fbpx

Limburg in geweer tegen overslaan station Weert

12 mrt 2025 16:07

De provincie Limburg komt in het geweer tegen de plannen van de NS om volgend jaar op vrijdagen en in het weekend minder intercity’s te laten stoppen in Weert. Volgens de NS is dat nodig door langdurige werkzaamheden aan het spoor bij Vught. Het provinciebestuur wil dat het spoorbedrijf naar mogelijkheden kijkt om Limburg zo bereikbaar mogelijk te houden.

De NS stelt dat de ingreep nodig is omdat treinen tussen Den Bosch en Eindhoven minder hard kunnen rijden door de werkzaamheden en er daardoor langer over doen. Om de aansluitingen in Limburg hetzelfde te houden, zou de intercity van en naar Maastricht station Weert straks één keer per uur moeten overslaan op eerdergenoemde dagen. Daardoor zou er nog één directe trein per uur overblijven, blijkt uit de huidige dienstregeling.

‘Verminderde bereikbaarheid tot minimum beperken’

“Hoewel wij begrip hebben voor de noodzaak van infrastructurele werkzaamheden, willen wij de verminderde bereikbaarheid van Limburg tot een minimum beperken”, zegt het Limburgse bestuur in antwoord op Statenvragen van BBB en D66. “Wij zullen NS daarom verzoeken op korte termijn in beeld te brengen welke structurele oplossingen, ook buiten Limburg, op welke termijn mogelijk zijn.” Ook wil de provincie weten hoe lang de situatie bij Weert zou gaan duren en waarom die niet eerder onder de aandacht is gebracht.

Plan nog niet definitief

De plannen van de NS maken deel uit van de nieuwe dienstregeling voor 2026. Die is nog niet definitief, reizigersorganisaties en regionale overheden zoals de provincies mogen nog advies geven. Ook moet spoorbeheerder ProRail nog bekijken of er genoeg ruimte is op het spoor. In het najaar wordt duidelijk of alle plannen kunnen doorgaan.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

4.8 5 stemmen
Artikel waardering
Abonneer
Laat het weten als er

42 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
N...
5 dagen geleden

Volgens mij is het doel van de NS nu juist om Limburg zo bereikbaar mogelijk te houden, door de overstappen binnen Limburg te behouden? Anders zou Arriva al hun timings in Limburg moeten aanpassen op de veranderde landelijke dienstregeling.

Wim Lubbers
5 dagen geleden

Vanaf 2013 reden er 4 IC’s per uur van Limburg richting Amsterdam: 2 vanuit Maastricht en 2 vanuit Heerlen. Ook op zaterdag en zondag. Met corona werden er 2 geschrapt en na corona zat NS zomaar ineens met personeelstekort. Sinds 2024 rijden de 2 IC’s uit Heerlen vr-zo definitief nog maar tot Eindhoven. Deze sluit nergens op aan en de eerstvolgende trein die in Eindhoven aankomt is 10 minuten later de IC uit Maastricht. Lekker geregeld. In zuidelijke richting is de Heerlen-trein al even nutteloos want hij vertrekt 10 minuten na de Maastricht-trein en in de tussentijd komt er in Eindhoven geen enkele trein binnen
Weert ging dus in de weekends van 4 naar 2 IC’s en daar blijft straks nog maar eentje van over. Niet voor een paar maandjes maar mogelijk 5 jaar. Dat is dus wel erg onredelijk.
Ik heb gepuzzeld over de alternatieven.

  • In de eerste plaats moet NS stoppen met combineren en splitsen in Eindhoven. Op de een of andere manier kost dat elke keer 2 tot 3 minuten meer dan de halteringstijd die er voor staat (ik heb er al anderhalf jaar ervaring mee).
  • Om toch nog een beetje over te houden van de aansluitingen in Den Bosch en Utrecht moet NS eens kijken of op vrijdag tm zondag de tienminutentrein weer terug kan komen die er voor corona ook een paar jaar was. De Heerlen-trein moet dus weer doorijden naar minstens Amsterdam. Zeker op zaterdag is er behoefte aan en vroeg of laat komt NS er niet meer onderuit.
  • Dan is er nog een theoretische mogelijkheid om de trein uit Heerlen door te laten rijden naar A’dam en verder, in plaats van de Maastricht-trein. Maar dat levert problemen op met de knopen in Sittard en Roermond, zo heeft een deskundige van Rover mij haarfijn uitgelegd.

