‘NS moet werk maken van IC naar Aken’

4 weken terug

Limburg wil dat de NS eindelijk werk gaat maken van het doortrekken van de intercityverbinding Amsterdam – Heerlen naar Aken. Het laatste stukje tussen Heerlen en Aken komt almaar niet van de grond. De provincie en de gemeente Heerlen gaan daarom dinsdag samen met een Duitse delegatie naar de Tweede Kamer.

100 miljoen geïnvesteerd

De provincie Limburg en de Gemeente Heerlen wijzen erop dat er sinds 2003 talloze positieve besluiten genomen zijn om de intercity door te trekken de grens over. “Politieke besluiten, intentieverklaringen, overeenkomsten tussen de verschillende ministeries en regio’s. Er is zelfs al meer dan 100 miljoen geïnvesteerd in het gereedmaken van het spoor door Nederland en Duitsland”, reageert de Gemeente Heerlen.

Geen zicht op directe trein

Om de intercity Amsterdam – Heerlen door te trekken naar Aken is het spoor deels verdubbeld en geëlektrificeerd. Die werkzaamheden zijn inmiddels bijna afgerond, maar desondanks lijkt een directe trein tussen Amsterdam en Aken voorlopig niet in zicht.

Roemer: De maat is vol

Voor Burgemeester Emile Roemer van Heerlen is de maat nu vol. Hij vindt het onbegrijpelijk dat de verbinding geen prioriteit krijgt. Hij wijst erop dat er al twee keer onderzoek is uitgevoerd naar de verbinding, en er een intentieverklaring is ondertekend om de lijn mogelijk te maken. Roemer is bang dat ondanks de eerdere toezeggingen de intercity toch niet gaat doorrijden naar de Duitse grensplaats.

Exploitatie duur

NS heeft tot 2025 het landelijke spoor gegund gekregen. In de concessie is opgenomen dat het spoorbedrijf een inspanningsverplichting levert voor een intercity Amsterdam – Aken. Toch lijken NS en het ministerie van Infrastructuur terug te krabbelen. Tegenover EenVandaag benadrukt het ministerie dat voor een dergelijke verbinding treinen nodig zijn die ook geschikt zijn voor het Duitse spoor. “Dat maakt de exploitatie zeer kostbaar.” Roemer vindt dat geen excuus. “Als je al bijna twintig jaar wil dat die intercityverbinding doorgetrokken wordt, dan moet je je niet op het laatste moment laten afschrikken omdat je nog een paar treinen moet kopen”, aldus de burgemeester tegenover EenVandaag.

NS niet enthousiast

Ook NS is weinig enthousiast over een directe intercity naar Aken. Volgens het spoorbedrijf ondervinden teveel andere reizigers met de huidige infrastructuur hinder van een rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam, Heerlen en Aken. “Uit onderzoek blijkt dat voor elke reiziger die hier voordeel bij heeft, er vijftig reizigers nadeel ondervinden. Zij zijn dan bijvoorbeeld langer onderweg dan nu het geval is.”

ICNG Duitsland

Overigens zou NS gemakkelijk aan treinstellen kunnen komen die in zowel Nederland als Duitsland ingezet kunnen worden. NS heeft namelijk nieuwe intercitytreinen in optie die ook voor het Duitse spoor geschikt zijn (ICNG-Duitsland). Vooralsnog heeft NS die echter niet besteld.

Veel steun

De Duitse vervoersautoriteit NVR heeft aangegeven financieel te willen bijdragen. Maar dat heeft tot nu toe niet geholpen om Nederland te overtuigen. Daarom vraagt Roemer hulp van de Tweede Kamer.
Roemer staat in zijn pleidooi niet alleen. Onder andere de provincie Limburg en Duitse bestuurders steunen hem. Maar ook de burgemeesters van onder andere Amsterdam, Utrecht en Eindhoven willen dat er een intercity Amsterdam – Aken wordt gerealiseerd.

