&biw=926&bih=698&dpr=1.25

          NB de aannemers zouden de hulpstukken zelf moeten ontwerpen en aanschaffen.

        2. Dries Molenaar schreef:

          NB vreemd genoeg hebben ze die problemen over de hele wereld waar het sneeuwt.

        3. Lodewijk Entrop schreef:

          Het grootste probleem wat ik op plekken lees is dat de sneeuw wel weggesmolten kan worden, maar dat de harde wind ervoor zorgt dat de sneeuw steeds weer stuift. Hierdoor werkt de verwarming te traag.

    4. Dries Molenaar schreef:

      Je zou toch verwachten dat zulke aannemers wat hulpstukken zouden weten te bedenken waardoor je niet met een losse gasbrander langs elk stuk rails hoeft te gaan. Hoe moeilijk is dat? Wellicht krijgt men per uur betaald en niet per stuk.
      Ook zou je verwachten dat Prorail speciale wagons zou hebben met een flinke kachel er op, een grote blazer en wat en verdeelbakken onder de wagon om zo snel wissels vrij te maken. Met een locje erbij kun je zo mooi een groot station met wissels in geen tijd vrij maken.
      Zo’n wagon kun je ook wel bedenken met een flinke stofzuiger er op. Dan kun je bij de perrons de baan makkelijk schoonmaken zonder dat het gevaarlijk werk wordt.

      1. Otto schreef:

        ProRail investeert alleen in peperdure stationsprojecten en onroerend goed. En dus niet in rails, wissels, bovenleiding, etc.

    5. lezer schreef:

      Dat is waar in Nederland dan mee gedreigd: als je normale kwaliteit verwacht dan zullen we je een gepeperde rekening sturen. Typisch gedrag voor een monopolist. Want is Nederland wel zo’n goedkoop land op OV-gebied? Bedenk de grootste kostenpost is het veen, dit is een land met nauwelijks reliëf (dat verklaart waarom in Zwitersland het zo duur is).

  3. Melvin schreef:

    Iedereen weet het altijd zo goed he… kijk op de weg dat is ook niet begaanbaar. En na 1 week is die sneeuw wel weer weg dus leg je er bij neer is effe niet anders.

    1. Otto schreef:

      Prima, maar beweer dan ook niet dat het spoor een essentiële sector voor vitale werkers is die daarom miljarden coronasubsidie moet krijgen.

      1. Paul Lamote schreef:

        Lijkt me ook. Als die vitale werkers met dit weer plotseling prima zonder OV kunnen, kunnen ze dat bij gewoon weer ook. Ergo: het OV blijkt helemaal geen essentiële sector te zijn.

  4. . schreef:

    Het viel me al een keer op dat ze op het vaste land van Griekenland, waar ze maar twee hoofdlijnen hebben, dat in hun zeldzame winters de treinen gewoon reden. Ene keer had ik een ongebruikelijke winterstorm (met flinke sneeuwval en ijspegels, zo koud dat ik een kleur had als een tomaat) dat ik in de penarie was gekomen als ik daar vast had komen te zitten wegens een week geen treinverkeer (een treinstationnetje lag zelfs kilometers van de plaats af waar ik verbleef). Kun je wel zeggen dat ze wissels moeten ontdooien..maar toch, Griekenland is niet op het niveau van Zwitserland of Zweden, dus respect.

  5. Tonny schreef:

    Hier in het zuiden rijdt alles weer…behalve NS.

    1. Hanzeboog2012 schreef:

      Neem aan dat je Limburg bedoelt. De IC Enkhuizen – Heerlen en IC Alkmaar – Maastricht moet langs teveel wissels. Alleen Amsterdam Centraal al passeren is al niet te doen.

      De verwachting is dat het dinsdag of woensdag kan worden voordat de dienstregeling weer uitgevoerd kan worden.

      1. Johan schreef:

        NS lijkt wel de sprinter Eindhoven-Weert te hebben verlengd tot Roermond. Ik moet zeggen dat die oplossingsgerichtheid me blij verrast.

      2. lezer schreef:

        @Hanzeboog: langs teveel -onverwarmde- wissels.

  6. Jean schreef:

    Volgens mij pure onwil van ProRail en NS, ook met bevroren wissels kun je gewoon een beperkte treindienst pendelen tussen de steden, als je maar wil.

  7. Frans EEKHOUT schreef:

    Hoe doen ze dat in Zwitserland, Oostenrijk en welke lessen kan NS/ProRail trekken van deze landen als het echt winters koud weer wordt, of moet men in Nederland zo nodig het wiel zelf opnieuw uitvinden ? Zijn er in ons land dan niet genoeg echte knappe koppen die kunnen anticiperen op het koude wissel- en andere railgerelateerde probleem, we hadden in het verre verleden toch vaker “echte” winters gehad ?
    Nu een koude golf over zes maanden een hitte golf, NS en ProRail maak je borst maar nat !

