NS Jongeren Dagkaart vanaf 1 september verkrijgbaar (en alleen geldig bij NS)
26 aug 2020 8:48
De in februari aangekondigde Jongeren Dagkaart komt er nu echt: vanaf 1 september kunnen jongeren (12 t/m 18 jaar) in de daluren een dag onbeperkt reizen voor 7,50 euro.
Alleen geldig bij NS
Dat wil zeggen onbeperkt reizen bij NS. Want voor het eerst in jaren introduceert het spoorbedrijf een product dat niet geldig is bij de regionale vervoerders. “We hebben met de andere spoorvervoerders geprobeerd afspraken te maken” zegt NS woordvoerder Hessel Koster. Maar volgens het spoorbedrijf willen de regionale vervoerders niet. “Dat vinden we natuurlijk erg onwenselijk gevolg van versnippering op het spoor”.
Ook Rover is teleurgesteld dat de nieuwe actiedagkaart niet direct bij andere vervoerders geldig is. Directeur Freek Bos: “Het is een heel mooi nieuw product, ik ga er vanuit dat de regionale vervoerders volgen. Ik kan mij niet voorstellen dat ze hier niet aan willen meewerken”. Alhoewel Bos graag een dagkaart had gezien die ook bij de andere vervoerders geldig is, is hij ook blij dat de kaart er wel komt.
Waarom doen de regionale vervoerders niet mee doen met de jongerendagkaart? Arriva zegt desgevraagd in een korte bondige reactie: “De reden hiervoor is dat het product nu niet past in ons huidige portfolio.”
Strategie
Het was eigenlijk al de bedoeling dat de Jongerendagkaart voor de zomer geïntroduceerd zou worden. Door de coronacrisis heeft NS besloten het nieuwe product uit te stellen tot 1 september. Met de goedkope treinkaartjes voor oudere kinderen wil NS het reizen goedkoper maken. Volgens NS zorgt het nieuwe tarief ervoor dat jongeren 50 à 60 procent goedkoper uit zijn.
Achter de goedkope kaartjes zit een strategie. NS-bestuurslid Tjalling Smit vertelde in februari dat de trein een “logische keuze” moet worden voor de nieuwe generatie reizigers. “Jongeren die naar familie, een concert of sportwedstrijd gaan, worden vaak met de auto gebracht. Zonde natuurlijk”, zegt hij. “Jongeren kunnen straks betaalbaar en zelfstandig op pad, de ouders hoeven niet meer hun auto te pakken en het is nog duurzaam ook.”
Voorlopig geen abonnement
NS kondigde in februari ook aan om voor 15 euro een Weekend Vrij abonnement voor jongeren te gaan introduceren. Daar ziet het spoorbedrijf vanwege de coronacrisis nu toch vanaf. “Sindsdien is door corona het reisgedrag veranderd en is een abonnement niet altijd meer interessant” zegt NS. NS zegt alle abonnementen tegen het licht te houden. “Ons uitgangspunt is in elk geval dat de trein ook aantrekkelijk is voor jongeren 12-19, maar hoe die abonnementen er precies uit gaan zien weten we nog niet.”
Op korte termijn komt NS met nieuwe abonnementen voor de forenzen. Die abonnementen zullen gericht zijn op reizigers die nu meer thuis werken. Of dat aanbod permanent zal zijn, of voor enkele jaren, is voor NS op dit moment nog niet duidelijk.
Na de introductie van de forensenabonnementen worden de andere abonnementen ook tegen het licht gehouden. “Dat zal nog wel maanden duren” denkt Koster. Pas dan zal blijken of er een ander abonnement voor jongeren komt.
Proef Dal Voordeel abonnement
Het is niet voor het eerst dat NS jongeren probeert in de trein te krijgen. In 2018 konden jongeren voordelig een Dal Voordeel abonnement nemen, voor slechts 15 euro per jaar. Dat was ook een proef. Alhoewel NS die proef destijds een succes noemde, is er toen geen vervolg op gekomen. Het spoorbedrijf gaf toen aan in gesprek te zijn met andere vervoerders, om met een blijvend aanbod te komen. Maar gedurende anderhalf jaar is dat er niet gekomen.
Goed idee. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.
Maar als de kleine vervoerders hun eigen ideeën hebben over ‘samenwerken’ met NS begrijp ik dat ook wel weer.
Absurd laag geprijsd.