Aansluitingen in Aken

Een uurlijkse intercity naar Aken zou zeer interessant zijn voor internationale treinreizigers. Vanuit Aken rijden er ICE-treinen naar Keulen en Frankfurt en Thalys-treinen naar Keulen, Dortmund en Parijs. Daarnaast vertrekken er een groot aantal regionale treinen vanaf de Duitse grensstad. Op dit moment rijdt er alleen een sneltrein vanuit Maastricht en Heerlen naar Aken. Deze treindienst (RE18) stopt op tal van kleine stations als Aken West, Herzogenrath, Eygelshoven Markt en Landgraaf.

NS: Fijne verbinding

NS vindt de huidige verbinding goed genoeg. De reistijd tussen Amsterdam en Aken bedraagt ongeveer 3 uur, inclusief overstap in Heerlen. “Met de snelle overstap op station Heerlen bedienen we zowel binnenlandse reizigers als reizigers die van en naar Aken reizen en hebben al onze reizigers een fijne verbinding.”

This post was last modified on november 11, 2019 7:49 pm

Bekijk reacties

  • Als NS inderdaad de stop in Breda van de Intercity Brussel schrapt is een doorgaande dienst Düsseldorf-Eindhoven-Breda-Antwerpen opeens erg interessant. Zuid-Nederland heeft dan de internationale connecties waar ze recht op heeft en wordt verbonden met het ICE en Thalys netwerk. Heerlen-Aken is daarvoor te ver weg.

  • De spoorlijn Heerlen- Herzogenrath is inderdaad nog steeds niet verdubbelt maar tussen Landgraaf en Herzogenrath wel geëlektrificeerd. Het was zelfs beter als de spoorlijn Kaldenkirchen - Vierssen werd verdubbeld zodat Eindhoven per trein kan aansluiten op Düsseldorf.

  • > al kun je de FLIRT zeker ook in intercity uitrusting bestellen/opknappen.

    Klopt ook, maar dat is dan een nieuw treintype, dus moet die moeten kompleet door de goedkeurings procedure. Dan is het waarschijnlijk simpeler en sneller om ICNG's met Duitsland pakket bij te bestellen.
    Of zelfs voor KISS treinen te gaan, gezien dat die routes op dubbeldekkers zijn afgestemd.

    • ICNG's zijn veel te lang voor het beperkte aantal reizigers tussen Heerlen en Aken. En dan zou er ook nog eens een speciale, dus duurdere versie, moeten worden. Gewoon het knelpunt overstappen station Heerlen oplossen.

      • > ICNG’s zijn veel te lang voor het beperkte aantal reizigers tussen Heerlen en Aken.

        Een 5-wagen treinstel met Duitsland pakket kan redelijk makkelijk het huidige traject Sittard - Heerlen overnemen en dan bv. eenmaal per uur doorrijden naar Aken.
        Dan kunnen de huidige IC's (dubbeldekkers) alle naar Maastricht doorrijden.

  • Er zijn andere projecten die meer prioriteit hebben. Dubbel spoor tussen Enkhuizen en Hoorn, Zwolle en Deventer en Zwolle en Wierden. Het electrificeren van de lijn Nijmegen - Roermond. Het moderniseren an stations.

    Een lijntje tussen Heerlen en Aachen en tussen Hamont en Weert heeft eigenlijk geen prioriteit.

    Als je dan toch zo graag naar Aken wilt zijn er opties genoeg.

    De RE 18, AESAG lijn 44 en de Limboliner 350 vanaf Maastricht.

    Tussen Nijmegen en Kleve en Coevorden en Meppen moet men het veel minder doen.

      • Het is natuurlijk volkomen irreëel om lange Intercity-treinen zo goed als leeg door te laten rijden van Heerlen naar Aken. Als Limbugse bestuurders de connectie met Aken zo belangrijk vinden, dan kunnen ze zorgen dat Arriva een half uur dienst gaat rijden op Aken. Bijvoorbeeld alternerend vanuit Maastricht en Sittard.