O ja, ik woon in Weert. Dat mag je gerust weten.

Erno-Berk
5 dagen geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Ik denk juist dat het meeste gezeik is gekomen toen de NS ETMET introduceerde op Utrecht-Eindhoven, want voor het ETMET-tijdperk reed er strak ieder kwartier een trein tussen Utrecht en Sittard en was de aansluiting op de Maaslijn ook wat ruimer en betrouwbaarder.

Daan
5 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Ja klopt, daarvoor moest er geschoven worden en kwamen de problemem.

Dat gezegd, is het niet veel handiger om straks, als de ns genoeg icng’s heeft, de ic heerlen eindhoven en de ic eindhoven den haag te combineren?

Erno-Berk
5 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

De IC Den Haag-Eindhoven verlengen naar of Heerlen of Venlo zou op zich een goede oplossing zijn, als er straks voldoende ICNG-stellen zijn. Dan heb je in het weekend geen kerende Intercities meer in Eindhoven en de vijf en de zesde IC uit Utrecht kan dan in Eindhoven eindigen en makkelijker geschrapt worden bij verstoringen.

Tom
4 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Niet alleen kan de IC Den Haag – Eindhoven dan doorrijden naar Heerlen maar bij slimme planning, kan deze elke 60/120 minuten eens doorrijden naar Aken en eventueel zelfs Keulen. Een lang gekoesterde wens. NS zou hiervoor 2 á 3 van de ICNG-D stellen beschikbaar moeten houden, wat geen issue is want ze krijgen er binnenkort twaalf. De rest kan dan elders ingezet worden.

Henk Lubbers
4 dagen geleden
Antwoord aan  Tom

Waar heb jij dit gelezen? (binnenkort 12 nieuwe treinstellen)

Tom
4 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Dit is al jaren bekend, en NS heeft begin 2024 naast de twee prototype ICNG-Ds nog tien stuks bijbesteld die inmiddels in aanbouw zijn. Tot er een definitieve inzet voor deze treinstellen is worden ze in het binnenland ingezet; de eerste zal binnenkort geleverd worden.

Wim Lubbers
5 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Klopt. Om de 3e trein ertussen te frommelen is de trein uit Maastricht 5 minuten later gaan rijden. Een blunder van de eerste orde want na Eindhoven zijn hiermee alle aansluitingen om zeep geholpen. De trein uit Heerlen die er 10 minuten vooruit rijdt kan dat door de week nog wel opvangen, maar die rijdt vr.-zo dus niet meer.
Door het splitsen van de IC in Eindhoven mis ik al bijna anderhalf jaar vrijwel altijd de aansluiting op de Maaslijn. Dat wordt straks nog krapper. De trein naar Heerlen is geen alternatief want dan moet ik (heen en terug) in Roermond 25 minuten wachten.

WimV
4 dagen geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

WT bedoel je te zeggen met : “na corona zat NS zomaar ineens met personeelstekort” ?

N...
4 dagen geleden
Antwoord aan  WimV

Volgens mij doelt hij op het feit dat NS de rem moest intrappen voor het inhuren van nieuw personeel tijdens corona als onderdeel van de deal die met de overheid gesloten was voor steun.
Door beleid van “onze” landelijke overheid is daardoor een groot tekort ontstaan aan personeel bij de NS. We kunnen boos op ze zijn, maar ze hebben gewoon gedaan wat hun aandeelhouder (de Nederlandse staat) van ze vroeg.

Baardstaart
4 dagen geleden
Antwoord aan  N...

