Foto: Daniël de Ruig (archief)
Belangenorganisaties willen dat de NS de dienstregeling voor 2026 verbetert voor reizigers van en naar station Weert. Door werkzaamheden bij Vught stoppen in de weekenden minder intercity’s op het station. Met de meeste wijzigingen in de dienstregeling zijn de in het Landelijke Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) verenigde belangenorganisaties tevreden.
De NS wil in 2026 weer meer treinen laten rijden dan dit jaar en voegt extra ritten toe aan het begin en einde van de dag. Het Locov schrijft dat goede voorstellen te vinden. De belangenorganisaties schrijven in het advies ook ’verheugd’ te zijn dat de dienstregeling op zaterdag wordt uitgebreid tussen Den Haag Centraal en Dordrecht, in het weekend tussen Uitgeest en Breukelen en in de daluren tussen Amersfoort en Deventer. Volgens de organisaties wordt de NS-trein hierdoor aantrekkelijker voor reizigers.
Maar bij de geplande dienstregeling voor Weert in het weekend heeft het Locov bedenkingen. Eerder maakte ook al de provincie Limburg bezwaar. De NS wil het aantal stops in het weekend van de intercity Maastricht – Eindhoven Centraal halveren. ’’Wij zijn van mening dat hier in ieder geval op vrijdag een andere oplossing wenselijk en mogelijk is. Op dit onderdeel adviseren wij daarom negatief.’’ De belangenorganisaties willen dat de intercity’s blijven stoppen in Weert door in het weekend de intercity Heerlen – Enkhuizen te laten rijden. In ieder geval zou dit op vrijdag moeten gebeuren om forenzen tegemoet te komen.
Locov is bang dat treinaansluitingen in Hengelo, Leeuwarden en Groningen niet gehaald worden en dat reizigers op de stations Goes, Middelburg en Kapelle-Biezelinge hun busaansluitingen gaan missen. De belangenorganisaties vragen de NS daarom om de dienstregeling zo aan te passen dat er meer tijd ontstaat voor reizigers om de overstappen op deze stations te halen.
De in december gelanceerde Eurocity Direct tussen Lelystad en Brussel-Zuid moet extra stops krijgen vindt het Locov. In het advies wordt gepleit voor een stop op station Brussel-Centraal omdat veel reizigers nu van Brussel-Zuid terugreizen waardoor de tijdswinst van de nieuwe trein teniet wordt gedaan. Locov oppert ook de trein in Brussel-Noord en Mechelen te laten stoppen. Het Locov ziet de trein ook graag stoppen op station Duivendrecht.
In het Locov zitten de belangenorganisaties Rover, ANWB, de fietsersbond, Ieder(in), de Landelijke Studentenvakbond en ANBO-PCOB. De NS gaat de adviezen van de organisaties de komende weken bestuderen. Voor de zomer maakt de NS bekend wat zij met de adviezen gaat doen. Na het verdelen van de capaciteit op het spoor door ProRail wordt de definitieve dienstregeling in het najaar bekend.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 27 maart 2025 08:53
De Vakbond voor Machinisten en Conducteurs (VVMC), de grootste vakbond bij de NS, wil weer…
De provincie Zuid-Holland wil twee van de vier lijnen van de Waterbus opheffen, waarmee over…
De MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen wordt van woensdag 23 juli tot zondagochtend 27 juli…
De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het treinverkeer op…
Het aantal ernstige storingen op het spoor is in de eerste helft van dit jaar…
Reizigersvereniging Rover vreest voor groeiende vervoersarmoede door de nieuwe prijsstijging van treinkaartjes en roept de…