  • Waarom zouden grote stromen reizigers van buiten Zuid-Limburg perse naar Aken willen om een gecompliceerde doortrekking van de Intercity naar Heerlen naar Aken te verantwoorden. Als er in Heerlen problemen zijn met overstappen op Arriva, dan moet dit probleem worden aangepakt.
    Ik ken tal van knelpunten op het spoor die veel en veel meer prioriteit hebben.

    • Helemaal mee eens. Ik denk zelfs dat de reizigersaantallen vanuit Zuid-Limburg naar Aken niet overstelpend zullen zijn. De bestuurders daar, en in het aangrenzende buitenland, koketteren graag met hun 'Euregio', maar als puntje bij paaltje komt wordt er echt niet zo grensoverschrijdend gedacht. Zowel in Zuid-Limburg, Luik en Aken is er een uitgebreid voorzieningenniveau dat primair tot stand gekomen is voor 'eigen gebruik' en tot op de dag van vandaag ook nauwelijks wordt benut door mensen van over de grens. Een goed voorbeeld zijn de universiteiten. Die van Aken en Luik hebben een goede reputatie, maar je zult er slechts een handvol studenten uit Zuid-Limburg aantreffen. Ook wat gezondheidszorg betreft is de grens er nog echt een grens. Allemaal om begrijpelijke redenen, maar heb dan ook geen overspannen verwachtingen van een grensoverschrijdende treinverbinding, want die zal overwegend voor recreatief gebruik blijven, ook binnen de regio.

      • @Marc Busio.
        Net over de grens bij Vaals is het gigantische ziekenhuis Uniklinik RWTH Aachen.
        Er echter geen spoorlijn met treinstation in de buurt

  • Het is wel te begrijpen dat NS de intercity niet wil verlengen naar Aken vanuit een bedrijfseconomisch standpunt: je moet relatief duur multicourant materieel inzetten waarvan die eigenschap maar een klein deel van het tjaject nodig is.
    Wel frustrerend dat grensovergangen door weinig standaardisering zo ingewikkeld zijn. Het zou in dit geval al een stuk schelen als je over het hele traject (Enkhuizen-)Amsterdam-Heerlen-Aken ERTMS zou hebben liggen: dan heeft die trein maar één beveiligingssysteem te hebben. Want een en dezelfde stroomsysteem in europa zal wel écht lang op zich laten wachten.

    • 1) Als NS dat niet had gewild, hadden ze deze concessie niet aan moeten nemen. Nu moet afspraak gewoon afspraak zijn.
      2) Het is vooral NS zelf die de handrem uit alle macht aantrekt bij de uitrol van ERTMS in Nederland.
      3) Het idee van standaardisatie van de spoorinfrastructuur in de EU is goeddeels stilgelegd omdat het tegenwoordig haalbaarder zou zijn om het materieel multicourant te maken. (Inderdaad is de praktijk anders.)

  • Hoeveel reizigers hebben er behoefte om met een Intercity van Amsterdam, Eindhoven naar Aken te reizen?
    Voldoet voor Limburg de Arriva naar Aken niet? Ook als deze wordt uitgebreid tot drielandentrein?

    • Als je kijkt naar de bevolkingsomvang zou je in de regio in em om Zuid Limburg veel meer treinen verwachten. Zeker meer dan alleen een stoptrein tussen de echte knopen. Dit is een gevalletje niet Europees denken maar alleen maar de Randstad kijken, vrees ik.

  • Als de NS niet naar Aken wil rijden, dan gewoon de Deutsche Bahn naar Heerlen laten rijden en laten aansluiten op de Intercity richting Amsterdam.

    • 1) Als jullie nog eens een keer in Limburg zijn, moet je eens goed kijken wat er op de treinen van Arriva onder het logo staat: "a DB Company"

      2)Wanneer ik vanuit de brede Randstad (Eindhoven en noordelijker) naar Parijs of Keulen wil, dan zijn er veel snellere routes dan via Aken, (Luik of Venlo).