Het Corona automobilisme begon al in mei 2020 waarin gezegd werd dat mensen met een auto al ik mei weg konden en OV gebruikers tot juli moesten wachten. In juni 2020 werden de mondkapjes verplicht in het OV. Of ze nu wel, beperkt of niet effectief waren deed er niet toe, maar niemand vond die dingen echt lekker zitten en was voor de nodigen ook de reden om voor een tweede hands auto te gaan.
En de overheid wilde eigenlijk niet in het OV investeren in die tijd en werd ook openlijk gesproken over bezuinigingen in het OV, waardoor het OV een zeer slechte start kreeg na de Coronatijd. De personeelstekorten zouden sowieso gebeuren, maar als Corona niet was geweest zouden de problemen waarschijnlijk iets later plaatsgevonden hebben.

Baardstaart
4 dagen geleden
Antwoord aan  WimV

Het personeelstekort werd duidelijk NIET veroorzaakt door Corona, maar doordat rond / vlak na 2020 meer mensen met pensioen gaan. Veel buschauffeurs etc lopen aardig tegen de pensioengerechtigde leeftijd aan.
Als de Coronatijd niet was geweest zouden de gevolgen van personeelstekorten uiteindelijke – wellicht enkele jaren later – het OV ook hard getroffen hebben en ook geleid hebben tot onbetrouwbaarder OV. Alleen had men wel blijven werven waardoor de problemen waarschijnlijk iets verder naar achter zijn geschoven.
Door de Corona periode hebben OV bedrijven geen nieuw personeel geworven en niemand wou in die tijd in het OV investeren en er werd openlijk gesproken over het afschalen van het OV en verdere bezuinigingen in het OV. Jongere buschauffeurs zouden eerder naar ander werk omgekeken hebben. De coronatijd was een goudentijd voor het automobilisme en het telewerken.
Telewerken is een blijvertje geworden voor digitaal gerelateerde arbeid en het internet ziet er thuis hetzelfde uit als op je werk en als de digitale structuur goed is maakt het overigens weinig uit waar je werkt. En een VPN tunnel naar je bedrijf is eigenlijk een redelijk eenvoudig iets te maken en houdt bedrijfsdata ook veilig.

Wim Lubbers
4 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Wat ik bedoel met ‘zomaar ineens’ is dat ze zich bij NS verrekend hadden. Iemand (Van Boxtel?) had een personeelsstop bevolen omdat NS per week miljoenen moest bijleggen. En dat op een moment, zoals jij ook zegt, dat het vergrijsde personeelsbestand massaal met pensioen ging.
Toen corona voorbij was en de reizigers dachten dat de treinen weer als vanouds zouden rijden, riep ineens iemand bij NS dat ze daar niet eens machinisten genoeg voor hadden. Dus duurde de beperkte dienstregeling nog een stuk langer.

Jur
2 dagen geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Dat ze zich ‘verrekend’ hadden bij NS… Het is natuurlijk ook risicovol om veel nieuwe machinisten aan te nemen als je het werk er niet voor hebt, en ook niet helder is of dat werk weer gaat komen. Voor hetzelfde geld had de pandemie nog een jaar langer geduurd, en had ns allemaal machinisten teveel in dienst gehad.

Johan
4 dagen geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

In zuidelijke richting is de Heerlen-trein al even nutteloos …

Dat is in een symmetrische dienstregeling altijd zo. Van A naar B heb je dezelfde overstaptijden e.d. als van B naar A. (In praktijk verschilt het weleens een minuutje omdat de dienstregeling door allerlei oorzaken niet perfect symmetrisch te maken is.)

Lodewijk Entrop
5 dagen geleden

Is het voor het zuiden niet een mogelijkheid om de Arrivatrein vanuit Maastricht door te laten rijden naar Weert? Ik weet het, het is buiten de concessie, maar NS is diegene die Weert niet als mogelijkheid ziet. Lijkt mij dat dat weinig in de weg zit. Wat voor de noordelijke richting een oplossing moet worden zou ik ook niet direct weten.

Spaceshuttle
5 dagen geleden
Antwoord aan  Lodewijk Entrop

Dan rijden ze de NS daar ook nog in de weg. In Limburg rijdt bijna iedere Arriva trein +2 of +3😂

Bert Sitters
5 dagen geleden

Gewoon de Sprinter van Eindhoven naar Weert verlengen naar Roermond met stops in Baexem en Haelen.