Het is ook nooit goed. Kinderen tm 11 jaar reizen gratis of met een railrunner van 2.50 euro. De overgang bij 12 jaar naar voltarief was groot. Bedenk ook dat als jongeren enthousiast te maken zijn voor de trein, ze misschien voor een hele leven klant kunnen blijven.
Jammer dat veel jongeren uit het noorden en oisten er niet van kunnen profiteren. Verder zul je dan in het weekend en schoolvakanties heel veel jongerengroepen onderweg gaan zien. Ik voorspel een hoop lawaai en drukke treinen.
Voor enkele reizen met groepen van 5, 6, 7, of 10 of meer personen is het voordeliger om alleen groepstickets te gebruiken en geen jongeren-dal-dagkaart. Qua groepen jongeren die in de daluren reizen wordt het dus alleen goedkoper als ze op één dag meer dan een enkele reis maken, met 8 of 9 personen zijn, of deels apart reizen. Ik denk dat dit vervoerbewijs dus meer gebruikt gaat worden door jongeren die individueel of in groepjes tot 4 personen reizen, dan door grotere groepen. Het groepsticket is bovendien wel bij andere treinvervoerders geldig (al specificeren de voorwaarden niet bij welke andere treinvervoerders dat dan is).
@Hans, richt je tot de bestuurders van jouw provincie en de regionale vervoerders.
Niet per sé, ik vind het een slim plan. Voor veel gezinnen met kinderen wordt de trein te duur vanaf 12 jaar (3 of 4 in plaats van 2 kaartjes kopen). Dit houdt het betaalbaar.
Kijk, NS gaat eindelijk een van de kansen pakken en niet alleen treurig achterover leunen. Ik hintte daar onlangs nog op. Wel lullig voor wie in plaatsen als Emmen, Stavoren of Varsseveld woont, of daar naar toe wilt, dat de regiovervoerders niet mee doen.
Bij dit soort absurde afbraaktarieven zou ik als vervoerder ook niet meedoen.
Het lijkt op een doorzichtige poging om de treinen zo snel mogelijk weer vol te krijgen om dan tegen de politiek te kunnen zeggen dat het vervoer weer aantrekt. Op die manier lijkt NS te proberen om door de politiek opgelegde bezuinigingen c.q. inkrimpingen wegens de grote onderbezetting van de treinen te voorkomen. Men richt zich daarbij vooral op jongeren omdat die zich sowieso het minste van het coronavirus aantrekken.
Een leuk bedachte complottheorie, maar niet waar. NS heeft het al aangekondigd in februari, nog voor de coronacrisis in Nederland begon.
NS plaatst het vreemd genoeg zelf ook in de context van vraaguitval door corona:
“In de huidige coronatijdperk is er sprake van een forse vraaguitval. NS staat daarom voor een grote uitdaging om reizigers weer terug in de trein te krijgen. Daarom zal NS in de komende maanden diverse acties en campagnes introduceren om de trein zo aantrekkelijk en concurrerend mogelijk te houden en denkt NS na over aanvullende proposities in 2021. NS is voornemens om in september 2020 alvast een eerste stap te zetten door een structurele nieuwe propositie te introduceren voor jongeren, waar deze adviesaanvraag betrekking op heeft.”
Bron: https://locov.nl/binaries/Locov%202020-166030%20Adviesaanvraag%20Jongeren%20Dagkaart_tcm118-460480.pdf
Oude wijn in een ‘coronafles’.
Vreemd voor ons, niet voor NS.
Logische zet om alleen goedkope treinkaartjes voor jongeren in te zetten. Immers, mensen boven de 40 vormen een risico en hebben meer mogelijkheden om thuis te werken.
Precies die groep welke schijt heeft aan de coronaregels. En die gasten mogen dan voor een paar knaken de hele dag de sfeer verpesten in de trein.
Denk je nou echt dat ze mondkapjes dragen in de trein en alleen zitten op de stoelen die aangegeven zijn met de groene sticker?? En wie wil geloven dat die tieners netjes anderhalvemeter afstand houden??
In de horeca heeft men al serieuze problemen met het gedrag van die jongeren, omdat ze schijt hebben aan de coronaregels.
Voor mij als ov-mijder is dit soort nieuws en NS-acties een duidelijk signaal dat mijn keuze de enig juiste is en blijft. Mij zullen ze niet meer terug in het ov krijgen. De NS-abbo had ik vorig jaar al opgezegd omdat het veel te duur is voor hetgeen je geboden wordt aan reismogelijkheden.