    1. Peter Janssen schreef:

      Altijd weer het geklaag. En Zwitserland en Oostenrijk erbij halen. Dit is totaal niet te vergelijken. Nederland heeft één van de drukst bereden spoorwegen ter wereld. Het is al heel kwetsbaar voor verstoringen. Dit is gewoon overmacht. En moet je alle wissels aanpassen voor die zeldzame sneeuwstorm. Nee natuurlijk niet. En in Oostenrijk en Zwitserland vallen net zo goed treinen uit.

      1. Marin Kijzers schreef:

        Tussen uitval van treinen en in het geheel geen treinen rijden zit in mijn beleving een wereld van verschil.
        Als ik filmpjes zie van treinen in Zwitserland waar het sneeuwt en met sneeuwhopen naast het spoor, dan zie ik mensen bezig bij de wissels.
        Mijn indruk is dat ProRail verwacht dat de technische oplossing met wisselverwarming voldoende moet werken. Echter, we merken dat deze wisselverwarming de sneeuw niet voldoende laat smelten.
        Ik lees op dit forum al oplossingen. Nu hoop ik maar dat bij een volgende sneeuwbui er wel een oplossing is om treinen te laten rijden.

      2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        1) Zwitserse spoornetwerk is bijna even druk als het Nederlandse, zo niet drukker. (In verleden was het Zwitserse spoorwegnetwerk drukker)
        2) Het maakt natuurlijk wel uit of 1% van de treinen of 98% van de treinen uitvalt.
        3) Op zich is het logisch dat ze in Zwitserland en Oostenrijk beter voorbereid zijn. Het sneeuwt er gewoon vaker. Als Nederland het met sneeuw beter zou doen dan Zwitserland, dan hadden ze zich daar wel achter de oren mogen krabben.

      3. Simon schreef:

        Laten we Zwitserland en Nederland toch eens met elkaar vergelijken.
        De spoorwegen zijn ongeveer net zo groot qua spoorwegnet en reizigersaantallen, al hebben de Zwitserse spoorwegen meer sneeuw, meer stations en een groter marktaandeel.
        De Zwitserse spoorwegen runnen geen winkeltjes.
        Belangrijk is denk ik dat de Zwitserse spoorwegen in Zwitserland liggen en de Nederlandse spoorwegen in een land dat van gebabbel aan elkaar hangt.

    2. Oscar schreef:

      CH en AT: wat bij ons uitzonderlijk is, is daar normaal. Ik geloof dat ze dat daar “winter” noemen… 😉
      Dus zijn de spoorwegen daar dan ook op voorbereid. Sterker nog: winter is daar in sterke mate economisch geëxploiteerd (lees: “toerisme”). De spoorwegen spelen een belangrijke rol in het faciliteren van winters vermaak = ze brengen wintersporters naar de wintersportgebieden. Zelf heb ik in bv. Gstaad en Davos de trein gebruikt tijdens het skiën (om bijvoorbeeld vanuit een godverlaten dorp weer naar het dalstation van de kabelbaan te komen). Dan is het uiteraard ondenkbaar om te zeggen dat de trein vandaag wegens te grote hoeveelheid sneeuw niet rijdt.

      Het geheim van de Rhätische Bahn is BLIJVEN RIJDEN. Ook ‘s nachts, met lege treinen. Daar dus links en rechts van de spoorbaan enorme sneeuwmuren, maar altijd een begaanbaar spoor en geen ijsvorming op de bovenleiding. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

      1. lezer schreef:

        @Oscar: en dat deden we in Nederland niet vroeger? En zijn de tarieven in Nederland omlaag gegaan toen de wintervoorbereiding kennelijk is wegbezuinigd?

  8. Frans EEKHOUT schreef:

    Stokje…
    A propos beste mensen, nu in begin februari staat heel Nederland met het barre winterweer en heel veeeeel sneeuw in het nieuws en viel het in het zuiden des lands, Zuid Limburg maar een fractie sneeuw. Toch waren wij hier in Zuid Limburg deze winter wel de eerste die te maken kregen met een dik pak sneeuw en ging menige “noorderling” richting Vaals en omgeving om “sneeuw te proeven” toen men elders nog in het groen zat en was het zelfs “breaking news” op het NOS journaal. Op 24 januari j.l. kon ik zelfs genieten van een dik, +/- 10 cm pak sneeuw en genoot van “winter wonderland”. Men heeft nu het stokje gewoon doorgegeven naar de rest van Nederland en komt praktisch elke inwoner aan de beurt. Bekijk ook de diverse drone beelden en hoe blij menigeen is met het winterse sprookje, kun je nu al “kerstkaart foto’s” maken voor 2021 al duurt dat nog elf maanden en vooral is het voor sommigen een moment om de sleur te doorbreken van het als maar binnen moeten zitten vanwege de lockdown. Haal diep adem, proef de koude lucht en geniet van het feeëriek gekleurde plaatje… Elk nadeel heeft zijn voordeel niet tegenstaande enkele ongemakken en oogt het landschap ook van een enkele rijdende trein of bus bijna poëtisch aan…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.