Laatst bewerkt op 5 dagen geleden door Bert Sitters
Peter van den Berghe
5 dagen geleden

Er is inderdaad sprake van een probleem. Hoewel men zich kan afvragen of Weert terecht een IC station is (geen overstap) vervult de IC wel een belangrijke functie in de zuidelijke richting. Kan men in noordelijke richting ook nog gebruik maken van de Sprinter richting Eindhoven en Tilburg-Universiteit, in de richting Roermond en verder is de IC de enige verbinding. Er zijn best meerdere oplossingsrichtingen. Men zou de eerder genoemde sprinter kunnen doortrekken tot Roermond, of omgekeerd de sprinter van Arriva van Sittard naar Roermond doortrekken naar Weert. In ieder geval is 1 trein in zuidelijke richting onvoldoende.

Michiel
4 dagen geleden
Antwoord aan  Peter van den Berghe

Wat bedoel je met 1 trein in zuidelijke richting? Er blijven met dit voorstel nog 3 treinen per uur richting Roermond en 5 richting Eindhoven over op vrijdag.

Laatst bewerkt op 4 dagen geleden door Michiel
Joost van kruizen
3 dagen geleden
Antwoord aan  Peter van den Berghe

Er zou boj weert toch ook nog q stuk rails liggen voor naar België is dit juist of zit ik er ver naast en er zou ook nog wat rails liggen naar Duitsland of is dit ook onjuist

Daan
5 dagen geleden

Als iemand uit Maastricht snap ik zelf eigenlijk niet dat in de normale dienstregeling Sittard en Weert niet worden overgeslagen richting het noorden en zuiden, er zijn vaak weinig instappers ten opzichte van Maastricht en Roermond en het zou de rit die op een of andere manier trager is geworden over de jaren toch versnellen. Ook heeft Weert sowieso de verbinding richting Eindhoven met zowel de sprinter als de IC uit Heerlen.

Wim Lubbers
4 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

In Eindhoven kom je wel en Sittard ook nog prima. Probeer eens vanuit Weert om, met alleen de trein naar Heerlen, om in Venlo te komen. En terug. Of pak de sprinter naar Eindhoven als je richting Den Haag wilt, en terug. Pak de routeplanner en zoek voor komende zaterdag Weert-Zutphen eens op.

Annemiek
4 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Volgens mij valt je bewering over de aantallen reizigers op Sittard en Weert niet te staven met de gegevens die bekend zijn over het de aantallen in- en uitstappers per station. Daaruit valt op te maken dat Sittard niet significant minder reizigers bedient dan Maastricht en het min of meer in dezelfde stationsklasse valt als Maastricht en Roermond. Het aantal reizigers van en naar Maastricht is bovendien niet dermate veel groter dan de aantallen naar Weert, dat het te verantwoorden is de reizigers vanuit Maastricht permanent een paar minuten reistijdwinst te gunnen, terwijl de reizigers vanuit Weert daarmee getrakteerd worden op een flinke verslechtering.

Daan
4 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Als ik naar de reizigersaantallen van Weert kijk heeft Weert bijna de helft van de in- en uitstappers vergeleken met Maastricht bij NS, dit terwijl Weert 6 treinen per uur heeft en Maastricht maar 2, verder is dit nummer op Sittard ook zo’n 25% lager, ook met 2x zoveel ns treinen als Maastricht. 1 snellere ic per uur zou mij dan ook zeker aanspreken, als scheeld het maar een minuut of 5-8

Laatst bewerkt op 4 dagen geleden door Daan
Annemiek
4 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Scheeld?… Ik denk dat je de niet actuele cijfers van Wikipedia gebruikt.

reiziger
4 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Maastricht heeft niet twee treinen per uur en Weert zes. Weert heeft vier intercity’s per uur en twee sprinters. Maastricht heeft richting Roermond twee intercity’s per uur en twee sprinters die in Sittard aansluiting geven op de intercity uit Heerlen. Dus als je sprinters meetelt heeft Maastricht vier treinen per uur noordwaarts, en als je sprinters niet meetelt heeft Weert viier treinen in per uur.