U moppert op de jongeren, maar los van de ‘spin’ in de berichtgeving kan ik NS geen ongelijk geven. Onder jongeren is het OV populair en dit is precies de leeftijd waarin besloten wordt of ze wel of niet een rijbewijs gaan halen.
Vroeger een vanzelfsprekendheid, nu al lang niet meer.
Waarom mogen jongeren volgens jou alleen zitten op stoelen die zijn aangegeven met een groene sticker? Sinds 1 juli zijn alle zitplaatsen in de trein immers beschikbaar. De groene stickers behoorden bij de vorige fase.
Het zijn bovendien niet de jongeren tussen 12 en 18 die voor problemen zorgen in de horeca.
Maar als we toch aan het generaliseren zijn: Volgens mij zijn het altijd bejaarden die een ander geen voordeeltje gunnen, zonder zich vooraf te informeren waarover het exact gaat. Er is niemand bij NS die het interesseert dat jij je abonnement opzegt. Het enige slachtoffer daarvan ben je zelf, omdat je er nog zuurder door wordt.
Best logisch toch, dat andere vervoerders niet meewerken met NS?
Als commercieel bedrijf hoef je je “concurrent” niet te volgen.
Ik denk niet dat dat de reden is. Het gaat denk ik om de belachelijk lage prijs.
Op zich vind ik dit een bemoedigend initiatief. De stap tussen een railrunnerkaartje naar het volwassene-tarief is soms wel heel erg groot. Bovendien kan dit het reisgedrag van toekomstige generaties stimuleren. ALs jongeren in aanraking zijn geweest met het openbaar vervoer, dan is de stap om dit in te toekomst te blijven gebruiken misschien wat minder groot (wellicht een te optimistische gedachte).
De ervaring met de gratis DalVrij voor studenten die uitgestudeerd zijn bewijst dat dat zo niet werkt. Het leeuwendeel verlengt die na het gratis jaar niet meer.
Wat heb je aan een dalurenkaart als je gaat werken?
Het gaat om een gratis Dal Voordeel abonnement voor (ex-)studenten die voor het eerst hun studentenreisproduct (moeten) beëindigen (Of ze afgestudeerd zijn heeft er in tegenstelling tot wat NS in advertenties doet voorkomen helemaal niets mee te maken), of 50 euro korting op een ander NS abonnement. Ik weet niet op welke cijfers Maurice zich baseert, maar ik mag toch hopen dat in zo’n onderzoek juist is gekeken naar de mensen die voor korting op Traject Vrij kiezen of iets dergelijks. Bij degenen die voor Dal Voordeel kiezen zullen voornamelijk mensen zijn die van studie wisselen, een tussenjaar inlassen, niet nominaal afstuderen, of niet meteen werk kunnen vinden na hun studie.
Het lijkt me after all toch een qua publiek aantrekken redelijk slimme zet-al konden ze ook amper wat anders na de eerdere aankondiging.
Wees nou reëel: heel veel van die nu lege plekken waren vroeger door ook amper geld in het laatje brengende studentjes bezet, die net zo goed dan nog erger konden klieren en aso gedrag vertonen als de puisterige pubertjes. Nu komt er nog wat geld van binnen door die plaatsvervangertjes.
War heel duidelijk ontbreekt in het tarievenhuis van NS is een aangepast aanbod voor de jeugd die vanaf 12 tot gratis als student reizende naar school etc moet en te jong is voor rijbewijs.
Bij de SNCF in FR doen ze een ABO voor juniors voor de hele zomer in lokale TER-treintjes voor net 30 eur.
Maar voor de geregelde weekendreiziger (bvb kind van gescheiden ouders) is het normale FLEX weekendvrij al zo spotgoedkoop dat daar toch nks meer vanaf te halen valt.
Psst: Het is NS helemaal niet te doen om een leeftijdscategorie, het gaat ze om het werven van reizigers in de daluren en tieners vormden daarin een onbenut potentieel. Een spitsaanbod voor tieners gaat er logischerwijs niet komen.
aan zon kaart heb je totaal niets als de andere partners zoals arriva blauwnet en de rest niet meedoen krijg vaak mensen uit het westen zitten ze nog met twee kaartjes waardeloos.
Andere kaarten worden hierdoor weer versoberd! Mijn voordeelurenkaart geeft in de avondspits straks ook geen 40% korting meer, terwijl ik al tientallen jaren hiervan gebruik maak. 60+-ers zonder auto kan men beter goedkoper laten reizen.