      • > wat er op de treinen van Arriva onder het logo staat: “a DB Company”

        NOG wel, ja, maar DB wil er eigenlijk van af (omdat ze het geld van die verkoop hard nodig hebben).

    • DB rijdt vanuit Keulen niet met Intercity. Van Keulen naar Aken gaat alleen ICE en Thalys door naar Brussel en Parijs. Dus kan er via Aken geen Intercity van de DB doorrijden naar Heerlen.

    • Laat DB dan vanaf Heerlen maar meteen doorrijden naar Eindhoven, Amsterdam en Enkhuizen. Dát zal die arrogante geletreinenboer leren.

    • Dat heeft DB dus jarenlang gedaan met een dieseltreintje totdat het de beurt was aan de Nederlanders om weer op dit traject te gaan rijden. Zij zullen gedacht hebben: die Nederlanders gaan het nu eindelijk aan hun kant van de grens elektrificeren, dan zal er ook wel een doorgaande treinverbinding tot stand komen. Maar ja, men was blijkbaar vergeten dat het NS-materieel ongeschikt is om op Duits spoor te rijden. Ironisch is natuurlijk wel dat dit dubbeldeks intercity's die nu naar Heerlen rijden ooit bij Bombardier in Aken gebouwd zijn, zo meen ik me te herinneren.

    • Zo is het.
      Gelukkig wordt de toekomst van het reizigersvervoer per trein niet meer door NS bepaald maar door de reizigers.

  • Aken als eindbestemming is vooral relevant voor de mensen in de regio Zuid-Limburg, maar niet voor de rest van Nederland. Uit dat oogpunt volstaat de huidige treinverbinding. Maar omdat Aken een station is waar overgestapt kan worden op ICE- en TGV-treinen zou het interessant kunnen zijn voor reizigers vanuit heel Nederland, op doorreis naar bestemmingen in het Rijnland en verder, als deze stad bereikbaar zou zijn met een intercity-trein. Deze reis zal dan echter altijd via Keulen verlopen, dat reeds direct verbonden wordt met de ICE vanuit Amsterdam via Utrecht en Arnhem. De NS wil liever dat deze trein goed bezet blijft i.p.v. dat deze reizigersstroom zich verspreidt over twee verbindingen.

    • TGV -> Thalys.

      De Thalys heeft in Aken relatief weinig betekenis. Wie vanuit Sittard naar Parijs wil, reist via Luik.

      De ICE in Aken rijdt nu nog voornamelijk naar Frankfurt (ICE International uit Brussel). Er komen in het kader van "Deutschland-Takt" wel nieuwe verbindingen, o.a. naar Berlijn (zij het als intercity via een omweg) en naar Dresden (verlengde RRX 1 Aken-Hamm-Paderborn-Kassel; ICE via Frankfurt is overigens sneller).

      Keulen is een veel belangrijker knooppunt dan Aken. Het is beter om de trein Enkhuizen-Heerlen in Eindhoven te knippen en Eindhoven-Heerlen te verlengen via Aken naar Keulen. Dan blijft de ICE International goed bezet, verzekert de IC Amsterdam-Maastricht de verbinding Randstad-Limburg, kan de ICNG 200 km/u rijden op Düren-Keulen en komt er een sneller alternatief Eindhoven-Keulen voor de boemelrit via Venlo.

      In Keulen kan worden overgestapt op ICE's naar Frankfurt, Neurenberg, Stuttgart, München en Basel. Met "Deutschland-Takt" rijden de ICE's zelfs elk half uur. In Keulen vertrekken ook IC's via de Rijnvallei naar Bonn, Koblenz en verder; er rijden RE's via Gerolstein naar Trier en naar Siegen. Ook de ÖBB nightjet stopt er.