Bert Sitters
3 dagen geleden
Antwoord aan  reiziger

Alleen de reizigers van de twee NS-treinen per uur worden in Maastricht geteld. Arriva verstrekt geen gegevens. Weert heeft alleen maar NS-treinen. Die reizigers worden wel allemaal geteld. Zo krijg je een vertekend beeld

A.M
4 dagen geleden

Nou, dan kan ik mijn abonnement weer stopzetten…Dit daar ik vanuit Weert vertrek en te lang weg ben, dus mijn hond mee moet en dat gaat niet met alternatieven van NS….
Het busverkeer is al armoedig in Limburg, dus als de treinen ook nog uitvallen…

N...
4 dagen geleden
Antwoord aan  A.M

Het is in principe alleen voor tijdens de lange werkzaamheden bij Vught, daarna komen die Intercities gewoon weer terug.
Dat gezegd hebbende zou wat mij betreft de timing van de Maaslijn eerder moeten worden aangepast, zodat die beter aansluit. Misschien kunnen ze dan ook direct fixen dat de aansluitingen in Nijmegen van/naar de treinen naar Zwolle ergens op gaat slaan.

Michiel
4 dagen geleden
Antwoord aan  N...

Die werkzaamheden bij Vught duren echter nog wel even, dat langzame hulpspoor is zeker 4 jaar nodig.

Ab Normaal
4 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

Tussen Utrecht en Eindhoven is de rijtijdspeling best ruim. Daar kan je ook enkele minuten winnen.

Laatst bewerkt op 4 dagen geleden door Ab Normaal
Michiel
4 dagen geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Die speling is er alleen op maandag t/m donderdag overdag. Dit gaat over vrijdag t/m zondag en dan heeft de intercity Maastricht – Amsterdam 7 minuten minder rijtijd.

Laatst bewerkt op 4 dagen geleden door Michiel
Joris
3 dagen geleden
Antwoord aan  A.M

Een weekendvrij abbonement houder minder missen ze niet hoor

T. Deben
4 dagen geleden

Gewoon doorrijden, Weert is maar een dorp van 53000 inwoners, sukkels!

Johan
4 dagen geleden

Wie ‘t kleine niet eert is de treinen niet Weert.

Arjan Krabbenbos
3 dagen geleden

Als Weert wordt overgeslagen , verleng de Sprinter Eindhoven Centraal naar Roermond. Nu ook nog de trein naar België en van Roermond naar Duitsland. Regionale treinen zijn toch duurzaam om pveral naar toe te gaan. Duurzaam op stedenbezoek, natuurgebied voor een wandeling of naar een museum! Of gewoon voor bezoek aan familie en vrienden! Zo verminder je ook de parkeerdruk en minder autoverkeer. Goede aansluitingen zijn essentieel en goede samenwerking onderling over stations en inpassing zijn ook belangrijk. Stop nou met die weerstand tegen reactivering! Spoor en treinen zijn duurzaam en izijn minder luidruchtig en vervuilende dan in vroegere tijden! Kijk vooruit naar de innovaties die ook hier doorgevoerd worden en blijf niet in het verleden hangen!

FFA
3 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Zie 1limburg.nl
Na jaren van stilte kom discussie over ijzeren rijn weer op stoom.

Erwin Pellemans
3 dagen geleden

We zijn hiervoor een petitie gestart die we gaan aanbieden aanbieden aan de NS. Teken deze nu ook als u vindt dat Station Weert niet mag worden gepasseerd! https://petities.nl/petitions/behoud-station-weert-als-volwaardig-intercitystation?locale=nl

Joris
3 dagen geleden
Antwoord aan  Erwin Pellemans

Ik ga een petitie starten met het overslaan van weert

Tonny
2 dagen geleden

betrouwbaarheid is natuurlijk totaal niet relevant in de spoorwereld.