Wordt wel versoberd, maar niet hierdoor. U heeft tien jaar kunnen genieten van voordelen die niet voor anderen beschikbaar waren, en daar komt nu een eind aan. Ook de jongeren mogen niet in de spits reizen.
Onzin, iedereen had een voordeelurenkaart kunnen aanschaffen voor jaren terug. Dan hadden ook zij het voordeel gehad wat ik tot nu toe heb gehad.
Schaf alle voordeeltjes voor iedereen af, dus geen kortingen, gratis reizen, OV-studentenkaarten, en de prijs kan gegarandeerd naar beneden toe.
Iemand van 20 had moeilijk 10 jaar geleden een voordeelurenkaart kunnen kopen. Op zich is het niet raar dat je voor specifieke doelgroepen een specifiek aanbod maakt. Gebeurd overal. Het idee is om zo klanten te trekken die je anders niet had gehad.
Of de prijs gaat omhoog.
Ik merk aan mezelf dat ik door actiekaartjes aanzienlijk meer met de trein ga dan vroeger. Dit houdt in dat de NS extra opbrengsten heeft om de kosten te dekken waardoor de prijs omlaag kan.
Daarnaast mijd ik door deze acties vaak de spits omdat ik goedkoper uit ben. Hierdoor hoeft de NS tijdens een drukke spits geen extra materiaal in te zetten wat ook kosten kan besparen.
Bedenk zo’n actie ook voor de ouderen. De meesten kunnen niet eens of mogen niet meer auto rijden. Zij moeten vaak leven van hun aow tje. Dus het zou ook een uitkomst zijn voor vereenzaming van veel ouderen. Plaats geregeld een aanbieding tegen een gereduceerd tarief.Ook de ouderen willen meedoen in de maatschappij.
Er bestaan ook producten die speciaal bedoeld zijn voor ouderen.
Ik kan zelf weinig sympathie opbrengen voor ouderen die klagen dat ze van alleen AOW moeten leven. Je hebt een heel leven gehad om dat te zien aankomen en de gevolgen van je inactiviteit te overwegen. Je behoort tot de rijkste groep mensen. Als je van alleen AOW moet leven, heb je je hele leven geen moer uitgevreten. En dan moeten anderen het zielig vinden dat je daardoor eenzaam wordt? Alleen AOW is niet bepaald iets wat je overkomt.
@Jacobs, dat zou inderdaad leuk zijn als de ouderen wat meer zouden meetellen in de maatschappij.Op de site van spoordeelwinkel staan wel leuke aanbiedingen voor iedereen, dus ook voor ouderen. En trekt u zich a u b niets aan van de reactie van Annemiek hierboven.Die is blijkbaar nog niet oud genoeg om te weten dat niet alles in het leven maakbaar is en dat hard werken niet altijd loont.
Bedenk zo’n actie ook voor de ouderen. De meesten kunnen niet eens of mogen niet meer auto rijden. Zij moeten vaak leven van hun aow tje. Dus het zou ook een uitkomst zijn voor vereenzaming van veel ouderen. Plaats geregeld een aanbieding tegen een gereduceerd tarief.Ook de ouderen willen meedoen in de maatschappij.
Janneke heeft idd gelijk wat die Annemiek betreft, wat een raar mens.
eens kijken als zij boven de 65 is hoe ze dan over alles denkt.
Wij zijn ook aow’ers en hebben ons hele leven gewerkt, hebben alle 2 een voordeelurenkaart, maar van uit het zuiden even op en neer te rijden naar het noorden voor 1 dag maakt het wel erg duur.
wij hopen ook dat er z.s.m. goedkope treinkaartjes komen zodat we weer geregeld en nog meer kunnen treinen, zijn nl niet in het bezit van een auto
Ze heeft een scherpe mening. Maar iemand raar mens noemen is niet nodig. De goedkoopste manier om van Noorden naar Zuiden te reizen is met een keuzedagkaart. Daar kan geen auto tegen op.
Jammer dat de bedoeling was dat het ticket alleen via de NS app gekocht zou kunnen worden. Dat iemand van 12-18 een smartphone heeft is vrij normaal, maar lang niet allemaal hebben een betaalrekening met iDeal.
Gelukkig is het voor ouders e.d. ook gewoon mogelijk om via de site te bestellen. In het ticketoverzicht op https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes-toeslagen vind je het niet en ook de app-link op https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html werkt natuurlijk niet, maar deze wél:
https://www.ns.nl/producten/s/jongerendagkaart