NS misbruikt mogelijk macht bij Fyra
11 apr 2013 12:45
NS moet beter onderbouwen dat het zijn monopoliepositie niet misbruikt om reizigers tussen Amsterdam en Rotterdam de duurdere Fyra in te jagen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft het spoorbedrijf tot 16 april de tijd gegeven om met extra bewijzen te komen. Dat zou blijken uit een een brief aan NS die in handen is van Spits.
De waakhond (voorheen NMa) wil volgens Spits van NS weten hoe de Fyra en de normale dienstregeling tussen Amsterdam, Haarlem, Leiden en Rotterdam elkaar precies aanvullen. De ACM wil ook reizigersprognoses krijgen van NS op beide treinlijnen. NS moet ook aan de ACM aangeven hoe tevreden reizigers zijn over de geleverde diensten op beide lijnen. Door het ontbreken van cijfers is het voor ACM nu onduidelijk of de verslechtering van de binnenlandse treindienst geen machtsmisbruik is van NS.
Fyra Amsterdam – Brussel
De ACM stelt NS ook vragen over de Fyra Amsterdam – Brussel, hoewel deze door defecten aan het materieel al een tijdje niet rijdt. De waakhond vindt volgens Spits dat NS duidelijker moet uitleggen wat voor kaartjes precies worden verkocht. Ook moet beter worden uitgelegd waarom kaartjes voor de Fyra moet worden gereserveerd. De ACM hamert er tot slot op dat internationale reizigers de mogelijkheid moeten krijgen een abonnement af te sluiten. Vlak voor het uitvallen van de internationale Fyra zijn hier wel verbeteringen in doorgevoerd, maar de ACM wil weten of deze structureel zijn.
Geen reactie NS
Volgens de forenzenkrant heeft de ACM afgelopen najaar voor het eerst bij NS informatie ingewonnen over de Fyra, na klachten over de hogesnelheidstrein van reizigersorganisaties. Naar aanleiding van de gegeven antwoorden stelt ACM nu de extra vragen. NS wil tegenover Spits niet op de vragen ingaan.
(c) Novum